Statisch geladen - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:55
Iedereen zal het wel eens hebben gehad, je krijgt een schok als je iets vast pakt.
Je bent statisch en krijgt een schok, elke keer weer even schrikken...
Maar wat nu als je het elke dag hebt, dan wordt het toch vrij irritant.

Sinds een aantal weken krijg ik elke keer schokken op m'n werk, bij het verlaten van m'n auto en thuis af en toe. Het is lastig te herleiden waar dit vandaan komt. Een aantal vaste punten waar ik het altijd heb zijn:
- de deurklink van m'n kantoor
- de autodeur van mn (oude) Volvo
- soms als ik mensen een hand geef.

Zijn hier nog meer tweakers die hier last van hebben en mij (en andere) kunnen helpen dit te voorkomen/verminderen. Tips en ervaringen zijn erg welkom _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Andere schoenen kopen, of ESD strips op je schoen plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:20
Volgens mij komt het omdat je geen "verbinding" met de aarde maakt voor langere periode.
Thuis heb ik er alleen last van als ik (rubberen) slippers aan heb, dan ben ik elke keer bij het opstaan van de bank geladen.

Ik zou dus even kijken naar je schoeisel, daar ligt waarschijnlijk de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:10
Ligt waarschijnlijk aan je schoenen, je hebt geen aarde en ontlaadt dus zodra je iets geaard aanraakt. Ik heb ook zo'n paar, altijd bij de deurklink op werk een vonk (en thuis bij de kat, ook leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:09
Ik heb dit ook een tijdje gehad, en ligt meestal aan schoeisel. Hierdoor tik ik tegenwoordig (nog steeds) eerst met de achterkant van m'n hand een klink of iets dergelijks aan, simpelweg omdat dit minder 'pijn' doet dan de binnenkant van je hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb het ook veel, ook gewoon binnen, komt door m'n jas volgens mij. De kapstok hier is van metaal, en als ik m'n jas effe vlot van me af laat glijden krijg ik van dat ding al een oplawaai 's morgens. :+
Montaner schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:35:
Ik heb dit ook een tijdje gehad, en ligt meestal aan schoeisel. Hierdoor tik ik tegenwoordig (nog steeds) eerst met de achterkant van m'n hand een klink of iets dergelijks aan, simpelweg omdat dit minder 'pijn' doet dan de binnenkant van je hand.
Dit doe ik ook, omdat het anders altijd via m'n vingertopje gaat en dat is gewoon echt niet leuk, hoe suf het ook klinkt. :+

[ Voor 54% gewijzigd door Cyphax op 28-03-2017 08:36 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
jeroen3 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:30:
Andere schoenen kopen, of ESD strips op je schoen plakken.
Heb het zowel bij het ene paar schoenen als het andere paar. Heb beide al 6+ maand en pas sinds 2-3 maand dat ik er echt last van heb.
Flapperbol schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:31:
Volgens mij komt het omdat je geen "verbinding" met de aarde maakt voor langere periode.
Thuis heb ik er alleen last van als ik (rubberen) slippers aan heb, dan ben ik elke keer bij het opstaan van de bank geladen.

Ik zou dus even kijken naar je schoeisel, daar ligt waarschijnlijk de oorzaak.
Zoals hierboven gereageerd, schoenen al langere tijd in bezit en voorheen geen last.
Zat hier ook als eerste aan te denken + kleding maar dit is allemaal al van voor de periode dat ik geen last van statische elektriciteit had :?

Verder iemand ervaring met een anti-statische sleutelhanger om jezelf te ontladen?
Wellicht het proberen waard voor en paar euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Purehz op 28-03-2017 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wat trouwens met het autoportier bij mij vaak/altijd wel helpt is het portier bij het uitstappen vasthouden aan het metaal, niet loslaten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:35
De lading doe je met je kleren vaak genereren en loopt normaal via je schoenen weer weg. Gaat het weglopen van de lading niet via de schoenen dan wordt het steeds meer en dan kun je inderdaad een schok krijgen op het moment dat je iets van metaal aanraakt op een andere persoon/ dier.

