Advies voor een betrouwbare zuinige occasion max 6k.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
Het wordt voor mij de hoogste tijd voor een nieuwe occasion. Ik ben op zoek naar leuke betrouwbare, zuinige (A) / b-segment auto waar ik de komende jaren probleemloos in kan rondrijden voor voornamelijk woon-werk verkeer en ook comfortabel een keer mee op vakantie kan.

Nu zie ik door de bomen de auto’s niet meer ;) Er is zoveel keuze dat ik wel wat hulp en advies kan gebruiken. Gezien mijn leeftijd (30) moet de auto er ook nog enigszins leuk uitzien, maar zuinig en betrouwbaar zijn voor mij wel een pre.

Mijn eisen:

Budget: 6000 (max)
Aantal kilometers per jaar: 15-20K.
Benzine, handgeschakeld, airco en 3 of 5 deurs.
Bouwjaar vanaf 2008
Ik ben zelf met mijn lengte van 1,98 redelijk lang dus een goede zitpositie voorin is ook gewenst. Al heb ik jaren in een hele kleine auto ook zonder veel problemen gereden.

Daarbij gaat de voorkeur uit naar een BOVAG of garage omdat ik zelf niet heel veel verstand van auto’s heb en daarom toch graag enige vorm van zekerheid wil bij het kopen. Of iemand moet regio Utrecht / Noord Holland een betrouwbaar adres weten ;)

Ik ben van plan om vanaf aankomend weekend wat proefritten te gaan maken en op basis van de info op internet al een klein lijstje gemaakt van voorkeuren:

Suzuki Swift (Betrouwbaar, relatief goedkoop en veel aanbod)
Fiat Punto (Ruim, veel opties en persoonlijke voorkeur qua looks. Echter heb ik mijn twijfels over (kwaliteit Fiat?) en de 1.2 benzine die niet heel zuinig zou zijn en de auto traag maakt.)
Mitsubishi Colt ( Als 3 deurs variant vanaf model 2009 spreekt mij ook aan!)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Ouders hebben een Golf V 1.4 uit 2009, tussen de 5-6L/100KM. Ziet er nog redelijk uit, niet al te sloom. Onderhoud? Alleen nog maar een sensor hoeven te vervangen (paar tientjes). Auto is inmiddels bijna 1 jaar in bezit.

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 18:52
Zou wellicht een idee zijn om aan te geven wat je per maand max kwijt wil.
Zelf zou ik ook niet voor de 1.2 motor van de Punto gaan, je beperkt je dan wel heel erg qua doorstroming óf je moet echt flink het gaspedaal induwen waardoor het alsnog niet zuinig rijden is. Dan liever voor een 1.4/1.6 blok gaan.

Opties kunnen zijn:
Skoda Fabia
Renault Clio
Opel Corsa

[ Voor 8% gewijzigd door Purehz op 28-03-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 22:52
Ik heb een Fiat Punto uit 1996 vrij letterlijk opgereden (was mijn eerste auto) en afgezien van het koelsysteem wat een foutieve indicator was heb ik eigenlijk nooit echt problemen gehad. Nu rijd ik rond in een Fiat Panda (2011 model), en ook hier heb ik was problemen met het koelsysteem gehad maar verder eigenlijk geen serieuze problemen. Wel zou ik zorgen dat je niet met die super zuinige eco motoren gaat rijden. Die heb ik als leenauto gehad van de garage, en wat een rampending. De hele auto (Fiat Panda, 2012+ model) schudde en trilde zolang je niet in de 4e of 5e versnelling zat.

Ook regulier onderhoud aan een Fiat is over het algemeen behoorlijk betaalbaar. Ik weet niet of je in de regio Utrecht/Lopik aan het zoeken bent, maar in dat geval kan ik de garage Dirk Kramer zeer zeker aanraden. Het is niet geschikt als je een top service verwacht en dat alle auto's opgepoetst afgeleverd worden, maar voor het geld doen ze het heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 19:09
Toyota Prius of Yaris Hybrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben zelf rond aan het kijken voor iets soortgelijks omdat ik binnenkort mijn lease auto zal moeten inleveren.

Wat mij opvalt is dat er een behoorlijke berg Renault Megane 1.5 diesel op de markt komen. Waarschijnlijk omdat dat de gedoodverfde 14% auto was voor lange tijd. Ik zie deze met een 150k op de teller van 2010-2012 voor onder de €6000 staan.

Ik verwacht iets soortgelijks voor de Prius2 en Yaris hybride maar daar zie ik wat minder advertenties voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
Bedankt voor de snelle reacties! Aan de Golf V heb ik nog niet gedacht, hier zal ik ook zeker eens naar kijken.

