Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:52
Beste lezers,

Ik heb in juni '16 een PC in elkaar gezet voor mijn schoonvader (hardware, zie hieronder). Hij heeft hier tot eind december zonder problemen gebruik van kunnen maken. Sindsdien begonnen de problemen. Tijdens het gamen en bij normaal gebruik kreeg hij last van
  • Freezes van het beeld
  • BSOD
  • Knal rood scherm
  • Spontane reboot
  • Niet meer op willen starten van de PC
Tijd: Het ene moment gebeurt het na 5 mintuen, het andere moment na een uur.
Gebruik: Zowel bij gamen (BF 1, GTA 5) alsook bij huis tuin en keuken gebruik (surfen, muziek luisteren, internetbankieren)
Niet meer op willen starten van de PC: Aanknop indrukken, ventilatoren beginnen te draaien, geen beeld. Alles stopt en begint automatisch overnieuw. Dit heb ik 'opgelost' door het batterij van het moederbord af te halen (reset).

Mijn vraag:
Kunnen jullie mij tips/handvatten geven om verder te gaan onderzoeken waar het probleem zit? Of wellicht weet iemand het probleem al en kan hij/zij mij dat vertellen :)

Ik weet dat het niet aan de GPU ligt en niet aan de voeding ligt. Het probleem blijft namelijk bestaan bij een GTX970 en de onboard videokaart. Ook heb ik mijn voeding geprobeerd en dan blijft het probleem zich ook voor doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
(OS Windows 10)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 184,88€ 184,88
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 108,50€ 108,50
1Asus Strix R9 390-DC3-8GD5-GAMING€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart€ 322,-€ 322,-
1Cooler Master TX3 i€ 18,95€ 18,95
2Scythe Slip Stream 1200rpm, 120mm€ 5,70€ 11,40
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty)€ 44,95€ 44,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 60,-€ 60,-
1Cooler Master GM G550M€ 63,50€ 63,50
1Crucial BX200 480GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 997,68

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Clean OS install
  • Clean GPU driver install m.b.v. DDU driver uninstall
  • Bios reset d.m.v. de batterij op het moederbord los te halen
  • Andere GPU getest
  • Andere voeding gebruikt
  • CPU stress test
  • GPU stress test
  • Temperaturen blijven goed, gemeten met verschillende programma's.
  • Alle ventilatoren draaien.
  • Mem test in Windows gedaan met Windows Geheugencontrole. Deze gaf de eerste keer een fout. De PC heeft 2 reepjes ram geheugen. Ik heb deze verwisseld van slot 1 & 3 naar slot 2 & 4. Problemen bleven bestaan.
  • Toen heb ik ram reepje 1 in alle vier de sloten gebruikt. Bleven de problemen bestaan.
  • Toen heb ik ram reepje 2 in slot 3 gedaan en toen heb ik een avond fatsoenlijk gebruik kunnen maken van de PC.
Hiermee denkende het probleem opgelost te hebben ben ik op vakantie gegaan en tot mijn grote verbazing bleven de problemen bestaan, zo erg zelfs dat de PC niet meer wilde optarten (zie hierboven).

Als laatste kreeg ik dit beeld.

Als meer informatie nodig is, let me know! In ieder geval alvast bedankt voor de genomen moeite! _/-\o_

Why so serious?

Beste antwoord (via Bobbreede op 18-05-2017 10:31)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-11 19:12
Bobbreede schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:25:
Dit is geen slechte 1 april grap

Ik heb vandaag n.a.v. vorige post en RMA aanvraag een nieuw setje ram binnengekregen. Zoals boven aangeraden heb ik meteen Memtest86 laten draaien en tot mijn verbazing krijgt ie ontzettend veel errors. Zie afbeeldingen hieronder.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik weet niet goed wat ik nu moet doen 8)7
Zelf kan ik bedenken dat ik weer één voor één de reepjes ga testen, dat zal ik dan ook doen. Maar is het überhaupt mogelijk dat ik twee keer een slecht setje ram tref?
Of ligt het probleem ergens anders, bijvoorbeeld het Mobo?
Of wellicht compatibiliteit problemen?
Wie kan en wil mij verder helpen?! :)
Het kan ook aan de geheugen controller van de cpu zijn. Heb je een andere cpu om mee te testen? Daarnaast kan het inderdaad ook incompatibiliteit zijn in het begin gaven crucial sport geheugen en Gigabyte moederborden nog wel eens problemen. Alleen ik weetniet of dat nu ook nog zo is. En als je het geheugen op 2133 mhz draait en dan Memtest? Aangezien een b150 bord niet sneller ondersteunt dan 2133 mhz.

