svp wat hulp met routes in Cisco packet Tracer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squallandrinoa
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 19:21
Hallo allemaal,

Ik heb een klein netwerkje gemaakt in Cisco Packet Tracer, ter oefening.

https://drive.google.com/...XIe6K4luerUWNRdFRpendZOTA

er staan 2 netwerkjes in, maar het betreft het linker netwerk.
wat ik probeer is om van pc2 te pingen naar een netwerk buiten zijn eigen netwerk, maar dit lukt niet.
ik heb zitten proberen static routes toe te voegen mbv cisco website, omdat ik eerst static onder de knie wil hebben en dan verder ga met dynamic. maar ik kom er niet uit.

Is er hier iemand die me ermee kan helpen?

mvg,
squall

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
squallandrinoa schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:08:
Hallo allemaal,

Ik heb een klein netwerkje gemaakt in Cisco Packet Tracer, ter oefening.

https://drive.google.com/...XIe6K4luerUWNRdFRpendZOTA

er staan 2 netwerkjes in, maar het betreft het linker netwerk.
wat ik probeer is om van pc2 te pingen naar een netwerk buiten zijn eigen netwerk, maar dit lukt niet.
ik heb zitten proberen static routes toe te voegen mbv cisco website, omdat ik eerst static onder de knie wil hebben en dan verder ga met dynamic. maar ik kom er niet uit.

Is er hier iemand die me ermee kan helpen?

mvg,
squall
Ik zie dat je een .pkt probeert te uploaden. Maak a.u.b. even een screenshot van je topology met de IP-adressen erbij (en upload deze bij voorkeur naar Imgur o.i.d.). Dan kunnen "wij" je veel makkelijker helpen. Ik denk dat het meerendeel hier GNS3 gebruikt i.p.v. Packet Tracer. Dat is tevens gelijk een tip die ik je mee wil geven: schakel gelijk over naar GNS3 en leer het programma kennen. Packet Tracer is leuk voor de basis maar in GNS3 kun je vrijwel alles doen wat je wilt en is een betere afspiegeling van de praktijk i.p.v. PacketTracer (hoewel switching emuleren iets omslachtiger is in GNS3).

[ Voor 16% gewijzigd door EricNL op 28-03-2017 11:24 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squallandrinoa
EricNL schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:22:
[...]

Ik zie dat je een .pkt probeert te uploaden. Maak a.u.b. even een screenshot van je topology met de IP-adressen erbij (en upload deze bij voorkeur naar Imgur o.i.d.). Dan kunnen "wij" je veel makkelijker helpen. Ik denk dat het meerendeel hier GNS3 gebruikt i.p.v. Packet Tracer. Dat is tevens gelijk een tip die ik je mee wil geven: schakel gelijk over naar GNS3 en leer het programma kennen. Packet Tracer is leuk voor de basis maar in GNS3 kun je vrijwel alles doen wat je wilt en is een betere afspiegeling van de praktijk i.p.v. PacketTracer (hoewel switching emuleren iets omslachtiger is in GNS3).
ik had nog even een nieuwe packet tracer aangemaakt.
pc >> router >> router
met als doel op de pc het laatste netwerk te pingen.
schijnt dat ik de static route met output port (voorbeeld : ip route 192.168.1.0 255.255.255.0 gig0/1) niet goed gebruikte, en dat het ook op beide routers in tegenovergestelde richting moet, zodat ze van elkaars netwerk afweten.

wat aan de ene kant wel stom is, want als ik op de middelste router pin naar de laatste router, kon ie dat meteen. en de routing table gaf natuurlijk ook aan dat ze connected waren en zag dat netwerk.

maar goed, ik blijf gwoon doorgaan met oefenen, en het lijkt erop dat ik deze zelf alsnog heb opgelost :P

toch bedankt voor de snelle reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squallandrinoa
update:

leerde net ook pas dat ik alleen maar een static route op router moest doen die het verst van de pc was, dus in mijn bovenstaand mini voorbeeld,e de rechterrouter krijgt een static route naar het netwerk tussen pc en de andere router, en dat is al genoeg.

ik was toen straks begonnen met een static toe te voegen in de router die het dichts bij de pc stond, en daarna pas bij de andere router. hierdoor merkte ik niet op dat de eerste static overbodig was.
aldoende leert men :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
squallandrinoa schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:45:
[...]
Want als ik op de middelste router ping naar de laatste router, kon ie dat meteen. en de routing table gaf natuurlijk ook aan dat ze connected waren en zag dat netwerk.
Dit is natuurlijk logisch. Je bent aan het werk met static routes. Oftewel, de routers weten alleen van hun directly connected networks en wat jij ze verteld.

Ik heb even jouw situatie geschetst:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ASWaeVB.png

Wat feiten op een rij m.b.t. deze topology:
- Je wilt statisch routeren. Nogmaals: de routers weten alleen van hun directly connected networks en verder wat jij ze vertelt.
- R1 kent de volgende netwerken: 192.168.1.0 /24 en 192.168.12.0 /24
- R2 kent alleen het netwerk: 192.168.12.0 /24
- R1 e3/1 en R2 e3/1 zitten in het zelfde netwerk. Mits je de IP adressen goed configureert zullen zij elkaar kunnen bereiken.
- R1 e3/0 en R2 e3/1 zitten NIET in hetzelfde netwerk. Zij zullen elkaar niet kunnen bereiken tenzij jij hen vertelt hoe je dit moet doen (static of default route in jouw geval).

Een statische route met een uitgaande poort i.p.v. next-hop-ip kun je wel gebruiken, maar niet in elk geval. Gezien je huidige kennis is dit wellicht een stapje te ver, maar pas wel op met "floating routes". Zie bijvoorbeeld: https://supportforums.cis...t-interface-or-ip-address

Je kan dit dus op 2 manieren oplossen:

- Op R2 een 0-route instellen. Oftewel: al het "onbekende" verkeer gaat die kant uit. <ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.12.1.
- Op R2 een static route instellen naar het 192.168.1.0 /24 netwerk. <ip route 192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.12.1>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squallandrinoa
jup, dit is inderdaad zoals mn situatie.
next hop en floating zijn de volgende dingen waaraan ik me ga wagen.

overigens maakte ik in het begin ook de vergissing dat de pc alleen maar de laatste router moest zien te bereiken (mbv r1) voor een ping.
maar die ping moet ook weer terug voordat het een successvolle ping is. klassieke vergissing :P

ik ga nu eens spelen met dit netwerkje uit te breiden en op een paar punten een 0.0.0.0 0.0.0.0 toe te passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
squallandrinoa schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:19:
jup, dit is inderdaad zoals mn situatie.
next hop en floating zijn de volgende dingen waaraan ik me ga wagen.

overigens maakte ik in het begin ook de vergissing dat de pc alleen maar de laatste router moest zien te bereiken (mbv r1) voor een ping.
maar die ping moet ook weer terug voordat het een successvolle ping is. klassieke vergissing :P

ik ga nu eens spelen met dit netwerkje uit te breiden en op een paar punten een 0.0.0.0 0.0.0.0 toe te passen ;)
Je kunt natuurlijk achter R2 ook een PC zetten en dan op R1 en R2 default routes instellen. Kijk eens of je het aan de praat krijgt :) !

Pagina: 1