Omdat ik niet meer dan 20K per jaar rij, is benzine voor mij wel voordeliger. Gelukkig heb ik bijna 6 schadevrije jaren opgebouwd dus qua verzekering vallen overall de kosten mee. Excl. benzine wil ik max 100 euro voor verzekering, onderhoud en wegenbelasting per maand kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 22:38
Yaris Hybrid is boven het budget, maar de normale Yaris is een goede kandidaat. Heb zelf een Yaris uit 2012 (1.0), ben 1.85 en heb ruimte zat, verbruik is 1 op 19 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-04 09:28
Skoda Octavia of Volvo :)
Of een Jap, Toyota bijvoorbeeld.

http://occasions.autoscou...&cy=NL&ustate=N%2CU&dtr=s

[ Voor 54% gewijzigd door Clavis op 28-03-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 09:37
Croga schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:48:
Ik ben zelf rond aan het kijken voor iets soortgelijks omdat ik binnenkort mijn lease auto zal moeten inleveren.

Wat mij opvalt is dat er een behoorlijke berg Renault Megane 1.5 diesel op de markt komen. Waarschijnlijk omdat dat de gedoodverfde 14% auto was voor lange tijd. Ik zie deze met een 150k op de teller van 2010-2012 voor onder de €6000 staan.

Ik verwacht iets soortgelijks voor de Prius2 en Yaris hybride maar daar zie ik wat minder advertenties voor.
Die Megane zou ik niet pakken, ik heb er ook 1 als leaseauto, maar heb al regelmatig bij de garage gestaan. Een kapotte ECU, scheurende stoelbekleding bij 100000km (ik weeg 80 kilo), kromme ruitenwissers(?), weigerende ruitenwisser sensoren, deuren die niet meer open gaan (handsfree systeem), belabberde wegligging, regelmatig afslaan bij wegrijden, of al rijdend op een rotonde (ik zet het start-stop systeem maar uit), bouwkwaliteit, enz. En het mooie is dat alles normaal is volgende de dealer (de teller staat nu op 105000km, dus hij heeft ook geen 2 ton gelopen.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben vanaf juni. Het enige pluspunt is en was de 14% bijtelling. Ik zou dan gaan kijken voor een Volvo of een Opel. Daar zijn mijn ervaringen beter mee, vooral op hogere tellerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Master__R schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:09:
Die Megane zou ik niet pakken, ik heb er ook 1 als leaseauto, maar heb al regelmatig bij de garage gestaan. Een kapotte ECU, scheurende stoelbekleding bij 100000km (ik weeg 80 kilo), kromme ruitenwissers(?), weigerende ruitenwisser sensoren, deuren die niet meer open gaan (handsfree systeem), belabberde wegligging, regelmatig afslaan bij wegrijden, of al rijdend op een rotonde (ik zet het start-stop systeem maar uit), bouwkwaliteit, enz. En het mooie is dat alles normaal is volgende de dealer (de teller staat nu op 105000km, dus hij heeft ook geen 2 ton gelopen.

Ik ben blij dat ik er vanaf ben vanaf juni. Het enige pluspunt is en was de 14% bijtelling. Ik zou dan gaan kijken voor een Volvo of een Opel. Daar zijn mijn ervaringen beter mee, vooral op hogere tellerstanden.
Tsja.... Als je op 1 ervaring af moet gaan.....

Ikzelf en 5 collegas hebben er zoeen gereden en jarenlang nergens last van gehad. "normaal" mischien volgens een dealer maar alleszins abnormaal als je de honderden, duizenden die er van dat model in Nederland verkocht zijn bekijkt......

Het is, zonder enige concurrentie, de meest verkochte auto in Nederland in de periode van de 14% bijtelling. Ja, dan heb je er in absolute zin meer kneusjes tussen zitten. In relatieve zin is het volgens de Consumentenbond gewoon een middenmotor... errrrr... middenmoter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 09:37
Ja ach, bij ons op de zaak rijden er ongeveer 400, met wisselende bouwjaren. En ik hoor toch echt geen enkele collega met enthousiasme over zijn Megane / Scenic.

