Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53
Ik krijg de laatste tijd regelmatig reclame van bedrijven die gratis een woz waarde check willen doen
Je krijgt er zelfs geld bij uit
bijvoorbeeld ook hier weer: http://www.njoydeals.nl/deal.php?deal_id=12427

Waarom doen die bedrijven dit? Zitten hier addertjes onder gras

Ik ben niet zo thuis in dit wereldje vandaar deze vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

-_- schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:43:
Ik krijg de laatste tijd regelmatig reclame van bedrijven die gratis een woz waarde check willen doen

Ik ben niet zo thuis in dit wereldje vandaar deze vraag
Waarom is het relevant voor je?

Verwacht je dat de WOZ waarde van je huis te hoog is? Je kunt namelijk *prima* zelf bezwaar aantekenen en als het gehonoreerd word scheelt je dat geld. Reken je alleen niet rijk, het gaat met wat geluk om tientjes per jaar en de huizenprijzen stijgen in de meeste regio's. Dus als 'ie nu naar beneden word gecorrigeerd, heb je best kans dat 'ie volgend jaar weer omhoog gaat.

Het heeft ook nadelen. Als je wilt verbouwen aan je huis of je een nieuw huis wilt kopen, kan de WOZ waarde van invloed zijn op de financiering die je kunt krijgen. :) Ligt de WOZ waarde te ver onder de verkoopwaarde, kan dat de nodige uitdagingen bij je bank opleveren.

Kortom, een lage WOZ waarde levert niet enkel voordelen op en de voordelen zijn in de regel vrij beperkt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ediel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:36
Ze willen graag voor je in bezwaar om de proceskostenvergoeding te vangen indien ze in het gelijk worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ediel schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:56:
Ze willen graag voor je in bezwaar om de proceskostenvergoeding te vangen indien ze in het gelijk worden gesteld.
As if. Je gaat geen proces aanspannen voor tientjes per jaar, zeker niet als je in een groeiregio woont en die WOZ waarde over een paar jaar toch weer op het niveau van nu zit, zo niet hoger.

Kortom, lijkt mij vrij zinloos. :)
(Maar voor die bedrijven is het een valide business model.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De WOZ-waarde kun je zelf ook gratis opvragen: https://www.wozwaardeloket.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:09

(...)
Dit staat ook gewoon in de uitleg op de door jou gegeven link:
'Gratis, hoe kan dat' zult u zich afvragen. Wanneer het bezwaar gegrond wordt verklaard betaalt de gemeente de kosten van Previcus. Is dit niet het geval, dan is dit het risico voor Previcus. Het kost u in beide gevallen niets. Sterker nog: u ontvangt altijd, mits het intake-formulier en benodigde gegevens correct en volledig door u zijn aangeleverd, een bedrag van maar liefst € 7,50 retour op uw eigen bankrekening. En mocht uw ingediend bezwaar worden toegewezen dan ontvangt u daarbij restitutie van het teveel betaalde.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ediel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:36
unezra schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:05:
[...]

As if. Je gaat geen proces aanspannen voor tientjes per jaar, zeker niet als je in een groeiregio woont en die WOZ waarde over een paar jaar toch weer op het niveau van nu zit, zo niet hoger.

Kortom, lijkt mij vrij zinloos. :)
(Maar voor die bedrijven is het een valide business model.)
De vraag was wat het verdienmodel was. En dat is het vangen van de proceskostenvergoeding. Dat het als eiser vaak om een paar tientjes gaat is een ander verhaal.
Maar er zijn ook zaken waarin er wel een groot verschil is tussen eiser en de verweerder ;)

https://uitspraken.rechts...&keyword=%22watertoren%22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat de gemeente inderdaad een vergoeding aan dit soort bedrijfjes moet betalen.
Dat geld zal de gemeente ook ergens vandaan moeten halen, dat kan door de WOZ waarde volgend jaar (weer?) te verhogen, of het percentage. Links of rechtsom, je betaalt het toch wel...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
"Voor dit pand is geen WOZ-waarde beschikbaar"

Moet je gemeente er wel aan meewerken :)

Wel kun je het altijd bij de gemeente zelf opvragen of via Mijn Overheid inzien.
Veel WOZ waarden stijgen hard de laatste tijd, omdat de markt weer aantrekt. Dit betekent voor veel mensen dat ze meer belasting moeten betalen.

