Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-10-2024
Beste Tweakers,

Ik ben 23 jaar en werk nu als productiemedewerker (Heb wel een MBO 2 diploma alleen een andere richting) en ga zaterdags naar school (MBO 4 Applicatieontwikkelaar). Maar ik ben het werk als productiemedewerker aardig beu omdat het verschrikkelijk saai is. Nu wil ik daarom bij een bedrijf komen te werken die PC's bouwt heb redelijk wat verstand van hardware en software. Alleen nog nooit echt een PC in elkaar gezet, ik heb nu dan ook een oude pc gekocht met verouderde hardware om daarop te oefenen. Nu is mijn vraag wat zijn mijn kansen op werkgebied ? Is het een verloren zaak of zou ik ergens aan de bak kunnen komen.

Bij voorbaat dank.

[Battle.net: Forsaken#22243]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:27
Intelcorei7 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:57:
Beste Tweakers,

Ik ben 23 jaar en werk nu als productiemedewerker (Heb wel een MBO 2 diploma alleen een andere richting) en ga zaterdags naar school (MBO 4 Applicatieontwikkelaar). Maar ik ben het werk als productiemedewerker aardig beu omdat het verschrikkelijk saai is. Nu wil ik daarom bij een bedrijf komen te werken die PC's bouwt heb redelijk wat verstand van hardware en software. Alleen nog nooit echt een PC in elkaar gezet, ik heb nu dan ook een oude pc gekocht met verouderde hardware om daarop te oefenen. Nu is mijn vraag wat zijn mijn kansen op werkgebied ? Is het een verloren zaak of zou ik ergens aan de bak kunnen komen.

Bij voorbaat dank.
Tja, PC's assembleren vergt vooral wat technische kennis en handigheid. De basis heb je naar een aantal PC's bouwen wel onder de knie. Daarnaast is troubleshooten ook belangrijk. Wat doe je als de PC niet op start? Of de PC geeft geen beeld? Dit is ook vooral ervaring.

Gewoon solliciteren, en vragen of ze je willen begeleiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Ligt er naar mijn idee aan waar je solliciteert en wat de (toekomstige) werkgever vraagt en verlangt. Voor het in elkaar zetten van een pc met installatie van software zijn er volgens mij geen diploma's. Is een kwestie van doen, aangeleerd krijgen en ervaring opdoen. Is ook niet zo mega spannend. tenzij je een grote dure en cruciale server voor een klant wil gaan bouwen en inrichten. Maar ik neem aan dat ze je dat ook niet zomaar laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intelcorei7
Clavis schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:03:
[...]

Tja, PC's assembleren vergt vooral wat technische kennis en handigheid. De basis heb je naar een aantal PC's bouwen wel onder de knie. Daarnaast is troubleshooten ook belangrijk. Wat doe je als de PC niet op start? Of de PC geeft geen beeld? Dit is ook vooral ervaring.

Gewoon solliciteren, en vragen of ze je willen begeleiden?
Ja dat is denk ik wat ik ga doen, gewoon solliciteren en kijken hoe het verder loopt.

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:00

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Iedereen kan (huis-tuin-keuken) PC's assembleren, dat is een kwestie van oefenen. Lijkt mij ook sterk dat je daar specifiek een opleiding voor moet hebben. Ik kan ook Lego in elkaar zetten zonder Lego-diploma en mijn veters strikken zonder veterstrikdiploma. Het is puur technische handigheid en kennis welk component waar moet en hoe een PC in elkaar steekt.

Ook troubleshooting is iets waar je gewoon handig in moet zijn, lijkt mij sterk dat een ICT opleiding daar echt een gigantisch verschil gaat maken als je vanuit je zelf al aardig verstand hebt van hard- en software.

Gewoon proberen dus.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 12:48
Het bij elkaar zoeken van de juiste componenten is misschien ook wel handig. Maar goed als je bij een bedrijf komt waar ze deze taken ondersteunen lijkt me dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
Angeloonie schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:50:
Iedereen kan (huis-tuin-keuken) PC's assembleren, dat is een kwestie van oefenen. Lijkt mij ook sterk dat je daar specifiek een opleiding voor moet hebben. Ik kan ook Lego in elkaar zetten zonder Lego-diploma en mijn veters strikken zonder veterstrikdiploma. Het is puur technische handigheid en kennis welk component waar moet en hoe een PC in elkaar steekt.