Alle reacties

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11 13:56
Maar wat bedoel je persies met Memtest?
Wilde het programma niet starten? Probeer dan eens de tool van http://www.memtest.org/
Als hier uitblijkt dat jou geheugen fouten geeft, zou je deze eens enkele module moeten testen.
Dan kun je uitzoeken welke module de boosdoender is.

ROD (Red Screen of Death) is Videokaart gerelateerd.
Zou je de videokaart eens kunnen verplaatsen naar een ander PCI-E slot?
Het kan zijn dat 1 van de PCI-E lanes niet goed werkt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Bobbreede
Ik heb het aangepast in de OP. Ik heb die Memtest uitgevoerd met Windows Geheugencontrole.
Ik heb er nu 1 reepje ram in zitten, ik ga nu jouw tool eens proberen.

Over de videokaart, ik had gisteren met de onboard graphics hetzelfde (zie Youtube filmpje), zou het dan nog steeds de boosdoener kunnen zijn?

Why so serious?

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:28
Videokaart eruit en alleen onboard GPU werkt dus ook niet? Dan zou het nog aan je geheugen kunnen liggen of je moederbord zelf die problemen heeft. Als je de voeding ook hebt weten uit te sluiten dan.

• Bobbreede
Nope, dan heb ik hetzelfde probleem. Zie o.a. het Youtube filmpje aan het einde van mijn OP.
Heb nu mijn voeding aangesloten, een pricewatch: Corsair RM550x die het overigens altijd goed heeft gedaan en ook dan blijven de problemen bestaan.

Why so serious?

Verwijderd

Welke uefi versie draait er op het bordje en is er mogelijk een update?

• Bobbreede
The_Greater schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:37:
Maar wat bedoel je percies met Memtest?
Wilde het programma niet starten? Probeer dan eens de tool van http://www.memtest.org/
Als hier uitblijkt dat jou geheugen fouten geeft, zou je deze eens enkele module moeten testen.
Dan kun je uitzoeken welke module de boosdoender is.

ROD (Red Screen of Death) is Videokaart gerelateerd.
Zou je de videokaart eens kunnen verplaatsen naar een ander PCI-E slot?
Het kan zijn dat 1 van de PCI-E lanes niet goed werkt.
Mag ik uit onderstaande afbeelding concluderen dat het RAM geheugen niet deugt en dus de boosdoener is?
Memtest
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:49:
Welke uefi versie draait er op het bordje en is er mogelijk een update?
Versie 'F2' draait er momenteel.

Why so serious?

• McFastFood
Bobbreede schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:06:
[...]

Mag ik uit onderstaande afbeelding concluderen dat het RAM geheugen niet deugt en dus de boosdoener is?
[afbeelding]

[...]
Ja, correct het XMP profiel etc zijn geladen en staan aan neem ik aan? Het geheugen draait op de correcte snelheid? Mocht die nog steeds fouten geven als je dat nog niet ingesteld had dan is het sws het geheugen maar ik weet voor 99.9% zeker dat het geheugen de boosdoener is Je zou een BIOS update kunnen proberen(laatste versie is F22 (http://www.gigabyte.co.nl...50-HD3P-rev-10#support-dl), dat is een kleine moeite maar ik verwacht dat dat de errors in memtest niet oplost maar we moeten alles even uitsluiten. Dat wordt waarschijnlijk een RMA indienen :9

[ Voor 17% gewijzigd door McFastFood op 29-03-2017 09:15 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11 13:56
Bobbreede schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:06:
[...]

[afbeelding]

[...]

Versie 'F2' draait er momenteel.
1 van de twee modules is defect. Nu kun je 1 module per keer testen, dan weet je welke defect is.
Als laatste kreeg ik dit beeld.
Of dit laatste wat met geheugen te maken heeft weet ik niet.
Je kun dan de videokaart eens terug clocken, kijken of dat het probleem oplost.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Greater op 29-03-2017 09:27 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Bobbreede
Bedankt tot zover!
McFastFood schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:11:
[...]