Die bedrijven kunnen bezwaar voor jou aantekenen en daar betaal je ze voor.

Overigens heeft het niet veel zin:
1. Als woningen daadwerkelijk voor hogere prijzen worden verkocht in jouw straat
2. De gemeente zo slim is geworden om vooral de tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing te verhogen, waardoor het effect van veranderende WOZ waarden geminimaliseerd wordt.

Mijn woning is bijna 20.000 euro meer "waard" geworden, maar mijn rekening is met enkel 10 euro per jaar ofzo verhoogt. En dat kwam niet eens door de hogere WOZ waarde, maar dus omdat de andere dingen duurder zijn geworden.

[ Voor 55% gewijzigd door Lethalis op 29-03-2017 08:45 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Mijn gemeente waarschuwt hier zelfs voor bij de aanslag gemeenteheffingen. De proceskosten moet je als inwoner natuurlijk uiteindelijk ook weer zelf betalen dus het is zeker niet gratis! Als je het oneens bent met de WOZ-waarde gewoon zelf contact opnemen met de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

http://www.vastgoedmarkt....-weggegooid-geld-10163846

Dit soort bedrijfjes laten jouw de intake doen en sturen een standaar bezwaarbriefje naar de gemeente. Waarschijnlijk vragen ze nog wat foto's van je huis en doen hun een "Taxatie".

Met al het voorwerk wat jij al hebt gedaan bij het invullen van de intake en andere formulieren.
No cure – no pay bureaus. Sinds begin 2009 doet zich een ontwikkeling voor op de WOZ-markt, die gemeenten in Nederland veel geld kost. Een aantal bureaus in Nederland (ook wel bezwaarfabrieken genoemd) richt zich op het massaal indienen van bezwaren. De reden: de hiervoor beschreven kostenvergoeding opstrijken. Een gegrond bezwaar levert toch al snel 591 euro op, te weten: 2 punten (bezwaar en hoorzitting) x € 235 + € 121 (taxatierapport). Procederen bij de rechter is nog veel lucratiever.
Aangezien dit voor hun gesneden koek is (het bezwaar, taxatie en een hoorzittingkje) doen ze dit graag. Die stampen in een week er tientallen doorheen. Ondertussen denk jij "Yes 7,50! :D "
Cheezus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:42:
Mijn gemeente waarschuwt hier zelfs voor bij de aanslag gemeenteheffingen. De proceskosten moet je als inwoner natuurlijk uiteindelijk ook weer zelf betalen dus het is zeker niet gratis! Als je het oneens bent met de WOZ-waarde gewoon zelf contact opnemen met de gemeente.
Niet vergeten de proceskosten terug te vragen, in ieder geval die voor het bezwaarschrift, zeker als je het zelf doet heb je daar gewoon recht op. Moet je wel een bezwaarschrift laten maken door een professional, maar die zijn vast wle te vinden :+

http://www.telegraaf.nl/d...zwaar_toch_vergoed__.html

[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 29-03-2017 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Rmg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:54:
[...]
Niet vergeten de proceskosten terug te vragen, in ieder geval die voor het bezwaarschrift, zeker als je het zelf doet heb je daar gewoon recht op. Moet je wel een bezwaarschrift laten maken door een professional, maar die zijn vast wle te vinden :+

http://www.telegraaf.nl/d...zwaar_toch_vergoed__.html
Ja, want laten we de gemeentes betalen omdat ik in 5 minuten een mailtje heb geschreven! En vervolgens klagen dat de belastingen te hoog zijn! 8)7

