Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Systeemvereisten voor Illustrator CC (2017)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil een nieuwe PC aanschaffen waar ik Illustrator CC (2017) goed op kan gebruiken.
Op de site van Adobe staan de onderstaande systeenvereisten. Dat is duidelijk, maar ik wil niet te krap met alles zitten. Vraag zijn de onderstaande specificaties ruim bemeten of adviseert iemand (uit ervaring) andere onderdelen of waar een keuze is, de voorkeur?
Je begrijpt ik wordt niet gehinderd door enige kennis hiervan :)

Vereisten:
- Intel Pentium 4- of AMD Athlon 64-processor
- Microsoft Windows 7 met Service Pack 1, Windows 8.1 of Windows 10
- 1 GB RAM (3 GB aanbevolen) voor 32 bits; 2 GB RAM (8 GB aanbevolen) voor 64 bits
- 2 GB vrije ruimte op de vaste schijf voor de installatie; tijdens de installatie is extra vrije ruimte vereist (installatie op verwisselbare Flash-gebaseerde opslagapparaten is niet mogelijk)
- Monitor met een resolutie van 1.024 x 768 (1.280 x 800 aanbevolen)
- Als u Illustrator wilt weergeven in HiDPI-modus, moet uw monitor een resolutie van 1920 x 1080 of meer ondersteunen.

Optioneel: Voor het gebruik van GPU-prestaties: de hieronder vermelde Intel-, NVIDIA- of AMD-videokaart (medium/high-end aanbevolen); 1 GB aan VRAM (2 GB aanbevolen); en de nieuwste stuurprogramma's voor optimale prestaties

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 10:36

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik zou je een tweede SSD als scratchdisk aanraden.
De rest kan je aan het minimum zitten, maarja. Dan zit je aan het minimum. Een stapje er op kan altijd. Je hebt altijd baat bij een betere GPU en CPU. RAM is een issue als je meer instances gaat draaien en veel tegelijk open hebt staan.

[ Voor 70% gewijzigd door Point.Flare op 28-03-2017 14:55 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:54

g0tanks

Moderator CSA
Point.Flare schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:54:
Ik zou je een tweede SSD als scratchdisk aanraden.
Dat is een voorbarige conclusie. Natuurlijk zal het sneller zijn met een SSD als scratchdisk, maar als TS slechts kleine bestanden gaat bewerken zal het niet zoveel uitmaken. De vraag aan TS is dus: wat wil je precies met Illustrator doen? Sowieso vind ik die (minimale?) systeemeisen vrij krap. Ik denk niet dat je er blij van wordt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

g0tanks schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:57:
[...]

Dat is een voorbarige conclusie. Natuurlijk zal het sneller zijn met een SSD als scratchdisk, maar als TS slechts kleine bestanden gaat bewerken zal het niet zoveel uitmaken. De vraag aan TS is dus: wat wil je precies met Illustrator doen? Sowieso vind ik die (minimale?) systeemeisen vrij krap. Ik denk niet dat je er blij van wordt.
Absoluut. Ik hou van kort door de bocht. Alleen naast alle minimum specs is een kleine tweede SSD die als scratch geschikt is een kleine investering tegenwoordig.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
g0tanks schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:57:
Sowieso vind ik die (minimale?) systeemeisen vrij krap. Ik denk niet dat je er blij van wordt.
Het zijn dan ook de minimale eisen. Met andere woorden, alles wat je vandaag nieuw koopt is ruim snel genoeg.

Wel zou ik inderdaad een (niet zozeer één, maar überhaupt "een") SSD kopen in plaats van een harde schijf. Mocht je daaraan (qua opslag) niet voldoende hebben kun je er altijd nog een harddisk bij kopen om op te archiveren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om bestanden die oplopen tot 300 MB, opmaak van kranten. Waar met m'n huidige PC vaak problemen zijn met het geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Oja, vergeten te vertellen.
Ik gebruik een Qnap met 6 terabite in raid, dus opslag geen probleem.
(denk ik)

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-11 21:32
Ik werk zelf ook vaak met Illustrator en dan in combinatie met After effects. Een SSD is toch net iets lekkerder werken dan een HDD, maar iets meer RAM geheugen is ook aan te raden. Ik heb recentelijk zelf er 8GB extra bij geprikt (16 totaal) en dat verschil merkte ik vrijwel meteen. Zeker bij een illustrator file met meerdere artboards, daar merkte ik zelf veel verschil in de reactie tijd van het programma.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:32:
Oja, vergeten te vertellen.
Ik gebruik een Qnap met 6 terabite in raid, dus opslag geen probleem.
(denk ik)
Welke RAID modus draai je?

Verwijderd

Wat zijn de specs van je huidige systeem. Grote kans dat deze al aan de minimale vereisten voldoet. Pentium 4 en Athlon 64 zijn immers al 10 jaar en ouder. Het is makkelijker een budget te roepen en aan de hand daarvan een systeem samen te stellen.