Heb je soms andere kleren aan die veel lading opwekt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:20
Het kan ook aan het weer liggen. De luchtvochtigheid heeft ook invloed op het opwekken van statische lading. Vooral bij koud weer is de luchtvochtigheid vaak wat minder. Wellicht dat je daarom de afgelopen tijd er last van heb? Het gaat straks waarschijnlijk dan wel weer over als het warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Cyphax schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:35:
Ik heb het ook veel, ook gewoon binnen, komt door m'n jas volgens mij. De kapstok hier is van metaal, en als ik m'n jas effe vlot van me af laat glijden krijg ik van dat ding al een oplawaai 's morgens. :+

[...]

Dit doe ik ook, omdat het anders altijd via m'n vingertopje gaat en dat is gewoon echt niet leuk, hoe suf het ook klinkt. :+
Best raar eigenlijk toch? Een kapstop zit toch niet geleidingstechnisch verbonden met de aarde zou je zeggen?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Cyphax schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:38:
Wat trouwens met het autoportier bij mij vaak/altijd wel helpt is het portier bij het uitstappen vasthouden aan het metaal, niet loslaten. :)
Autoportier maar eens vast blijven houden dan. Zie dat het opstaan uit je stoel statische energie genereert.
Cave_Boy schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:39:
De lading doe je met je kleren vaak genereren en loopt normaal via je schoenen weer weg. Gaat het weglopen van de lading niet via de schoenen dan wordt het steeds meer en dan kun je inderdaad een schok krijgen op het moment dat je iets van metaal aanraakt op een andere persoon/ dier.

Heb je soms andere kleren aan die veel lading opwekt?
Heb zowel schoenen als kleding al langere tijd. Dit zou het in principe niet moeten zijn.
Flapperbol schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:48:
Het kan ook aan het weer liggen. De luchtvochtigheid heeft ook invloed op het opwekken van statische lading. Vooral bij koud weer is de luchtvochtigheid vaak wat minder. Wellicht dat je daarom de afgelopen tijd er last van heb? Het gaat straks waarschijnlijk dan wel weer over als het warmer wordt.
Heb het verder wel in de koude maanden dus hopelijk wordt het vanzelf beter mocht ik het met tips niet kunnen verminderen.
NeFoRcE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Best raar eigenlijk toch? Een kapstop zit toch niet geleidingstechnisch verbonden met de aarde zou je zeggen?
Wellicht een staande kapstok?

[ Voor 8% gewijzigd door Purehz op 28-03-2017 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik heb dit met een paar schoenen gehad in de winter. Ik had mezelf aangeleerd om met m'n sleutel mezelf te ontladen aan een deurklink.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://www.aardjezelf.com/Files/2/35000/35049/ProductPhotos/MaxContent/78386393.jpg

Dit aan je hielen monteren.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51
Naast de adviezen over schoeisel en kleding, is het eerste waar ik aan denk luchtvochtigheid. Zou dat iets kunnen zijn? Hoe lager de luchtvochtigheid, hoe groter de kans op statische electriciteit. Maar ik moet er gelijk bij zeggen dat ik erg weinig van dit onderwerp af weet om een degelijk antwoord te geven :+

[ Voor 22% gewijzigd door segil op 28-03-2017 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Die bestaan ook voor schoenen.
Afbeeldingslocatie: https://media.conrad.com/medias/global/ce/1000_1999/1800/1890/1894/189403_BB_00_FB.EPS_250.jpg

Het heeft ook met de luchtvochtigheid te maken. Als de lucht te droog is (<40% rel) dan is het erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
NeFoRcE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Ik weet niet, het is een staande kapstok, da's best een forse metalen paal eigenlijk. De auto is strictgenomen ook niet verbonden met de aarde (alleen via de banden), maar die geeft me ook een oplawaai. Ik weet niet precies hoe dat zit maar ik zou het eventueel wel kunnen missen, die schokjes steeds. :+
jeroen3 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:20:
[afbeelding]

Het heeft ook met de luchtvochtigheid te maken. Als de lucht te droog is (<40% rel) dan is het erger.
De airco doet ook een duit in het zakje denk ik, ja :)

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 28-03-2017 09:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
jeroen3 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:20:
[afbeelding]

Deze dingen draag ik dus de gehele dag als ik merk dat ik weer wat gespannen ben. Werkt perfect :D

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
Purehz schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Autoportier maar eens vast blijven houden dan. Zie dat het opstaan uit je stoel statische energie genereert.

