Het is mij wel eens ter oren gekomen dat autobezit in Duitsland een stuk goedkoper is; en dat sommige mensen daarom een auto in Nederland hebben op naam van een kennis in Duitsland. Mijn vriendin is Nederlandse, maar ze woont in Duitsland. Kan ik van dit feit gebruik maken om te besparen op autobezit?
Vraag
Beste antwoord (via aufbakanleitung op 28-03-2017 16:37)
Je titel klopt niet. Je zegt dat ze Nederlandse is die in Duitsland woont maar in de titel staat Duitse vriendin. Als jij een auto koopt op naam van haar dan mag je zonder dat zij erbij zit (en de auto zal Duitse kentekenplaten hebben) niet in Nederland op de weg rijden als je de enige persoon bent in die auto.
Hiervoor kun je een ontheffing aanvragen bij de belastingdienst maar die is niet bedoeld voor jouw situatie maar voor het geval jouw Duitse werkgever je een Duitse auto ter beschikking stelt terwijl je in Nederland woont. In dit geval gaat die vlieger niet op.
Na 2 weken ben je in Nederland MRB / BPM afdracht verschuldigd (officieel). Als de douane je aanhoudt krijg je een formulier mee waar tekst & uitleg op staat en dan gaat de 2 weken termijn lopen. Wordt je daarna niet meer gespot is er niks aan de hand. Word je daarna wel gespot (ANPR) dan heb je een probleem en mag je (direct) gaan betalen of je auto wordt in beslag genomen.
Overigens is het überhaupt niet toegestaan in een auto te rijden met Duits kenteken als je enkel een Nederlands rijbewijs hebt in Nederland en de eigenaar NIET naast je zit (en je bent woonachtig in Nederland!)
Hiervoor kun je een ontheffing aanvragen bij de belastingdienst maar die is niet bedoeld voor jouw situatie maar voor het geval jouw Duitse werkgever je een Duitse auto ter beschikking stelt terwijl je in Nederland woont. In dit geval gaat die vlieger niet op.
Na 2 weken ben je in Nederland MRB / BPM afdracht verschuldigd (officieel). Als de douane je aanhoudt krijg je een formulier mee waar tekst & uitleg op staat en dan gaat de 2 weken termijn lopen. Wordt je daarna niet meer gespot is er niks aan de hand. Word je daarna wel gespot (ANPR) dan heb je een probleem en mag je (direct) gaan betalen of je auto wordt in beslag genomen.
Overigens is het überhaupt niet toegestaan in een auto te rijden met Duits kenteken als je enkel een Nederlands rijbewijs hebt in Nederland en de eigenaar NIET naast je zit (en je bent woonachtig in Nederland!)
[ Voor 9% gewijzigd door Typhone op 28-03-2017 16:53 . Reden: -spellcheck- (edit 2: woonachtig in Nederland) ]
Alle reacties
Een auto in Duitsland zit zover ik weet echt vast aan 1 persoon qua verzekering etc. Is inschrijving op haar adres een mogelijkheid? Dan kan die namelijk op je eigen naam.
Once again open up your bag of tricks!
Als je die auto verder alleen in Nederland gebruikt, dan mag dit niet volgens de wet, lees ook deze pagina even door: https://www.rijksoverheid...itenlands-kenteken-hebben
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,5588773aufbakanleitung schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:29:
Het is mij wel eens ter oren gekomen dat autobezit in Duitsland een stuk goedkoper is; en dat sommige mensen daarom een auto in Nederland hebben op naam van een kennis in Duitsland. Mijn vriendin is Nederlandse, maar ze woont in Duitsland. Kan ik van dit feit gebruik maken om te besparen op autobezit?
Hier nog wat, exact dezelfde situatie als jij.
Je titel klopt niet. Je zegt dat ze Nederlandse is die in Duitsland woont maar in de titel staat Duitse vriendin. Als jij een auto koopt op naam van haar dan mag je zonder dat zij erbij zit (en de auto zal Duitse kentekenplaten hebben) niet in Nederland op de weg rijden als je de enige persoon bent in die auto.
