Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 902997

Topicstarter
Mijn grootouders kregen een Samsung UE43KU6000 tv cadeau van de hele familie. Deze 80-plussers kijken nog steeds analoog (omdat digitale tv te ingewikkeld kan zijn voor hen) en omdat ze hardhorig zijn naar de Nederlandstalige programma's met extra ondertitels (teletekst pagina 888). Maar: tijdens het tv kijken met de ondertitels, gaat het beeldformaat zich constant aanpassen (alsof hij gaat zoeken) waardoor het beeld op en neer springt en de ondertitels ook. Zeer vervelend om op deze manier tv te kijken...

...

Ik heb via de geavanceerde instellingen het beeld al volledig uitgevuld, zodat er in principe geen zwarte balken boven en onderaan het beeld meer te zien zijn. Dit is beter op bvb VTM, want daar legt teletekst 888 precies een film over het hele beeld, waardoor het beeld constant blijft. Maar bij Een en Canvas verandert je beeldscherm wanneer je teletekst inschakelt en krijg je sowieso een zwarte band boven en onder je beeld. Deze band wordt dus constant dunner/dikker waardoor je beeld verandert en de ondertitels veranderen mee. Iemand enig idee of je bvb het beeldformaat definitief "vast" kan zetten waardoor dit kan worden opgelost? Of andere tips?

Bedankt! _/-\o_
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:53
Even heel dom, maar waarom niet toch gewoon digitaal? Wie heeft bepaald dat digitale tv te ingewikkeld kan zijn? Een beetje credits voor de leervaardigheid van 80+ mag best wel. (ze kunnen immers ook met een nieuwe afstandsbediening voor deze tv overweg..)

De tv heeft een ingebouwde dvb-c/t/t2 decoder. en zelfs met een losse box kun je zowel de tv als de box aansturen met 1 afstandsbediening..

[ Voor 23% gewijzigd door nachtnet op 28-03-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nachtnet schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:56:
Even heel dom, maar waarom niet toch gewoon digitaal? Wie heeft bepaald dat digitale tv te ingewikkeld kan zijn? Een beetje credits voor de leervaardigheid van 80+ mag best wel. (ze kunnen immers ook met een nieuwe afstandsbediening voor deze tv overweg..)

De tv heeft een ingebouwde dvb-c/t/t2 decoder. en zelfs met een losse box kun je zowel de tv als de box aansturen met 1 afstandsbediening..
Zoals eerder vermeld: die mensen zijn 80-plus en een nieuwe tv met een nieuwe afstandsbediening was al ingrijpend genoeg voor deze mensen... Nu ja, ik heb +/- dezelfde reactie gekregen van Samsung en dat is voor mij onvoldoende. Anders moeten ze op de doos zetten: "enkel te gebruiken bij digitale tv".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 17:03

NSG

Je weet niks!

Digitale tv zonder een losse decoder is niet anders dan analoge tv, met als verschil dat de kwaliteit van het beeld hoger ligt (ervanuitgaande dat je Ziggo hebt). HbbTV dat bij sommige zenders zit kan je als het goed is gewoon uitschakelen in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NSG schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:02:
Digitale tv zonder een losse decoder is niet anders dan analoge tv, met als verschil dat de kwaliteit van het beeld hoger ligt (ervanuitgaande dat je Ziggo hebt). HbbTV dat bij sommige zenders zit kan je als het goed is gewoon uitschakelen in de instellingen.
Ziggo is blijkbaar een aanbieder uit Nederland. Even ter verduidelijking: dit is een reactie vanuit België ;)
Het gaat ook wel degelijk om Teletekst en niet om HbbTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Anoniem: 902997 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:02:
[...]

Zoals eerder vermeld: die mensen zijn 80-plus en een nieuwe tv met een nieuwe afstandsbediening was al ingrijpend genoeg voor deze mensen... Nu ja, ik heb +/- dezelfde reactie gekregen van Samsung en dat is voor mij onvoldoende. Anders moeten ze op de doos zetten: "enkel te gebruiken bij digitale tv".
Digitale televisie op deze tv is niet eens een ander gebruik van de afstandsbediening. Na instellen van digitale tv werkt de televisie nog net zo als bij analoge tv. Dat moet geen probleem zijn. Ook in België niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nachtnet schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:18:
[...]

Digitale televisie op deze tv is niet eens een ander gebruik van de afstandsbediening. Na instellen van digitale tv werkt de televisie nog net zo als bij analoge tv. Dat moet geen probleem zijn. Ook in België niet.
Dat zou ik niet durven zeggen: in België moet je dan een digicorder of decoderd aanschaffen/huren waarvoor je een extra afstandsbediening nodig hebt. Ook betekent het nog eens een extra kost (abonnement) waar die mensen geen nood aan hebben. Het moet toch perfect mogelijk zijn om via analoge tv alle zenders perfect te kunnen bekijken, met of zonder teletekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 17:03

NSG

Je weet niks!

Anoniem: 902997 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:15:
[...]

Ziggo is blijkbaar een aanbieder uit Nederland. Even ter verduidelijking: dit is een reactie vanuit België ;)
Het gaat ook wel degelijk om Teletekst en niet om HbbTV.
Klinkt wel logisch ja, als ik zo kijk naar de zenders die je benoemt :P

Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit in jou situatie verschil zal uitmaken. Ziggo is in Nederland dé kabeltv leverancier en daarbij kan ik als ik direct een coax kabel aansluit op mijn tv, kiezen tussen analoog en digitaal. Ik denk dat dit in jou situatie niet anders is. Heb je het uberhaubt geprobeerd?

