Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Audio / NAS mini PC

Pagina: 1
Acties:

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Hallo Tweakers!

Binnenkort gaat mijn desktop plaatsmaken voor een laptop (MacBook 2016), maar er zijn een aantal taken die moeten worden overgenomen door een klein kastje (Ik ga er nog een pakkende naam voor bedenken ;))

De vraagjes

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem heeft slechts als doel om muziek af te spelen via o.a. AirPlay en Spotify. Daarnaast moet het functioneren als een NAS (RAID 1 met 2x 2 of 4 TB). Het liefst in een zo klein mogelijk en compact systeem. Daarnaast zou het ook tof zijn als ik hier een website op kan hosten waar ik foto's op kwijt kan. Het liefst ook dat ik kan inloggen via een browser (niet een client dus) op mijn eigen domein en daar bij de bestanden op de NAS kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Weet ik ook nog niet, minder = beter, maar een nieuwe NAS kost ook wat, dus zeg 300€ excl de schijven?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een Asus Xonar D2X/XDT die ik kan meenemen uit m'n desktop. Heb ook nog een SSD liggen ed voor bijv een OS.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ja ik denk dan een soort Mini ITX systeem waar die geluidskaart in past samen met de schijven. Ik ben onbekend met hoe "veilig" zo'n RAID 1 systeem moet zijn om geen corrupte troep te krijgen. Ik kan dus ook een losse NAS kopen en iets als een Sonos Connect, alleen ik ben geen fan van het Sonos systeem, en elk alternatief kost ook een hoop. In de geluidskwaliteit van de Chromecast audio heb ik weinig vertrouwen, iemand ervaringen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zal wel Intel worden omdat het zuinig moet zijn :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Yes! 0db buiten de schijven én het moet zo klein mogelijk zijn!

Ga je overklokken?
Wil die schijven eigenlijk wel naar 7300 rpm overclocken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop eigenlijk dat jullie even mee kunnen denken over wat nou handig is.
Wat ik wil; Een standalone apparaat waarop ik muziek kan afspelen via o.a. AirPlay (Mac & iPhone).
Een Raspberry Pi met een losse DAC zou bijv ook een optie zijn. Ik zou het ook handig vinden om bijv in te loggen op Spotify op het apparaat en dat deze ook via Spotify Connect kan spelen. Lijkt me alleen ingewikkeld om dit goed te krijgen.

Ik vind een uitdaging om een beetje te tweaken niet erg, daarvoor zijn we hier immers! :+

• Tribits
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Het probleem met het combineren van verschillende functionaliteit zoals HTPC en NAS in een systeem is meestal dat er wat tegenstrijdige wensen gecombineerd moeten worden. Een HTPC is klein en stil, terwijl een NAS doorgaans een aantal luidruchtige harde schijven combineert en bij voorkeur ook genoeg ruimte heeft voor uitbreiding. Dat zijn toch zaken waar je zelf een keuze in moet maken, net als de vorm en het uiterlijk van de kast. Ik heb een filter gemaakt voor alle kasten met een volume onder de 20 liter, dat moet al een redelijk startpunt geven in combinatie met de kolom die het aantal interne bays aangeeft. Daarnaast is het ook nog van belang te bepalen welk OS je gaat draaien en of je van de schijven zelf, van een USB stick of van een SSD wil booten. In dat laatste geval zal je ook ruimte voor een derde schijf moeten hebben. Daarnaast zal de maximale capaciteit wat lager en de prijs per schijf wat hoger uitpakken als je voor 2.5 inch schijven kiest. Voordeel is dan wel weer dat je er hele compacte systemen mee kunt bouwen die toch een behoorlijke opslag hebben. Vanwaar trouwens die voorkeur voor 7200 (7300?) rpm schijven? Over het algemeen merk je daar bij een NAS niet zo veel van en zijn ze wat luidruchtiger.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Harddrives overclocken in je NAS is nogal onhandig. de levensduur neemt significant af en het snelheidsverschil merk je niet. Daarbij is het soortvan het idee dat een nas even mee gaat.

In de laatste best buy guide stond een leuk nasje. Die support echter denk ik geen airplay of iets.

Als je hardware RAID wil, heb je een H270 chipset nodig. als processor zul je aan een pentium g4560 goed doen. H270 borden zijn alleen niet echt denderend goedkoop. maar ook niet mega super duur.

Wat voor operating system wilde je gaan draaien op je nas?

• wout123
  • Laatst online: 23-11 09:15
Dank voor jullie reacties!

De HDD's overclocken was een grapje :+

Zoals ik het hoor is het mengen van verschillende wensen lastig, misschien ook maar beter om dit gescheiden te houden.

Waarschijnlijk wordt het dus een kleine HTPC / NAS + Server met de gehyperthreade pentium en een stille koeler. Alleen een OS uitzoeken waar de standalone capaciteiten van bv een Chromecast worden nagebootst en daarnaast ook nog een NAS draaien op hetzelfde systeem is vragen om problemen..

Is een aparte RAID controller noodzakelijk volgens jullie? Deze dingen zijn namelijk behoorlijk geprijsd.

Eventueel kan ik de NAS en server ook nog scheiden, maar dan wordt het wel erg omslachtig!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-11 13:38
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1ASRock H270M Pro4€ 98,-€ 98,-
1Fractal Design Define Mini C€ 80,51€ 80,51
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A2400C11€ 60,50€ 60,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,96

Zoiets misschien? Hij doet wat je wilt, is niet een Mini-ITX, maar een Micro-ATX, toch het overwegen waard.
Ik had eerst gezocht voor een mini-itx, maar een H270 op een mini-itx formaat waren er maar drie en toch een stuk duurder.

Enige opmerking over de geheugen keuze, is dat deze gekozen is vanwege zijn leverbaarheid voor dezelfde prijs. De andere in dezelfde prijsklasse (op de pricewatch) was bij 1 winkel goedkoop en de rest (zoals de meer bekendere winkels) veel duurder.

De pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed is ook een leuke overweging voor een processor, maar direct €60,- duurder voor wat je krijgt. Een hogere klokfreq. van 3.9Ghz, TDP van 51 Watt (3 watt lager) en een iets betere iGPU.