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-11 19:43
Als je hele ingewikkelde illustraties gaat maken kan illustrator nog wel eens moeite hebben. Dan wil je het liefst een iets sterkere pc hebben. Vroeger op school had (ik in ieder geval) niet genoeg aan een imac 2014. Die liep om de 5 min vast omdat ik gewoon te veel in mijn bestand had staan. Hier kan je rekening mee houden.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties, soms echt te technisch voor mij.

Ik heb het volgende advies gekregen:

Corsair 100R Silent Edition
Intel Core i7-7700K 4,2GHz
Fluisterstil (Cooler Master Hyper 412S)
Asus Prime Z270-P
Crucial 16GB DDR4-2133
NVIDIA GTX 1060 6GB
275GB SSD Crucial MX300
1000GB HDD SATAIII
DVD Brander / Speler
Geheugenkaartlezer
Standaard geluidskaart
1Gbit netwerkkaart
550 Watt Corsair
Windows 10 Home incl. Installatie

Totaal prijs incl. BTW € 1512,00

Volgens mij is dit wel een goeie deal (?)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:44:
Bedankt allemaal voor de reacties, soms echt te technisch voor mij.

Ik heb het volgende advies gekregen:

Corsair 100R Silent Edition
Intel Core i7-7700K 4,2GHz
Fluisterstil (Cooler Master Hyper 412S)
Asus Prime Z270-P
Crucial 16GB DDR4-2133
NVIDIA GTX 1060 6GB
275GB SSD Crucial MX300
1000GB HDD SATAIII
DVD Brander / Speler
Geheugenkaartlezer
Standaard geluidskaart
1Gbit netwerkkaart
550 Watt Corsair
Windows 10 Home incl. Installatie

Totaal prijs incl. BTW € 1512,00

Volgens mij is dit wel een goeie deal (?)
Het gaat je puur om illustrator? Een i7 en zo'n 1060 zijn complete overkill want die worden nauwelijks vol gebruikt. Illustrator doe niks met al die cores en je hebt geen snelle mid-end game gpu nodig als adobe ook intel iGPU's aanraad.

Waarschijnlijk is een pentium G4560 al voldoende, of om het nog ietsje sneller te maken, een i3 7100. Die hebben beide een goede singlecoresnelheid en je betaald dan niet voor meer cores die je toch niet gebruikt.

En ik zou het eerst proberen met de gpu in de intel cpu. En dan neem je een systeem waar mocht het nodig zijn nog een losse lichte gpu bij kan.

icm met een nvme ssd en genoeg ram, daar kun je beter wat geld in stoppen.

heb je al een scherm?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 119,95€ 119,95
1Asus Prime B250M-A€ 77,-€ 77,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Fractal Design Core 1100€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 121,-€ 121,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,75

[ Voor 49% gewijzigd door maratropa op 30-03-2017 12:15 ]

specs

• Jlip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:57
@Point.Flare Zou je mij kunnen uitleggen wat een scratch disk inhoud?

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:33
maratropa schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:08:
[...]

Het gaat je puur om illustrator? Een i7 en zo'n 1060 zijn complete overkill want die worden nauwelijks vol gebruikt. Illustrator doe niks met al die cores en je hebt geen snelle mid-end game gpu nodig als adobe ook intel iGPU's aanraad.

Waarschijnlijk is een pentium G4560 al voldoende, of om het nog ietsje sneller te maken, een i3 7100. Die hebben beide een goede singlecoresnelheid en je betaald dan niet voor meer cores die je toch niet gebruikt.

En ik zou het eerst proberen met de gpu in de intel cpu. En dan neem je een systeem waar mocht het nodig zijn nog een losse lichte gpu bij kan.

icm met een nvme ssd en genoeg ram, daar kun je beter wat geld in stoppen.

heb je al een scherm?
Ik weet niet hoe complex en op welk formaat TS werkt, maar met een GTX660, merk ik gauw een GPU bottleneck op grotere formaten. Een beetje degelijke GPU kan de workflow m.i. aanzienlijk verbeteren en versnellen.

https://helpx.adobe.com/i...preview-improvements.html

• maratropa
  • Niet online
jondezwaan schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:09:
[...]

Ik weet niet hoe complex en op welk formaat TS werkt, maar met een GTX660, merk ik gauw een GPU bottleneck op grotere formaten. Een beetje degelijke GPU kan de workflow m.i. aanzienlijk verbeteren en versnellen.

https://helpx.adobe.com/i...preview-improvements.html
Dat weet ik idd ook niet en helemaal waar, een beetje geschikte gpu is fijn; daarom ook zeker ruimte laten voor een gpu.