Dat je doelt op Teletekst en niet HbbTV begrijp ik Ik benoemde HbbTV omdat dit nogal irritant en verwarrend kan zijn voor iemand als jou ouders.

Maar mocht digitaal dus echt niet mogelijk zijn, kan het dan zo zijn dat het probleem wordt veroorzaakt door de verschillende modussen in teletekst? Als ik op mijn tv ook een Samsung op de telekst knop klik dan krijg in eerst een splitscreen > full screen transparante teletekst > full screen teletekst > teletekst uit. Zit daar het probleem niet?

Edit: Voor digitale tv zonder decoder heb je in België waarschijnlijk een CI+ module met smartcard nodig. Dan heb je dus digitale tv zonder al die gekkigheid erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door NSG op 28-03-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Als je het persé via analoog wil oplossen moet je waarschijnlijk kijken naar het bron-signaal.(komen de zenders sterk genoeg binnen & hebben ze hetzelfde beeldformaat? 16:9 / 5:4?
maar analoog op een UHD tv?

Maar nogmaals Digitale televisie is ook met box echt niet moeilijker dan de huidige afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NSG schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:27:
[...]

Klinkt wel logisch ja, als ik zo kijk naar de zenders die je benoemt :P

Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit in jou situatie verschil zal uitmaken. Ziggo is in Nederland dé kabeltv leverancier en daarbij kan ik als ik direct een coax kabel aansluit op mijn tv, kiezen tussen analoog en digitaal. Ik denk dat dit in jou situatie niet anders is. Heb je het uberhaubt geprobeerd?
Ik moet sowieso nog eens langs gaan om het probleem te filmen (werd gevraagd door Samsung), maar ik denk niet dat ik de keuze heb om te kiezen tussen analoog of digitaal. En als ik dan al de keuze zal hebben, denk ik niet dat dit zal gelden voor alle analoge zenders (je hebt in België inderdaad wel de optie om een stuk of 4 zenders via de coax digitaal te bekijken).
Maar mocht digitaal dus echt niet mogelijk zijn, kan het dan zo zijn dat het probleem wordt veroorzaakt door de verschillende modussen in teletekst? Als ik op mijn tv ook een Samsung op de telekst knop klik dan krijg in eerst een splitscreen > full screen transparante teletekst > full screen teletekst > teletekst uit. Zit daar het probleem niet?
De enige manier waarop teletekst leesbaar is en je voldoende beeld tegelijk hebt, is de full screen teletekst. splitscreen en transparante teletekst is gewoon niet aangenaam om een volledig tv programma mee te volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Mijn schoonmoeder van 84 is ook recentelijk overgegaan op digitaal, ze gebruikt niet alle functies van haar (smart) tv, maar met de basisfuncties kan ze prima overweg.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nachtnet schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:31:
Als je het persé via analoog wil oplossen moet je waarschijnlijk kijken naar het bron-signaal.(komen de zenders sterk genoeg binnen & hebben ze hetzelfde beeldformaat? 16:9 / 5:4?
maar analoog op een UHD tv?
Komen de zenders sterk genoeg binnen? Het enige wat we hiervoor zelf voorzien hebben is een afgeschermde (kwaliteits) coaxkabel, de rest werd voorzien door de kabelleverancier (en werkte de vorige jaren met de vorige tv perfect). Hebben ze hetzelfde beeldformaat? Ik heb bij de instellingen het beeldformaat gezet naar 16:9, aangepast naar volledige uitvulling. Dus als er zonder teletekst wordt gekeken, komen alle zenders van boven tot onder op het beeldscherm. Maar hoe die binnen komen, kan je toch niets aan veranderen? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Maar nogmaals Digitale televisie is ook met box echt niet moeilijker dan de huidige afstandsbediening.
Voor ons, kinderen van het digitale tijdperk, is dit inderdaad niet moeilijk. En mijn andere oma kijkt ook digitale televisie met box. Maar deze grootouders zijn echt niet technologisch minded en dan moet je begrijpen dat zij grenzen hebben om bepaalde zaken op dergelijke leeftijd aangeleerd te krijgen. Daarenboven vind ik het ook gewoon zinloos om een box en abonnement voor hen te regelen, want zij kijken naar een beperkt aantal zenders die gewoon via de coax te bekijken zijn. Moeten zij dan nog deze kosten maken én zich "bijscholen" om hiermee te kunnen werken? Ik vind van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deethan schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:42:
Mijn schoonmoeder van 84 is ook recentelijk overgegaan op digitaal, ze gebruikt niet alle functies van haar (smart) tv, maar met de basisfuncties kan ze prima overweg.
Zie reactie hierboven: mijn andere oma is hier ook vlot mee aan de slag gegaan. Maar sommige mensen hebben op technologisch gebied beperkingen en dat moet je ook kunnen aanvaarden. Het gaat er eigenlijk gewoon om dat het perfect mogelijk moet zijn om analoog tv te kunnen kijken op dit toestel. Volledig akkoord dat digitaal beter is, maar het mag geen vereiste zijn voor een goede werking van je tv toestel.
Pagina: 1