Toon posts:

Constant geëmmer met de douane Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.703 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, moest even nadenken waar dit te posten, en weet nog steeds niet of dit wel de juiste plek is, zo niet schroom niet het te verplaatsen en m'n excuses hiervoor.

Oke, dat gehad hebbend, ik wil het wel eens hebben over de douane hier in Nederland, ik hoor veel dingen, ik krijg best vaak pakketjes uit het buitenland, en ik heb vragen :P

1] Die belasting die ze (iig bij mij) 9 van de 10 keer willen hebben, waar gaat dat nou PRECIES over? ik heb me laten vertellen dat we dit moeten betalen voor:
- Het recht om in te voeren
- Het telt ook als een soort verwijderingsbijdrage
- Het is een vorm van boete omdat 'product X' ook in Nederland verkrijgbaar is
Ben ik al jaren heel benieuwd welke van deze redenen nou echt is, sommige zijn me verteld door douane medewerkers over de telefoon, andere heb ik gehoord van familie vrienden collega's etc.

2] Heeft iemand hier ervaring met dat je al online invoer belasting loopt te betalen, en dat de douane dan alsnog je pakket vasthoud en nog een keer invoerbelasting wilt? want is mij al meerdere keren overkomen & volgens mij lopen losse ambtenaren gewoon geld in hun zak te steken ofzo.

3] Ik heb net weer een bericht gekregen dat een pakket is vastgehouden, het betrefd een 'vr cover', feitelijk een kussentje voor m'n vive headset, met shipping en alles bijna 50 euro, en nou roept de douane weer dat ik ook nog moet gaan bijbetalen, maar waarom? het gaat over een kussentje, wat ik nergens in Nederland kan kopen, en wat ik ook niet weer ga verkopen...?!

4] Ik ben tot nu toe meestal te lui om iets te doen en betaal maar gewoon (af en toe na verhaal te hebben gehaald over de telefoon) maar ik ben heel benieuwd of iemand weet of ik dit echt aan kan vechten? en is het in zo'n geval verstandig eerst de kosten te betalen (zodat ik iig m'n pakketje krijg) of juist niet betalen en dan hopen dat ze de boel niet terug gaan sturen?

Als iemand wat inzicht of tips heeft, ik hoor het graag :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit lijkt me meer iets voor het Shopping Forum, dus ik verplaats 'm die kant uit.

Overigens heeft bij mijn weten de Douane / Belastingdienst gewoon een behoorlijk duidelijke website waarop de regels omtrent importheffingen en BTW en zo gewoon staan uitgelegd. Die al eens bekeken en zo ja: wat precies snap je niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 28-03-2017 16:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Idd, op de website staat alles keurig uitgelegd. Maar heel kort:

Jij moet BTW betalen over een product omdat dat nog niet eerder BTW over is afgedragen.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 13:22

Rannasha

Does not compute.

Importheffingen zijn er om de bedrijvigheid in eigen land te beschermen tegen buitenlandse concurrentie. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat is uiteindelijk de onderliggende reden. En omdat het totaal onhaalbaar is om bij ieder product te controleren of het in NL uberhaubt te krijgen is, wordt er gewoon een algemene heffing opgelegd.

Daarnaast betaal je BTW over de spullen die je invoert, net zoals dat je BTW moet betalen over de spullen die je lokaal koopt. Normaalgesproken kun je het BTW-equivalent dat je in het buitenland hebt betaald terugkrijgen, al hangt dat af van de lokale wetten aldaar en eventuele belastingsverdragen.

Binnen de EU geldt dit allemaal niet, want we hebben afgesproken dat we elkaar lief genoeg vinden om elkaars bedrijven niet dwars te zitten om de eigen bedrijven te steunen, dus betaal je geen importheffing op producten die je uit een ander EU land haalt.

