Toon posts:

mailserver onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet waar ik een mailserver programma kan vinden met een rmp extensie???

Please help me
p.s heb al bij google gezocht

Verwijderd

sendmail (staat op www.redhat.com)
ik gebruik zelf "exim" (staat ook op www.redhat.com)

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op woensdag 04 juli 2001 14:15 schreef Ponus het volgende:
Wie weet waar ik een mailserver programma kan vinden met een rmp extensie???

Please help me
p.s heb al bij google gezocht
Ik neem aan dat je rpm bedoeld :? En dan kun je inderdaad sendmail gebruiken...

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En voor pop3 kun je heel goed "imap" gebruiken: www.rpmfind.net

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu imap aan het downloaden het is voor op mijn werk. Dussss...... >:)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Niet vervelend bedoeld maar waarschijnlijk staan de meeste dingen al op je computer. En anders kun je ze zo installeren vanaf een van de cd-roms. Een distributie zonder Sendmail is gen echte distributie ;)

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Als je een rpm heb uitgepakt of geinstallerd hoe start je het bestand dan???

Je merkt wel dat ik er niet zo heel veel verstand er van heb

Verwijderd

oeps....sorry, verkeerde antwoord... |:(

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 04 juli 2001 15:09 schreef Ponus het volgende:
Als je een rpm heb uitgepakt of geinstallerd hoe start je het bestand dan???

Je merkt wel dat ik er niet zo heel veel verstand er van heb
Dan doe ik meestal ff "updatedb", en "locate imap" (in dit geval). Je ziet dan waar imap is geinstalleerd, dan staat er waarschijnlijk wel iets bij met documentatie, en dan ga je die dus lezen.
En als het een bekend programma is (zoals imap) dan kun je ook meteen op www.linuxdoc.org kijken. Maar meestal is de documentatie bij het programma zelf genoeg om het te installeren en te laten draaien.

Hint: Zet dit eens in /etc/xinetd.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
service pop3
{
      socket_type        = stream
      wait            = no
      nice            = -10
      user            = root
      server            = /usr/sbin/ipop3d
}

Verwijderd

Wanneer je een goede mailserver wilt gebruiken raad ik je aan om ipv sendmail qmail te gebruiken.

Hier bestaat vast wel een rpm voor.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 04 juli 2001 15:24 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Dan doe ik meestal ff "updatedb", en "locate imap" (in dit geval). Je ziet dan waar imap is geinstalleerd, dan staat er waarschijnlijk wel iets bij met documentatie, en dan ga je die dus lezen.
En als het een bekend programma is (zoals imap) dan kun je ook meteen op www.linuxdoc.org kijken. Maar meestal is de documentatie bij het programma zelf genoeg om het te installeren en te laten draaien.

Hint: Zet dit eens in /etc/xinetd.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
service pop3
{
      socket_type        = stream
      wait            = no
      nice            = -10
      user            = root
      server            = /usr/sbin/ipop3d
}
Werkt dus niet he die updatdb en locate map. Die lovate kan je toch ook doen met find -name???

Wat nu?? |:(

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Laten we even bij het begin beginnen:

0. Snuffel eens rond op www.linuxdoc.org daar staat al een heleboel nuttige info.

1. Welke distro gebruik je? Dan is het voor ons wat makkelijker om advies te geven.
2. Wat wil je allemaal gaan doen met je mailserver? Om hoeveel gebruikers gaat het en wordt ie gekoppeld aan het Internet?
3. Welk programma wil je als client gaan gebruiken? bv. Outlook Express, Eudora, Pegasys of misschien wel op Linux: mutt, elm, pine???

Als je in ieder gaval punt 0, 1 en 3 kunt beantwoorden is het al veel beter mogelijk om je te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Heoveel gebruikers dat zijn er een paar honderd. Ik gebruik mandrake 8.0 en er gaat outlook gebruikt worden.

Verwijderd

Hmzz volgens mij zijn alleen puntje 0 en 2 belangrijk.
Ik zie niet in wat de client te maken heeft met de daemon en wat de distro te maken heeft met de daemon.

sendmail is zoals gezegd in ieder geval op de RH site te vinden.
Ik zou je toch echt aan raden om ook eens naar qmail en postfix te kijken. Waarom :? Omdat dit hele goede veilige mail-servers zijn. Daar kan sendmail een puntje aan zuigen.
Verder zijn er sites als www.rpmfind.net en www.freshmeat.net voor dit soort gelegenheden ;)

Dan zijn er nog een hele zooi andere mail-daemons. Zo heb je bijvoorbeeld CommuniGate(-PRO); hierbij kan je alles webbased doen; Werkt dus zeer gemakkelijk; verder is dit een van de meest uitgebreide all-in-one mail-servers die ik ken.
Support voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pop-3   smtp
imap     rpop
uucp     ldap
acap     mailinglijsten
groepen    rbl
webmail    gebruikers gedefinieerde regels
etc etc

Is ook in rpm te krijgen! Nadeel van de PRO versie is, dat er automatisch in alle mail die je verstuurd en ontvangt een regel komt met daarin de tekst, dat het verstuurd is met een probeer versie van CommuniGate Pro.

