Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werk en Game PC ~€1200

Pagina: 1
Acties:

• mixelz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 10:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na 7 jaar een iMac te hebben gehad wil ik weer terug naar een Windows PC omdat ik toch weer wil gaan gamen (bijv. The Witcher III en FPS). Het systeem zal ik verder voornamelijk gebruiken om op te werken (programmeren).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1200

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 250,49€ 250,49
1MSI B150 GAMING M3€ 106,95€ 106,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 258,95€ 258,95
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 53,49€ 53,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 115,95€ 115,95
1be quiet! Power Zone 650W€ 97,01€ 97,01
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.117,79

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien ik er voornamelijk op zal werken vind ik het belangrijk dat het systeem stil is als ik niet aan het gamen ben (computer komt in de woonkamer te staan en vind het stille altijd erg fijn van mijn oude iMac). Verder ben ik van plan later een 27 of 28 inch 4k scherm te kopen voor voornamelijk werk, gamen vind ik prima op 1080p en als het lukt 1440p d.m.v. scalen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag wil ik weten of alles goed bij elkaar past en of er bij bepaalde onderdelen misschien betere alternatieven zijn. Specifiek heb ik nog de volgende vragen:
- Is de voeding teveel watt is voor het systeem?
- Werkt het geheugen goed in combinatie met het moederbord e.d.?
- Zou het verstandig zijn een Intel Core i7-7700 Boxed te nemen voor ~€60 meer met het oog op de toekomst?
- Is het systeem over een aantal jaar nog goed te upgraden met bijvoorbeeld een nieuwere processor en videokaart? (Misschien meer geheugen als de prijzen hopelijk weer wat zijn gedaald.)

Bedankt! :)

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Als je niet gaat overklokken is een k-model niet logisch. Bovendien zou ik sowieso even op de Ryzen 5 en de 500 series van AMD (april) en als dat lukt ook op de Vega-GPU's van AMD (mei-juni).

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
-Pak een Non-k processor. K is bedoeld voor overklokken en daardoor duurder
-Je hebt een B150 moederbord. Dat werkt met biosflash wel met een i5-7600, maar je kan als je je leven makkelijk wilt maken beter een B250 bord nemen.

(Even tussendoor - volgende week komt een nieuwe set van de Ryzen processoren uit. Wacht sowieso nog even tot die beschikbaar zijn - al is het maar om de prijs die onder druk komt te staan)

-Ram mag wel naar 2400Mhz. Je keuze matcht goed bij het moederbord, maar het moederbord is dus zoals eerder vermeld niet zo goed :P. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 is handiger.

-Voeding is te zwaar. Pak deze: pricewatch: Corsair RM550x

-De Crucial MX300 525GB is ietsjes goedkoper: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Over een paar jaar kan je makkelijk een andere videokaart of geheugen erin stoppen. Processor upgrade kan theoretisch, maar gebeurt in praktijk niet vaak.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nat-Water schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:27:
-Pak een Non-k processor. K is bedoeld voor overklokken en daardoor duurder
-Je hebt een B150 moederbord. Dat werkt met biosflash wel met een i5-7600, maar je kan als je je leven makkelijk wilt maken beter een B250 bord nemen.
[...]
Ik weet even niet of het RAM op de QVL staat, maar dat prefereert wel. :)

-Voeding is te zwaar. Pak deze: pricewatch: Corsair RM550x
Over een paar jaar kan je makkelijk een andere videokaart of geheugen erin stoppen. Processor upgrade kan theoretisch, maar gebeurt in praktijk niet vaak.
Je raadt een K-cpu af, omdat TS niet gaat overclocken, maar wel een voeding die ook te zwaar is en die best populair is onder overclockers? ;) Een voeding van 450W is ruim voldoende. ;) Zelf zou ik dus de pricewatch: Corsair CX450M adviseren, want pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M schijnt slecht leverbaar te zijn, correct me if I'm wrong :) Een andere optie is pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W, die wat stiller is dan de Corsair CX450M.

De K-cpu's zijn een paar tientjes duurder tov de 'gewone' varianten en je krijgt er een hoger geclockte CPU voor terug, lijkt mij redelijk een no-brainer, eigenlijk, ook al ga je er niet mee overclocken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 28-03-2017 21:42 ]

• Nat-Water
CH40S schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:34:
[...]
Je raadt een K-cpu af, omdat TS niet gaat overclocken, maar wel een voeding die ook te zwaar is en die best populair is onder overclockers? ;) Een voeding van 450W is ruim voldoende. ;)

De K-cpu's zijn een paar tientjes duurder tov de 'gewone' varianten en je krijgt er een hoger geclockte CPU voor terug, lijkt mij redelijk een no-brainer, eigenlijk, ook al ga je er niet mee overclocken. :)
Ik weet dat de PC weinig verbruikt en dat 450W inderdaad ruim voldoende is, maar gezien het aankoopbedrag van TS (1000+) zoek ik een high-end voeding. Als hij leverbaar was geweest, zou het de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M worden. Er zijn dan weinig high-end alternatieven die een laag vermogen hebben, dus daarom de RM550x. Die is ook nog eens lekker stil - precies wat TS zoekt. Iets minder high-end? Dat kan: pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W.

Je hebt een punt wbt kloksnelheid. Of die iets hogere klok nuttig is - ik zie niet direct het voordeel, en bespaar er dan liever op. Maar het kan zijn dat TS dat anders ziet.

EDIT: Heh, jij hebt je bericht ge-edit :P. Goeie alternatieven gesuggereerd! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 28-03-2017 21:58 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• mixelz
Bedankt voor de suggesties!

