Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillen Ford 1.25 benzinemotor (STJA - STJB)

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:01
Hi Allemaal!

Vorige maand heb ik een Ford Fiesta 1.25 uit 2010 van de zaak overgenomen. Dit model heeft de nieuwere SJTB motor. Nu heeft een collega dezelfde Fiesta, maar dan uit 2009 met een STJA motor.

Als ik in de Ford van mijn collega ga rijden, merk ik dat hij bij lagere toeren meer koppel heeft dan die van mij (met een nieuwere motor).

Kan het zijn dat mijn auto "luier" is of zit er echt daadwerkelijk verschil in beide motoren? Beide motoren zijn 60pk fabriek af

Ford (van mij):
- 95k op teller

Ford (collega):
- 152k op tekker

P.S. die van mij is gechipt naar 91 PK, maar ik merk dat de mijne wat minder snel doortrekt in lage toeren

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is een andere motor én aan die van jou is gerommeld (niet alle tuning is gelijk, er zitten echt klungelaars tussen). Ik zou juist verwachten dat ze verschillend rijden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:07
Vaak wordt er onderin wat vermogen weggehaald om vanaf een bepaald toerental een soort duw te geven bij die tunes. Hierdoor lijkt het alsof de wagen een stuk sneller optrekt. Misschien was het beter geweest om gewoon de originele OEM 82pk software in te laten laden, grote kans dat dat beter loopt dan zo'n zelfgemaakte map. (Al dan niet gebaseerd op de OEM map). Kans is ook aanwezig dat de eindoverbrenging wat hoger is vanwege brandstofbesparing e.d., dus minder koppel voelbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 06-04-2017 22:18 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 19:29

Ligone

Moeha!

Het is in basis dezelfde motor, maar zoals hierboven gemeld: brandstofbesparing/milieunormen kunnen wel voor mindere prestaties zorgen.
Ook zou het gasklephuis durven vervuilen zoals ik hier lees: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=25920

En inderdaad best terug de standaard soft er in laten steken!