Ook troubleshooting is iets waar je gewoon handig in moet zijn, lijkt mij sterk dat een ICT opleiding daar echt een gigantisch verschil gaat maken als je vanuit je zelf al aardig verstand hebt van hard- en software.

Gewoon proberen dus.
:) goed om te horen , ik ga mijn best doen om er wat van te maken.

Thx !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Volgens mij is het evengoed productiewerk.

verwacht er ook geen bloeiende toekomst in. PC shipments zijn niet meer wat ze ooit waren, en de PC's die nog verkocht worden zijn afaik steeds vaker dingen die kant en klaar uit het buitenland komen. Laptops, maar ook een groot deel van de desktops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Om een PC in elkaar te zetten jeb je geen diploma nodig. Als je dat in loondienst doet moet je werkgever ook gewoon de garantie afhandelen en kunnen ze je vast wel begeleiden.

Is vooral een kwestie van handigheid en ervaring, maar als je het nog nooit gedaan hebt zal je probleem eerder zijn dat er voor jou 3-4 andere sollicitanten zijn die daar al handig in zijn en de ervaring al hebben.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
Skimovic schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 00:01:
Om een PC in elkaar te zetten jeb je geen diploma nodig. Als je dat in loondienst doet moet je werkgever ook gewoon de garantie afhandelen en kunnen ze je vast wel begeleiden.

Is vooral een kwestie van handigheid en ervaring, maar als je het nog nooit gedaan hebt zal je probleem eerder zijn dat er voor jou 3-4 andere sollicitanten zijn die daar al handig in zijn en de ervaring al hebben.
Daarom ga ik eerst ervaring opdoen voordat ik ga solliciteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Intelcorei7 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 00:35:
[...]
Daarom ga ik eerst ervaring opdoen voordat ik ga solliciteren.
Door een pc te assembleren met verouderde componenten? Dat zou ik persoonlijk niet echt als ervaring durven te omschrijven (of accepteren als werkgever). Dat is een beetje als een paar ballen schieten op een trapveldje en vervolgens solliciteren bij Ajax ;)

Ik zou puur inzetten op je wil om te werken en te leren dat lijkt wel goed te zitten, hulde daarvoor _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
Gewoon solliciteren en heel veel youtube filmpjes kijken. Er zijn echt honderden filmpjes over hoe een computer te bouwen, zelfs met volledige custom-watercooling loops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Gewoon solliciteren inderdaad, en vergeet inderdaad laptops niet, daar is ook veel over te vinden en zal je zeker helpen :)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scaper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 12:38

scaper

the leGend

De Rikster schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:43:
[...]

Door een pc te assembleren met verouderde componenten? Dat zou ik persoonlijk niet echt als ervaring durven te omschrijven (of accepteren als werkgever). Dat is een beetje als een paar ballen schieten op een trapveldje en vervolgens solliciteren bij Ajax ;)
Ben ik het niet geheel mee eens het is nog altijd goed om een basis te leggen als je het nog nooit hebt gedaan. Nog steeds een leer proces voor iemand die het nog nooit gedaan heeft.

i9 9900K @ 5.0 Ghz @ NZXT x72 | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | 32 GB DDR4 G.Skill Trident-z @ 3200 Mhz | ASUS RTX 2080 8GB OC | Samsung Evo 840 | Crucial MX300 | Corsair Crystal 460X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 14:35

Basszje

Reisvaap!]

scaper schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:10:
[...]
Ben ik het niet geheel mee eens het is nog altijd goed om een basis te leggen als je het nog nooit hebt gedaan. Nog steeds een leer proces voor iemand die het nog nooit gedaan heeft.
Second. Het principe blijft hetzelfde en zoveel is er niet veranderd in die jaren qua manier van aansluiten ( ja de namen en de grootte van de stekkers / kabels :P )

Je moet een beetje handig zijn en secuur kunnen werken.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 08:12
t_captain schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:23:
Volgens mij is het evengoed productiewerk.
Dit. Als je 10 pc's in elkaar gezet hebt zijn de 11e tot de 100.000e gewoon productiewerk waarbij je zonder nadenken de handelingen aan het doen bent.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

plus minus 30 schroeven aandraaien en wat stekkertjes prikken.
Het belangerijkste is om van te voren uitzoeken wat waar gaat en niet als een kip zonder kop beginnen.
En de koelpasta niet vergeten.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 08:56
Ik heb het vroeger ook geleerd door oude pc's uit elkaar te halen en dan weer samen te voegen. Die kennis blijft wel redelijk hetzelfde over de jaren (al veranderen de interne aansluitingen soms).