[...]

Heb zowel schoenen als kleding al langere tijd. Dit zou het in principe niet moeten zijn.

[...]

Heb het verder wel in de koude maanden dus hopelijk wordt het vanzelf beter mocht ik het met tips niet kunnen verminderen.

[...]

Wellicht een staande kapstok?
In de wintermaanden is het bij ons in huis ook kommer en kwel. Heb een luchtbevochtiger voor de wintermaanden gekocht en zet die dan aan, dan is het weg. Als het overigens gebeurt dan raak ik deurklinken enzo eerst aan met m'n elleboog/onderarm. Die vind zo'n vonk een stuk minder vervelend dan m'n vingers. Want ja, na 101 knetters ben je daar wel een keer klaar mee.
LED-Maniak schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:21:
[...]

Deze dingen draag ik dus de gehele dag als ik merk dat ik weer wat gespannen ben. Werkt perfect :D
Sexy hoor :o

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-03-2017 09:38 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Liever wat minder sexy dan dat de vonk overslaat telkens als ik in de buurt van een collega ben. lekker dubbelzinnig :+

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
LED-Maniak schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:41:
[...]

Liever wat minder sexy dan dat de vonk overslaat telkens als ik in de buurt van een collega ben. lekker dubbelzinnig :+
Ja, dat voorkom je met die strips sowieso :9

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:47:
[...]

Ja, dat voorkom je met die strips sowieso :9
LED-Maniak schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:41:
[...]

Wie mooi wil zijn moet blijkbaar pijn lijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 14:45

Jean Paul

Reservebelg

Dit kan aan verschillende zaken liggen. Schoenen hebben we al gehad. Kleding, met name bepaalde stoffen kunnen hiertoe bijdragen. Vloerbedekking ook, kende een kantoor waarbij een halve minuut over hun vloerbedekking lopen al zorgde voor een sterke statische lading. Erg leuk om mensen de hand te schudden :9

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:13
Ik had het ook. Redelijk vanuit t niets kreeg ik het steeds van de auto en wat andere locaties. Ik had niets anders in mn dagelijks patroon (in ieder geval niets iets waarvan ik zou zeggen 'dat is m').

Het goede nieuws is, het is net zo spontaan weer over gegaan :p

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:47
Ik werk zelf in een omgeving met productie van kunststof producten.
Die continue een (snelle) wrijving hebben met kunststof opvangbakken. Daarbij draag ik S3 veiligheidsschoenen met antistatische eigenschappen.

De vonken die ik te verduren krijg zijn echt niet leuk meer. Het zijn echt knallen, waarbij ik soms denk dat er zelfs een verbrandt plekje achterblijft op mijn vingers.

Hier kan ik dus vrij weinig tegen doen?
Behalve door eerst met een metalen voorwerp die bak aan te raken.
Maar ja. Snel willen werken tov een extra handeling elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 14:45

Jean Paul

Reservebelg

NeutraleTeun schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:23:
Die continue een (snelle) wrijving hebben met kunststof opvangbakken. Daarbij draag ik S3 veiligheidsschoenen met antistatische eigenschappen.

De vonken die ik te verduren krijg zijn echt niet leuk meer. Het zijn echt knallen, waarbij ik soms denk dat er zelfs een verbrandt plekje achterblijft op mijn vingers.

Daar zijn polsbandjes voor. Ook in zo'n omgeving gewerkt tijden geleden en ons bureaublad had een knoopje voor de polsband. Naast de antistatische jas en vloer :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:57

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Ik tik meestal voor ik de auto instap de sleutel kort tegen de klink/iets metaal in de buurt, waardoor er regelmatig een vonkje overspringt van het eind van de sleutel naar de auto. Zo voel ik er niks van en ben ik wel ontladen. In de winter heb ik er meer last van dan in de zomer overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik heb hier ook heel vaak "last" van. De tip die Cyphax gaf m.b.t. het uitstappen van de auto (deur vastpakken, voet op straat zetten, uitstappen) werkt perfect.