Ja, correct het XMP profiel etc zijn geladen en staan aan neem ik aan? Het geheugen draait op de correcte snelheid? Mocht die nog steeds fouten geven als je dat nog niet ingesteld had dan is het sws het geheugen maar ik weet voor 99.9% zeker dat het geheugen de boosdoener is Je zou een BIOS update kunnen proberen(laatste versie is F22 (http://www.gigabyte.co.nl...50-HD3P-rev-10#support-dl), dat is een kleine moeite maar ik verwacht dat dat de errors in memtest niet oplost maar we moeten alles even uitsluiten. Dat wordt waarschijnlijk een RMA indienen :9
Heb de BIOS een update gegeven! Kreeg het even heel benauwd, maar gelukkig doet alles het nog 8)7

Ga nu opnieuw de Memtest doen! XMP profiel e.d. is allemaal in orde, nooit veranderd en zojuist gecontroleerd n.a.v. jouw post!

Why so serious?

• McFastFood
Bobbreede schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:59:
Bedankt tot zover!

[...]

Heb de BIOS een update gegeven! Kreeg het even heel benauwd, maar gelukkig doet alles het nog 8)7

Ga nu opnieuw de Memtest doen! XMP profiel e.d. is allemaal in orde, nooit veranderd en zojuist gecontroleerd n.a.v. jouw post!
Mocht Memtest nu weer fouten geven dan is het sws het geheugen ;) Dat wordt dan een RMA aanvragen voor het geheugen. Als je een nieuw setje hebt ontvangen, draai dan voor de zekerheid even weer Memtest, just te be sure ;)

[ Voor 17% gewijzigd door McFastFood op 29-03-2017 10:04 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:57
Bobbreede schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:59:
Bedankt tot zover!

[...]

een bios update,met slecht werkend geheugen is geen goed plan geweest :X ,je hebt geluk naar mijn mening dan.
De file van de bios kan ook corrupt raken, als het geheugen niet goed werkt, met alle gevolgen vandien.

als memtest echt fouten blijft geven ook op standaard settings, zou ik toch echt zeker ander geheugen proberen

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 29-03-2017 10:06 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-11 17:47
En lees het met memtest zo;
Als de error in 600MB zit, dan is het 1ste reepje (bank 0 of 1 op je mbord)
Zit het in 6000MB dan zit het in reepje 2 als we van 4GB reepjes uitgaan.
Je snapt de telling nu wel neem ik aan?
Succes

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Bobbreede
McFastFood schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:02:
[...]

Mocht Memtest nu weer fouten geven dan is het sws het geheugen ;) Dat wordt dan een RMA aanvragen voor het geheugen. Als je een nieuw setje hebt ontvangen, draai dan voor de zekerheid even weer Memtest, just te be sure ;)
Ik bleef fouten houden. Heb het reepje RAM nog in verschillende sloten geprobeerd, maakte geen verschil. RMA is aangevraagd, bedankt voor je moeite! :)
freaky35 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:05:
[...]

een bios update,met slecht werkend geheugen is geen goed plan geweest :X ,je hebt geluk naar mijn mening dan.
De file van de bios kan ook corrupt raken, als het geheugen niet goed werkt, met alle gevolgen vandien.

[...]
Living on the edge >:)
Zonder gein, goed dat je het zegt, voor een eventuele volgende keer!

De rest ook allemaal bedankt! Ik ga nu het RAM setje ter RMA aanbieden en ik verwacht dat daarmee dan alle problemen opgelost zijn! :)

Why so serious?

• Bobbreede

Ik heb vandaag n.a.v. vorige post en RMA aanvraag een nieuw setje ram binnengekregen. Zoals boven aangeraden heb ik meteen Memtest86 laten draaien en tot mijn verbazing krijgt ie ontzettend veel errors. Zie afbeeldingen hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k7Yx4uiBb6Fjt5PnYmLQtU0c/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KY6z39OMQgqR1u4j8i2nIeiH/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LLFt8AQEv7mP22WTj6jUO6nI/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UTJyYBCQfMmLyWqcAl0xkdko/thumb.jpg

Zelf kan ik bedenken dat ik weer één voor één de reepjes ga testen, dat zal ik dan ook doen. Maar is het überhaupt mogelijk dat ik twee keer een slecht setje ram tref?

Why so serious?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
is het überhaupt mogelijk dat ik twee keer een slecht setje ram tref?
Zeker. De kans is wat kleiner natuurlijk, maar zelfs 4x achter elkaar is mogelijk. Dit maakt de kans dat het echter niet aan het geheugen ligt natuurlijk wel weer groter.
Zou kunnen. RAM kan ook fouten gaan geven omdat het verkeerd ingestelt staat. Stel je laat 2000MHz RAM op 2800MHz draaien is het normaal dat er fouten komen. Kijk dus ook eens goed naar de timings van het geheugen en de snelheid. Verder zou het moederbord inderdaad defect kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 01-04-2017 16:30 ]

• Bobbreede
Als ik het goed begrijp is het geheugen dat ik in de pc heb 2400 mhz. Kan ik in de Bios de snelheid zien waarom het geheugen draait en daar ook aanpassen? Ik ga in ieder geval alvast kijken, bedankt!