Als moederbord heb ik nu voor deze gekozen:
pricewatch: MSI B250 Krait Gaming

In combinatie met het andere geheugen en hou het dan bij de 7600K.

Nog een maand of 2 wachten is wel weer aardig lang, een weekje daarentegen moet nog wel lukken :).

Heeft een hoger wattage van een voeding nog gevolgen zoals bijv. hoger stroomverbruik? Of is dat de piek welke de voeding aankan? Zo zie ik ook deze: pricewatch: be quiet! System Power 7 450W maar die is "80 Plus Silver" i.p.v. Gold.

• Nat-Water
Om je vraag en je suggestie tegelijk te beantwoorden: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Leesvoer! *O*

• mixelz
Bedankt, had al gezocht (op de verkeerde plek) en wat tegenstrijdige informatie gevonden!

Zie dat de System Power 7 specifiek genoemd wordt als een erg slechte keuze ;) en dat de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W inderdaad het beste past!

Verwijderd

CH40S schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:34:
Bij Intel kijk je naar de turbokloksnelheid omdat je die altijd kan benutten. Het verschil tussen de K en non K is dan 100 MHz. Dat is een verschil waar je helemaal niets van gaat merken voor een hogere prijs. Daarentegen heeft de K wel een hoger verbruik.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:01:
Bij Intel kijk je naar de turbokloksnelheid omdat je die altijd kan benutten. Het verschil tussen de K en non K is dan 100 MHz. Dat is een verschil waar je helemaal niets van gaat merken voor een hogere prijs. Daarentegen heeft de K wel een hoger verbruik.
Verschil in prijs is aldus de Pricewatch 51 euro. De baseclock is wel 600MHz hoger, dat verschil ga je echt wel merken. ;)

Overigens het verschil in Turbo frequenties toch nog 300MHz, ietsjes meer dus. ;) Daar denk ik ook wel dat dat verschil niet merkbaar is, maar dan is de vraag hoeveel de Turbo clocks gebruikt worden tov baseclock en dat is weer afhankelijk van de applicaties / gebruik.

Zie ook https://ark.intel.com/compare/97129,97128 voor een comparison. ;)

Het TDP is wat hoger bij de i7 7700k, maar dat betekend niet automatisch dat hij dan ook (veel) meer gebruikt. Het TDP zegt immers alleen hoeveel energie (uitgedrukt in Watts) er vervoert moet worden om te voorkomen dat de CPU doorbrandt / gaat throttlen. ;) Natuurlijk is het gebruik iets hoger, maar ik denk dat dat verschil op de energie rekening echt verwaarloosbaar is.

Verwijderd

CH40S schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:32:
[...]
Verschil in prijs is aldus de Pricewatch 51 euro. De baseclock is wel 600MHz hoger, dat verschil ga je echt wel merken. ;)

Overigens het verschil in Turbo frequenties toch nog 300MHz, ietsjes meer dus. ;) Daar denk ik ook wel dat dat verschil niet merkbaar is, maar dan is de vraag hoeveel de Turbo clocks gebruikt worden tov baseclock en dat is weer afhankelijk van de applicaties / gebruik.

Zie ook https://ark.intel.com/compare/97129,97128 voor een comparison. ;)

Het TDP is wat hoger bij de i7 7700k, maar dat betekend niet automatisch dat hij dan ook (veel) meer gebruikt. Het TDP zegt immers alleen hoeveel energie (uitgedrukt in Watts) er vervoert moet worden om te voorkomen dat de CPU doorbrandt / gaat throttlen. ;) Natuurlijk is het gebruik iets hoger, maar ik denk dat dat verschil op de energie rekening echt verwaarloosbaar is.
Jij hebt het over een i7 waar het in dit topic over een i5 gaat.

• mixelz
Na (wat voelt als) lang wachten is de Ryzen 5 eindelijk uitgebracht en heb ik besloten hiervoor te gaan in plaats van de 7600. Mijn oorspronkelijke lijstje heb ik dus aangepast, met bijvoorbeeld ook een kleinere kast:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 269,-€ 269,-
1MSI B350 Tomahawk€ 119,70€ 119,70
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 269,50€ 269,50
1Fractal Design Define C€ 77,95€ 77,95
1Noctua NH-U12 SE-AM4€ 56,-€ 56,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 51,-€ 51,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 140,95€ 140,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.206,95

Misschien was de 1600 een betere keuze geweest, maar vanmiddag toen hij bij Alternate een stuk goedkoper was dan bij de rest (inmiddels allemaal gelijk) heb ik snel een 1600X gekocht :+ .

Nu zit ik nog met de volgende dingen:

- In het lijstje staan nog 2 koelers, in de kast kan de maximale hoogte van de koeler 168mm zijn. De Scythe Mugen 5 past goed (?) met 154,5mm hoogte en is stil, maar ik weet niet of deze genoeg koelt? Als alternatief had ik de Noctua NH-U12 van 158mm hoog. Is dit voldoende speling? Anders neem ik toch de define S.

- Is de 400W voeding nog voldoende voor de Ryzen 5, of kan ik beter een 450W voeding nemen?

- Het moederbord heb ik gekozen vanwege de goede ondersteuning van 3200Mhz geheugen maar heeft geen UEFI Bios. Als ik hem vergelijk met de pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 mist hij ook nog wat andere zaken. Zou ik toch voor de ASRock moeten gaan en hopen dat het door mij gekozen geheugen ook binnenkort ondersteund wordt of is er een beter alternatief?

- Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten of wat ik vergeten ben?
Pagina: 1