Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf nieuw game/media systeem (alleskunner)

Pagina: 1
Acties:

• dvdmeer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-10 07:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet genoeg geheugen hebben om virtual machines op te draaien (vmware) en daarnaast wil ik het gebruiken voor gamen en als htpc. En ik weet dat het voor htpc zwaar overkill is maar dat is niet erg.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een budget

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alleen een Samsung HD tv en een Pulse-Eight externe usb adapter voor m'n huidige systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kast die er groot genoeg is om alle componenten kwijt te kunnen en voor voldoende airflow maar die daarnaast ook op m'n tv meubel komt te staan dus het moet geen bigtower zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet speciaal maar ik wil niet voor de budget merken gaan dus wil niet op een tientje gaan bezuinigen want het systeem moet zeker een aantal jaren mee gaan.
Daarnaast moeten er genoeg fan aansluitingen op het moederbord zitten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien het systeem in de woonkamer komt te staan is het belangrijk dat deze stil is

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet. Misschien later (ligt aan de geluidsproductie die het overclocken oplevert)

Wat verwacht je van ons?
Het is mij niet helemaal duidelijk of waterkoeling een echt voordeel heeft. Aan de ene kant levert het een paar graden voordeel op maar aan de andere kant kost het meer ruimte in de kast en de pomp maakt ook geluid en heb gelezen dat het soms zo kan zijn dat een waterkoeling systeem meer lawaai kan maken dan luchtkoeling.

Daarnaast weet ik niet welk geheugen het beste is om te nemen (ook afhankelijk van het moederbord en of deze het type ondersteunt). Is alles boven de 3200 nog wel merkbaar want de prijs neemt flink toe hierna dus ga ik dit in de praktijk merken?

Wat meer te weten te krijgen over M2 geheugen en met name de warmte ontwikkeling. Heb gelezen dat, aangezien deze onder het moederbord zit, hij uit de airflow zit en al snel heel warm kan worden. Is het dan beter om voor SSD te gaan of ga ik het performance verschil echt wel merken?

Welke cpu fan past nog wel in de kast, zodanig dat de geluidsproductie minimaal is en wel optimale airflow heeft + koeling.

Eerste build opzet:

Behuizing: Corsair Obsidian 250d
Cpu: i7-7700k
Moederbord: ASRock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac
RAM: nog niet over uit
Voeding: nog niet over uit
Opslag: nog niet over uit
GPU: Asus GeForce GTX 1080 STRIX-GTX1080-A8G-GAMING (heb gelezen op forums dat deze echt net past, mits de front fan eruit gehaald wordt)
Besturingssysteem: Combinatie van Windows + Linux
Waterkoeling nog niet besloten of ik hier voor ga

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
over je gpu: je kan makkelijk een kleinere nemen, de 1080 is niet echt een heet hoofd. de 1080 mini van zotac is de kleinste die er is dus dat is een uiterste. daarbij houdt de koeler van de mini hem er makkelijk onder en de overclocking is ook goed. Als je gpu ruimte over heeft, heeft hij ook ademruimte en kan die frontfan blijven zitten voor airflow.

Ram: zou ik 1x16GB kopen en als je er met je vm's achter komt dat je meer nodig hebt er nog eens zo'n latje naast prikken. neem een dimm met een ietwat hogere klokfrequentie zoals corsair vengeance 3000 om een beetje te compenseren voor het feit dat je geen dual channel draait. Je hebt toch een dedicated GPU en dual channel mis je eigenlijk echt alleen wanneer je integrated graphics gebruikt.

Voeding: ik zou voor de corsair rm550x gaan. voldoende wattage, goede kwaliteit, efficient en support voor alle powerstates van intel die je maar wilt. Er zijn goedkopere opties maar je keek niet op een tientje zei je en dan kom ik bij RMx uit.

opslag: ja nouja ik beveel iedereen in ieder geval een SSD aan als bootdrive. Als je het kan betalen minimaal 240GB. (crucial mx300 275GB is een aanrader)
verder heb je nog 2 plaatsen voor 3.5 inch harddrives. ik zou een WD Blue nemen in de capaciteit die jij verwacht nodig te hebben.

Het blijven natuurlijk maar suggesties

Edit; een K processor van intel heeft geen stock koeler in de doos. Ook de boxed varianten niet. Je zou kunnen gaan voor een all in one waterkoeler als je voor stijl en overclocking gaat, maar een degelijke luchtkoeler die zich houdt aan de maximale hoogte van je kast kan ook. Het voordeel aan de all in one is dat je hem aan die fanpoorten aan de zijkant kan monteren zodat hij alle warme lucht van je cpu rechtstreeks de kast uit bonjourt. Ook kunnen die radiateur fans dienen als algemene uitlaat fans en heb je samen met de intake fan sufficiente airflow

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 28-03-2017 14:44 ]

• dvdmeer
Hey youridv1,

Goede tips.
Voor wat betreft de cpu...ik wil echt een zoveel mogelijk stil systeem omdat deze in de woonkamer komt te staan. Als er gekozen wordt voor een mini (met waarschijnlijk minder fans erop) waardoor de fans die er dan wel op zitten harder moeten draaien om dezelfde warmte weg te werken, zal dit meer geluid gaan produceren, toch?