Ik heb liever dat ze het geld steken in nuttige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Cheezus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:42:
Groot gelijk hebben ze ook, zonder van iedereen z'n geld. Echter als ik zelf bezwaar aanteken wordt deze afgewezen met een rotsmoes en mag je vervolgens zelf gaan betalen om dáár weer bezwaar op aan te tekenen. Dit jaar heb ik dus ook zo'n bedrijfje ingezet. Nog geen resultaat bekend helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Een gemeente mag in principe geen winst maken, al het geld wat zij via WOZ of andere belastingen binnen krijgen geven ze ook weer uit. Hoe ze dat uitgeven bepaal je (mede) zelf via de verkiezingen.
Dit soort bedrijfjes maken, zoals hierboven vaak genoeg gezegd, makkelijk winst i.v.m. vergoeding proceskosten. Iets wat ten koste gaat van de gemeente, en dus uiteindelijk weer van jezelf. Want hoe minder geld de gemeente heeft hoe minder ze kunnen uitgeven aan die stoeptegel die los ligt voor jou voordeur bijvoorbeeld.
Maarja, dat maakt niet uit, zolang ik maar een tientje minder hoef te betalen dan mijn buurman... Gefeliciteerd met de sigaar uit eigen doos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Cheezus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:12:
[...]

Ja, want laten we de gemeentes betalen omdat ik in 5 minuten een mailtje heb geschreven! En vervolgens klagen dat de belastingen te hoog zijn! 8)7

Ik heb liever dat ze het geld steken in nuttige zaken.
Laat de gemeente dan moeite steken in de WOZ waarde taxatie en niet gewoon maar wat natte vinger werk doen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 15:54
Lethalis schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:36:

Veel WOZ waarden stijgen hard de laatste tijd, omdat de markt weer aantrekt. Dit betekent voor veel mensen dat ze meer belasting moeten betalen.

Die bedrijven kunnen bezwaar voor jou aantekenen en daar betaal je ze voor.

Overigens heeft het niet veel zin:
1. Als woningen daadwerkelijk voor hogere prijzen worden verkocht in jouw straat
2. De gemeente zo slim is geworden om vooral de tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing te verhogen, waardoor het effect van veranderende WOZ waarden geminimaliseerd wordt.

Mijn woning is bijna 20.000 euro meer "waard" geworden, maar mijn rekening is met enkel 10 euro per jaar ofzo verhoogt. En dat kwam niet eens door de hogere WOZ waarde, maar dus omdat de andere dingen duurder zijn geworden.
Dit is wel heel kort door de bocht.

Ten eerste mogen de tarieven voor rioolheffing en afvalstoffenheffing maximaal kostendekkend zijn. Dus geniepig verhogen omdat de burger daartegen geen bezwaar maakt is vrij lastig, tenzij het (lang) niet kostendekkend is.

Ten tweede: De waarden zijn voor de gemeente niet van belang. Ze willen zo min mogelijk gezeur (=extra werk) dus niet structureel te hoog taxeren. En het is voor de opbrengsten ook helemaal niet nodig. De gemeente deelt het bedrag dat ze aan OZBopbrengst wil hebben door de WOZ-waarde van alle woningen en dan hebben ze het tarief. Dus als jouw woningwaarde netjes met het gemiddelde meestijgt (of daalt) is het effect op je aanslag nihil.

Ten derde: de tarieven worden (onderdeel van de begroting) vastgesteld door de gemeenteraad. En laat dat nou net een door de inwoners gekozen orgaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Aikon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Groot gelijk hebben ze ook, zonder van iedereen z'n geld. Echter als ik zelf bezwaar aanteken wordt deze afgewezen met een rotsmoes en mag je vervolgens zelf gaan betalen om dáár weer bezwaar op aan te tekenen. Dit jaar heb ik dus ook zo'n bedrijfje ingezet. Nog geen resultaat bekend helaas.
In dat geval natuurlijk terecht! In mijn geval was de gemeente met een mailtje met een paar argumenten overtuigd en hebben ze de WOZ-waarde naar een (naar mijn idee) realistische waarde bijgesteld. Om daar dan een vergoeding voor te vragen zou ik nogal sneu vinden (en idd een sigaar uit eigen doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rmg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:25:
[...]