Je moet gewoon vantevoren een paar dingen leren:
De basis van je hele computer is het moederbord. Het formaat daarvan en de aansluitingen daarop bepalen bijna alle mogelijkheden om verder te bouwen.

Dus wat misschien interessant is voor je op de bestuderen is:
-wat voor moederbord form factors zijn er meestal m-atx atx
-Wat voor processor sockets worden er recent gebruikt? (zijn er misschien maar 5 of 6 die veel gebruikt worden in nieuwe builds)
-wat voor soorten RAM geheugens zijn er. nouja DDR3 en DD4 wordt nu meest gebruikt en je hebt dan de laptop en desktop variant.
-Aansluiting voor videokaart pci-e meestal
-aansluting opslag meestal sata maar soms ook via pcie.

Nouja als je daar wat over leest over de aansluitingen bijvoorbeeld op wikipedia, en zoals eerder genoemd wat youtube videos kijkt. Dan is het altijd vrijwel hetzelfde al zijn de aansluitingen anders. Beetje oefenen met wat oude computers dan heb je ook wat praktische hand on kennis. Veel succes in elk geval :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

maltesersnoepie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:45:
Ik heb het vroeger ook geleerd door oude pc's uit elkaar te halen en dan weer samen te voegen. Die kennis blijft wel redelijk hetzelfde over de jaren (al veranderen de interne aansluitingen soms).

De basis van je hele computer is het moederbord. Het formaat daarvan en de aansluitingen daarop bepalen bijna alle mogelijkheden om verder te bouwen.

-Wat voor processor sockets worden er recent gebruikt? (zijn er misschien maar 5 of 6 die veel gebruikt worden in nieuwe builds)
-wat voor soorten RAM geheugens zijn er. nouja DDR3 en DD4 wordt nu meest gebruikt en je hebt dan de laptop en desktop variant.

Nouja als je daar wat over leest over de aansluitingen bijvoorbeeld op wikipedia, en zoals eerder genoemd wat youtube videos kijkt. Dan is het altijd vrijwel hetzelfde al zijn de aansluitingen anders. Beetje oefenen met wat oude computers dan heb je ook wat praktische hand on kennis. Veel succes in elk geval :D
Dit, en vergeet vooral niet om jezelf "uptodate" te houden op tweakers.net :+

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:45
Toen ik 18 was heb ik dit ook gedaan. Ook ik had nog nooit een pc volledig in elkaar gezet. In tegenstelling tot jou heb ik ook niet geoefend maar me door een sollicitatie bij de lokale computerboer heen gebluft. En toen stond ik in de werkplaats met een hoop onderdelen en nagenoeg geen kennis :p

Met logisch nadenken, goed kijken, wat lef en vage vragen ("ik heb het gevoel dat ik iets mis", collega: "je hebt het frontpaneel niet aangesloten", ik: "ohja, natuuuuuurlijk O-)) lukte het me heel aardig. Behalve dat ik een gloednieuwe Pentium 4 begon te bakken omdat ik serieus geen koeler had geplaatst. Ik stak het op zenuwachtigheid, 1e werkdag, nog jong, vond het allemaal spannend. Iedereen kon er om lachen.

Om een lang verhaal kort te maken; het is geen hogere wiskunde. Ik bouw nu 13 jaar later nog steeds m'n eigen pc's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Op oudere pc's oefenen is geen slecht idee. Over het algemeen is het werk hetzelfde als bij nieuwe computers, maar zijn dingen zoals kabels en bevestigingen anders. Met logisch nadenken en handleidingen erbij kom je heel erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
maltesersnoepie schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:45:

Ik heb dat allemaal al voorbij zien komen ja, ik heb al veel tutorial's bekeken en veel gelezen. Nu ga ik het uitvoeren in de praktijk op oude computers inderdaad.