[ Voor 9% gewijzigd door Typhone op 28-03-2017 16:53 . Reden: -spellcheck- (edit 2: woonachtig in Nederland) ]
Met dit soort uitspraken moet je dus voorzichtig zijn. Ik ben Nederlander, heb een Nederlands rijbewijs en rij desondanks legaal met een Duits kenteken. Zonder dat daar een vrijstelling voor is aangevraagd.Typhone schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:33:
Overigens is het überhaupt niet toegestaan in een auto te rijden met Duits kenteken als je enkel een Nederlands rijbewijs hebt in Nederland en de eigenaar NIET naast je zit.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Dit kan ik beamen: ik ben Nederlander met Nederlands rijbewijs, woon in Duitsland en heb een duitse auto. Ik rijd ongelofelijk veel in NL en in een jaar tijd nu geen enkel probleem bij controles.P. Mekes schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:46:
[...]
Met dit soort uitspraken moet je dus voorzichtig zijn. Ik ben Nederlander, heb een Nederlands rijbewijs en rij desondanks legaal met een Duits kenteken. Zonder dat daar een vrijstelling voor is aangevraagd.
Met een onderneming in Duitsland of woon je in Duitsland zelf? Want ik heb zelf ook een BMW M6 op Duitse kentekenplaten staan (zakelijke projectauto) in Duitsland. Waar ik in Nederland niets mee kan/mag. Ah de correctie op mijn post moet zijn: als je woonachtig bent in Nederland (!).P. Mekes schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:46:
[...]
Met dit soort uitspraken moet je dus voorzichtig zijn. Ik ben Nederlander, heb een Nederlands rijbewijs en rij desondanks legaal met een Duits kenteken. Zonder dat daar een vrijstelling voor is aangevraagd.
[ Voor 9% gewijzigd door Typhone op 28-03-2017 16:55 ]
Keyword is hier 'jij woont in Duitsland'Mauritio schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:47:
[...]
Dit kan ik beamen: ik ben Nederlander met Nederlands rijbewijs, woon in Duitsland en heb een duitse auto. Ik rijd ongelofelijk veel in NL en in een jaar tijd nu geen enkel probleem bij controles.
TS woont niet zelf in Duitsland, maar wil een belastingvoordeel toepassen, die al velen voor hem hebben gedaan.
Dat mag dus niet zomaar, zonder aan de voorwaarden te voldoen.
Ik heb een Duitse oom, Duits paspoort, maar NL adres en zijn aanvraag is ook afgekeurd, omdat hij niet in DLD woont
Inderdaad, je gebruikte het Duitse woord "überhaupt". Dit impliceert dat er geen uitzondering zijn op de door jouw gedeponeerde stelling. En die uitzondering is er dus wel.Typhone schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:52:
[...]
Met een onderneming in Duitsland of woon je in Duitsland zelf? Want ik heb zelf ook een BMW M6 op Duitse kentekenplaten staan in Duitsland. Waar ik in Nederland niets mee kan/mag. Ah de correctie op mijn post moet zijn: als je woonachtig bent in Nederland (!).
Er is dus wel een uitzondering voor huurauto's en bedrijfsauto's. Je mag als Nederlands ingezetene een auto huren in Duitsland en daarmee in Nederland rondrijden. (hier gaat de regel voor de eigenaar dus niet op.) Voor bedrijfsauto's is de regeling iets complexer. Constructie door de TS is inderdaad niet toegestaan en valt onder de fiscale misdrijven als ik goed geinformeerd ben. Fiscale misdrijven komen inderdaad op je strafblad en de boetes zijn hoog. Zelf in Duitsland gaan wonen is de enige (eenvoudig haalbare) optie als je een "eigen" auto op Duits kenteken wil.Typhone schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:33:
Je mag 2 weken als Nederlander in een buitenlands voertuig rijden in Nederland per kenteken per jaar. Dus als je 26 Duitse auto's in bezit hebt kun je een jaar doorkomen
Heb er ieder jaar paar keer mee te maken bij het importeren van een auto uit Zweden,
Dus 2 weken heb je plezier daarna dokken, of je moet je vriendin altijd bij je in de auto hebben. En de boetes zijn niet mals.