Bij deurklinken, verwarmingen e.d. geef ik vaak eerst een tikje met m'n hand zodat het gevoel van de tik de "pijn" van de statische schok maskeert. Dit werkt overigens ook bij mensen waar je een goede band mee hebt (eerst jouw hand tegen die van de ander klappen) Soms kan je het ook verwerken in een handshake :P :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb er ook snel last van, maar ben daar denk ik wat gevoeliger voor dan gemiddeld ;)

Mijn truukjes:
- Metaal vasthouden van de auto als ik uitstap.
- Bij het aan m'n bureau gaan zitten: laptop pas aanpakken als ik zit (metalen body van een MacBook).
- Zitten op plastic stoeltjes (ook plastic stoeltjes worden tegenwoordig als hip en trendy verkocht maar het is eigenlijk best een dramatische trend vind ik :) ) : stoel vasthouden bij het opstaan. Pas als laatste loslaten met je hand. Waarom dit precies werkt weet ik niet, maar zo voel ik de ontlading nooit.
- Vermijd polyester kleding. Polyamide/nylon is minder erg.

Misschien klinkt bovenstaande wat overdreven maar ik irriteer mij er best wel aan. Vandaar :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:49
Waarom geen antistatisch polsbandje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Zijn dus wel meer mensen die hier last van hebben en zo te horen zijn er dus ook wel een aantal oplossingen.

Ga eens even verdiepen in een antistatische sleutelhanger en polsbandje.
Wellicht ook kijken naar een luchtbevochtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een truuc die ik al heel lang gebruik als ik een statische schok verwacht:

Zorg dat je iets van metaal bij hebt met de mogelijkheid om het contactoppervlak te spreiden over je hand.
Een schaar, een bos met sleutels, uberhaupt alles wat je in je hand kan houden met een metalen geleidend oppervlak.

Hou de bos sleutels in je hand en raak met een van de sleutels het object aan waarbij je een schok verwacht. Zou je dat met je blote hand doen, voel je de schok vooral omdat alle ontlading via dat punt verloopt wat als eerste contact maakt, in het geval van een vinger dus bijvoorbeeld alles via dat ene kleine vingertopje.

Doe je dit via de bos sleutels (voorbeeld) word de lading, zodra die via de sleutel is gereisd, over alle met de bos in contact staande plaatsen in je hand geleid. Je krijgt dus nog steeds een schok, maar hij is veel beter verdeeld, dus je voelt hem veel minder snel. Dit werkt vooral bij relatief onschuldige statische ontladingen, ik raad deze techniek niet aan voor 240/380 of 20.000 volt :+ (en als de statische ontlading subbstantieel is kun je nog steeds wat voelen).

Ik had hier vroeger heel veel last van toen ik nog in een meubelzaak werkte, een combinatie van rubberen zolen, droge lucht en heel veel plastic... ik had altijd sleutels bij, dus zodoende. Een metalen smartphone zal misschien ook werken maar ik garandeer niet dat hij het leuk vind :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik weet niet of zo'n polsbandje geschikt is voor mijn werkzaamheden.
Heb namelijk geen vaste/statische (:+) plek, maar ben altijd wel on the move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:26
Heeft ook te maken met de luchtvochtigheid geloof ik, hoe droger de lucht hoe sneller je statisch wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:11

Metalfreak

Hoije woh!

De laatste tijd heb ik er in huis ook erg veel last van. We hebben een luchtvochtigheidsmeter in huis staan en die is eigenlijk altijd boven de 40% (anders gaat de luchtbevochtiger aan), maar toch komt het de laatste tijd heel veel voor. Ikzelf vind het eigenlijk niet zo'n probleem, maar mijn vriendin is er helemaal panisch voor en wordt echt helemaal gek elke keer als dat gebeurt (ze heeft vroeger eens aan de schrikdraad gehangen, dat vergeet ze niet meer) Maar aangezien de luchtvochtigheid in huis goed is, weet ik eigenlijk ook niet meer wat ik moet doen hiertegen.

