Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-04 19:18
Dag,

mijn studentenvereniging is op zoek naar een beamer. Deze zal worden opgehangen worden in een sociëteitszaal van zo'n 100m2 en moet daar projecteren op een 100"-120" scherm. De beamer moet gebruikt worden als ondersteuning bij bijvoorbeeld presentaties en vergaderingen en een incidentele gamesessie. De zaal zal bij al deze gebruikersscenario's niet verduisterd worden. Ik wil de boel graag vast ophangen, met de beamer in een afgeschermde box oid, om hem op die manier te beschermen tegen biergooiende vandalen. Mogelijk dat de beamer in de toekomst ook mobiel gebruikt gaat worden. De projectieafstand is even een lastige, vanwege lampen en luidsprekers die aan het plafond hangen kan de beamer niet recht voor het scherm worden geplaatst, maar moet deze onder zowel een verticale als een horizontale hoek projecteren. Beamersessies kunnen verschillend zijn in tijdsduur, de ene keer zal hij 10 minuten worden gebruikt, de andere keer 12 uur non-stop. Gemiddeld verwacht ik per keer een half uur tot enkele uren. 1024*768 lijkt mij net wat aan de lage kant, bij een kijkafstand van enkele meters zijn de pixels dan wel erg onscherp, 1600*1200 leek mij de geschikte resolutie. Aan aansluitingen heb ik het liefst zowel een VGA als HDMI.

Geen bioscoopeisen dus, hoofdeisen zijn voldoende lichtopbrengst, acceptabel beeld, enigszins degelijk en schuine projectiehoeken. En, natuurlijk, niet al te duur, want student :p

Mijn hardwarespecialiteiten liggen vooral bij GPU's, niet echt bij beamers. Ik heb wat in de pricewatch rondgekeken, maar weet niet echt waarop te filteren, behalve dan minimaal een paar duizend lumen en een goede resolutie. Beamers waar ik op uit ben gekomen:

pricewatch: Optoma HD141X (540e)
+ flexibele projectieafstand
- 1080 verticale pixels
- alleen HDMI

pricewatch: Epson EB-U04 (570e)
- 1080 verticale pixels
- alleen HDMI

pricewatch: Optoma HD142X (600e)
+ 1200 verticale pixels
+ zowel HDMI als VGA
- strakke projectieafstand

pricewatch: BenQ MH741 (800e)
+ zowel HDMI als VGA
+ 4000 lumen
- 1080 verticale pixels
- duurder

Ik ben een leek, welke dingen zijn belangrijk en zie ik nog allemaal over het hoofd? Elke advies is welkom :)
Alvast dank voor het meedenken!

PS: er is tevens ook nog een projectiescherm nodig. Ik dacht zelf aan een handmatig oprolding aan het plafond. Gewenste grootte is dus 100-120", de bovenkant van het uitgerolde scherm moet ongeveer een meter extra onder het plafond uitkomen. Iemand een idee waar deze te koop zijn? De pricewatch weet mij hier niet te helpen :p
edit: Bij coolblue de Elite Screens M100NWV1 tegengekomen voor 169e, https://www.beamercenter....x-179.html?imageId=277532. Goede deal?

edit: Benq toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door eiPionezero op 28-03-2017 22:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58
mijn ervaring met studenten, bier & feesten is dat het 1 grote dampende massa wordt (en dat de condensdruppels van het plafond vallen als tropische regen.) Houd iig rekening met afvoer van warme lucht uit die box (en de gevolgen van vocht in de inkomende koude lucht.)

eventueel makkelijk op te lossen door koude lucht (van buiten (of een andere ruimte)) via een pvc-buis aan de box waarin de beamer komt te hangen toe te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-04 19:18
Klopt, de zaal heeft gelukkig wel een erg goede luchttoevoer en -afzuiging waardoor de temperatuur goed geregeld kan worden en vuile lucht snel weggaat, maar tijdens feesten is de lucht zeker niet geheel schoon. De box wil ik dan ook volledig dicht rondom hebben (plexiglas voorkant, dat laat voldoende licht door?) met aan beide zijkanten goede filters en eventueel wat extra ventilatoren. Luchtaanvoer via PVC-goot wordt lastig, daarvoor hangt de beamer op de verkeerde plek. Kabels wil ik netjes wegwerken naar een wandcontactdoosaansluiting om dit enigszins hufterproof te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door eiPionezero op 28-03-2017 23:14 ]