• Myrdhin
  • Laatst online: 14:06
De reden waarom ik vroeg welke distro ie heeft is heel simpel: ik kan daarmee wel bepalen waar hij z'n spullen vandaan moet halen en wat er standaard in de distro zit.
Het is ook handig om te weten welke email client hij gebruikt omdat b.v. Outlook 97 geen IMAP ondersteuning heeft mocht dat gebruikt gaan worden.

Voor Ponus:
Het volgende is niet lullig bedoeld maar je geeft zelf al aan dat je er niet veel verstand van hebt. Is het dan wel aan te raden om hiermee door te gaan?? Het gaat wel om een flinke server als er een paar honderd gebruikers op komen... Dat is geen simpele zaak als je er niet zo heel veel vanaf weet. Is het niet verstandiger om een kant-en-klaar product te kopen in zo'n geval? En dan het liefst op een platform waar je wat meer verstand van hebt??

Wil je het toch op Linux proberen (echte doorzetters worden beloond ;) dan kun je ook eens kijken naar Cyrus IMAP. Voor RedHat (en Mandrake) is er een 2.0.9 RPM die goed werkt. Die tip om postfix te gaan gebruiken is inderdaad niet verkeerd. Is denk ik ook qua installatie en onderhoud wat makkelijker.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op woensdag 04 juli 2001 14:54 schreef Groot-Moefti het volgende:
Een distributie zonder Sendmail is gen echte distributie ;)
**Proest**. Debian shipt met Exim. Ben benieuwd wanneer de eerste distributie Postfix shipped.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
exim is veel beter vind ik zelf :)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op donderdag 05 juli 2001 07:45 schreef jant het volgende:

[..]

**Proest**. Debian shipt met Exim. Ben benieuwd wanneer de eerste distributie Postfix shipped.
ok,ok, een distributie zonder _mailserver_ is geen echte distributie... Hoewel sendmail toch wel vrijwel overal wordt meegeleverd. Ik denk dat Debian hem ook wel ergens sneaky erop heeft gezet.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

debian zet geen sendmail erop maar exim, maar natuurlijk kun je zonder problemen sendmail installeren. Gebruik daar dan apt-get/dselect voor dat werkt erg makkelijk en heb je geen gezeur dat het compileren niet lukt.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:09
Ik gebruik onder Debian de volgende services:
- postfix (versturen van email / SMTP)
- qpopper (POP3-service, om de email beschikbaar te stellen voor het interne netwerk)
- fetchmail (om email op te halen van diverse internet-accounts)

Postfix is super. Geschreven door een ex-programmeur van IBM. Super vriendelijk programma.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Op woensdag 04 juli 2001 14:54 schreef Groot-Moefti het volgende:
Niet vervelend bedoeld maar waarschijnlijk staan de meeste dingen al op je computer. En anders kun je ze zo installeren vanaf een van de cd-roms. Een distributie zonder Sendmail is gen echte distributie ;)
Q-Mail :)

Geen gehannes met virtual domains/users die de soep inlopen, het is safe en pop/smtp in 1 programma.

<typo>

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Wanneer je een goede mailserver wilt gebruiken raad ik je aan om ipv sendmail qmail te gebruiken.
Postfix is nog beter. Qmail is een grote kluit losse programma's. Vreselijk imho

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

debian zet geen sendmail erop maar exim, maar natuurlijk kun je zonder problemen sendmail installeren. Gebruik daar dan apt-get/dselect voor dat werkt erg makkelijk en heb je geen gezeur dat het compileren niet lukt.
Sja, totdat je eens wat meer wilt als de standaard versie, en dan zul je toch echt zelf de compile moeten doen.. bv sendmail met TLS en AUTH onderstening.

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 10:59 schreef igmar het volgende:

[..]

Postfix is nog beter. Qmail is een grote kluit losse programma's. Vreselijk imho
Opzich valt dat wel mee, maar DjB programma's maken gebruik van daemontools en tcps en dat kan heel verwarrend overkomen.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op donderdag 05 juli 2001 10:59 schreef igmar het volgende:

[..]

Dan snap ik niet waarom postfix beter zou, gezien het feit dat het dus ook om een modulaire MTA gaat en derhalve ook uit een kluit losse programma's bestaat.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Laten we nu niet weer allemaal een (andere ;) ) mailserver opnoemen, die discussie hebben we vaker gehad ;)
Laat de topicstarter eens zelf wat uitdokteren en zelf uitvinden wat hij prettig vindt werken :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1