Bij onze tuinset buiten in de tuin gebeurt het ook heel veel, maar daar zit je dan wel altijd met heel droog weer op.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Stoney3K

Flatsehats!

-ION- schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:14:
Heeft ook te maken met de luchtvochtigheid geloof ik, hoe droger de lucht hoe sneller je statisch wordt.
Luchtvochtigheid en temperatuur maken veel uit. Hier trouwens ook, ik zit altijd op een bureaustoel die bekleed is met synthetische stof, als ik dan een wollen of fleece trui aan heb dan is het direct feest.

Het voorwerp waar je aan ontlaadt hoeft niet direct geaard te zijn, zolang het maar genoeg capaciteit heeft om het verschil in lading op te vangen. Grote metalen voorwerpen zijn daarin vaak de boosdoener, ook als ze niet geaard zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:05
Purehz schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:14:
Zijn dus wel meer mensen die hier last van hebben en zo te horen zijn er dus ook wel een aantal oplossingen.

Ga eens even verdiepen in een antistatische sleutelhanger en polsbandje.
Wellicht ook kijken naar een luchtbevochtiger.
Ik heb het sinds kort ook ineens heel vaak. Normaal nooit last van. Vooral thuis is het om de haverklap raak. Maar ook op het werk heb ik het nu in eens te pakken. Nu zijn de omstandigheden op het werk suboptimaal (25 graden, <30 luchtvochtigheid). Maar dat is het al 2 jaar lang heel beroerd.

Geen idee waar dit zo opeens vandaan komt maar het is wel rete irritant. Mijn schoenen heb ik al minimaal 3 maanden, daar ligt het niet aan. Ik heb het idee dat het bij mij nu een week of 2 a 3 bezig is.

Zou het van mijn wasdroger af kunnen komen? Soms haal ik daar wel eens kleding uit die statisch is. Maar na één keer ontladen zou dat dan toch wel weg moeten zijn. Maar het blijft aan de lopende band doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33
Robkazoe schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:09:
[...]

Ik heb het sinds kort ook ineens heel vaak. Normaal nooit last van. Vooral thuis is het om de haverklap raak. Maar ook op het werk heb ik het nu in eens te pakken. Nu zijn de omstandigheden op het werk suboptimaal (25 graden, <30 luchtvochtigheid). Maar dat is het al 2 jaar lang heel beroerd.

Geen idee waar dit zo opeens vandaan komt maar het is wel rete irritant. Mijn schoenen heb ik al minimaal 3 maanden, daar ligt het niet aan. Ik heb het idee dat het bij mij nu een week of 2 a 3 bezig is.

Zou het van mijn wasdroger af kunnen komen? Soms haal ik daar wel eens kleding uit die statisch is. Maar na één keer ontladen zou dat dan toch wel weg moeten zijn. Maar het blijft aan de lopende band doorgaan.
Dat zou best kunnen, ik had het eerst altijd heel erg in de winter, sinds een paar jaar een andere droger en nooit meer last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:28:
Dit werkt vooral bij relatief onschuldige statische ontladingen, ik raad deze techniek niet aan voor 240/380 of 20.000 volt :+ (en als de statische ontlading subbstantieel is kun je nog steeds wat voelen).
Volgens mij heb je het sowieso al over duizenden volts als je een "tik" krijgt van een statische ontlading. Maar het gaat met een heel kleine capaciteit, dus de stroompiek is erg kort, en daardoor niet zo gevaarlijk als een geleider vast te pakken waar die spanning op staat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:57
Ik heb sinds een paar maanden een Cherry MX Board.
Mooie aluminium huis.

Laatste dagen regelmatig opsodemieter gehad, als ik na stukje lopen weer verder wil !!
Moet inderdaad het extra droge weer zijn.