Tenslotte kun je op de website van de Douane en/of B'dienst prima uitzoeken hoeveel je moet betalen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:36:
volgens mij lopen losse ambtenaren gewoon geld in hun zak te steken ofzo.
Beetje botte beschuldiging van een hele beroepsgroep, alleen maar omdat je zelf nauwelijks moeite hebt gedaan om uit te zoeken hoe het zit met de kosten IMHO

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:39:
Dit lijkt me meer iets voor het Shopping Forum, dus ik verplaats 'm die kant uit.
Ah natuurlijk, mijn fout & dank voor het verplaatsen.
Orion84 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:39:
Overigens heeft bij mijn weten de Douane / Belastingdienst gewoon een behoorlijk duidelijke website waarop de regels omtrent importheffingen en BTW en zo gewoon staan uitgelegd. Die al eens bekeken en zo ja: wat precies snap je niet?
Seroczynski schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:42:
Idd, op de website staat alles keurig uitgelegd.
Rannasha schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:43:
Tenslotte kun je op de website van de Douane en/of B'dienst prima uitzoeken hoeveel je moet betalen.
Hoewel ik volgens mij vrij handig ben, kom ik bepaalde informatie nergens tegen op de site, bijvoorbeeld:
- Hoe bepalen ze welke kosten ze me in rekening gaan brengen?
- Hoe bepalen ze vervolgens de hoogte van die kosten? (ik bedoel, btw snap ik natuurlijk wel, maar de rest?)
u_nix_we_all schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:50:
Beetje botte beschuldiging van een hele beroepsgroep, alleen maar omdat je zelf nauwelijks moeite hebt gedaan om uit te zoeken hoe het zit met de kosten IMHO
[/quote]
Of een beetje botte interpretatie van jou kant, ik zeg toch 'losse ambtenaren', als ik dacht dat ze allemaal de boel zaten te belazeren had ik wel gewoon gezegd 'de douane'.
En als ik bij een online bestel proces invoer belasting moet betalen zodra ik Nederland kies dan mag ik er toch van uit gaan dat ik invoer belasting heb betaald? en een dubieus gevoel hebben als ik vervolgens nog een keer mag betalen? Heeft volgens mij niets te maken met hoeveel ik uitzoek of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:58:
[...]

[...]
Hoewel ik volgens mij vrij handig ben, kom ik bepaalde informatie nergens tegen op de site, bijvoorbeeld:
- Hoe bepalen ze vervolgens de hoogte van die kosten? (ik bedoel, btw snap ik natuurlijk wel, maar de rest?)
[...]
https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen
Er zijn 2 soorten kosten: invoerrechten en BTW. Afhankelijk van herkomst en waarde wordt bepaald welke van die twee (of allebei) je moet betalen.
https://www.belastingdien...j_invoer_internetaankopen
Hoe hoog het BTW tarief en de invoerrechten zijn is afhankelijk van het soort product. Op de pagina hierboven staan voorbeelden van veelvoorkomende productgroepen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bepalen van de kosten:
https://www.belastingdien...j_invoer_internetaankopen

Hoogte van de kosten:
Ze schatten de waarde van het artikel. Als dat niet klopt sta je vrij om ander bewijs aan te leveren en de werkelijke kosten aan te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 16:27

Rmg

[...]

https://www.belastingdien...edrijven/rekenvoorbeelden

Staan complete rekenvoorbeelden.

waaronder ook weer staat:
Naast deze kosten moet u meestal ook nog inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.

Deze zijn afhankelijk van het post- of koeriersbedrijf.
Of een beetje botte interpretatie van jou kant, ik zeg toch 'losse ambtenaren', als ik dacht dat ze allemaal de boel zaten te belazeren had ik wel gewoon gezegd 'de douane'.
En als ik bij een online bestel proces invoer belasting moet betalen zodra ik Nederland kies dan mag ik er toch van uit gaan dat ik invoer belasting heb betaald? en een dubieus gevoel hebben als ik vervolgens nog een keer mag betalen? Heeft volgens mij niets te maken met hoeveel ik uitzoek of niet.
De inklaring(en de kosten daarvan) regelt het post- of koeriersbedrijf. "De douane" krijgt je pakketje alleen in uitzonderlijke gevallen te zien.

