USB Thumb Tool: Cloning (NVMe M.2 naar AHCI SSD)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-12-2025
Hoi!

Sinds kort een nieuwe PC met M.2 256GB NVMe in PCIE mode, en wil nu mijn oude AHCI 256GB SSD gebruiken als backup.

Ik zoek eigenlijk een tool die je bootable kan maken op bv een USB stick en van daaruit makkelijk een 1 op 1 kopie kan maken (Puur clonen)

Nou heb ik al wel een aantal maal gegoogled maar ik zie eigenlijk de bomen door het bos niet meer. Veel conmerciele rommel. Ik zoek echt iets simpels (Waarschijnlijk Opensource gebaseerd op linux kernel met NVMe support.) Waarschijnlijk maakt het dan gewoon gebruik van de 'dd' command in linux :P
Maar om het nou zelf elke keer op die manier manual te doen lijkt me ook niks.

Iemand een idee? Of goede ervaring met zo'n tool?

[ Voor 15% gewijzigd door Marctraider op 28-03-2017 13:28 ]

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
een random linux distributie? ubuntu live usb stick ofzo...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Cyphax

Moderator LNX
Volgens mij zoek je naar Clonezilla (live): http://clonezilla.org/clonezilla-live.php
Daar heb ik zelf wel goede ervaringen mee bij het vervangen van hardeschijven door ssd's.

[ Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 28-03-2017 13:44 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Marctraider
Cyphax schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:42:
Volgens mij zoek je naar Clonezilla (live): http://clonezilla.org/clonezilla-live.php
Daar heb ik zelf wel goede ervaringen mee bij het vervangen van hardeschijven door ssd's.
Thanks, die ga ik maar ffies proberen dan!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Macrium Reflect. https://www.macrium.com/reflectfree (windows based)
En idd Clonezilla (linux based)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Met alle respect,

maar je gaat toch geen backup -op puur clone nivo- op een ssd zetten. ? . (vanaf een nvme ding)

Ben je toch echt raar bezig.

• Marctraider
Reepje schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:46:
Met alle respect,

maar je gaat toch geen backup -op puur clone nivo- op een ssd zetten. ? . (vanaf een nvme ding)

Ben je toch echt raar bezig.
Waarom niet als ik vragen mag?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Marctraider schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 00:03:
[...]

Waarom niet als ik vragen mag?
Ik denk dat Reepje doelt op de technische beperkingen van een SSD. Een SSD-geheugencel kan maar een beperkt aantal keren worden beschreven. Daarna wordt hij rot. Als gebruiker merk je daar vaak niets van omdat de SSD 2 belangrijke truukjes uithaalt:
  • Om te voorkomen dat de cellen snel stuk gaan, plaatst de controller de data in een willekeurige cel. Dus als het OS dezelfde sector op de disk denkt te overschrijven, doet de SSD dat 'stiekem' op een andere plek. Natuurlijk houd hij wel bij waar, zodat hij het kan terug vinden als het OS om die sector vraagt.
  • Ook houdt de SSD de kwaliteit van de cellen in de gaten. Zodra hij in de gaten heeft dat er een cel stuk aan het gaan is, markeert hij die als slecht en pakt hij een cel uit de reservevooraad. (De SSD heeft vaak een klein percentage extra cellen voor dit doel).
Waar je wel wat van kunt merken is dat een al gebruikte geheugencel eerst gewist moet worden voor hij opnieuw kan worden beschreven. Dat heeft een negatieve impact op je backupsnelheid.

Gezien deze eigenschappen is een SSD een prima disk om een paar keer te beschrijven, maar vooral te lezen. Ga je een SSD lastig vallen met grote schrijfacties als bij een backup, dan moet je niet vreemd opkijken dat hij binnen de kortste keren de geest geeft. Plus, de grootste snelheidswinst haalde je tot voor kort enkel uit het feit dat een SSD geen seek-times had. Een harddisk was vaak sneller bij het sequentieel lezen van grote bestanden. De ontwikkelling van SSD's heeft natuurlijk ook niet stil gestaan, maar of de SSD sneller is ligt er dus maar net aan welke SSD jij hebt of wat je er aan wilt uitgeven.

Dus voor jouw doel zou ik gewoon een normale harde schijf pakken. Die is goedkoper, gaat (in jouw scenario) langer mee en qua snelheid zal het geen wereld van verschil maken.

• Marctraider
Het was eigenlijk gewoon de bedoeling als een handmatige backup van mijn huidige main SSD schijf op infrequente basis.

In geval van corrupte Windows, niet bootable meer, schijf kadduuk, etc... kan ik zonder gezeur gewoon direct van de 1 op 1 clone booten, heel simpel eigenlijk ;) Leek me gewoon een praktische manier. Een 1 op 1 copie is dan ook niet afhankelijk van een bepaald type software e.d.

Wat betreft hoeveelheid schijf acties, tjah... Die oude 840 EVO heeft misschien zijn beste tijd wel gehad met een paar honderd terabyte weggeschreven, alhoewel Samsung magician de driven nog als healthy labelt ;P

Draadje mag sluiten, bedankt voor de reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door Marctraider op 30-03-2017 00:30 ]

Pagina: 1