Maar uiteraard moet een ieder zelf weten wat hij doet, daarom geef ik ook aan dat ik het niet zou doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Laatst online: 26-04 22:47
Ik zou ook in de hoek van de VW Polo, Golf of Ford Fiesta kijken.
Als je de ruimte niet nodig hebt zou ik eerder voor een iets kleinere auto kiezen, scheelt in onderhoud, brandstof, verzekering, afschrijving en belasting.

carbuyer.co.uk heeft over de jaren veel reviews gemaakt van auto's, misschien kan je daar nog wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik zit zelf eigenlijk wel in dezelfde keuze... maar zal nog iets meer kilometers gaan maken, zo'n 25.000.
Vakantie met tent en wat spullen is voor mij ook nog noodzakelijk, dus een stationvariant biedt dan net iets meer opbergruimte tov een hatchback. Uiteindelijk zijn er voor mij na een lang zoektraject eigenlijk maar twee modellen overgebleven, beide bouwjaar 2010-2012 en dat zijn:

- Skoda Fabia Combi 1.2 TDI
- Seat Ibiza ST 1.2 TDI

De Seat is qua bergruimte en ruimte op de achterbank behoorlijk minder vergeleken met de Skoda, maar ziet er wel wat sportiever uit. De Skoda vind ik daarentegen niet echt heel mooi aan de buitenkant, maar is binnenin wel weer wat zakelijker in minder plastikerig afgewerkt vergeleken met de Seat. Beide auto's wegen niet zo heel veel (dus niet teveel wegenbelasting) en rijden vrij zuinig.

Zou ik voor een hatchback kunnen gaan dan zou ik al snel zoeken richting een Ford Fiesta denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door hars73 op 29-03-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Evant87 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:33:
Fiat Punto (Ruim, veel opties en persoonlijke voorkeur qua looks. Echter heb ik mijn twijfels over (kwaliteit Fiat?) en de 1.2 benzine die niet heel zuinig zou zijn en de auto traag maakt.)
Punto's zijn redelijk betrouwbaar, van voor de facelift (lees: Grande Punto) waren er nog wel eens elektronica problemen, na de facelift (Punto Evo en later Punto) was dit echt een pak minder. 1.2 zou ik niet nemen, vanaf de 1.4 valt er prima mee te leven. Hiervan staan ook genoeg versies van na 2010 te koop (Punto Evo) die ook nog eens goed zijn uitgerust:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/308805563

Diesel zou ik met 15-20k niet overwegen, eventueel zou je wel kunnen kijken naar LPG (ik weet niet hoe de verkrijgbaarheid daar van is in jouw regio).

Dan zou je namelijk ook kunnen kijken naar een Corsa D op LPG.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/307438990
Deze zijn aangepast om te lopen op LPG (vanaf fabriek). Enige aandachtspuntje is dat de bobines kapot kunnen gaan, maar dat is net €150 voor het onderdeel (als het zou voorkomen).

Zo'n Corsa rij ik trouwens zelf ook, 3-deurs, en met 1m93 zit ik echt ruim.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 13:08
hars73 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:27:
Ik zit zelf eigenlijk wel in dezelfde keuze... maar zal nog iets meer kilometers gaan maken, zo'n 25.000.
Vakantie met tent en wat spullen is voor mij ook nog noodzakelijk, dus een stationvariant biedt dan net iets meer opbergruimte tov een hatchback. Uiteindelijk zijn er voor mij na een lang zoektraject eigenlijk maar twee modellen overgebleven, beide bouwjaar 2010-2012 en dat zijn:

- Skoda Fabia Combi 1.2 TDI
- Seat Ibiza ST 1.2 TDI

De Seat is qua bergruimte en ruimte op de achterbank behoorlijk minder vergeleken met de Skoda, maar ziet er wel wat sportiever uit. De Skoda vind ik daarentegen niet echt heel mooi aan de buitenkant, maar is binnenin wel weer wat zakelijker in minder plastikerig afgewerkt vergeleken met de Seat. Beide auto's wegen niet zo heel veel (dus niet teveel wegenbelasting) en rijden vrij zuinig.

Zou ik voor een hatchback kunnen gaan dan zou ik al snel zoeken richting een Ford Fiesta denk ik.
Zijn dat nog altijd die 3-cilinders? Als vermogen je geen zak interesseert en je wil gewoon goedkoop km's maken kan dit prima, maar ik zou me doodergeren aan het gebrek aan trekkracht, zou er geen 25k per jaar in willen rijden.

Een jaar of wat geleden eens in zo'n Polo Bluemotion gereden met een 1.2TDI 3-cylinder, maar dat was gewoon niet leuk zo traag. 1e en 2e versnelling ging best aardig, die waren lekker kort. De 3e versnelling was ineens een stuk langer en miste gewoon alle trekkracht, er gebeurde gewoon niets.

Een maand of wat daarna eens in een zelfde Polo gereden met een 1.4FSI motor, reed een stuk fijner.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 29-03-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Mazda 3?

Niet super zuinig, maar ongevenaarde wegligging en stoelen, in die prijsklasse. Ook voor lange mensen.
Verder zeer betrouwbaar, redelijk ruim en goedkoper dan een Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

FastFred schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:52:
[...]
Zijn dat nog altijd die 3-cilinders? Als vermogen je geen zak interesseert en je wil gewoon goedkoop km's maken kan dit prima, maar ik zou me doodergeren aan het gebrek aan trekkracht, zou er geen 25k per jaar in willen rijden.