Laat de gemeente dan moeite steken in de WOZ waarde taxatie en niet gewoon maar wat natte vinger werk doen :O
Ik weet niet of je er heel blij van word als een gemeente ambtenaar ieder jaar een uitgebreide taxatie gaat doen van je woning. Dat zou je namelijk ieder jaar zo'n 300 EUR kosten, terwijl daarna ook nog eens je belastingen omhoog zouden kunnen gaan want gestegen WOZ waarde. :)

Dat is dus waarom d'r geen uitgebreide taxatie word gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49
Verwacht er ook niet teveel van. Ik heb vorig jaar maart bezwaar aan laten tekenen. Afgelopen januari kwam de melding dat de gemeente een eigen taxateur wil langssturen. Tot op heden nog niets vernomen en nog geen uitspraak.

Dat de WOZ onevenredig sterk verhoogd wordt is een feit, maar het laten corrigeren kost erg veel tijd en kan waarschijnlijk elk jaar opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
noppus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:51:
[...]
Ten eerste mogen de tarieven voor rioolheffing en afvalstoffenheffing maximaal kostendekkend zijn. Dus geniepig verhogen omdat de burger daartegen geen bezwaar maakt is vrij lastig, tenzij het (lang) niet kostendekkend is.

Ten tweede: De waarden zijn voor de gemeente niet van belang. Ze willen zo min mogelijk gezeur (=extra werk) dus niet structureel te hoog taxeren. En het is voor de opbrengsten ook helemaal niet nodig. De gemeente deelt het bedrag dat ze aan OZBopbrengst wil hebben door de WOZ-waarde van alle woningen en dan hebben ze het tarief. Dus als jouw woningwaarde netjes met het gemiddelde meestijgt (of daalt) is het effect op je aanslag nihil.

Ten derde: de tarieven worden (onderdeel van de begroting) vastgesteld door de gemeenteraad. En laat dat nou net een door de inwoners gekozen orgaan zijn.
1. Dan gaat er in mijn gemeente iets mis daarmee :) Nu hebben we wel veel rioolproblemen in de omgeving, dus dat zal dan wel de reden zijn (ze moeten regelmatig de boel leegpompen).

2. Dat effect zie ik inderdaad terug op mijn aanslagen. WOZ waarde stijgt, maar tarief daalt, waardoor wat ik betaal aan WOZ grofweg elk jaar hetzelfde is. Alleen die afvalstoffenheffing en rioolheffing stijgt dus hard.

3. You got me there.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:13
Toevallig heb ik afgelopen week bericht gekregen dat mijn bezwaar was geaccepteerd.

Ik heb vorig jaar Mei een huis gekocht, en daarbij dus een taxatierapport laten opbouwen.
Vorige maand kreeg ik dus de aanslag van de Gemeente, waarbij de WOZ waarde zo'n 15k hoger was dan het taxatie rapport van vorig jaar.

Bezwaar gemaakt bij de gemeente, en ze hebben de WOZ waarde aangepast naar de waarde in het taxatie rapport.

Uiteindelijk heeft het mij 30euro opgeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

unezra schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:18:
[...]

Ik weet niet of je er heel blij van word als een gemeente ambtenaar ieder jaar een uitgebreide taxatie gaat doen van je woning. Dat zou je namelijk ieder jaar zo'n 300 EUR kosten, terwijl daarna ook nog eens je belastingen omhoog zouden kunnen gaan want gestegen WOZ waarde. :)

Dat is dus waarom d'r geen uitgebreide taxatie word gedaan.
Ik snap dat een uitgebreide taxatie op elk huis geen doen is.
Maar het werk wat ze er nu in steken is te weinig, de waardes zijn niet realistisch.
Als de gemeente er namelijk iets meer werk in zo steken zou een bezwaar minder kans hebben en dan zouden die bezwaarfabrieken niet bestaan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Volgens mij mag je een beperkt aantal keer data opvragen
Ik denk dat er teveel tweakers aan het klikken zijn
woz

Lijst aangesloten gemeentes:
https://www.waarderingska...oz/aangesloten-gemeenten/

Ik heb overigens ooit ook een bedrijf gehad, die hebben voor mij een bezwaar ingediend, mijn WOZ was toen 218k uit mijn hoogd en het jaar ervoor was die 182k zoiets.
Uiteindelijk werd het bezwaar gewoon geweigerd omdat alle huizen in de omgeving gestegen waren en de WOZ wordt deels getoetst aan de omliggende woningen.

