Beste lezers,
Ik heb in juni '16 een PC in elkaar gezet voor mijn schoonvader (hardware, zie hieronder). Hij heeft hier tot eind december zonder problemen gebruik van kunnen maken. Sindsdien begonnen de problemen. Tijdens het gamen en bij normaal gebruik kreeg hij last van
Gebruik: Zowel bij gamen (BF 1, GTA 5) alsook bij huis tuin en keuken gebruik (surfen, muziek luisteren, internetbankieren)
Niet meer op willen starten van de PC: Aanknop indrukken, ventilatoren beginnen te draaien, geen beeld. Alles stopt en begint automatisch overnieuw. Dit heb ik 'opgelost' door het batterij van het moederbord af te halen (reset).
Mijn vraag:
Kunnen jullie mij tips/handvatten geven om verder te gaan onderzoeken waar het probleem zit? Of wellicht weet iemand het probleem al en kan hij/zij mij dat vertellen
Ik weet dat het niet aan de GPU ligt en niet aan de voeding ligt. Het probleem blijft namelijk bestaan bij een GTX970 en de onboard videokaart. Ook heb ik mijn voeding geprobeerd en dan blijft het probleem zich ook voor doen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
(OS Windows 10)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Als laatste kreeg ik dit beeld.
Als meer informatie nodig is, let me know! In ieder geval alvast bedankt voor de genomen moeite!
Ik heb in juni '16 een PC in elkaar gezet voor mijn schoonvader (hardware, zie hieronder). Hij heeft hier tot eind december zonder problemen gebruik van kunnen maken. Sindsdien begonnen de problemen. Tijdens het gamen en bij normaal gebruik kreeg hij last van
- Freezes van het beeld
- BSOD
- Knal rood scherm
- Spontane reboot
- Niet meer op willen starten van de PC
Gebruik: Zowel bij gamen (BF 1, GTA 5) alsook bij huis tuin en keuken gebruik (surfen, muziek luisteren, internetbankieren)
Niet meer op willen starten van de PC: Aanknop indrukken, ventilatoren beginnen te draaien, geen beeld. Alles stopt en begint automatisch overnieuw. Dit heb ik 'opgelost' door het batterij van het moederbord af te halen (reset).
Mijn vraag:
Kunnen jullie mij tips/handvatten geven om verder te gaan onderzoeken waar het probleem zit? Of wellicht weet iemand het probleem al en kan hij/zij mij dat vertellen
Ik weet dat het niet aan de GPU ligt en niet aan de voeding ligt. Het probleem blijft namelijk bestaan bij een GTX970 en de onboard videokaart. Ook heb ik mijn voeding geprobeerd en dan blijft het probleem zich ook voor doen.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
(OS Windows 10)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 184,88 | € 184,88 |
| 1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 108,50 | € 108,50 |
| 1 | Asus Strix R9 390-DC3-8GD5-GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | BitFenix Neos Zwart/Zwart | € 34,50 | € 34,50 |
| 1 | Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart | € 322,- | € 322,- |
| 1 | Cooler Master TX3 i | € 18,95 | € 18,95 |
| 2 | Scythe Slip Stream 1200rpm, 120mm | € 5,70 | € 11,40 |
| 1 | CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty) | € 44,95 | € 44,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | € 60,- | € 60,- |
| 1 | Cooler Master GM G550M | € 63,50 | € 63,50 |
| 1 | Crucial BX200 480GB | € 149,- | € 149,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 997,68 | |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Clean OS install
- Clean GPU driver install m.b.v. DDU driver uninstall
- Bios reset d.m.v. de batterij op het moederbord los te halen
- Andere GPU getest
- Andere voeding gebruikt
- CPU stress test
- GPU stress test
- Temperaturen blijven goed, gemeten met verschillende programma's.
- Alle ventilatoren draaien.
- Mem test in Windows gedaan met Windows Geheugencontrole. Deze gaf de eerste keer een fout. De PC heeft 2 reepjes ram geheugen. Ik heb deze verwisseld van slot 1 & 3 naar slot 2 & 4. Problemen bleven bestaan.
- Toen heb ik ram reepje 1 in alle vier de sloten gebruikt. Bleven de problemen bestaan.
- Toen heb ik ram reepje 2 in slot 3 gedaan en toen heb ik een avond fatsoenlijk gebruik kunnen maken van de PC.
Als laatste kreeg ik dit beeld.
Als meer informatie nodig is, let me know! In ieder geval alvast bedankt voor de genomen moeite!
Why so serious?