Het post- of koeriersbedrijf (DHL, PostNL, UPS, etc etc) doet de inklaring, dat zijn weer afzonderlijke kosten afhankelijk van het post- of koeriersbedrijf.

Die doen aangifte bij de belasting/douane. Losse ambtenaren komen er niet aan te pas. En behalve de inklaringskosten gaat alles naar de belastingdienst, de vervoerder heeft niet veel intresse in jou te tillen aangezien hun belasting aangifte dan niet meer klopt

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 28-03-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh wauw, blijkbaar ben ik blind haha, dank allen, ik ga de gelinkte pagina's maar eens allemaal goed doorlezen! :)
Orion84 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:03:
https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen
Er zijn 2 soorten kosten: invoerrechten en BTW. Afhankelijk van herkomst en waarde wordt bepaald welke van die twee (of allebei) je moet betalen.
Ik zie trouwens nog steeds 3 soorten kosten; inklaring, afhandeling & belasting, maar al een stuk duidelijker nu

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2017 17:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Misschien was je bij dat uitzoeken wel tegen gekomen dat je wellicht ook nog BTW moest betalen, of afhandelingskosten van de vervoerder.... Het blijft bot om dan maar een "losse ambtenaar" zo te beschuldigen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:06:
Oh wauw, blijkbaar ben ik blind haha, dank allen, ik ga de gelinkte pagina's maar eens allemaal goed doorlezen! :)

[...]

Ik zie trouwens nog steeds 3 soorten kosten; inklaring, afhandeling & belasting, maar al een stuk duidelijker nu
Zoals degene boven je al zegt: die eerste twee hebben niks met de douane te maken, dat zijn kosten van de vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, oke ik snap m

Edit: wauw....

BTW bedrag EUR 25,62
Administratieve kosten EUR 14,50
BTW Administratieve kosten EUR 3,05
Totaal te betalen bedrag EUR 43,17

Hoe komen ze op ruim 25 euro BTW voor iets wat nog geen 50 dollar heeft gekost, en bijna 15 euro omdat het automatische systeem in werking is gegaan?.. hier ga ik dus zeker even over steggelen, ik laat weten als daar iets uitkomt

Edit2:
Ze zijn ook wel heel sneaky daar bij DHL..

Ik had een smsje gekregen over die douane kosten, met een linkje wat niet werkte ('Page not found' pagina op DHL site) dus ik (rond een uur of 3) mailtje gestuurd dat die link niet werkte, en dat ik het sowieso een beetje onzin vond en of ze tips hadden hoe dit aan te pakken, krijg ik net tegen half 7 (zonder verder reactie te hebben gehad) precies dezelfde sms, maar nu werkt de link wel.
Kom ik vervolgens bovenstaand kostenplaatje tegen, dus ik natuurlijk not amused, ga ik proberen te bellen, 'we zijn tot 5 uur bereikbaar' :?

Ik ga gewoon voet bij stuk houden ook nu, helemaal klaar met dit gezeik iedere keer, dan maar voorlopig geen nieuwe cover voor m'n headset, maar ik ga toch echt niet meer dan 10 euro belasting betalen hiervoor (en dat is al te veel..) en die 14,50 administratieve kosten mogen ze me haarfijn gaan uitleggen.

Het begint me dus ondertussen te dagen dat ik helemaal geen problemen heb met de douane of belastingdienst, het is DHL die de kantjes er vanaf loopt en (in het verleden aan de telefoon) met de schuld begint te schuiven...