Hier kun je de BPM ontheffing aanvragen voor rijden in een buitenlands voertuig binnen de NL grezen.
https://www.belastingdien...uto_of_motor_in_nederland
Er zijn paar andere uitzonderingen, zoals voor werknemer die voor buitenlands bedrijf werkt. Zie ook hier:
https://www.belastingdien...vrijstelling/vrijstelling
Heb er ieder jaar paar keer mee te maken bij het importeren van een auto uit Zweden,
Dus 2 weken heb je plezier daarna dokken, of je moet je vriendin altijd bij je in de auto hebben. En de boetes zijn niet mals.
Hier kun je de BPM ontheffing aanvragen voor rijden in een buitenlands voertuig binnen de NL grezen.
Er zijn paar andere uitzonderingen, zoals voor werknemer die voor buitenlands bedrijf werkt. Zie ook hier:
https://www.belastingdien...vrijstelling/vrijstelling
[ Voor 5% gewijzigd door sugarlee89 op 28-03-2017 18:53 ]
Volgens mij was er ook nog een uitzondering voor buitenlandse studenten die in Nederland wonen.
M'n vriendin heeft zich net ook in de discussie gemengd, en meld dat het nog maar de vraag is of het wel goedkoper is. Aanschaf wellicht wel, maar verzekering is daar op naam, en dus moet ik wel twee verzekeringen lappen. En die zijn weer aardig aan de prijs.
Ze is het daarnaast erg met Typhone eens over het feit dat ze niet Duits is.
De conclusie lijkt me duidelijk: dit is gewoon geen goed idee.
Kun je dat ergens terugvinden? Ik had begrepen dat het niet uitmaakt of de eigenaar naast je zit. Je mag als Nederlander met NL rijbewijs helemaal niet in een buitenlandse auto rijden, ook al zit de eigenaar naast je.Typhone schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:33:
Overigens is het überhaupt niet toegestaan in een auto te rijden met Duits kenteken als je enkel een Nederlands rijbewijs hebt in Nederland en de eigenaar NIET naast je zit (en je bent woonachtig inNederland!)
Dit heb ik inderdaad ook van iemand gehoord. Stel ik rijd in een auto met Duitse platen, en de eigenaar zit naast me, dannog zou ik er in NL niet in mogen rijden. Overigens volstrekt belachelijk, maar dat terzijde.dfrenner schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:30:
[...]
Kun je dat ergens terugvinden? Ik had begrepen dat het niet uitmaakt of de eigenaar naast je zit. Je mag als Nederlander met NL rijbewijs helemaal niet in een buitenlandse auto rijden, ook al zit de eigenaar naast je.
Zijn verwarrende kwesties dit, met mogelijk dure afloop.
fookin mad fer it
Sterker nog, een collega van mij is er een keer op aangesproken door de politie.DikkeBMW schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:36:
[...]
Dit heb ik inderdaad ook van iemand gehoord. Stel ik rijd in een auto met Duitse platen, en de eigenaar zit naast me, dannog zou ik er in NL niet in mogen rijden. Overigens volstrekt belachelijk, maar dat terzijde.
Zijn verwarrende kwesties dit, met mogelijk dure afloop.
Duits busje, maat van hem uit Duitsland ernaast en hij achter het stuur.
Hij mocht direct wisselen met een waarschuwing, maar werd erop geattendeerd dat het niet was toegestaan.
Dat zei de douane tegen mij toen ik stilgezet werd net over de grens in Venlodfrenner schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:30:
[...]
Kun je dat ergens terugvinden? Ik had begrepen dat het niet uitmaakt of de eigenaar naast je zit. Je mag als Nederlander met NL rijbewijs helemaal niet in een buitenlandse auto rijden, ook al zit de eigenaar naast je.
Officieel was het verboden maar de persoon naast mij had (dat is echt waar) een enkel in het gips vanwege een ongeluk bij het squashen.