Al met al levert het vaak weinig tot niks op.

Ik zou het lekker laten zo

[ Voor 72% gewijzigd door Viper® op 29-03-2017 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rmg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Maar het werk wat ze er nu in steken is te weinig, de waardes zijn niet realistisch.
Als de gemeente er namelijk iets meer werk in zo steken zou een bezwaar minder kans hebben en dan zouden die bezwaarfabrieken niet bestaan :>
Mijn ervaring is juist dat WOZ waardes over het algemeen redelijk kloppen en een paar % onder de vrije verkoopwaarde zitten. Er zijn gevallen waarbij de WOZ waarde echt niet klopt, maar dat zijn in mijn beleving uitzonderingen, geen regel.

WOZ waarde word, voor zover ik weet, namelijk onder andere bepaald *door* de vrije verkoopwaarde van huizen in de buurt. Dus als je in een rijtjeshuis woont, of in een straat met soortgelijke woningen, zal de WOZ waarde redelijk kloppen.

Woon je in een heel bijzonder huis, word het lastiger omdat er niet echt goed vergelijkingsmateriaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

,

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 15:54
Rmg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:28:
[...]

In welk opzicht zijn de waardes niet realistisch? Zijn ze te hoog of te laag? En waarop baseer je dat?

Feit is dat er (landelijk) al een paar jaar tegen minder dan 2% van de waardebeschikkingen bezwaar wordt gemaakt en dat ongeveer de helft van de bezwaarmakers gelijk krijgt. Dus 1% van de waarden wordt verlaagd in bezwaar.

Feit is ook dat de bureautjes geen betere bezwaarscore halen dan mensen die het zelf doen. De bureautjes doen natuurlijk net of ze heel succesvol zijn, maar een bezwaar waar ze niks in zien nemen ze niet in behandeling en daardoor stijgen het 'succes' natuurlijk behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

noppus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:22:
[...]

In welk opzicht zijn de waardes niet realistisch? Zijn ze te hoog of te laag? En waarop baseer je dat?

Feit is dat er (landelijk) al een paar jaar tegen minder dan 2% van de waardebeschikkingen bezwaar wordt gemaakt en dat ongeveer de helft van de bezwaarmakers gelijk krijgt. Dus 1% van de waarden wordt verlaagd in bezwaar.

Feit is ook dat de bureautjes geen betere bezwaarscore halen dan mensen die het zelf doen. De bureautjes doen natuurlijk net of ze heel succesvol zijn, maar een bezwaar waar ze niks in zien nemen ze niet in behandeling en daardoor stijgen het 'succes' natuurlijk behoorlijk.
Je geeft zelf al aan, als je bezwaar maakt heb je 50/50 kans dat je in het gelijk gesteld word. De helft van de schattingen die nagelopen worden kloppen dus niet. 8)7

Dat 98 procent het wel prima vind is nog het geluk van de gemeentes.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 29-03-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Rmg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:27:
[...]

Je geeft zelf al aan, als je bezwaar maakt heb je 50/50 kans dat je in het gelijk gesteld word. De helft van de schattingen die nagelopen worden kloppen dus niet. 8)7

Dat 98 procent het wel prima vind is nog het geluk van de gemeentes.
Want het kan niet zo zijn dat die 98% gewoon (ongeveer) kloppende WOZ-waardes zijn en ze daarom geen bezwaar maken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Ik heb zelf ongeveer uitgerekend hoeveel lager de WOZ-waarde van mijn huis zou moeten zijn, en hoeveel belasting in een jaar mij dat zou schelen. Het zou mij minder dan 15 euro besparen, dus neem ik niet eens de moeite om bezwaar aan te tekenen.

Alleen als het significant verschil maakt (zoals een tweede huis o.i.d.) is het vaak wel zinvol, maar vergeleken met wat een huis per jaar kost (1% van de waarde) is die WOZ-verhoging nauwelijks iets.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Cheezus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Want het kan niet zo zijn dat die 98% gewoon (ongeveer) kloppende WOZ-waardes zijn en ze daarom geen bezwaar maken? 8)7
Met 50 procent fout op een 2% steekproef? geloof je het zelf?

