is ahci specifiek gebonden aan ssd ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Ik ga hier een laptop hdd vervangen door een ssd en dat is wellicht een mooi moment om van RAID ON naar AHCI mode te gaan.

Is die AHCI echter eigenlijk alleen/voornameloijk geschikt voor ssd schijven of maakt dat niet uit ?

Ik maak namelijk gewoon een ghost image als alles klaar is van die ssd en mocht die onderuit gaan kan ik een willekeurige hdd pakken, image erop en draaien weer.,

Als ik echter een image heb van een ssd in AHCI modes kan ik dat image dan gewoon plaatsen op een HDD ?

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
Als je de SSD installeerd in AHCI Mode kun je die "altijd" teruglezen op een andere SSD
AHCI is een manier van communiceren met de SATA controller

Zoals je met alleen het woord "AHCI" al gevonden zou hebben

Wikipedia: Advanced Host Controller Interface

Altijd staat hier tussen aanhalingstekens omdat als je een UEFI bios hebt of een vorm van security hebt aan staan (BitLocker / Secure Boot oid) je wel een tool moet gebruiken die hier mee om kan gaan

[ Voor 23% gewijzigd door DaMoUsYs op 29-03-2017 01:45 ]

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Antwoord op je vraag, nee dat maakt niet uit, AHCI werkt ook prima met gewone HDD's

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 29-03-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zie hier wat klok/klepel dingen ;)

AHCI is een protocol. Het is de manier waarop er communicatie is tussen PC en SSD/harddisk.
Het is de opvolger van het oude IDE systeem en staat snelheden tot 6Gbps toe (600MByte per seconde).
IDE kon slechts tot 133MByte/sec gaan.

Dus ja, het is een manier van communiceren, niet van hoe iets op de schijf/SSD opgeslagen staat. Er is dus ook geen enkele reden om niet te kiezen voor AHCI.

Verder volg ik niet helemaal waarom je in vredesnaam RAID aan hebt staan in een laptop.
RAID is voor systemen met 2 of meer harddisks of SSD's die samen gebundeld moeten worden tot één logisch station.
9 van de 10 laptops heeft helemaal geen ruimte voor twee harddisks of SSD's, dus het hele idee van RAID valt in het water.

Wat @DaMoUsYs zegt omtrend schijfencryptie klopt, maar dat is geen issue voor het kunnen maken van een image. Sowieso moet het aangezet worden voordat het uberhaupt werkt.
Als het aan staat, verloopt via UEFI en is voor de software volledig transparant. Je kan dus gewoon een schijfje Clonezilla (bijvoorbeeld, of Acronis, Paragon, etc) in je laptop doen en een image van de HDD/SSD maken naar een USB aangesloten disk.
Het enige moment waarop schijfencryptie vervelend is, is als je de schijf overplaatst naar een ander systeem en dan verwacht dat je de inhoud kan zien. Dat is wat schijfencryptie tegenhoudt.

Gaat je SSD/HDD stuk, dan vervang je die en plaats je het op dezelfde manier weer terug. Dat is helemaal geen probleem, met of zonder AHCI en met of zonder drive encryption.

Verder noem je Ghost. Bestaat dat uberhaupt nog? De laatste keer dat ik dat pakket zag, zat er nog niet eens ondersteuning voor SATA in.
Dan snap ik de RAID mode wel weer... Vermoedlijk heb je gewoon een stokoude versie van Ghost die geen SATA snapt en daarom IDE emulatie vereist. Gebruik alsjeblieft iets moderns ;)

Sowieso gaan oude clone-tools KRAK zeggen als je images van moderne Windows versies wil maken. Iets met GPT ipv MBR partitietabellen enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 29-03-2017 14:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

Umbrah

The Incredible MapMan

De kans dat de controller in "RAID" modus ook AHCI gebruikte is natuurlijk aanwezig. Het is een taaltje. Meer niet. Beide kanten moeten het taaltje spreken. Op het moment dat je je controller op IDE had staan dan had je disk natuurlijk ook nog wel IDE moeten kunnen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
In mijn Bios van de Dell E6410 heb ik onder SATA operations de volgende mogelijkheden.
- disabled
-ATA
-AHCI
-Raid on

Raid kan wel degelijk in een laptop aangezien ik de dvd speler kan vervangen voor een hdd/ssd zodat er twee schijven in kunnen. Die kunnen dan in raid als ik dat zou willen. software raid dus veel heb je er niet aan.

wat ghost betreft, dat werkt prima hoor. Ik kan er alles mee doen, zonder vage toeters en bellen die me weer verplichten iets met cloud oid te doen . Enige probleem met ghost is als je een software matige raid hebt en daar een image van wil maken. Ghost ziet dan gewoon twe schijven, wat logisch is, ipv 1 schijf bij hardwarematige raid. maar goed das allemaal niet van toepassing..

Waar het mij even om ging;
Ik heb een nieuwe ssd waar ik win7 x64 op heb gezet en een gewone 7200rpm wd Scorpio hdd waar ik win7 x86 op heb staan. DIe laatste is niet met AHCI geinstalleerd.

Dat houd ik zo want die ga/blijf ik gebruiken voor mijn iphone backups. Als ik die schijven swop moet ik dus wel ff de bios instelling aanpassen ander start die schijf niet op.

het enige waar ik even over twijfelde was of ik met ahci gebonden zou zijn aan een ssd., dat is dus niet zo

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Waarom een 32bit Windows naast een 64bit en waarom dan geen dualboot achtige opstelling?
Vragen vragen....

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1