Een jaar of wat geleden eens in zo'n Polo Bluemotion gereden met een 1.2TDI 3-cylinder, maar dat was gewoon niet leuk zo traag. 1e en 2e versnelling ging best aardig, die waren lekker kort. De 3e versnelling was ineens een stuk langer en miste gewoon alle trekkracht, er gebeurde gewoon niets.

Een maand of wat daarna eens in een zelfde Polo gereden met een 1.4FSI motor, reed een stuk fijner.
Ja dit zijn inderdaad de 3-cilinders met 75pk. Inmiddels sinds een aantal maanden veilig te chiptunen naar 105pk en veel meer koppel. Blijkt daardoor een heel ander motortje te worden. Dus dat zal dan zeker gaan gebeuren. Maar heb er nog niet in gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 08:07
max 100 per maand?! veel succes daarmee. Aan verzekering en wegenbelasting ben je al snel 70/maand kwijt (zeker met slechst 6 schade vrije jaren). Dat laat 30 euro over voor APK, preventief onderhoud (denk aan banden, remmen, distributie, koppeling, olie, ruitenwissers, lampen, etc), noodzakelijk onderhoud (roest/uitlaat/storingen), maar ook bv Wegenwacht, winterbanden, etc.

Ik denk dat je eerder het dubbele kwijt zult zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 25-04 21:12
Swift en een Punto vond ik met mijn lengte (1.93) niet echt lekker zitten. M'n moeder heeft een Swift en heb gelest in een Punto, dus zat er lang genoeg in :P Colt heb ik alleen een proefritje mee gedaan, beviel me wel prima. Ik zou overigens niet een klasse hoger kijken, daar wordt het alleen maar duurder van.

Eigenlijk kan ik maar één ding aanraden: ga alle auto's bekijken en doe een (lange) proefrit, zodat je weet hoe ze zitten. Brandstofverbruik kan je eenvoudig via sprimonitor controleren. Succes met de aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

borft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:06:
max 100 per maand?! veel succes daarmee. Aan verzekering en wegenbelasting ben je al snel 70/maand kwijt (zeker met slechst 6 schade vrije jaren). Dat laat 30 euro over voor APK, preventief onderhoud (denk aan banden, remmen, distributie, koppeling, olie, ruitenwissers, lampen, etc), noodzakelijk onderhoud (roest/uitlaat/storingen), maar ook bv Wegenwacht, winterbanden, etc.

Ik denk dat je eerder het dubbele kwijt zult zijn ;)
Even snel een Corsa door Independer gegooid:
€27 voor WA + beperkt casco, €42 voor All-Risk. MRB is €55 (LPG), een benzine B-segmenter is €39 per maand (1050-1150kg). WA+beperkt casco en €39 voor MRB is €66/maand, hou je €34*12 = €408 per jaar voor onderhoud. Moet te doen zijn.

Edit: met LPG €82, maar dan bespaar je uiteraard weer aan brandstof :)
Knul schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:12:
Swift en een Punto vond ik met mijn lengte (1.93) niet echt lekker zitten. M'n moeder heeft een Swift en heb gelest in een Punto, dus zat er lang genoeg in :P Colt heb ik alleen een proefritje mee gedaan, beviel me wel prima. Ik zou overigens niet een klasse hoger kijken, daar wordt het alleen maar duurder van.

Eigenlijk kan ik maar één ding aanraden: ga alle auto's bekijken en doe een (lange) proefrit, zodat je weet hoe ze zitten. Brandstofverbruik kan je eenvoudig via sprimonitor controleren. Succes met de aankoop!
Zie je maar weer hoe dat verschilt, met 1m93 zit ik prima in een Punto :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 25-04 21:12
MK1998NL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:13:
[...]
Zie je maar weer hoe dat verschilt, met 1m93 zit ik prima in een Punto :P
Precies, daarom een lange proefrit doen om te kijken of het bevalt :)

Nu heb ik ook een vrij kritische rug, daarom rol ik een D-segmenter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 08:07
MK1998NL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Even snel een Corsa door Independer gegooid:
€27 voor WA + beperkt casco, €42 voor All-Risk. MRB is €55 (LPG), een benzine B-segmenter is €39 per maand (1050-1150kg). WA+beperkt casco en €39 voor MRB is €66/maand, hou je €34*12 = €408 per jaar voor onderhoud. Moet te doen zijn.