Why so serious?

• PilatuS
  • Niet online
Bobbreede schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:34:
Als ik het goed begrijp is het geheugen dat ik in de pc heb 2400 mhz. Kan ik in de Bios de snelheid zien waarom het geheugen draait en daar ook aanpassen? Ik ga in ieder geval alvast kijken, bedankt!
De snelheid is 1 ding. Het andere zijn de timings. Stel het geheugen is 9-9-9-24 en het draait op 8-8-8-22 krijg je ook problemen. Zowel de snelheid als timings zijn in de BIOS/EUFI aan te passen.

• Bobbreede
Als ik het goed begrijp is de snelheid van het geheugen 2400 mhz en de timings zijn 16-16-16?

Als ik in de Bios kijk, zie ik dat alles op auto staat.
Bij snelheid staat er 2132 mhz
Timings
  • CAS auto 16
  • tRCD auto 16
  • tRP auto 16
  • tRAS auto 39
Ik maak hieruit op dat het dan allemaal 'goed' ingesteld staat?

Zoals je merkt gaat dit ondertussen m'n pet te boven... |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Bobbreede op 01-04-2017 16:53 ]

Why so serious?

• PilatuS
  • Niet online
Ik kan de timings zo even niet vinden, het zou op de verpakking moeten staan. Even controleren of voltage, snelheid en timings kloppen, dan weet je dat dit niet de oorzaak is. Dan zou ik gaan testen met 1 reepje tegelijk om te zien of je een run kan maken zonder fouten, dan weet je weer wat meer.

Acties:
  • Beste antwoord

• McFastFood

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het kan ook aan de geheugen controller van de cpu zijn. Heb je een andere cpu om mee te testen? Daarnaast kan het inderdaad ook incompatibiliteit zijn in het begin gaven crucial sport geheugen en Gigabyte moederborden nog wel eens problemen. Alleen ik weetniet of dat nu ook nog zo is. En als je het geheugen op 2133 mhz draait en dan Memtest? Aangezien een b150 bord niet sneller ondersteunt dan 2133 mhz.

Verwijderd

McFastFood schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:44:
[...]
Het kan ook aan de geheugen controller van de cpu zijn.
Exact, controleer de cpu socket eens op verbogen pinnetjes.

• Bobbreede
Tijdens het schrijven van onderstaande post loopt de pc 2 keer vast.

De eerste keer kreeg ik dit.
De tweede keer kreeg ik onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tA5UNTlxuT1eM1EgOwyX6zWM/thumb.jpg

Denk je alles gehad te hebben, start ie nog 1 keer op, resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8r0irYNkn3vla4wgXFynWwYc/thumb.jpg

En nu doet ie niets meer |:(

Wat ik origineel aan het typen was:
McFastFood schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:44:
[...]

Nee, ik heb helaas geen andere CPU om mee te testen.

Wat ik begrijp van de website is dat de latency 16-16-16 is.
Ik heb onderstaande afbeeldingen gemaakt in de bios en zover ik het zie komt dat allemaal overeen met de specificaties van de fabrikant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nr2mUFEoQAQuVupgUrOR5eLG/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U5QfuQsN8Logow6gGah72Pry/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LapQg7vnsTk6t1VByCoAKwOw/thumb.jpg
Channel B is excact hetzelfde als channel A.

Wat ik wilde gaan doen was opnieuw de reepjes één voor één testen, maar zoals gezegd krijg ik de pc nu helemaal niet meer opgestart |:(

Iemand tips?!

Why so serious?

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17
Heb je een win7 of 8 geüpgrade naar win10? Hoogstwaarschijnlijk hebben alle commentaren het hier bij het rechte eind maar die bootloop heb ik ook door slechte Windows updates. Dit schijnt door de upgrade te komen. Ik moet nog een clean win10 install doen om het te bevestigen.

• Bobbreede
Nee, is een clean install in juni geweest. En recent opnieuw gedaan toen de problemen begonnen.

Why so serious?

• McFastFood
Bobbreede schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:02:
Tijdens het schrijven van onderstaande post loopt de pc 2 keer vast.

