Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
Het seizoen is weer begonnen waarbij ramen openstaan en buren elkaar uitroken met fijnstof en stank: openhaardvuur, vuurkorven en BBQs.

Ik heb helaas een buur die met openhaard stookt waarbij met wat pech de rook (van rookafvoer op het schuine dak) langs de achtergevel afzakt en het de slaapkamer(s) ingezogen wordt (onderdruk door mechanische ventillatie). De andere buur heeft de gewoonte om dicht tegen de gevel aan te BBQ-en met hetzelfde effect.

Op zich is dit allemaal prima af te vangen als ik op tijd het raam en/of rolluik sluit, maar dat vergeet je natuurlijk, je merkt het niet, of je loopt frisse lucht mis omdat er niets aan de hand is.

Ik overweeg daarom een connected (Bluetooth, WiFi) rook sensor die ik op afstand met m'n server kan uitlezen en die bij een instelbare grenswaarde een seintje kan geven zodat de boel even dichtdoe. Omgekeerd kan de boel weer open als de luchtkwaliteit weer goed is. In een variant hierop gebruik ik 2 sensoren met 1 binnen en 1 buiten om meteen te bepalen of het raam al open/dicht is :)

Rondkijkend kom ik wel wat componenten tegen zoals een MQ2 sensor, maar geen totaaloplossingen (solderen is overigens niet onoverkomelijk).

Heeft iemand hier ervaring mee? Suggesties? Zou zoiets voor een paar tientjes te doen zijn? Hebben deze sensoren de juiste gevoeligheid en nauwkeurigheid voor deze toepassing?

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2017 21:28 ]

Alle reacties

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
Tja geen idee eigenlijk, als je wat wil klussen zou je een standaard rookmelder kunnen pakken (is de concentratie rook daar hoog genoeg voor?) en ipv de speaker een pin van bijv een pi schakelen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Rukapul
Aan een rookmelder heb je niets aan de signaallijn want die gaat af op een niveau dat veel te hoog ligt. Voor deze toepassing wil je juist flexibel met rooklevels om kunnen gaan. Het kan makkelijker dan dat gelukkig heb ik inmiddels uitgevonden.

Een MQ2 sensor koop je voor minder dan een dollar in China. Een mcp3002 DAC ook voor een paar euro (die kan 2 analoge inputs aan). Er is een Python package voor de MCP beschikbaar. Een Raspberry Pi Zero W kan het geheel connected maken voor nog een paar euro.

Grote vraag is de nauwkeurigheid van de MQ2 sensor.

• Rukapul
Update: inmiddels is een basissetup werkend bestaande uit RaspberryPi + 2x MQ2 sensor + MCP3002 DAC. Wat Python scripts zorgen voor het uitlezen, grafieken en signaal op Hue lampen. Als het blijkt te werken dan wordt e.e.a overgezet op een Raspberry Pi Zero W (als die ooit nog goed(koop) leverbaar blijken).

Nu is het nog wachten op de toestand die ik hoop te meten waarbij die hopelijk valt de onderscheiden. De sensoren geven wel enige reden om te twijfelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BTPEZl1l8ZQYdYhmaHgUjB8l/full.png
(x-as: tijd in dagen (geen datum ivm 32bit bug in python-matplotlib); y-as: sensoroutput in bereik 0-1023 ~ 0-5V)

Zoals te zien zijn de sensoren niet alleen anders gecalibreerd (ze zitten naast elkaar op hetzelfde breadboard), maar ook flink gevoelig voor omstandigheden, aanraking, etc.

Ik heb nu deze. De documentatie blinkt niet uit. Zo lijkt de analoge output (gelukkig) niet te werken in 0.1-0.3V bereik. (Met de DAC zou dat overeenkomen 20-61.) Documentatie van andere aanbieders spreekt over 0-5V dus dat zal ook wel voor deze gelden.

Op een moment rook ik 's avonds licht openhaard rook, maar dat is in de huidige grafiek al niet meer op te merken. Vraag is of sterk ruikende openhaard lucht ook een fors hogere PPM-waarde van de meetbare stoffen oplevert en dus door de sensoren op te pikken is.

Weet iemand of er alternatieven zijn voor de MQ2 sensor?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 30-04-2017 12:03 ]