Ik kreeg overigens een donderpreek van 10 minuten over het feit dat ik geen paspoort bij had maar een rijbewijs. In Duitsland nooit gezeur mee gehad (ook regelmatig gecontroleerd omdat ik erg vroeg de grens over kom (drugshond etc). Nu vroegen ze mijn paspoort, had ik niet bij me, en gaf mijn rijbewijs en toen begon het gezeur. Geen boete gehad of niks maar het 'EU-beleid' kan me wat dat betreft mijn rug op.
Voor de rest heb je gelijk, zolang er geen NL platen opzitten en jij woonachtig bent in Nederland (en nog wat meer dingen volgens de letter van de wet maar je snapt wat ik bedoel) mag je officieel geen auto op buitenlands kenteken rijden. En dat is kut, want in Duitsland staat er een lekkere projectauto voor mij die ik graag vaker zou meenemen hehe.
[ Voor 18% gewijzigd door Typhone op 29-03-2017 09:44 ]
De absolute nummer 1 tip is natuurlijk daar een auto kopen en zelf importeren. Helemaal easy wanneer er iemand in Duitsland woont (tenzij dat ver van de grens is).aufbakanleitung schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:25:
M'n vriendin heeft zich net ook in de discussie gemengd, en meld dat het nog maar de vraag is of het wel goedkoper is. Aanschaf wellicht wel, maar verzekering is daar op naam, en dus moet ik wel twee verzekeringen lappen. En die zijn weer aardig aan de prijs.
Je hebt het geluk dat je vaak wordt aangehouden door de politie of de douane, maar ik zou er toch niet zo zeker van zijn als je een grote verkeerscontrole binnen rijdt, met politie, douane en belastingdienst aanwezig. Volgens de wet mag het gewoon niet, als je het niet gemeld hebt. De boetes zijn erg hoog (BPM + MRB + 100% boete). Dat is het gewoon niet waard.Typhone schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:41:
[...]
Dat zei de douane tegen mij toen ik stilgezet werd net over de grens in Venlo![]()
Officieel was het verboden maar de persoon naast mij had (dat is echt waar) een enkel in het gips vanwege een ongeluk bij het squashen.
Ik kreeg overigens een donderpreek van 10 minuten over het feit dat ik geen paspoort bij had maar een rijbewijs. In Duitsland nooit gezeur mee gehad (ook regelmatig gecontroleerd omdat ik erg vroeg de grens over kom (drugshond etc). Nu vroegen ze mijn paspoort, had ik niet bij me, en gaf mijn rijbewijs en toen begon het gezeur. Geen boete gehad of niks maar het 'EU-beleid' kan me wat dat betreft mijn rug op.
Voor de rest heb je gelijk, zolang er geen NL platen opzitten en jij woonachtig bent in Nederland (en nog wat meer dingen volgens de letter van de wet maar je snapt wat ik bedoel) mag je officieel geen auto op buitenlands kenteken rijden. En dat is kut, want in Duitsland staat er een lekkere projectauto voor mij die ik graag vaker zou meenemen hehe.
Vul dat formuliertje in, als je het toch wil...
Wat komt daar allemaal bij kijken? Is dat alleen interessant voor een nieuwe auto of ook een goedkoop tweede handsje al?Typhone schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:09:
[...]
De absolute nummer 1 tip is natuurlijk daar een auto kopen en zelf importeren. Helemaal easy wanneer er iemand in Duitsland woont (tenzij dat ver van de grens is).
Duitse auto's (en dan ook de Duitse merken) zitten vaak een stuk dikker in de opties dan de in Nederland verkochte versies (Duitsers zijn minder gierigaufbakanleitung schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:31:
[...]
Wat komt daar allemaal bij kijken? Is dat alleen interessant voor een nieuwe auto of ook een goedkoop tweede handsje al?
Op internet is er genoeg info te vinden over hoe je een auto moet importeren. Goed beginpunt is de site van de RDW.nl
Ohja, ook in Duitsland wordt er veel gesjoemeld met teruggedraaide kilometerstanden (ze hebben daar geen NAP systeem)!
Vaak bu'j te bang!
