Toon posts:

MultiBoot

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen over het opzetten van een multi boot systeem:

Ik heb nu windows 2000 en windows ME naast elkaar aan het draaien en wissel van besturingsysteem met het bootmenu van microsoft.
Ik heb wel ergens gevonden hoe ik linux aan dat menu kan toevoegen maar ik wil later bijvoorbeeld ook WinXP erbij gaan zetten en misschien nog een ander OS dus eigenlijk wil ik met een bootmanager werken.

Nu heb ik Powerquest bootmagic geprobeerd maar die vind maar 1 OS en als ik die selecteer kom ik in het bootmenu van MS.

Hoe los ik dit op? of kan ik misschien beter een andere bootmanager gebruiken?

Daarnaast heb ik ook op verschillende plaatsen gelezen dat de partities van WindowsME en Linux moeten beginnen beneden de 1024 cylinders en dat dit ook aangeraden wordt voor Windows2K.

Kan ik dit probleem op een of andere manier omzeilen want ik vind het erg lastig als ik allemaal kleine partities moet maken voor de OS-en zodat ze onder die grens blijven.

Kan iemand me helpen bij deze problemen???

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 04 juli 2001 14:16 schreef albert_gerritsen het volgende:
Ik heb een aantal vragen over het opzetten van een multi boot systeem:

Ik heb nu windows 2000 en windows ME naast elkaar aan het draaien en wissel van besturingsysteem met het bootmenu van microsoft.
Ik heb wel ergens gevonden hoe ik linux aan dat menu kan toevoegen maar ik wil later bijvoorbeeld ook WinXP erbij gaan zetten en misschien nog een ander OS dus eigenlijk wil ik met een bootmanager werken.

Nu heb ik Powerquest bootmagic geprobeerd maar die vind maar 1 OS en als ik die selecteer kom ik in het bootmenu van MS.

Hoe los ik dit op? of kan ik misschien beter een andere bootmanager gebruiken?
Dit komt waarschijnlijk omdat win2k op een logische partitie staat. Dus als je met Partition Magic de win2k partitie primair maakt, staat ie erbij in bootmagic.

Dat je nu kiest voor "windows" en dan in het bootmenu van win2k komt, komt omdat dit bootmenu op de eerste primaire partite (c:) wordt geinstalleerd. Jij boot met bootmagic de c-schijf, en dus komt het menuutje van win2k.
Daarnaast heb ik ook op verschillende plaatsen gelezen dat de partities van WindowsME en Linux moeten beginnen beneden de 1024 cylinders en dat dit ook aangeraden wordt voor Windows2K.

Kan ik dit probleem op een of andere manier omzeilen want ik vind het erg lastig als ik allemaal kleine partities moet maken voor de OS-en zodat ze onder die grens blijven.

Kan iemand me helpen bij deze problemen???
Voor linux hoeft dit niet, ik heb het zelf ook ver voorbij de 1024e cylinder geinstalleerd gehad, werkt prima! Maar probeer om alle windows OS-sen op een primaire partite te zetten (je kunt 3 primaire partites maken, dus dat zal wel lukken). Linux kan ook wel op een logische worden geboot (met Lilo). Lilo kan ook schijven booten hoger dan 1024 cylinders.

Succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks man! Hier kom ik al een stuk verder mee.

Maar... Je schrijft dat je maximaal 3 primaire partities kan maken en dat heb ik wel vaker gehoort maar als ik windowsME, Windows2K op primair zet en ik heb nog een extended partitie nodig voor mijn logische partities (ik geloof dat dit ook een primaire partitie is) zit ik al aan mijn maximum en ben ik dus gedwongen om linux en eventuele andere besturingssystemen op logische partities te zetten.

Krijg ik dan het probleem dat bootmagic die besturingssystemen ook niet ziet?

Is er een andere bootmanager die ik kan gebruiken die dit probleem niet heeft?

En gebruikt windows XP een primaire partitie en een partitie die onder de 1024 cycl begint?

Verwijderd

Op woensdag 04 juli 2001 16:16 schreef albert_gerritsen het volgende:

Is er een andere bootmanager die ik kan gebruiken die dit probleem niet heeft?
lilo, grub... :z

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Grub is idd niet verkeerd. Persoonlijk raad ik je echter aan om de OS/2 Bmngr te nemen.
Kost je een partitie-entry, maar is onovertroffen!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

In totaal 3 (Drie) primaire dus EN 1 extended! (dus eigenlijk 4 (vier) primaire partities..

Maar goed.. heb hetzelfde gezeur (zowel in LILO als in GRUB).. omdat win2000 zo aardig is altijd een bootloader te zetten op de 1ste partitie.. ongeacht of ie daar nou staan... maar hier staat dus nu lilo of grub over..

Maar win2000 past volgens mij ook nog de command.com (wat als eerste wordt geladen in DOS/win9x/me) aan zodat de bootloader van 2000 weer omhoog komt.. blegh!
En die bootloader zet alle zooi weer "goed" zodra je windows kiest i.p.v. windows 2000

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

je kunt os loader 2000 gebruiken die als het goed is wel te halen valt op download.com deze herkent bij mij altijd wel mijn os'sen
alleen moet ik er wel bij zeggen dat je hem beslist op een FAT partitie moet plaatsen het wil dus niet op NTFS of een Linux partitie.

hij werkt verders wel fijn vind ik zelf.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je hebt ook xosl nog ... Zoek maar ff in een draadje op NOS, want hij is al meerdere keren ter sprake gekomen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:36

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ben zelf grote voorstander van master booter (http://www.masterbooter.com/) heb xosl ook gebruikt, maar deze werkt super. Gewoon met bv een linux install lilo op de install partitie zetten en dan met dit programma zeggen dat ie vanaf die partitie moet opstarten, werkt perfect ook met freebsd werkt ie goed ook als je mbr een beetje rot is (was).

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Pagina: 1