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigDoom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 14:01
NeutraleTeun schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:23:

Zeggen dat je baas een ionizer / ionisator aanschaft en deze over de producten laten blazen. Ik werk ook een kunststof industrie en productie mensen durfde niks meer aan te raken door de grote schokken die ze kregen. Ik heb een ionizer laten plaatsen en probleem was weg. Is een must bij spuitgietmachines :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik heb een aantal maanden schoenen gehad en/of synthetische kleding waarbij ik 5x per uur een oplawaai kreeg op 't werk, supermarkt etc. }:| Ik liep op 't werk al snel met 1 schoen om het te verminderen, al hielp dat nog niet altijd. Sinds ik nagenoeg alleen nog katoen of linnen kleding draag, en qua schoenen meestal Adidasjes, heb ik er geen last meer van. Maar nog steeds, 15+ jaar later, tik ik voor 't geval dat, even met de achterkant van m'n vingers tegen blikjes aan voor ik ze bij de kassa op de band leg of weer van de band pak, zo onopvallend mogelijk :P

Hopelijk helpen de hiervoor oplossingen oplossingen :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
u_nix_we_all schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:42:
[...]

Volgens mij heb je het sowieso al over duizenden volts als je een "tik" krijgt van een statische ontlading. Maar het gaat met een heel kleine capaciteit, dus de stroompiek is erg kort, en daardoor niet zo gevaarlijk als een geleider vast te pakken waar die spanning op staat.
Wat was het, 3000Volt per millimeter, zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24
BigDoom schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:24:
[...]

Zeggen dat je baas een ionizer / ionisator aanschaft en deze over de producten laten blazen. Ik werk ook een kunststof industrie en productie mensen durfde niks meer aan te raken door de grote schokken die ze kregen. Ik heb een ionizer laten plaatsen en probleem was weg. Is een must bij spuitgietmachines :)
Ik denk dat je een verkeerde term gebruikt OF je kunt nog beter resultaat halen.
Een luchtbevochtiger kan het probleem grotendeels voorkomen (deze ioniseren inderdaad vaak ook).

Het wordt door een lage luchtvochtigheid veroorzaakt en de juiste schoenen kunnen je inderdaad enorm veel optetters helpen voorkomen. Nu ik mijn Timberland winterschoenen niet meer draag heb ik het ook weer geregeld.

Afgelopen jaren is het zo erg geweest dat kinderspeelgoed waar geluid in zit, spontaan begon te spelen als ik in de buurt kwam (binnen een straal van een meter). Elke deurkruk die ik wou aanraken zorgde voor vonken, mensen een hand geven bij kennismakingen was een uitdaging ;)
Even ontladen door de muur aan te raken zegt men. Meestal als ik dat deed hoorde ik het sissen of in extreme gevallen kreeg ik van een stenen muur zelfs een optetter of als ik de autodeur dicht deed door het raam te duwen, kwam ik blijkbaar nog steeds te dichtbij het ijzer.
Ik heb ontdekt dat ik het niet (zo erg) heb wanneer de luchtvochtigheid gewoon rond de 50% zit (luchtbevochtiger gebruikt, gemonitord op die bevochtiger en op de Nest Thermostat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 16:47

o_f_course

Och...

Aanvullend op de rest (kleding, luchtvochtigheid): misschien ander wasmiddel gebruikt de laatste tijd?

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
BigDoom schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:24:
[...]

Is een must bij spuitgietmachines :)
Hé collega :D
Gadgeteer schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Ik denk dat je een verkeerde term gebruikt OF je kunt nog beter resultaat halen.
Een luchtbevochtiger kan het probleem grotendeels voorkomen (deze ioniseren inderdaad vaak ook).
Waarschijnlijk een Ioniserende Antistatische bar?

Dat zou de vonken in de bakken onder de machine kunnen beëindigen.
Echter, als de bakken weer omgekiept worden in een andere kunststof bak zit je weer met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
-ION- schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:14:
Dat klopt, maar dat geldt meer voor een woonkamer waar die onder de 40% zakt. In de buitenlucht speelt dit over het algemeen geen rol.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1