Hallo allen,
Ten eerste mijn vraag, is mijn Seagate HDD overleden of is deze nog te redden?
De data die erop staat is niet van belang.
Ik bombardeer direct met zoveel mogelijk context om alvast zoveel mogelijk vragen te beantwoorden.
Ik heb een probleem met mijn 2TB Seagate interne HDD.
Deze heb ik een paar weken terug refurbished van een tweaker overgenomen en sinds afgelopen zondag in mijn pc gezet tezamen met alle andere onderdelen (deels ook refurbished / 2e hands / nieuw).
Hierbij werd mij vertelt dat refurbished betekent dat het 2e handse component wordt gecontroleerd of deze nog fatsoenlijk werkt.
Bij het bouwen heb ik overigens gebruik gemaakt van een antistatisch polsbandje verbonden via een moederbord stand-off met de voeding (uit en in een stekkerdoos die uit stond) in een kamer met enkel laminaat zonder huisdieren.
Vervolgens heb ik maandag Windows geïnstalleerd vanaf een USB, drivers geïnstalleerd v/d moederbord/gpu fabrikant, de 2TB HDD toegevoegd via schijfbeheer en een aantal bekende programma's geïnstalleerd die ook prima op mijn laptop werken (o.a. Adobe flash, utorrent, office, steam etc.). De gehele dag heeft de HDD het zonder problemen gedaan totdat op dinsdag (gisteren) rond 13:00 ik een melding kreeg dat de HDD foetsie was
. Op dat moment poogde ik MSI afterburner te installeren en op het moment dat deze klaar was met installeren verdween de HDD.
Direct heb ik de pc opnieuw opgestart en tot mijn schrik was de HDD ook foetsie in de UEFI.
Daarna heb ik de pc uitgezet en open gemaakt om te kijken of de sata en power kabels wel fatsoenlijk aan de HDD zat en dat bleek wel zo te zijn.
PC weer aangezet om nogmaals in de UEFI te kijken en verrek de HDD staat er weer
.
Echter, blijkt in Windows de schijf nergens te bekennen te zijn en dus besluit ik de PC weer uit te zetten en verschillende SATA en power kabels aan te sluiten zonder enig resultaat. De HDD was tevens niet te vinden met behulp van aparaatbeheer of Crystaldiskinfo terwijl mijn SSD met Windows prima leek te zijn.
Echter, Intel Rapid Storage Tech zag wel dat er een schijf was aangesloten, maar dat er 0GB op stond en verdere informatie zoals de status was niet te vinden.
Om vervolgens software problemen uit te sluiten besloot ik Windows opnieuw te installeren en de SSD volledig te formatteren. Het resultaat was dat de schijf nu wel in aparaat en schijfbeheer te vinden was. Echter, weergeeft schijfbeheer dat de HDD een bestandssysteem RAW heeft in plaats van NTFS en wanneer ik de HDD probeer te openen krijg ik een melding dat er onherstelbare hardware schade is.
Uiteindelijk verdwijnt de HDD ook wederom na een aantal uur.
Verder heb ik de volgende dingen geprobeerd zonder enig resultaat:
CHKDSK (doet niets omdat de HDD in RAW staat)
Snelformateren (mislukt direct)
Formateren (Loopt totdat de HDD weer verdwijnt)
Verwijderen in schijfbeheer (Geeft de onherstelbare hardware error aan)
Diskpart --> select disk --> clean (hij selecteert de schijf, maar clean geeft dezelfde hardware error)
Huidige stand:
- HDD in crystaldiskinfo is te zien, maar zonder enige informatie
- HDD Verdwijnt na een aantal uur behalve in Intel rapid storage tech
- Intel Rapid Storage Tech herkent de schijf en ziet alle info
- Bij verdwijnen en opnieuw opstarten blijft de HDD weg, pas bij volledig uitzetten komt de HDD weer tevoorschijn bij zowel Windows als de UEFI (was voor de clean install ook al zo voor de UEFI)
Mocht het nodig zijn de andere hardware:
- MSI Z170A Gaming M5 moederbord (2e hands)
- MSI RX 480 8GB (Nieuw)
- Corsair Vengeance LPX 3000 mhz 2x8 gb (Nieuw)
- Corsair TX750W (refurbished)
- Corsair 450D kast (refurbished)
- Samsung EVO 850 SSD 250GB (refurbished)
- Seagate 2TB HDD 7200 RPM (refurbished)
- i5 6600K processor (Nieuw)
- Scythe CPU cooler (geen idee welke, refurbished)
Zover is nog niks overclocked.
Ter illustratie een aantal screenshots
https://dillex.tumblr.com/post/158961772337
Nogmaals de centrale vraag: leeft deze HDD nog en zo ja, hoe krijg ik hem weer aan de praat?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ten eerste mijn vraag, is mijn Seagate HDD overleden of is deze nog te redden?
