Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Mijn vraag: ik heb een Samsung LU28E590DS. Prima ding, na calibratie. Ik heb hem nu met HDMI via een USB-C hub aangesloten en de monitor wordt met 30 Hz aangedreven. Normaal sluit ik hem rechtstreeks aan (via een USB-C-naar-DisplayPort kabel) en dan wordt hij met 60 Hz ververst.

Eigenlijk merk ik heel weinig verschil. Ik ben iOS developer en heb dus voornamelijk een browser, Xcode, terminal, enz. open. Anders dan games, bij welk soort gebruik is 60 Hz en hoger noodzakelijk?

Relevante software en hardware die ik gebruik: macOS Sierra, 15" Late 2016 MacBook Pro (base model, dus met Radeon Pro 450) en een Satechi slim aluminum USB-C hub -> https://www.amazon.de/dp/B01J4BO0PQ/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: ik heb YouTube gekeken, en een filmpje opgezet met VLC, maar ik zie domweg geen verschil tussen 30 Hz en 60 Hz...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Je bent een van de weinigen die het verschil niet zien, dat is zeker.

Veel YouTube content die ik kijk is tegenwoordig 60fps, op een 30Hz paneel ziet dat er echt niet uit. Maar ook het bewegen van de muis voelt alsof het hapert. Als het voor jou werkt, dan is dat super.

Meerwaarde is in veel gevallen subjectief. Er zijn ook mensen die bij games zweren bij 144Hz terwijl ik daar weer geen verschil zie en voel t.o.v. 60Hz.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-05 16:51

Michidez

Zelden zo gelachen!

Films zijn 24 fps ergens, dus dat zal je niet zien op 30.

Voor zover ik weet: Als je bewegende beelden kijkt zonder Motion Blur dan zal je daar bij 30 fps duidelijk sprongetjes in zien. Bij een film is dit beeld geveegd en zie je dat (bijna) niet. Zet een film maar eens stil tijdens een bewegend beeld en dit ziet er heel onduidelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
OK, ik heb een 60 Hz filmpje op YouTube gevonden:
YouTube: Mario Circuit - 1:44.414 - Kαzυσ (Mario Kart 8 World ...

Nu je het zo zegt zie ik inderdaad een verschil, maar ik vind het moeilijk om te zien O_o
Misschien ben ik er ongevoelig voor, of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Mediocre
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-01 14:20
nelizmastr schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:04:
Meerwaarde is in veel gevallen subjectief. Er zijn ook mensen die bij games zweren bij 144Hz terwijl ik daar weer geen verschil zie en voel t.o.v. 60Hz.
Ik ben pas overgestapt van 60 naar 144Hz en ik moet toch zeggen dat ik eerst sceptisch was over het verschil, maar het is toch goed te merken. In games is dit goed te merken, voor de rest merk je het niet. Ik zie geen enkel voordeel om, anders dan bij games, hoger te gaan dan 60Hz. Voor dagelijks gebruik zou ik toch gaan voor 60Hz, ik kan persoonlijk me goed irriteren aan 30Hz mouse movement :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:42
cerberusss schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:13:
OK, ik heb een 60 Hz filmpje op YouTube gevonden:
YouTube: Mario Circuit - 1:44.414 - Kαzυσ (Mario Kart 8 World ...

Nu je het zo zegt zie ik inderdaad een verschil, maar ik vind het moeilijk om te zien O_o
Misschien ben ik er ongevoelig voor, of zo...
Hoe ik dit altijd erg goed kan zien was toen ik Battlefield 4 gameplay opnam. Toen ik het terug keek leek het gewoon alsof de gameplay versneld was. En dat is het misschien ook wel, als je geen 60hz paneel hebt, of je speelt gewoon op 30hz, dan mis je niet zoveel. Datzelfde had ik toen ik een maand geleden een 60hz scherm had geruild tegen een 144hz. De verschillen verneem je gelijk tussen de 2, zelfs als je nog maar in het startscherm van Windows 10 zit.

Daarvoor had ik een QHD (3440 x 1440) Ultra wide beeldscherm. Met HDMI was het niet mogelijk om 60Hz te halen, maar het verschil tussen 50 en 60hz merkte ik al wel een klein beetje. Ter voorbereiding had ik al een Display Port kabel gehaald omdat ik wist dat ik geen 60Hz kon halen met een HDMI kabel en die resolutie.

Net zoals bij 144Hz is je computer wel de oorzaak van hoe jij alles op je beeldscherm ziet. Als je een 60hz scherm hebt, maar je kan niet meer dan 40fps halen bij games, dan heb je in principe minder aan zo'n beeldscherm. Persoonlijk ligt het er natuurlijk aan welke content je kijkt op YouTube. Ik moet zelf zeggen dat heel veel content nog 30 fps is. Maar dan denk ik aan recaps van Twitch Streams. Maar gameplay content wordt wel steeds meer geüpload in 60 fps.

[ Voor 8% gewijzigd door Diigii op 28-03-2017 11:29 ]

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

DarkUnreal

Postmaster General

nelizmastr schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:04:
Je bent een van de weinigen die het verschil niet zien, dat is zeker.

Veel YouTube content die ik kijk is tegenwoordig 60fps, op een 30Hz paneel ziet dat er echt niet uit. Maar ook het bewegen van de muis voelt alsof het hapert. Als het voor jou werkt, dan is dat super.

Same here, op 30hz krijg ik het idee dat het stottert, of dat er heel input lag is. op 60hz is dat gevoel compleet weg (4K 30hz vs 4K 60hz)
omdat ik wist dat ik geen 60Hz kon halen met een HDMI kabel en die resolutie.
Hdmi 2.0 wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door DarkUnreal op 28-03-2017 11:27 ]

13:37

Pagina: 1