Je hebt het over een vengeance 3000. Waarom niet voor 3200 of nog meer? Is dit in de praktijk uberhaupt merkbaar?

Qua voeding wil ik er sowieso 1 waarvan alles modulair is want dan sluit ik alleen de kabels aan die ik nodig hebt. Dit scheelt aan kabels in de kast.

Wat harddisk betreft ben ik er nog niet uit of ik voor M2 moet gaan of ssd. In mijn initiële post heb ik het over warmte ontwikkeling. Ik had ergens gelezen dat dit echt een issue kan zijn omdat het reepje aan de onderkant zit. Qua air flow ben ik dan beter af met ssd. Is alleen even de vraag of ik qua performance zoveel verschil zal merken? Qua ruimte is M2 natuurlijk beter.

• youridv1
all in one's zijn over het algemeen best stil. die van bequiet of nzxt zijn aardig stil. Kijk tijdens volle load is iedere kant en klare cpu koeler luid, maar dat scenario is zeldzaam.

Waarom geen 3200? nouja ik zou zelf 3000 zat vinden in single channel. Natuurlijk kun je gaan voor meer, maar boven de 3000 stijgen de prijzen nogal rap.

Een RMx is volledig modulair en zet zijn fan stil bij lage load. aka: als de vm's zich een beetje koest houden en je zit gewoon een filmpje te kijken, houdt de voeding zn mond.

ik denk dat ssd handiger is dan m.2 ssd. Niet zozeer die warmte ontwikkeling maar in de echte wereld merk je het verschil tussen sata en nvme gewoon niet zo als je niet constant giga bestanden aan het verslepen bent. De warmte ontwikkeling is natuurlijk wel een dingetje..

Over die grafische kaart, ja dat is waar. Een mini zou meer geluid kunnen produceren bij hoge load dan een giga koeler als de strix. je kan ook een tussenweg nemen, waardoor je een flinke kaart hebt, maar niet zo groot dat de front fan eruit moet. zonder de intake fan gaan gpu's namelijk past echt warm en luid worden

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 28-03-2017 15:20 ]

• dvdmeer
Denk toch dat ik voor de grote gpu ga. Hier staat dat hij er net in past als de front fan verwijderd wordt:
https://www.reddit.com/r/...trix_does_fit_in_corsair/

En dan kan de 140 mm fan vervangen worden door 120 om toch airflow te hebben.

Wat betreft de M.2 of ssd denk ik dat het inderdaad verstandiger is om voor ssd te gaan. Zeker gezien de berichten over de temperatuur en als de performance niet merkbaar is voor gamen en normaal gebruik dan heeft M.2 weinig extra waarde.

Zit alleen nog even met de cpu cooler. Denk dat ik toch niet voor waterkoeling ga. De pomp die zal waarschijnlijk teveel herrie maken. Daarnaast zijn er risico's aan met lekkage.
Maar welke cooler zal dan het beste zijn qua stil en voldoende koeling, rekening houdende dat de leverancier zegt dat de cpu koeler max 95mm hoog mag zijn?

• youridv1
dvdmeer schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:23:
Denk toch dat ik voor de grote gpu ga. Hier staat dat hij er net in past als de front fan verwijderd wordt:
https://www.reddit.com/r/...trix_does_fit_in_corsair/

En dan kan de 140 mm fan vervangen worden door 120 om toch airflow te hebben.

Wat betreft de M.2 of ssd denk ik dat het inderdaad verstandiger is om voor ssd te gaan. Zeker gezien de berichten over de temperatuur en als de performance niet merkbaar is voor gamen en normaal gebruik dan heeft M.2 weinig extra waarde.

Zit alleen nog even met de cpu cooler. Denk dat ik toch niet voor waterkoeling ga. De pomp die zal waarschijnlijk teveel herrie maken. Daarnaast zijn er risico's aan met lekkage.
Maar welke cooler zal dan het beste zijn qua stil en voldoende koeling, rekening houdende dat de leverancier zegt dat de cpu koeler max 95mm hoog mag zijn?
gewoon invullen wat je socket en je maximale hoogte is. noctua, coolermaster, cryorig en scythe maken prima koelers. zorg dat de diameter van je fan minimaal 92 mm is en het liefst 120mm. noctua's zijn beige en dus best wel "opvallend" maar ze zijn wel de beste performers.

Overigens: dat pomp geluid wordt hard overstemd door de fans hoor. Je hoort het alleen bij idling als ie naast je op het bureau staat. in de woonkamer hoor je dat nooit. de lekkage angst snap ik daarentegen wel. aircoolers hebben minder maintenance.
Pagina: 1