Alleen zijn de intel gpu's wel een eind gekomen de laatste jaren en aangezien adobe ze nu ook in het lijstje heeft staan zou ik ze niet meteen afschrijven. Da's toch weer 150+ euro bespaard als ze wel ok blijken te zijn.

specs

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Jlip schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:52:
@Point.Flare Zou je mij kunnen uitleggen wat een scratch disk inhoud?
De scratch wordt gebruikt voor een paging file / cache. Niet alle bewerkingen hebben het snelle RAM nodig, dus wordt dit weggeschreven naar een cache file op een harde schijf. Standaard wordt hier dezelfde schijf als de installatieschijf voor gebruikt. Echter vinden hier meer bewerkingen op plaats. Oa. voor het draaien van het OS.

Om de snelheid te optimaliseren kan je een scratch disk instellen die gedurende het illustrator werk normaliter niet in gebruik is. De paging file heeft dan de volledige snelheid van de schijf beschikbaar in plaats van een schijf die al gebruikt wordt om bestanden voor bijvoorbeeld illustrator zelf vanaf te lezen. Het is eigenlijk een soort extensie van het RAM voor bewerkingen die niet in het RAM hoeven plaats te vinden.

Ik weet even niet hoe ik dit duidelijker kan uitleggen. Mocht me iets te binnen schieten, zal ik nog wel een edit doen. :)

• maratropa
  • Niet online
Met een ssd en (vooral een nvme ssd) is een aparte "schijf" voor scratch meestal niet meer zinvol. Vroeger met draaiende spindles en hoge accestijden was het interessant. Voor illustrator hoef je echt geen aparte scratch opslag te halen als je gewoon een snelle ssd hebt. (premiere en AE kan het nog wel eens handig zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 30-03-2017 21:55 ]

specs

• Jlip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:57
@Point.Flare en @maratropa Bedankt voor de uitleg. Ik merk dat bij grote bestanden mijn Illustrator soms traag wordt. Ik werk op een macbook pro 13 inch mid 2012 met 8 GB geheugen. Heb er zelf een 250GB SSD (EVO 250) ingezet naast mijn normale HDD (superdrive eruit). Dus vroeg mij af of dit wellicht voor mijn interessant is, maar gezien mijn Mac draait vanaf de SSD zou dit dus geen probleem mogen zijn.

• maratropa
  • Niet online
@Jlip meten is weten. op dit moment heb je waarschijnlijk of te weinig ram, of de cpu zit aan de max of de gpu wordt niet gebruikt of is te karig. of een combinatie :)

ram moet makkelijk te checken zijn. (ook wordt er bij gebrek aan ram meer gebruik gemaakt van de opslag, wat vertraagd ) Als de cpu op 1 core vaak of continu aan zn max zit vertraagd dat mogelijk. intel gpu uit 2012 is mogelijk niet voldoende voor de gpu versnelling van Ai icm met jouw werkzaamheden. Als het ram is kun je er mogelijk nog wat aan doen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Het beeldscherm is een: 27" LG 27MP48HQ geworden. Bedankt allemaal voor de adviezen en belangstelling. Meestal toch echt te technisch voor mij. Vandaar dat ik gekozen heb voor het beste antwoord dat ging over het werken ermee van Cooldevice. Uit de reactie begrijp ik dat het een mooie samenstelling is. Misschien volgend sommige iets te duur, dus dat het goedkoper kan. Maar ik betaal liever wat te veel (in dit geval) dan dat ik met een niet goed functionerend apparaat zit. Daar wil ik nu wel eens van af! TOP! allemaal

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:00:
Het beeldscherm is een: 27" LG 27MP48HQ geworden. Bedankt allemaal voor de adviezen en belangstelling. Meestal toch echt te technisch voor mij. Vandaar dat ik gekozen heb voor het beste antwoord dat ging over het werken ermee van Cooldevice. Uit de reactie begrijp ik dat het een mooie samenstelling is. Misschien volgend sommige iets te duur, dus dat het goedkoper kan. Maar ik betaal liever wat te veel (in dit geval) dan dat ik met een niet goed functionerend apparaat zit. Daar wil ik nu wel eens van af! TOP! allemaal
En wat is het dan geworden, behalve het beeldscherm? Want Cooldevice raadt eigenlijk alleen een SSD en 16GB aan. En @maratropa is de enige die een systeem in een mooi lijstje heeft gezet met die Core i3 7100, 16GB en een SSD. Als je meer geld wil uitgeven zou je ook nog voor een Core i5 7500 kunnen gaan en voor een SSD van 512GB i.p.v. 256GB, en eventueel een mooiere case, maar dan zit je nog rond de 800-850 euro.

Dus EUR 1500,- hiervoor vind ik persoonlijk absoluut geen mooie deal, da's ruim het dubbele (of bijna het dubbele als je voor de i5/512GB/mooiere case gaat). ;)
Pagina: 1