De eerste keer kreeg ik dit.
De tweede keer kreeg ik onderstaande afbeelding.
[afbeelding]

Denk je alles gehad te hebben, start ie nog 1 keer op, resultaat:
[afbeelding]

En nu doet ie niets meer |:(

Wat ik origineel aan het typen was:

[...]

Nee, ik heb helaas geen andere CPU om mee te testen.

Wat ik begrijp van de website is dat de latency 16-16-16 is.
Ik heb onderstaande afbeeldingen gemaakt in de bios en zover ik het zie komt dat allemaal overeen met de specificaties van de fabrikant.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Channel B is excact hetzelfde als channel A.

Wat ik wilde gaan doen was opnieuw de reepjes één voor één testen, maar zoals gezegd krijg ik de pc nu helemaal niet meer opgestart |:(

Iemand tips?!
Helaas, dat was mooi geweest als je een andere cpu had. Niemand bij je in de buurt heeft toevallig dat ook niet? Zet de pc eens uit en haal de cpu koeler + cpu er voorzichtig af. En maak even een foto van de socket. Daarnaast heb je ook geen overbodige spacers / afstandbusjes in de kast?
Beschik je toevallig wel over de mogelijkheid om het met een ander ram stickje te testen van een ander merk?

• Bobbreede
Dit zijn de foto's van het socket en CPU

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lqoLc6pfLmGREJXo15ft22PZ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aOzhSQYJ3FHIEdheL896vHGF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cueowBXMqoyvBNjSpOp0VkdT/thumb.jpg

Voor een ander reepje ram ben ik nu rond aan het vragen.
Ondertussen ga ik een andere SSD aansluiten, wellicht dat daar het probleem zit?

Why so serious?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Stroom van de loshalen, dan startknop 10 seconde vasthouden.
Dan weer proberen te starten.
Hardware kan vastlopen, door stroom van alle onderdelen te ontladen, kan het weer gaan werken.
Nog niet goed, dan zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dat de pc nog werkt.
En natuurlijk geheugen 1 voor 1 proberen, en dan proberen te starten.

Als je pc werkt,
test geheugen met memtest 1 voor 1, en als ze goed zijn test alles samen.

Bios instelling, biossen hebben instellingen als turbo overclock etc voor diverse instellingen.
Zet deze vast op laagste stand, bijv normaal.
Dit zijn instellingen die bijv bij elke boot je geheugen anders instelt, dat wil je niet hebben, zet dit op laagste stand vast om dan je geheugen te testen.

Bios instellingen, ga in of zoeken en lezen over overclocken, maar dan ga niet overclocken maar je underclocken proberen, dus gemakkelijker maken voor je geheugen, misschien zelfs meer stroom geven aan je geheugen, zoek wel eerst uit wat veilig is, en het is je eigen risico.

Voor de rest, wissel alle hardware uit, om het uit te sluiten, en verwijder zoveel mogelijk hardware welke niet nodig is om te starten, ook toetsenbord en muis scherm kabels,
in de pc alles controleren of het vast zit.
Dan kun je nog alles testen op een stuk karton om je kast uit te sluiten, en niet op plastic leggen dit geleid stroom.
Pc geaard kun je ook testen.

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 02-04-2017 11:26 ]

• McFastFood
Bobbreede schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:18:
Dit zijn de foto's van het socket en CPU

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Voor een ander reepje ram ben ik nu rond aan het vragen.
Ondertussen ga ik een andere SSD aansluiten, wellicht dat daar het probleem zit?
Ik zie geen verbogen pinnetjes in je socket dus dat kan het ook niet zijn.
Maar boot de pc nou helemaal niet meer of kom je Windows gewoon niet meer in?
De oorzaken waar ik aan denk nog zijn als volgt.
1. Incompatible geheugen waarmee het moederbord + de cpu niet mee overweg kan dus de combinatie.
2. De geheugencontroller van je cpu is defect waardoor die fouten vertoont en BSOD'S geeft.
3. Je mobo is niet helemaal lekker.

Memtest geeft ook errors als je alles uit de kast hebt?

• Bobbreede
Even de afloop:

Uiteindelijk ook het MoBo RMA gestuurd na eerder het RAM RMA gestuurd te hebben. Vanuit de webshop constateerde ze wel een verbogen pinnetje. Deze heb ik laten repareren. Het MoBo heb ik nu een week terug en tot op heden nog geen nieuwe problemen ondervonden. Lijkt me dus opgelost.

Voor iedereen die met soort gelijke problemen zit, tip van een ervaringsdeskundige, controleer ook vooral de pinnetjes van je socket! 8)7 |:(

Iedereen bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Why so serious?

Pagina: 1