Sowieso is de reden dat mensen geen bezwaar aanmaken zelden "omdat het klopt", maar eerder
  • Ze weten niet dat het kan
  • Het scheelt te weinig
  • De WOZ is al lager dan de taxatie.
Er zijn gemeentes die teveel geld innen en te weinig, beiden is een probleem. -O- Als je geen bezwaar maakt dan denken ze in beide gevallen "Prima, waarom meer moeite doen". Zonder die financiele prikkel veranderd er niets aan (lokale) overheid. Zie ook de vergoedingen voor WOB verzoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door Rmg op 29-03-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
In de meeste gevallen is het niet echt de moeite. Uitzonderingen: een vervallen huis in een statige buurt, daar kun je wel eens grote bedragen van de WOZ afhalen. En andere use cases dan je reguliere jaarlijkse aanslagen. Denk aan een erfenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:00

macnerd

No Apples please :-)

unezra schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:43:
[...]
WOZ waarde word, voor zover ik weet, namelijk onder andere bepaald *door* de vrije verkoopwaarde van huizen in de buurt. Dus als je in een rijtjeshuis woont, of in een straat met soortgelijke woningen, zal de WOZ waarde redelijk kloppen.
Een jaar of 5 geleden (nog midden in de crisis dus) was de WOZ-waarde van mijn toenmalige woning verhoogd, terwijl 2 referentiewoningen gedaald waren en de derde referentiewoning gelijk bleef in waarde. Uiteraard bezwaar gemaakt, want mij ontging de logica. Bezwaar werd afgewezen zonder een fatsoenlijke reden... iets in de trant van 'je begrijpt het niet'.

Het huis stond in de verkoop en daarom heb ik er verder geen werk van gemaakt. Later dat jaar is het huis verkocht, maar wel voor minder dan de WOZ-waarde.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Rmg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:38:
[...]

Met 50 procent fout op een 2% steekproef? geloof je het zelf?

Sowieso is de reden dat mensen geen bezwaar aanmaken zelden "omdat het klopt", maar eerder
  • Ze weten niet dat het kan
  • Het scheelt te weinig
  • De WOZ is al lager dan de taxatie.
Er zijn gemeentes die teveel geld innen en te weinig, beiden is een probleem. -O- Als je geen bezwaar maakt dan denken ze in beide gevallen "Prima, waarom meer moeite doen". Zonder die financiele prikkel veranderd er niets aan (lokale) overheid. Zie ook de vergoedingen voor WOB verzoeken.
50% fout op een 2% niet-representatieve steekproef ja. Ik kan je ook 2% uit de hele populatie laten zien waarbij er 0% fout is. Volgens jouw redenatie kan het dan niet anders of de andere 98% moet dan ook wel 0 fouten bevatten... |:(
Die 2% maakt bezwaar om een bepaalde reden, en is dus niet representatief voor de gehele populatie.

En de rest van je post is vooral vanuit een onderbuikgevoel geschreven heb ik het idee... ooit al eens getoetst of dit klopt? Niets is zo hardnekkig -maar tegelijkertijd zo moeilijk objectief te meten- als de onderbuik. Zoals gezegd heeft een gemeente er niets aan om WOZ-waardes structureel te hoog vast te stellen; zij krijgen maar relatief een laag bedrag aan belasting binnen en de bezwaren die het oplevert kosten dan veel te veel. Vervolgens bepaalt de gemeenteraad uiteindelijk de tarieven, niet de ambtenaren. De raad is een gekozen volksvertegenwoordiging, dus daar mag je zelf ook invloed op uitoefenen. Wat let je?

Tot slot, de opbrengsten van een gemeente worden slechts voor een klein deel gevormd door de OZB. Denk aan maximaal 10-20% van alle inkomsten. Veruit het grootste deel van de inkomsten (>60-70%) komt uit het gemeentefonds van het Rijk. Die OZB is dus bij lange na niet voldoende om gaten in de begroting te kunnen dichten. Dan zou je hem als gemeente minimaal moeten verdubbelen ofzo, en daar gaat natuurlijk geen mens mee akkoord. Die paar procent levert gewoon geen drol op uiteindelijk.

