Vreemde brom in actieve speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorchris
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2023
Hallo allemaal,

Ik heb hulp nodig. Ik heb thuis een kleine opnamestudio met een Focusrite 8i6, 2 Rokit 6 speakers en een pc met win7.
Nu heb ik opeens een brom in de speakers die lijkt te komen van de pc. als de speakers en focusrite aanstaan is de brom er niet. Zodra de pc aangaat dan komt de brom. Eigenlijk alles wat je op de pc doet levert verschil in het bromgeluid op. Als je een document opent wordt hij harder, bij scrollen "scrollt" het geluid mee.

Iemand enig idee hoe dit kan, heb alles al geprobeerd. Beeldscherm uit, audioinstellingen afgelopen maar ik snap het niet. Het was eerder nimmer zo....
Iemand enig idee en die me wil helpen? Er is niets veranderd, de stroomtoevoer is geaard...

groet Chris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Onboard geluidskaart? Allicht dat er ergens een intern component aan het storen is en je dit door de actieve speakers beter hoort. Vroegah wilden de interne audiokabels van CD-ROM drives nog wel eens interferentie oppikken in de kast welke dan doorgegeven werd aan de geluidskaarten. Door een ferrietkraal te plaatsen op deze kabels werden de signalen onderdrukt...

De brom, als het bij het stroom vandaan zou komen zou dan 25 of 50hz zijn , ieder andere frequentie sluit eigenlijk al de stroomtoevoer uit..

Overigens: deze post heeft een soortgelijk probleem:
storing op spreakers MOBO

[ Voor 9% gewijzigd door burrfoot op 29-03-2017 12:30 . Reden: Bijna gelijk topic gevonden ]

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-10 13:18

Michidez

Zelden zo gelachen!

Vriend van me heeft hetzelfde voorgehad. Zijn conclusie was ground loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Michidez schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:46:
Vriend van me heeft hetzelfde voorgehad. Zijn conclusie was ground loop.
Dat is ook mijn conclusie

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Niet goed gelezen ..... :X

[ Voor 85% gewijzigd door keur0000 op 29-03-2017 14:37 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorchris
Dank jullie. Hoe los ik dit op die ground loop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Alles goed aarden wil ook nog wel eens helpen. Waarschijnlijk zoekt de PC aarde via een andere 'kanaal' dan de aardaansluiting van het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Als dat niet werkt, dan zal je moeten ontkoppelen met een optische kabel. Dan heb je echter wel wat extra hardware nodig in de vorm van een DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:57
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Ik zou beginnen met goed aarden. Zeker je PC gezien het een klasse 1 elektrisch product is en lekstroom afgevoerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een losse dac kan de kwaliteit sowieso enorm boosten. Een versterker met spdif toslink is ook een prima oplossing. Ligt er net aan wat je hebt liggen of wat je er aan kwijt wil.

Geluid van scrollen en hdd access is meestal interferentie en geen aardingsprobleem bedenk ik me. Los je alleen op met een losse DAC of geluidskaart.

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 01-04-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorchris
Fairy schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:27:
Een losse dac kan de kwaliteit sowieso enorm boosten. Een versterker met spdif toslink is ook een prima oplossing. Ligt er net aan wat je hebt liggen of wat je er aan kwijt wil.

Geluid van scrollen en hdd access is meestal interferentie en geen aardingsprobleem bedenk ik me. Los je alleen op met een losse DAC of geluidskaart.
Dus dan zal zoeken naar het aardingsprobleem niet helpen, een andere pc wellicht wel.
Het is wel vreemd dat het nu ineens zo is terwijl er voorheen geen probleem was met dezelfde producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Exorchris schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:56:
[...]

Dus dan zal zoeken naar het aardingsprobleem niet helpen, een andere pc wellicht wel.
Het is wel vreemd dat het nu ineens zo is terwijl er voorheen geen probleem was met dezelfde producten
Misschien een mic of line ingang aangezet die eerst niet aanstond?

Wat gebeurd er als je een wasapi of asio target laat spelen op zeer laag volume, blijft het dan nog steeds aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorchris
Fairy schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:07:
[...]

Wat gebeurd er als je een wasapi of asio target laat spelen op zeer laag volume, blijft het dan nog steeds aanwezig?
Wauw...we can not comply.
Dit gaat mij boven de pet hoor.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Exorchris schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:46:
[...]

Wauw...we can not comply.
Dit gaat mij boven de pet hoor.. :?
Snap ik. Windows spreekt je geluidskaart aan, dit gebeurd via de driver, net als bij een videokaart, maar er zit nog een laag tussen. Standaard is dit DirectSound. Elk programma dat geluid kan afspelen stuurt dit naar DirectSound, die het vervolgens mixt en doorstuurt naar de geluidskaart. Indien 2 programma's geluid afspelen wordt het geluid dus gemixt en netjes doorgegeven.

Als dit niet zou bestaan zou elk programma zelf de geluidskaart driver moeten aanspreken, wat een recept voor disaster is.

Asio en Wasapi zijn in de kern alternatieven voor DirectSound. Deze sturen de geluidskaart rechtstreeks aan. Wasapi kaapt de geluidskaart en laat ook geen andere streams toe. Voordeel hiervan is dat je tijdens het luisteren van muziek niet overvallen kan worden door een geluid van Windows of een ander programma. Ideaal als je muziek luistert en als audiofiel graag bitperfect muziek wil afspelen. Directsound stel je namelijk van te voren in op een samplefrequentie, waardoor bij een mismatch de kwaliteit achteruit gaat (hoorbaar of niet). ASIO is ongeveer hetzelfde, maar applicaties die ASIO gebruiken kunnen wel samen de geluidskaart aanspreken, zoals DirectSound dat ook kan.

Om een testje te doen, download Foobar2000 met de WASAPI plugin en kies als output jouw geluidskaart in de Wasapi kolom. Als je dan muziek speelt weet je in ieder geval zeker dat er geen inputs open staan die je geluid kunnen beïnvloeden, aangezien WASAPI dat niet doorlaat.
Pagina: 1