Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyOn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-10-2018
Ik ontvang al een paar jaar een relatief hoog bedrag voor "Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk" (WBSO).
Daardoor heb ik al 3 jaar een hogere ondernemersaftrek dan mijn inkomsten en dus een negatieve "Belastbare winst uit onderneming." en negatief verzamelinkomen.

Het eerste jaar dat dat het geval was werd het verrekend met de voorgaande jaren en kreeg ik belasting terug.
Het jaar daarop was er niets meer te verrekenen met voorgaande jaren.
Dit jaar zie ik er een invulveld is voor "niet gerealiseerde ondernemersaftrek". Ik heb daar voorgaande jaren niets ingevuld. Ik lees dat een negatieve winst doorberekent kan worden naar de komende 9 jaar.
Mijn vraag is dus of dat automatisch gebeurt als ik in de toekomst opeens wel meer winst maak dan ik aan ondernemersaftrek ontvang (net zoals ik automatisch belasting terug kreeg) of dat ik dat alleen kan doen als ik nu voor voorgaande jaren de aangifte aanpas om de niet gerealiseerde aftrek in te vullen? En die dien ik dan mee te nemen naar elk volgend jaar zodat de negatieve winst en de niet gerealiseerde aftrek opbouwt?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Volgend jaar vul je weer de ondernemersaangifte in, hopelijk dan met winst. En dan ga je de verliezen uit het verleden invullen, waarop je de niet-gerealiseerde aftrekposten alsnog nunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyOn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-10-2018
t_captain schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:53:
waarop je de niet-gerealiseerde aftrekposten alsnog nunt gebruiken.
Die ik dus niet specifiek heb hoeven invullen en bijhouden onder de "niet gerealiseerde ondernemersaftrek" post. Dat is namelijk de vraag. Mijn negatieve winst en dus het overschot aan aftrekposten kan ik automatisch gebruiken of moet ik dat specifiek aangeven en bijhouden onder "niet gerealiseerde ondernemersaftrek"?

[ Voor 3% gewijzigd door FlyOn op 30-03-2017 04:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je carry-back van je eerste verliesjaar is dus verwerkt en nu moet je verder met carry-forward om de verliezen van de volgende verliesjaren te verrekenen.

Zie deze pagina:
https://www.belastingdien...verrekenen_van_verliezen/

Het lijk passend om een "Voorlopige verliesverrekening" aan te vragen.