Edit: met LPG €82, maar dan bespaar je uiteraard weer aan brandstof :)
Hmm, ik ben benieuwd. Mijn ervaring is dat het een stuk meer kost. Als je zoveel rijdt als jij zegt, dan heb je elke 3 jaar nieuwe banden nodig, dus dat is al 100 euro banden/jaar. APK + kleine beurt kost ook minstens 100 euro. Geen wegenwacht is natuurlijk een keuze. Maar als er ook maar iets stukgaat zit je al over de 400 euro heen. En dan is er verder nog niets aan routine onderhoud gedaan, sta je niet op winterbanden, etc.

Ik rijd al een jaar of 10 diverse oudere auto's, misschien net iets groter, allicht dat dat uitmaakt. Overigens betaal ik ook iets meer dan 27 euro premie, want ik zit niet bij de aller goedkoopste verzerkeraar (check bv eigen risico, en andere voorwaardes), en ik heb een inzittendenverzekering, als ook rechtsbijstand (erg handig als je een keer een aanrijding hebt die niet jouw schuld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

Onze Ford dealer geeft ons altijd een Ford Fiesta mee als tijdelijke auto.. en helaas werd dat ooit eens een goede 2 weken i.v.m. een lekkende Mondeo. (geen olie, bij regen hadden we telkens natte voeten en dat probleem was nogal lastig op te sporen.)

Het was zo'n geval.. een 2010 ZETEC 1.6 meen ik, met een leuk sportief uiterlijk en knalrood.

Afbeeldingslocatie: https://vehicle-enquiry.co.uk/images/vehicles/707/707926/full/4189574.jpg

M.a.w. ik heb er toch wel wat kilometertjes mee mogen rijden en ik moet zeggen... ik vond het toch een erg leuk autotje. Ik ben nogal een zeikerd wat betreft stoelen (ik rij zelf dan ook een Saab) maar ik vond die Fiesta toch prima stoelen hebben. Ook reed het autotje erg prettig, had hij toch flink pit, prima radio, ISO-fix zodat onze kinderzitjes erzo in gingen.... Het was wel even wennen als je normaal met een Mondeo wagon op stap bent maar toch voelde de auto van binnen een stuk ruimer dan je zou denken.

Het enige wat ik dan wel wat minder vond, was het UFO-achtige dashboard maar goed.. ik rij dan ook een Saab dus ik hou het graag saai en zakelijk :P Maar als ik nu een ander autotje zou moeten uitzoeken dan zou ik een Fiesta niet zomaar afschrijven.

Na 2 weken kan ik alleen weinig zeggen over de betrouwbaarheid of het verbruik op lange termijn. Ik meen mij wel te herinneren dat het verbruik zeker wel mee viel, ondanks het pittige 1.6je. (89 Kw / 120 pk meen ik).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

borft schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:23:
[...]

Hmm, ik ben benieuwd. Mijn ervaring is dat het een stuk meer kost. Als je zoveel rijdt als jij zegt, dan heb je elke 3 jaar nieuwe banden nodig, dus dat is al 100 euro banden/jaar. APK + kleine beurt kost ook minstens 100 euro. Geen wegenwacht is natuurlijk een keuze. Maar als er ook maar iets stukgaat zit je al over de 400 euro heen. En dan is er verder nog niets aan routine onderhoud gedaan, sta je niet op winterbanden, etc.

Ik rijd al een jaar of 10 diverse oudere auto's, misschien net iets groter, allicht dat dat uitmaakt. Overigens betaal ik ook iets meer dan 27 euro premie, want ik zit niet bij de aller goedkoopste verzerkeraar (check bv eigen risico, en andere voorwaardes), en ik heb een inzittendenverzekering, als ook rechtsbijstand (erg handig als je een keer een aanrijding hebt die niet jouw schuld is).
Zelf zit ik ook er overheen hoor (€88/maand All-risk :X 18y/o) maar het is mogelijk :)
tazzman schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:32:
Onze Ford dealer geeft ons altijd een Ford Fiesta mee als tijdelijke auto.. en helaas werd dat ooit eens een goede 2 weken i.v.m. een lekkende Mondeo. (geen olie, bij regen hadden we telkens natte voeten en dat probleem was nogal lastig op te sporen.)

Het was zo'n geval.. een 2010 ZETEC 1.6 meen ik, met een leuk sportief uiterlijk en knalrood.

[afbeelding]

M.a.w. ik heb er toch wel wat kilometertjes mee mogen rijden en ik moet zeggen... ik vond het toch een erg leuk autotje. Ik ben nogal een zeikerd wat betreft stoelen (ik rij zelf dan ook een Saab) maar ik vond die Fiesta toch prima stoelen hebben. Ook reed het autotje erg prettig, had hij toch flink pit, prima radio, ISO-fix zodat onze kinderzitjes erzo in gingen.... Het was wel even wennen als je normaal met een Mondeo wagon op stap bent maar toch voelde de auto van binnen een stuk ruimer dan je zou denken.