De data die erop staat is niet van belang.
Ik bombardeer direct met zoveel mogelijk context om alvast zoveel mogelijk vragen te beantwoorden.
Ik heb een probleem met mijn 2TB Seagate interne HDD.
Deze heb ik een paar weken terug refurbished van een tweaker overgenomen en sinds afgelopen zondag in mijn pc gezet tezamen met alle andere onderdelen (deels ook refurbished / 2e hands / nieuw).
Hierbij werd mij vertelt dat refurbished betekent dat het 2e handse component wordt gecontroleerd of deze nog fatsoenlijk werkt.
Bij het bouwen heb ik overigens gebruik gemaakt van een antistatisch polsbandje verbonden via een moederbord stand-off met de voeding (uit en in een stekkerdoos die uit stond) in een kamer met enkel laminaat zonder huisdieren.
Vervolgens heb ik maandag Windows geïnstalleerd vanaf een USB, drivers geïnstalleerd v/d moederbord/gpu fabrikant, de 2TB HDD toegevoegd via schijfbeheer en een aantal bekende programma's geïnstalleerd die ook prima op mijn laptop werken (o.a. Adobe flash, utorrent, office, steam etc.). De gehele dag heeft de HDD het zonder problemen gedaan totdat op dinsdag (gisteren) rond 13:00 ik een melding kreeg dat de HDD foetsie was
Direct heb ik de pc opnieuw opgestart en tot mijn schrik was de HDD ook foetsie in de UEFI.
Daarna heb ik de pc uitgezet en open gemaakt om te kijken of de sata en power kabels wel fatsoenlijk aan de HDD zat en dat bleek wel zo te zijn.
PC weer aangezet om nogmaals in de UEFI te kijken en verrek de HDD staat er weer
Echter, blijkt in Windows de schijf nergens te bekennen te zijn en dus besluit ik de PC weer uit te zetten en verschillende SATA en power kabels aan te sluiten zonder enig resultaat. De HDD was tevens niet te vinden met behulp van aparaatbeheer of Crystaldiskinfo terwijl mijn SSD met Windows prima leek te zijn.
Echter, Intel Rapid Storage Tech zag wel dat er een schijf was aangesloten, maar dat er 0GB op stond en verdere informatie zoals de status was niet te vinden.
Om vervolgens software problemen uit te sluiten besloot ik Windows opnieuw te installeren en de SSD volledig te formatteren. Het resultaat was dat de schijf nu wel in aparaat en schijfbeheer te vinden was. Echter, weergeeft schijfbeheer dat de HDD een bestandssysteem RAW heeft in plaats van NTFS en wanneer ik de HDD probeer te openen krijg ik een melding dat er onherstelbare hardware schade is.
Uiteindelijk verdwijnt de HDD ook wederom na een aantal uur.
Verder heb ik de volgende dingen geprobeerd zonder enig resultaat:
CHKDSK (doet niets omdat de HDD in RAW staat)
Snelformateren (mislukt direct)
Formateren (Loopt totdat de HDD weer verdwijnt)
Verwijderen in schijfbeheer (Geeft de onherstelbare hardware error aan)
Diskpart --> select disk --> clean (hij selecteert de schijf, maar clean geeft dezelfde hardware error)
Huidige stand:
- HDD in crystaldiskinfo is te zien, maar zonder enige informatie
- HDD Verdwijnt na een aantal uur behalve in Intel rapid storage tech
- Intel Rapid Storage Tech herkent de schijf en ziet alle info
- Bij verdwijnen en opnieuw opstarten blijft de HDD weg, pas bij volledig uitzetten komt de HDD weer tevoorschijn bij zowel Windows als de UEFI (was voor de clean install ook al zo voor de UEFI)
Mocht het nodig zijn de andere hardware:
- MSI Z170A Gaming M5 moederbord (2e hands)
- MSI RX 480 8GB (Nieuw)
- Corsair Vengeance LPX 3000 mhz 2x8 gb (Nieuw)
- Corsair TX750W (refurbished)
- Corsair 450D kast (refurbished)
- Samsung EVO 850 SSD 250GB (refurbished)
- Seagate 2TB HDD 7200 RPM (refurbished)
- i5 6600K processor (Nieuw)
- Scythe CPU cooler (geen idee welke, refurbished)
Zover is nog niks overclocked.
Ter illustratie een aantal screenshots
https://dillex.tumblr.com/post/158961772337
Nogmaals de centrale vraag: leeft deze HDD nog en zo ja, hoe krijg ik hem weer aan de praat?
Alvast bedankt voor de hulp!