Mijn vraag
Beste Tweakers,
Sinds een aantal dagen loop ik tegen wat problemen aan bij mijn PC. (Onderdelen staan hier onder beschreven)
Het begon met een BSOD met de melding: Boot Device inaccassible.
Na een schone installatie van windows 10 leken alle problemen te zijn opgelost.
Alle software geïnstalleerd en SSD lijkt 100% correct te werken zonder foutmeldingen.
Na een aantal dagen kon ik de pc niet meer opstarten (terwijl hij dit wel weer zonder problemen deed).
Ik kreeg geen bios scherm, niks het bleef gewoon zwart.
Na een aantal pogingen kreeg ik de melding: B1 Initialize Library failed een melding vanuit mijn moederbord.
Ik heb vervolgens mijn bios gereset.
Dit leek geen effect te hebben.
Toen alles uit mijn pc gehaald (ram, ssd, videokaart) en proberen in de bios te komen -> ook zonder succes.
Toen pc proberen op te starten met 1 ram stick en mijn ssd er in. Toen spontaan succes.
Vervolgens elke ram stick apart in elke slot geprobeerd ook zonder problemen
Memtest gedraaid voor elke ram stick apart, ook zonder fout meldingen.
Maar nu blijft het probleem bestaan, eerste keer dat ik mijn pc probeer op te starten blijft het scherm zwart. Tweede keer start hij (vaak) wel correct op.
Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar. Ik ben bang dat mijn moederbord kapot is, echter durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen. Misschien hebben jullie nog ideeën?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Bios reset
- Bios update
- Memtest -> geen problemen
- Schone windows installatie
Beste Tweakers,
Sinds een aantal dagen loop ik tegen wat problemen aan bij mijn PC. (Onderdelen staan hier onder beschreven)
Het begon met een BSOD met de melding: Boot Device inaccassible.
Na een schone installatie van windows 10 leken alle problemen te zijn opgelost.
Alle software geïnstalleerd en SSD lijkt 100% correct te werken zonder foutmeldingen.
Na een aantal dagen kon ik de pc niet meer opstarten (terwijl hij dit wel weer zonder problemen deed).
Ik kreeg geen bios scherm, niks het bleef gewoon zwart.
Na een aantal pogingen kreeg ik de melding: B1 Initialize Library failed een melding vanuit mijn moederbord.
Ik heb vervolgens mijn bios gereset.
Dit leek geen effect te hebben.
Toen alles uit mijn pc gehaald (ram, ssd, videokaart) en proberen in de bios te komen -> ook zonder succes.
Toen pc proberen op te starten met 1 ram stick en mijn ssd er in. Toen spontaan succes.
Vervolgens elke ram stick apart in elke slot geprobeerd ook zonder problemen
Memtest gedraaid voor elke ram stick apart, ook zonder fout meldingen.
Maar nu blijft het probleem bestaan, eerste keer dat ik mijn pc probeer op te starten blijft het scherm zwart. Tweede keer start hij (vaak) wel correct op.
Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar. Ik ben bang dat mijn moederbord kapot is, echter durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen. Misschien hebben jullie nog ideeën?
Relevante software en hardware die ik gebruik
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 370,- | € 370,- |
| 1 | Gigabyte GA-Z97-D3H | € 139,95 | € 139,95 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | € 602,- | € 602,- |
| 1 | NZXT S340 Zwart | € 65,95 | € 65,95 |
| 2 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 118,50 | € 237,- |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 530W CM | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.414,90 | |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Bios reset