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2017 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Zoals ook in http://www.dhl.nl/nl/expr...ingen_ontvanger.html#faqs staat, betaal je die €14,50 omdat DHL de BTW al heeft voorgeschoten aan de Douane.
Wat zijn de extra kosten die mij kunnen worden aangerekend voor de inklaring?
Afhankelijk van de waarde en het soort ingevoerde goederen kunt u voor de inklaring de volgende kosten verschuldigd zijn:
Invoerrechten (percentage van de waarde van de zending en transportkosten)
Lokale heffing
Toeslag voor de vooruitbetaling door DHL
Eventuele reglementaire kosten
Verder staat daar nog meer informatie over het hoe en waarom.

Was de 50 dollar die je product kostte incl. verzendkosten of moeten die er nog bijgerekend worden?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 09:45
Als je van mening bent dat het bedrag niet klopt dan kun je dat toch ergens aangeven? Het was altijd zo dat je dan met een bewijs van betaling (bankafschrijving / CC betaling o.i.d.) mocht bewijzen dat het niet klopte en dan werd het aangepast (dan heb ik het over het bedrag wat wordt bepaald n.a.v. de waarde van het product, denk aan BTW)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verdiep je gewoon in de regelgeving en hoe de wereld werkt voordat je spullen uit China gaat bestellen. DHL is niet 'sneaky', het is geen 'gezeik' en die ambtenaren voeren gewoon de regels uit. Het probleem is dat jij denkt dat je voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten, maar zo werkt het niet. Je kinderachtige houding gaat daar echt niets aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:46

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:10:
[..]
Het begint me dus ondertussen te dagen dat ik helemaal geen problemen heb met de douane of belastingdienst, het is DHL die de kantjes er vanaf loopt en (in het verleden aan de telefoon) met de schuld begint te schuiven...
Als vuistregel bestel ik alleen zaken buiten Europa die onder de vrije grens van €22 incl. verzenden zitten. Wordt het duurder, denk ik nog drie keer na of ik het echt nodig heb (en of het lokaal niet toch goedkoper of in ieder geval makkelijker/sneller is).

Hier in Duitsland komen de pakketjes bij het douanekantoor terecht en krijg je een brief van de pakketdienst dat je het binnen 7 kalenderdagen op moet komen halen, waarbij ze alleen op donderdag tot 18:00 uur open zijn. Is ook niet optimaal, maar tot €150 betaal je alleen (hier 19%) BTW.

Heb je geen zin/tijd om het zelf op te halen, rekent de pakketdienst je rond de €27 inklaringskosten bovenop die BTW, maar dan hoef je dus niet bij de douane langs. Die twee keer dat ik daar ben geweest in de afgelopen 2,5 jaar vond ik het niet erg, hoewel ze altijd stinkchagrijnig zijn.

Zoals hierboven gezegd: die BTW hoor je gewoon te betalen, inklaringskosten zijn inderdaad pakketdienst-afhankelijk; PostNL is, meen ik me te herinneren, goedkoper dan DHL, maar 15 euro ben je er snel aan kwijt.
Ik kan me voorstellen dat ze vrijwel niets aan het bezorgen van het pakketje verdienen (want het is vanuit China zonder verzendkosten verstuurd), dus dit soort bijkomende bedragen zijn natuurlijk een leuk theoretisch goudmijntje met de toenemende hoeveelheid bestellingen van buiten de EU.
Of dat fair is ten opzichte van de hoeveelheid werk die het ze kost, valt te betwisten, maar dat zouden ze je over de telefoon uit moeten hebben kunnen leggen. Wie weet wil iemand het onderzoeken en er een artikeltje over schrijven ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Tarin op 29-03-2017 08:23 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Ga je nu ook je excuses aanbieden aan de "losse ambtenaren" die je hebt beschuldigd van "gewoon geld in hun zak steken"?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, als je hier geen zin in hebt. Je spullen gewoon in de EU kopen. Geen gezeik en een stuk snellere verzending.