Nee hoor. Mijn Duitse vriendin (nu vrouw) woonde (bij mij) en studeerde in Nederland en werd netjes door de douane in Nederland staande gehouden en op de vingers getikt dat haar auto niet op Duits kenteken mocht blijven staan.P. Mekes schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:29:
Volgens mij was er ook nog een uitzondering voor buitenlandse studenten die in Nederland wonen.
Ze waren daar overigens heel netjes mee - ze kreeg 2 weken de tijd om de auto terug te brengen naar Duitsland, of officieel te laten importeren. Daar hebben we ook serieus naar gekeken maar dat zou gewoon te duur worden, zeker omdat wij nooit plannen hadden om (nog) lang in Nederland te blijven wonen.
Dus toen hebben we de auto zo lang weer in Duitsland op stal gezet.
(Overigens moet het een van onze buren zijn geweest die de doune heeft zitten bellen want ze stonden d'r voor ons huis op te wachten.... Dat is overigens in Duitsland ook niet anders hoor.)
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Wanneer was dat dan? Volgens deze brief van Frans Weekers uit 2013:tazzman schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:19:
[...]
Nee hoor. Mijn Duitse vriendin (nu vrouw) woonde (bij mij) en studeerde in Nederland en werd netjes door de douane in Nederland staande gehouden en op de vingers getikt dat haar auto niet op Duits kenteken mocht blijven staan.
Ze waren daar overigens heel netjes mee - ze kreeg 2 weken de tijd om de auto terug te brengen naar Duitsland, of officieel te laten importeren. Daar hebben we ook serieus naar gekeken maar dat zou gewoon te duur worden, zeker omdat wij nooit plannen hadden om (nog) lang in Nederland te blijven wonen.
Dus toen hebben we de auto zo lang weer in Duitsland op stal gezet.
(Overigens moet het een van onze buren zijn geweest die de doune heeft zitten bellen want ze stonden d'r voor ons huis op te wachten.... Dat is overigens in Duitsland ook niet anders hoor.)
Verder geldt een onbeperkte vrijstelling voor buitenlanders die in Nederland
studeren en voor grensarbeiders 4
4 Volgens het CBS stonden er in het studiejaar 2009/2010 47.000 buitenlandse studenten ingeschreven in het Nederlandse hoger onderwijs (waarvan ruim 40% uit Duitsland). Volgens de CBS-gegevens over grenspendel 2009, gebaseerd op de loonaangiften van werkgevers, waren er ongeveer 90.000 werknemers die in België of Duitsland woonden en in Nederland werkten. Een groot deel daarvan had de Nederlandse nationaliteit.
En van de website: EUROPADaarnaast geldt binnen de EU een vrijstelling voor studenten (voor de duur van de studie),
grensarbeiders en personen met een opdracht voor bepaalde duur.
Woont u uitsluitend in een ander EU-land om er te studeren, dan kunt u er rijden zonder belastingen te betalen en zonder de auto in te schrijven, zolang u bij een onderwijsinstelling in dat land bent ingeschreven. Maar als u als student begint te werken terwijl u er verblijft, moet u uw auto alsnog inschrijven
Volgens mij was dat midden 2004 dacht ik zo. Anderhalf jaar later had ik zelf toch Duitse platen op mijn auto zitten.P. Mekes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:41:
[...]
Wanneer was dat dan? Volgens deze brief van Frans Weekers uit 2013:
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Van de Europa site http://europa.eu/youreuro...ration/taxes/index_nl.htmdfrenner schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:30:
[...]
Overigens, ook met deze opmerking moet je erg oppassen. Men verkondigt snel onwaarheden. Het is hierboven al aangetoond dat je als Nederlander met NL rijbewijs legaal in een buitenlandse auto kan rijden in NL. Let op de nuances.Als u minder dan zes maanden in een ander EU-land verblijft en uw auto daar niet inschrijft, mag u deze niet uitlenen of verhuren aan inwoners van het gastland. Zij mogen alleen met uw auto rijden als u zelf meerijdt.
Maar dat gaat hier toch niet op, de TS gaat niet naar een ander land... Wat jij aandraagt gaat over Polen bijvoorbeeld die hier dus maximaal 6 maanden met Pools kenteken mogen rondrijden.P. Mekes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:54:
[...]