Het enige wat ik dan wel wat minder vond, was het UFO-achtige dashboard maar goed.. ik rij dan ook een Saab dus ik hou het graag saai en zakelijk :P Maar als ik nu een ander autotje zou moeten uitzoeken dan zou ik een Fiesta niet zomaar afschrijven.

Na 2 weken kan ik alleen weinig zeggen over de betrouwbaarheid of het verbruik op lange termijn. Ik meen mij wel te herinneren dat het verbruik zeker wel mee viel, ondanks het pittige 1.6je. (89 Kw / 120 pk meen ik).
De goedkoopste 1.6 in NL gaat al over de 6k heen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

MK1998NL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:35:
[...]
De goedkoopste 1.6 in NL gaat al over de 6k heen :P
Jezus wat zijn die krengen duur in Nederland zeg..... 8)7

Ik heb er wel eentje gevonden "binnden de prijs range" *sort of* maar dan wel met 135k er op:

https://www.autotrader.nl...Cvermogen--100-tot-150-pk

Hier kan je ze voor iets over de 6K wel vinden:

http://www.trademe.co.nz/...rd/auction-1286910043.htm

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

tazzman schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:43:
[...]

Jezus wat zijn die krengen duur in Nederland zeg..... 8)7

Ik heb er wel eentje gevonden "binnden de prijs range" *sort of* maar dan wel met 135k er op:

https://www.autotrader.nl...Cvermogen--100-tot-150-pk

Hier kan je ze voor iets over de 6K wel vinden:

http://www.trademe.co.nz/...rd/auction-1286910043.htm
Welkom in NL :P Km-stand is nog acceptabel, komt uit op zo'n 17000km/jaar.

Maar aangezien het budget max 6k is, is 6750 teveel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hyundai i20: met een beetje bewust rijden haal ik 5,2L/100km. Daarbij rijdt die over het algemeen prima en is ruimte zat voor 5 mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:58
Ik zit ook in hetzelde schuitje.
Rij nu een Grande Punto 1.2 8V maar die is me veeeeeel te traag...

Rij zelf rond de 12 tot 13K per jaar verwacht ik.
Ik was een Alfa 147 met leer gewend, dus ben qua stoelen ook best kritisch denk ik, de Punto voldoet niet aan de eisen in ieder geval.

Kijk zelf een beetje naar Peugeot 207's, de niet turbo varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:03
Is een Honda Insight geen optie? Het moet wel mogelijk zijn om voor 6000 € een Insight te vinden. Standaard voorzien van climate control, het enige wat niet strookt met je wensen is dat deze altijd een automaat is. Qua betrouwbaarheid zou ik me niet te veel zorgen maken.

Het stuurt bovenal best wel lekker.

http://www.autotrader.nl/...ma-v-tec-hybrid-elegance/

[ Voor 16% gewijzigd door pretpik op 29-03-2017 13:34 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
@ Alle bovenstaande reacties.

Ter beeldvorming :) Ik rij nu al ruim 4 jaar rond in een Peugeot 205 dus ben denk ik geen hele kritische rijder qua comfort of verwachtingen. Ook hier zit ik niet optimaal in, maar heb er al die jaren toch prima in kunnen rijden. Omdat er voorlopig nog geen kinderen op de planning staan is een station of veel ruimte niet noodzakelijk. Ben nu wel toe aan een veiligere auto met meer comfort waarmee ik ook probleemloos mee op vakantie kan.

Ik hoor van meerdere mensen goede verhalen over de Fiesta! Ga deze ook zeker meenemen in mijn lijstje, evenals de Peugeot 207. Zijn daar hier ervaringen mee qua betrouwbaarheid? Elektronica schijnt vaak een dingetje te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Evant87 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:12:
@ Alle bovenstaande reacties.

Ter beeldvorming :) Ik rij nu al ruim 4 jaar rond in een Peugeot 205 dus ben denk ik geen hele kritische rijder qua comfort of verwachtingen. Ook hier zit ik niet optimaal in, maar heb er al die jaren toch prima in kunnen rijden. Omdat er voorlopig nog geen kinderen op de planning staan is een station of veel ruimte niet noodzakelijk. Ben nu wel toe aan een veiligere auto met meer comfort waarmee ik ook probleemloos mee op vakantie kan.

Ik hoor van meerdere mensen goede verhalen over de Fiesta! Ga deze ook zeker meenemen in mijn lijstje, evenals de Peugeot 207. Zijn daar hier ervaringen mee qua betrouwbaarheid? Elektronica schijnt vaak een dingetje te zijn..
Peugeot 207 is vrij betrouwbaar zolang je de THP's vermijd (en de VTI's op tijd een beurt geeft) :) Verder zijn ze vrij zwaar, hou daar rekening mee.