En wat heeft de WOB hiermee te maken eigenlijk?
macnerd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Een jaar of 5 geleden (nog midden in de crisis dus) was de WOZ-waarde van mijn toenmalige woning verhoogd, terwijl 2 referentiewoningen gedaald waren en de derde referentiewoning gelijk bleef in waarde. Uiteraard bezwaar gemaakt, want mij ontging de logica. Bezwaar werd afgewezen zonder een fatsoenlijke reden... iets in de trant van 'je begrijpt het niet'.

Het huis stond in de verkoop en daarom heb ik er verder geen werk van gemaakt. Later dat jaar is het huis verkocht, maar wel voor minder dan de WOZ-waarde.
Dat klopte dus? Als je nu niet kunt uitleggen waarom de gemeente jouw bezwaar afwees, kun je ook niet zeggen dat ze fout zitten! Dat je huis vervolgens voor minder dan de WOZ waarde wordt verkocht, zegt niets. Dat hangt namelijk van zoveel factoren af, niet in de laatste plaats van jou als verkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 29-03-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Icephase schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:43:
[...]

En de rest van je post is vooral vanuit een onderbuikgevoel geschreven heb ik het idee... ooit al eens getoetst of dit klopt?
Ja, https://www.waarderingskamer.nl/ de uitvoerende instantie die toezichthoud op naleving van de wet WOZ. Er zijn een hoop gemeentes die maar net voldoende scoren. Hoewel dit aan de beterende hand is, eigenlijk sinds de wozfabriekjes zijn opgekomen.

Ook kan je zien dat waar de kwaliteit van de gemeente hoog is er een stuk minder bezwaren worden ingedient.
En wat heeft de WOB hiermee te maken eigenlijk?
Zonder die financiele prikkel veranderd er niets aan (lokale) overheid. Zie ook de vergoedingen voor WOB verzoeken.
WOB, perfect voorbeeld dat een financiele prikkel werkt bij (lokale)overheid. Eerst lagen Wobverzoeken lang te wachten, toen was er geld aan te verdienen, nu is er een oplossing die de overheid minder geld kost maar je als burger wel in staat stelt om een reactie af te dwingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 29-03-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:00

macnerd

No Apples please :-)

Icephase schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:43:
[...]

Dat klopte dus? Als je nu niet kunt uitleggen waarom de gemeente jouw bezwaar afwees, kun je ook niet zeggen dat ze fout zitten! Dat je huis vervolgens voor minder dan de WOZ waarde wordt verkocht, zegt niets. Dat hangt namelijk van zoveel factoren af, niet in de laatste plaats van jou als verkoper.
Het punt is, het zijn referentiewoningen. Die vergelijkbare woningen werden dus niet meer waard, maar de mijne wel. Aan de woning was ook al 8 jaar niks gedaan (behalve een beetje tuinonderhoud en wat schilderwerk). En toch is de woning meer waard volgens de gemeente, in een dalende markt. De WOZ-waarde is alle jaren blijven stijgen, ondanks de crisis. En uiteindelijk dus ruim eronder verkocht, hetgeen aangeeft dat hun inschatting niet klopt. Ik had er geen probleem mee gehad als ze hadden aangegeven waarom de stijging gerechtvaardigd was. Alle woningen lagen heel dichtbij, dus een betere buurt was het ook niet (ik zat al in de beste buurt natuurlijk :) ).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

macnerd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:16:
[...]

Het punt is, het zijn referentiewoningen. Die vergelijkbare woningen werden dus niet meer waard, maar de mijne wel. Aan de woning was ook al 8 jaar niks gedaan (behalve een beetje tuinonderhoud en wat schilderwerk). En toch is de woning meer waard volgens de gemeente, in een dalende markt. De WOZ-waarde is alle jaren blijven stijgen, ondanks de crisis. En uiteindelijk dus ruim eronder verkocht, hetgeen aangeeft dat hun inschatting niet klopt. Ik had er geen probleem mee gehad als ze hadden aangegeven waarom de stijging gerechtvaardigd was. Alle woningen lagen heel dichtbij, dus een betere buurt was het ook niet (ik zat al in de beste buurt natuurlijk :) ).
De uitzondering bevestigt de regel. Dat dit bij jouw woning is gebeurd, zegt natuurlijk helemaal niets over andere woningen.