Van de Europa site http://europa.eu/youreuro...ration/taxes/index_nl.htm
[...]
Overigens, ook met deze opmerking moet je erg oppassen. Men verkondigt snel onwaarheden. Het is hierboven al aangetoond dat je als Nederlander met NL rijbewijs legaal in een buitenlandse auto mag rijden in NL. Let op de nuances.
Voor Nederlanders in Nederland gelden toch echt andere regels. De uitzondering dat je wel mag rijden met de eigenaar ernaast ben ik nog niet tegen gekomen. Dus als dit waar is, zou ik toch graag bewijs ervan willen zien.
Je moet dan altijd vrijstelling aanvragen... Dat is voor max 2 weken en maximaal 1 keer per kalenderjaar per kenteken.
[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 29-03-2017 13:00 ]
Kan zijn dat ik het helemaal verkeerd lees, maar daar ga jij mij dan ongetwijfeld op wijzen:dfrenner schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:59:
[...]
Maar dat gaat hier toch niet op, de TS gaat niet naar een ander land... Wat jij aandraagt gaat over Polen bijvoorbeeld die hier dus maximaal 6 maanden met Pools kenteken mogen rondrijden.
Voor Nederlanders in Nederland gelden toch echt andere regels. De uitzondering dat je wel mag rijden met de eigenaar ernaast ben ik nog niet tegen gekomen. Dus als dit waar is, zou ik toch graag bewijs ervan willen zien.
Je moet dan altijd vrijstelling aanvragen... Dat is voor max 2 weken en maximaal 1 keer per kalenderjaar per kenteken.
Ik lees daar dat een inwoner van het gastland, in dit geval een NL-er, in een auto met buitenlands kenteken mag rijden als de eigenaar (de persoon met vrijstelling) zoals een student ( vrijstelling voor student)Als u minder dan zes maanden in een ander EU-land verblijft en uw auto daar niet inschrijft, mag u deze niet uitlenen of verhuren aan inwoners van het gastland. Zij mogen alleen met uw auto rijden als u zelf meerijdt.
Wat nou als deze Nederlander in het buitenland woont maar wel in Nederland rijdt?Voor Nederlanders in Nederland gelden toch echt andere regels.
Het hangt ervan af waar je ingeschreven bent. Als inwoner van Nederland (met Nederlandse nationaliteit) moet je voor ieder meter die je wil rijden in een auto met buitenlands kenteken, vrijstelling aanvragen.P. Mekes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:11:
[...]
Kan zijn dat ik het helemaal verkeerd lees, maar daar ga jij mij dan ongetwijfeld op wijzen:
[...]
Ik lees daar dat een inwoner van het gastland, in dit geval een NL-er, in een auto met buitenlands kenteken mag rijden als de eigenaar (de persoon met vrijstelling) zoals een student ( vrijstelling voor student)
[...]
Wat nou als deze Nederlander in het buitenland woont maar wel in Nederland rijdt?
Daaruit:
Bent u een ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP))? En rijdt u op de Nederlandse weg met een auto, bestelauto of motor (motorrijtuig) dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan moet u belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Het is fijn wat een website als europa.eu erover vertelt, maar ik zou toch de belastingdienst als leidraad nemen voor dit soort zaken.
[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 29-03-2017 13:18 ]
Tsjek! Nu breng je een nuance aan die je de hele tijd al had moeten aanbrengen, je moet ook in Nederland wonen! Bedankt!dfrenner schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:17:
[...]
Het hangt ervan af waar je ingeschreven bent. Als inwoner van Nederland (met Nederlandse nationaliteit) moet je voor ieder meter die je wil rijden in een auto met buitenlands kenteken, vrijstelling aanvragen.
Daaruit:
Bent u een ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP))? En rijdt u op de Nederlandse weg met een auto, bestelauto of motor (motorrijtuig) dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan moet u belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Het is fijn wat een website als europa.eu erover vertelt, maar ik zou toch de belastingdienst als leidraad nemen voor dit soort zaken.