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
Allemaal bedankt voor jullie reactie's d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Misschien kun je eerst proberen of je geen BBL opleiding kunt doen tot niv. 4 developer, dan ben je namelijk 4 dagen per week bij een bedrijf aan het werk terwijl je in opleiding bent. 1 dag school. Als je dat klaar krijgt (je hebt dan ook een bedrijf nodig die jou deze kans wil bieden natuurlijk) dan ben je ook van je productie baan af en de ervaring die je op doet heb je veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 14:54
Denk dat hier op Tweakers vergeten dat een computer in elkaar zetten wel hogere wiskunde is.

Jan modaal weet niet wat een moederbord is, of een videokaart, of geheugen etcetera. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fornoo op 29-03-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Fornoo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:47:
Denk dat hier op Tweakers vergeten dat een computer in elkaar zetten wel hogere wiskunde is.

Jan modaal weet niet wat een moederbord is, of een videokaart, of geheugen etcetera. :)
Maar na een uurtje wat guides lezen en interesse te hebben kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Fornoo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:47:

is gewoon click en play hoor, beetje online googlen en je weet waar de psu,dimms, cpu, gpu etc moeten.
De uitdaging is juist om te kijken (en te begrijpen) of het allemaal compatible met elkaar is ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:15
Voordat je je er in stort zou ik eerst kijken waar je dit kan gaan doen. Volgens mij bouwt geen enkele fabrikant zijn PC's in Nederland. Er zijn wel winkels, webshops en reparatie diensten die dit wel doen, maar als die niet bij jou in de buurt zitten, dan prijs je jezelf bij een eventuele sollicitatie uit de markt door te hoge reiskosten of een te lange reisduur bijvoorbeeld. Dat gezegd hebbende moet je natuurlijk gewoon je dromen najagen. Maar wees realistisch naar jezelf met betrekking tot de kansen op de arbeidsmarkt. Wat ook niet onbelangrijk is, de PC markt loopt nog steeds terug, niet iedereen heeft meer een PC thuis staan zoals enkele jaren geleden. De PC heeft plaatsgemaakt voor de laptop (ook al teruglopend), tablet, thinclient (NUC etc.), Phablet en Smartphone.

[ Voor 19% gewijzigd door Jumpman op 29-03-2017 16:02 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 14:54
Bensimpel schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:53:
[...]

is gewoon click en play hoor, beetje online googlen en je weet waar de psu,dimms, cpu, gpu etc moeten.
De uitdaging is juist om te kijken (en te begrijpen) of het allemaal compatible met elkaar is ;)
Je overschat de kennis en kunde van Jan Modaal schromelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Fornoo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:19:
[...]

Je overschat de kennis en kunde van Jan Modaal schromelijk.
Dat maakt het nog geen hogere wiskunde. Iedereen met een IQ van pakweg 100 en hoger kun je leren PC's assembleren.

Even ter analogie: Weinig tweakers weten ook weinig van zorgadministratie binnen de WMO (om maar iets geks te noemen). Maar dat maakt het nog geen hogere wiskunde. Als je er wat tijd voor neemt, heeft een gemiddelde tweaker dat ook vrij snel door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
FragDaddy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:25:
[...]

Dit. Als je 10 pc's in elkaar gezet hebt zijn de 11e tot de 100.000e gewoon productiewerk waarbij je zonder nadenken de handelingen aan het doen bent.
Eens. Als je enkel fulltime pc's in elkaar schroeft heb je dat na een maand ook wel gehad.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Je zal alleen ver moeten zoeken naar een computerboer die nog systemen zelf bouwt
(of woon je in de buurt van Ridderkerk ?)
de enige die ik zo uit mijn hoofd weet zit namelijk daar ;)
En dit zijn gewoon consument samengestelde pc's
dus klant klikt een paar dingen in de webshop aan en jij krijgt orderbriefje zoek alles maar in het magazijn en bouw het samen is ook wel beetje lopende band werk naar mijn idee zonder enige vrijheid
wil je echt iets leuks vinden ga dan klasse hoger zitten en solliciteer bij een bedrijf die voor oa lenovo & hp
de garantie's onsite afhandel daar zit enige vrijheid in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Ga solliciteren bij ICT Assist. Die repareren voor klanten als Dell allerhande zaken als desktops en laptops
Wij hebben met enige regelmaat zo iemand over de vloer voor fixes binnen garantie (Dell ProSupport)
Pagina: 1