De gemeente maakt niet per woning een taxatie. Ze pakken een paar referentiewoningen inderdaad en berekenen dan adhv inhoud, ligging en nog een paar andere zaken. Als een paar vergelijkbare woningen worden verkocht op enig moment, wordt dit gespiegeld aan de WOZ-waarde van de referentiewoningen en als daaruit komt dat die waarschijnlijk te laag zijn gewaardeerd wordt dat gecorrigeerd. En dat geldt dan ook voor jouw woning. Is dat in alle gevallen terecht? Nee natuurlijk niet, maar het is een 'educated guess'. Jij bent er blijkbaar niet voldoende in geslaagd om aan te tonen dat die educated guess niet voor jouw woning van toepassing was. Waarom niet, weet ik uiteraard niet maar een bezwaarcommissie is natuurlijk ook niet gek. Die zijn objectief, en gaan dus echt niet zomaar in alles mee dat jij als burger beweert, je zult dat goed moeten onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Heel toevallig, maar resultaat is nu bekend. De WOZ-waarde is aangepast, zelfs nog naar onder de waarde van vorig jaar toen mijn bezwaar werd afgekeurd. Kosten voor de gemeente: 253 euro. Ik stuur de gemeente nog wel een brief dat dit allemaal niet nodig was geweest als ze mijn bezwaar niet zouden afkeuren vanwege juridisch blabla, ik ben nu eenmaal geen jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomtop2016
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-03-2024

Boomtop2016

Zoekend en leergierig

Ik hoefde helemaal geen bezwaar aan te tekenen. Telefoongesprekje, week er na kwam de ambtenaar langs. Het ging om twee objecten.

Even samen een rondje doorheen gelopen. Wat mondeling toelichting van mijn kant. Binnen 10minuten was het klaar..Eene ging 120k af, andere 95k.

Ik zou zeggen: even bellen met de gemeente. Een beller is sneller.

Dominus illuminatio mea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dit jaar is mijn WOZ waarde omlaag gegaan, maar ligt nog wel boven de aankoopwaarde van 2015. In het verslag staat nu ook deze verkoopwaarde als 1 van de drie vergelijkingshuizen. Enerzijds natuurlijk fijn dat de waarde gedaald is, want dit scheelt natuurlijk belasting. Maar heb afgelopen jaar veel verbouwd, o.a. de schuur vernieuwd en tuin aangelegd. Had dus zelf wel verwacht dat de waarde verhoogd zou worden. De WOZ waarde van de buurman, waarvan het huis in veel slechtere staat is en dus een regulier rijtjeshuis betreft met minder grond, is ruim 20% hoger.. Wat is wijsheid, nu bezwaar maken of pas als ik van plan ben te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:17
MarcelP102 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:36:
Dit jaar is mijn WOZ waarde omlaag gegaan, maar ligt nog wel boven de aankoopwaarde van 2015. In het verslag staat nu ook deze verkoopwaarde als 1 van de drie vergelijkingshuizen. Enerzijds natuurlijk fijn dat de waarde gedaald is, want dit scheelt natuurlijk belasting. Maar heb afgelopen jaar veel verbouwd, o.a. de schuur vernieuwd en tuin aangelegd. Had dus zelf wel verwacht dat de waarde verhoogd zou worden. De WOZ waarde van de buurman, waarvan het huis in veel slechtere staat is en dus een regulier rijtjeshuis betreft met minder grond, is ruim 20% hoger.. Wat is wijsheid, nu bezwaar maken of pas als ik van plan ben te verkopen?
Geen idee waarom je WOZ waarde nu zou verhogen. kost je enkel meer belasting. Zelf heb ik bij de koop van een huis nog nooit op de WOZ waarde gelet. Een taxateur kan dat beter dan een schatting in de buurt. Daarbij is het bij een huis vrij simpel:
"wat de gek er voor geeft"
Pagina: 1