Kost je wel wat meer.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 17:05

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Zojuist een zwik reacties verwijderd. Graag verder ontopic en geen discussies hoe je de belasting mogelijk kan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
BTW is gewoon verplicht boven een bepaald bedrag, die extra inklarings kosten kan erg zuur zijn (hoorde onlangs nog een voorbeeld van een bestelling, waarde €24 waar dus ook die ~€15 inklarings/administratie kosten bij kwamen, das gewoon zuur)

Als ik de mogelijkheid heb doe ik liever 3 kleine dan 1 grote bestelling, wat sowieso fijner is als er iets zoek raakt of niet goed werkt, dan gaat het om 1 order met 1 product dus makkelijke praten

Persoonlijk heb ik pas 1 keer de BTW op een bestelling vanuit China moeten betalen op vele orders.
Ik houd er echter wel rekening mee dat het kan gebeuren en je zal dus even moeten kijken of het incl BTW en inklarings/administratie nog de moeite waard is. (onlangs een bijenkast voor €354 besteld, rekening gehouden met €85-€100 extra kosten, maar voor een dan totaal prijs van €454 nog altijd €400 goedkoper dan vanuit Australie, de enige andere plek ervoor. Tot mijn verrassing geen rekening bij bezorging, vond ik toch niet erg ;) )

Vanuit Amerika lijkt de douane veel scherper op te letten dan China.

Overigens snap ik je gevoel van getild worden zeker, BTW, toegevoegde waarde,een winkel of webshop doet er in EU moeite voor en voegt dus iets toe, al is het maar eenvoudigere communicatie, informatie, garantie en bescherming wet kopen op afstand. Als ik iets uit China bestel dan zal geen Europeaan er waarde aan toevoegen en heb ik nadelen, goed gemaakt door de lagere prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Silent7 op 29-03-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

TS had ook misschien zelf hier eens kunnen zoeken want er zijn genoeg voorbeelden van de douanekosten hier te vinden.

Zelf in 2012 al eens een toetsenbord besteld uit Amerika...

Even een geknipte quote uit 2012
Let erop dat als je buiten Europa besteld er ook nog 19% BTW berekend gaat worden over de producten + verzendkosten. Als ik zo kijk kom ik op 130 dollar en nog eens bijna 50 dolllar aan verzendkosten. Dan komt hier bovenop de BTW over ruim 180 dollar en de vaste kosten van TNT. Bij meerdere items zul je ook nog eens douanekosten erboven op krijgen.

TB: $129,95 ( €105,13 )
Shipping naar NL: $47.40 (€38,35)
Totaal Amerika: $177.39 (€143,51)

In NL dan nog:

19% NL BTW over €143,51 = €27,26
Inklaring TNT: €12,50
Totaal NL: €39,76

Totaal: €183,27
Anno 2017 zou het dus dit worden:

Vive kussentje: $40
Shipping naar NL: $14
Totaal Amerika: $54 (€50)

In NL dan nog:

21% NL BTW over €50 = €10,50
Inklaring TNT: €17,50
Totaal NL: €27,50

Totaal van je kussentje: € 77,50

En ja ik heb zelf al genoeg uit China besteld en nog nooit iets hoeven te betalen.
Daarnaast 1 keer wat uit Amerika gehaald en hup ik kon betalen.

Voor dat die losse ambtenaren hun broekzakken vullen hou er wel rekening mee dat die je pakket moeten controleren en dat de TNT/DHL medewerker het pakket in het NL systeem moeten aanmelden zodat jij dit weer kan traceren. Daarbij moeten zij het vanaf de luchthaven naar je huisadres brengen. Allemaal acties die jij als klant gewoon moet betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Frostbite op 29-03-2017 12:07 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bllijkbaar zitten hier een hoop ambtenaren die nogal op hun teentjes zijn getrapt :-D

Hier kun je ook eea berekenen http://www.invoercalculator.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:En ik zet hier een slotje op. TS heeft zijn antwoord, meermaals, gekregen en er komen op dit moment alleen maar opmerkingen binnen over hoe je belasting kan ontduiken, wat niet de bedoeling is op Tweakers.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.