Van de Fiësta wordt geclaimd dat het de best sturende hatchback is. Volledig storingsvrij zijn ze niet (even gequoted):
Elektronica speelt ook de Fiesta parten: het massacontact gaspedaal, een loszittende nokkenassensor, een defect hoofdrelais, slechte verbinding tussen de accu en de zekeringkast, plakkend relais koelfan zijn voorbeelden.

Versnellingsbak: hakerig schakelen of een lam gevoel. Dit kan worden veroorzaakt door losgeraakte schakelkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Wat dacht je van een 307?
http://www.marktplaats.nl...f31&previousPage=lr&pos=1
Zijn luxer als een 207 en ze zijn vrij betrouwbaar (Ja ik weet het dit is een 1.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

coolbvrobin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:28:
Wat dacht je van een 307?
http://www.marktplaats.nl...f31&previousPage=lr&pos=1
Zijn luxer als een 207 en ze zijn vrij betrouwbaar (Ja ik weet het dit is een 1.6)
1.6 16v is een betrouwbare motor, niks mee. Phase 2 is dit, dus de "elektronica-problemen" van Phase 1 zitten er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
MK1998NL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:35:
[...]

1.6 16v is een betrouwbare motor, niks mee. Phase 2 is dit, dus de "elektronica-problemen" van Phase 1 zitten er ook niet in.
Klopt. maar hij wauw een energy klasse A of B motor hebben .
En daar valt die 1.6 niet onder, die is C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

coolbvrobin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:41:
[...]

Klopt. maar hij wauw een energy klasse A of B motor hebben .
En daar valt die 1.6 niet onder, die is C
A of B segment, ik heb nergens iets gelezen over energielabel (correct me if I'm wrong :p ).

Maar goed, een 307 is een C-segmenter, dus die voldoet daar ook niet aan. Maar dat is een Golf V ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
MK1998NL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:43:
[...]

A of B segment, ik heb nergens iets gelezen over energielabel (correct me if I'm wrong :p ).

Maar goed, een 307 is een C-segmenter, dus die voldoet daar ook niet aan. Maar dat is een Golf V ook :P
Er staat in zijn startpost: Ik ben op zoek naar leuke betrouwbare, zuinige (A) / b-segment auto
Maar oké je hebt gelijk de 307 valt er niet onder. en die golf ok niet :+
IK rij zelf in fase 1 307 1.6 16v uit 2001, ik heb zelf geen problemen met Electra behalve kat storing
Maar dat is makkelijk te wissen met een stekker uit china voor 3.50 inc verzend kosten :D 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

coolbvrobin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:50:
[...]

Er staat in zijn startpost: Ik ben op zoek naar leuke betrouwbare, zuinige (A) / b-segment auto
Maar oké je hebt gelijk de 307 valt er niet onder. en die golf ok niet :+
IK rij zelf in fase 1 307 1.6 16v uit 2001, ik heb zelf geen problemen met Electra behalve kat storing
Maar dat is makkelijk te wissen met een stekker uit china voor 3.50 inc verzend kosten :D 8)
Zoals ik zei, segment (niet energie label :+ ). Segment heeft te maken met de grootte van de auto :)

Mijn ouders hebben al 10 jaar een 307 Break 1.6 16v uit 2003, ook nog nooit elektronica problemen gehad. Ik zei het alleen er bij, omdat het vaker dan gemiddeld voor komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
MK1998NL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:01:
[...]

Zoals ik zei, segment (niet energie label :+ ). Segment heeft te maken met de grote van de auto :)

Mijn ouders hebben al 10 jaar een 307 Break 1.6 16v uit 2003, ook nog nooit elektronica problemen gehad. Ik zei het alleen er bij, omdat het vaker dan gemiddeld voor komt :p
A dan heb ik niks gezegd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:52
Evant87 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:52:
Aan de Golf V heb ik nog niet gedacht, hier zal ik ook zeker eens naar kijken.
Kijk wel uit voor de 1.4 TSI, die hebben regelmatig last van problemen met de distributieketting/spanners.

Zelf je warmtepomp geïnstalleerd en toch ISDE subsidie? DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
luckremers schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:59:
[...]

Kijk wel uit voor de 1.4 TSI, die hebben regelmatig last van problemen met de distributieketting/spanners.
Buiten het feit dat die motor nooit in een Golf V is geleverd. En de huidige generatie TSI-motoren heeft daar helemaal geen last van ook vanwege het feit dat er sinds 2012/2013 weer riemen worden gebruikt in die motoren.

[ Voor 24% gewijzigd door RodeStabilo op 29-03-2017 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

RodeStabilo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:37:
[...]

