Kernel panic scherm Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Gisteren heeft m'n vrouw een update gedaan op haar Macbook Pro (eind 2011). Na herstarten kwam het kernel panic scherm (grijs scherm met verkeersbordje) en is er geen leven meer in te krijgen. Er staat nog Yosemite op en ondanks dat ik Yosemite ergens heb weten te downloaden, kan ik maar geen USB stick maken waarmee ik eventueel Yosemite over de bestaande installatie heen kan installeren (in de hoop dat verder alles intakt blijft).
Er is een restore partitie, maar die kan ik op de 1 of andere manier ook niet gebruiken om de herinstallatie uit te voeren ?!

Vraag: hoe kan ik een USB stick maken waarmee ik over de bestaande installatie heen kan installeren zonder daarbij de bestaande applicaties en data te wissen?

Op dit moment heb ik de SSD uit haar Macbook gehaald en ben ik enige data aan het veiligstellen op een externe HDD. Just to be sure.

Ik heb zelf een recentere Macbook Pro (early 2015) met Sierra 10.12.3.

Ik heb al geprobeerd met Diskmaker X5 (en X6) om een bootable USB stick te maken, maar ik krijg telkens de melding dat de gedownloade versie(s ) van Yosemite niet goed zijn. Dit terwijl ze wel degelijk goed / origineel zijn, alleen niet gedownload via de App Store omdat Yosemite daar niet meer in staat. Hierdoor is een herstel via internet trouwens ook niet mogelijk.

¯\_(ツ)_/¯

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Als het een 15" is, is het waarschijnlijk een GPU probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Het is een 13" model. En het is vermodelijk een softwareprobleem omdat het precies na een update + herstart mis is gegaan. Bij het opstarten komt dus dat grijze scherm. Daarom wil ik dus weten hoe ik Yosemite er overheen kan installeren.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een internet recovery uitvoeren is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Bij de internet recovery gaat hij zoeken naar Yosemite. En Yosemite staat niet meer in de App Store. Daar loopt het spoor helaas dood. Daarom zoek ik naar een mogelijkheid om een USB stick of een DVD te maken met Yosemite en dat dan te gebruiken om over de huidige installatie heen te zetten als soort van startup-repair.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Kan ik misschien, omdat Yosemite nu is geinstalleerd, niet een bootable USB stick maken met Sierra zodat ik de huidige installatie kan upgraden naar Sierra zonder data te verliezen? Want dan zou ik een dergelijke stick op mijn Macbook kunnen maken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:49
Er is een restore partitie, maar die kan ik op de 1 of andere manier ook niet gebruiken om de herinstallatie uit te voeren ?!
dit doet mij dan vermoeden dat er niets mis is met de software of de drive, maar dat de sata kabel defect is geraakt. dat is een veelvoorkomend probleem bij macbooks uit die serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:08

Nibbz

Postmaster General

als je data gebacked up hebt, kun je dan niet beter gelijk sierra op die macbook zetten?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:11:
Kan ik misschien, omdat Yosemite nu is geinstalleerd, niet een bootable USB stick maken met Sierra zodat ik de huidige installatie kan upgraden naar Sierra zonder data te verliezen? Want dan zou ik een dergelijke stick op mijn Macbook kunnen maken.
Je kan sowieso een Sierra stick maken, maar of je dan kan upgraden zonder dataverlies weet ik eigenlijk niet...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
M.v.Veelen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:57:
Bij de internet recovery gaat hij zoeken naar Yosemite. En Yosemite staat niet meer in de App Store. Daar loopt het spoor helaas dood. Daarom zoek ik naar een mogelijkheid om een USB stick of een DVD te maken met Yosemite en dat dan te gebruiken om over de huidige installatie heen te zetten als soort van startup-repair.
Je kunt Yosemite nog steeds uit de AppStore halen als je deze er ooit uit hebt gedownload (wat hier aannemelijk is aangezien deze nu geïnstalleerd is). Via het tabblad aankopen in de AppStore Kun je deze terug halen en op een geheugenstick zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb een bootable USB stick weten te maken met daarop Sierra.

Vervolgens de Macbook gestart met de 'option' key en vervolgens kreeg ik een aantal opties te zien met onder andere: "Upgrade or install a new copy of macOS". Die keuze is niet lastig en vervolgens heb ik de upgrade op de Macbook geïnstalleerd. Na dik een uur wachten startte de Mac weer op met Sierra en bleek alle data nog aanwezig te zijn :)

Overigens is Yosemite echt niet meer uit de App Store te halen.

Blije Mac gebruiker dus.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:01
M.v.Veelen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:17:
Overigens is Yosemite echt niet meer uit de App Store te halen.
Als je Yosemite eerder hebt gedownload onder hetzelfde apple ID, dan moet deze onder je Aankopen staan. Daar kun je 'm opnieuw downloaden. Maar gezien je nu Sierra draait is dat niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Yosemite stond er op. Gedownload met dat Apple ID. Maar niet meer te downloaden uit de Apple Store. Als je Google raadpleegt, zie je ook dat die niet meer beschikbaar is in de Store. Gelukkig heeft de upgrade geholpen en is alles verder bewaard gebleven. Geen software die niet-compatible was en dus erg opgelucht.

M'n vrouw gaat nu gauw alles naar de NAS overzetten om zo een backup te hebben. Denk dat ik ook maar Time Machine in ga schakelen voor de zekerheid.

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1