Overigens, de website europa.eu is vrij legitiem. Als je zaken (B2B) doet met het buitenland binnen Europa moet je daar het BTW nummer van je zakenpartner controleren als je zonder BTW wil factureren. Als je zaken doet met schurkenstaten, moet je op die site controleren of de bedrijven / individuen (eigenaars) gescantioneerd zijn. Ik zou het geen "een" website noemen.
[ Voor 14% gewijzigd door ST10©DE op 29-03-2017 13:30 ]
Dat is niets meer of minder dan een auto uitzoeken en regelen (eerste keer particulier doen zou ik persoonlijk niet doen). Zodra de verkoper in DE weet dat je serieus bent gaan ze wel meedenken. Op wat papieren na (Fahrzeugbrief, HU/AU (kun je overnemen in NL) en nog wat) is het niets meer of minder dan aanmelden bij de RDW, 1-dagskenteken, BPM invullen in de autotelex, wachten op goedkeuring, betalen bpm, wachten op kentekenpapieren en kentekenplaten laten maken.aufbakanleitung schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:31:
[...]
Wat komt daar allemaal bij kijken? Is dat alleen interessant voor een nieuwe auto of ook een goedkoop tweede handsje al?
Op internet en de RDW + belastingdienst wordt je doodgegooid met non-informatie. Die importbedrijfjes lopen ook allemaal te mekkeren dat het moeilijk is maar het stelt geen donder voor. Wij als amateurs gingen kijken naar een BMW 650i (prijs Duitsland 21.000, prijs NL (goedkoopste op marktplaats) 39.200 euro (LCI model). Eerste week van juli 2016 waren we in Düsseldorf, auto bekeken. Dag later terug, met aanbetaling van de 7000 euro (contant) en de rest van het het bedrag daar overgeboekt. Verkoper heeft alles in orde gemaakt inclusief het kenteken met die gele zijkant en 2 weken later stond hij op platen.
HU/AU overgenomen door de RDW en de eerste APK valt derhalve pas in 2019. Auto is van 11/2008 overigens. Laatste weer 2x als tolk opgetreden in Duitsland en wederom bij de import geholpen en ook dat ging geheel vlekkeloos. Audi S6 en een BMW Z4 waren de auto's en beide tussen de 20.000-25.000 uit 2010 (toevallig). Besparing met NL voor vergelijkbare modellen was meer dan 10k per auto en de BPM hier bedroeg volgens mij iets van 3500 en 4200 euro. Komt nog de keuring van de RDW bij en de kentekenplaten en klaar ben je.
Als jij me vertelt wat de échte kentekenplaten zijn die je nodig hebt dan ben je een held. Want ga maar eens googlen, bellen en navragen en je komt in de allergrootste poppenkast terecht die er bestaat. Om jou een voorbeeld te geven:
Verzekering: kenteken uit Duitsland toegestaan.
Belastingdienst: niet toegestaan, 1-dagskentekenverplicht
RDW: Ausfuhrkennzeichen niet toegestaan, importkenteken (wtf?) wel, en verzekerd. Mag niet op de openbare weg staan in NL
Duitse autohandel: EU-document waarin je vrije doortocht hebt maar enkel van - naar RDW (dichtsbijzijnde vanaf je woonplaats)
Grenskantoor RDW: autoambulance nodig
4 importbedrijven: van eigen kenteken, tot daar doen wij geen mededeling over
Mijn situatie is er dus één waar het 3x goed ging en geen gezeur (ook niet met politie achter ons). Daar de platen die wij erop hebben (net te zien maar te zien):

Het verschil is, dat jij in Duitsland woont en TS niet.Mauritio schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:47:
[...]
Dit kan ik beamen: ik ben Nederlander met Nederlands rijbewijs, woon in Duitsland en heb een duitse auto. Ik rijd ongelofelijk veel in NL en in een jaar tijd nu geen enkel probleem bij controles.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Inderdaad. De regel gaat over Nederlands ingezetenen. Die hebben een vrijstelling nodig om in een Duitse auto in NL te rijden.
Pagina: 1