Buiten het feit dat die motor nooit in een Golf V is geleverd zijn die problemen over het algemeen netjes opgelost tijdens werkplaatsbezoeken. En de huidige generatie TSI-motoren heeft daar helemaal geen last van ook vanwege het feit dat er sinds 2012/2013 weer riemen worden gebruikt in die motoren.
1.4TSI is gewoon geleverd in de Golf V met dezelfde motor als in de Golf VI (motorcode CAX, 122pk) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MK1998NL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:48:
[...]

1.4TSI is gewoon geleverd in de Golf V met dezelfde motor als in de Golf VI (motorcode CAX, 122pk) :?
Ah. Ik meende dat het alleen de FSI was maar bij nader inzien heb je gelijk. Mea culpa

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 29-03-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Laatst online: 11:17

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Tevens als je niet te veel eisend bent, kan je prima met een 1.2 motor rijden van de Fiesta.. Die kan je ook voor rond de 6k krijgen.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik rij een Punto 1.4 16v (95 pk), trekt prima op en doet niet onder aan de meeste andere auto's op de weg.

Zelf voor gegaan aangezien je relatief veel auto krijgt voor de prijs. Bijvoorbeeld een Fiesta en i20 zijn ook mooi, maar een stuk duurder. Suziki swift vind ik persoonlijk verschrikkelijk. Golf hebben al teveel mensen.

offtopic:
Ik heb wel de sport-variant: sport stoelen, 17-inch velgen, uitlaatsierstuk, etc. vrij sportief uiterlijk :)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
P1nGu1n schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:47:
Ik rij een Punto 1.4 16v (95 pk), trekt prima op en doet niet onder aan de meeste andere auto's op de weg.

Zelf voor gegaan aangezien je relatief veel auto krijgt voor de prijs. Bijvoorbeeld een Fiesta en i20 zijn ook mooi, maar een stuk duurder. Suziki swift vind ik persoonlijk verschrikkelijk. Golf hebben al teveel mensen.

offtopic:
Ik heb wel de sport-variant: sport stoelen, 17-inch velgen, uitlaatsierstuk, etc. vrij sportief uiterlijk :)
Punto 1.4 is inderdaad lekker vlot maar heeft wel weer een hoog verbruik :X

Persoonlijk vind ik dit model Colt vanaf 2008 een leuke zuinig auto om te zien met veel opties, wel als 3-deurs uiteraard. Die daarnaast ook nog eens niet te veel rondrijden. Ga dit weekend eens in de buurt in een vergelijkbaar model proefrijden om te ervaren hoe het stuurt en zit.

Forumleden met ervaring?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/307760897?asrc=st

offtopic:
Mooie sportieve Punto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Evant87 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:06:
[...]

Persoonlijk vind ik dit model Colt vanaf 2008 een leuke zuinig auto om te zien met veel opties, wel als 3-deurs uiteraard. Die daarnaast ook nog eens niet te veel rondrijden. Ga dit weekend eens in de buurt in een vergelijkbaar model proefrijden om te ervaren hoe het stuurt en zit.

Forumleden met ervaring?

offtopic:
Mijn Punto verbruikt 'volgens het boekje' even veel als die Colt hoor... :+ 8)7

Beide rijden 6.0 liter/100 km (1 op 16.7), maar dat haal je toch niet in de praktijk. Realistisch rij ik 1 op 15.5/16, afhankelijk van de omstandigheden.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Evant87 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:06:
[...]

Forumleden met ervaring?

offtopic:
Toevallig eind vorig jaar in hetzelfde segment naar een auto gezocht. Ik ben toen ook bij de Colt uitgekomen. Wel de 5-deurs, want die biedt toch een stuk meer ruimte. De auto bevalt mij redelijk goed. De 1.3 is een erg prettige motor die lekker laag in de toeren oppakt. Als ik een beetje op mijn rechtervoet let haal ik net 1 op 18.

Toch zijn er wel een aantal nadelen die het rijplezier erg in de weg zitten. Zo kan ik niet wennen aan de stoelen. Ze geven onvoldoende ondersteuning in mijn rug. Verder klinkt de radio heel erg goedkoop. De tweeters klinken veel te schel en de speakers hebben een bonkend laag.

Echter het grootste nadeel vind ik de vage besturing op de snelweg. De auto wijkt snel af door een windvlaag of spoorvorming, maar dit voel je niet in het stuur. Het rijdt niet prettig en bovendien ben je constant aan het corrigeren. Hier zou ik tijdens een proefrit wel goed op letten. Ik kwam er pas later achter toen ik de auto al had gekocht.

Betrouwbaarheid zou wel goed zitten met deze auto. Kan in elk geval weinig slechte verhalen vinden op internet. Waarschijnlijk is het dus een goedkope auto om in te rijden, maar als je een goede wegligging belangrijk vind zou ik toch verder kijken.
Pagina: 1