Wat is dit voor een kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Iemand een idee wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BgNScERTFvzahEoKDWiLzKqg/thumb.jpg

Ik ben op zoek naar de telefoonaansluiting in het nieuwe huis van m'n zus. Zou dit het kunnen zijn? De mantel lijkt van lood :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Oude methode, maar ik heb dit inderdaad vaker gezien voor een telefoonkabel. Je zou met een oude analoge telefoon kunnen zoeken welke aders signaal dragen. (als het aangesloten is).

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:52
Met wat geluk is het degene die in het kroonsteentje zit, dus ik zou daar mee beginnen. Nog even het gele draadje opzoeken die bij dat aderpaar hoort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klopt, dat is je binnenkomende telefoonlijn (ISRA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

Daar zou ik maar mooi een monteur voor laten komen.
Met de huidige internetsnelheden die via vdsl worden aangeboden moet je niet gaan kloten met kroonsteentjes maar kpn een net isra laten plaatsen.

edit: er vanuitgaand dat je er vdsl op hebt aangevraagd. :)

[ Voor 18% gewijzigd door job op 27-03-2017 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:18
Dat is een gepantserde papierloodkabel en die worden/werden veel gebruikt voor telefoonkabels. Je kunt er zelf een contactdoosje op knutselen (ideaal is het niet, toegestaan evenmin) maar houd dan even in de gaten dat de koperen adertjes gelakt zijn. Om contact te maken moet je die (transparante rode) lak van de aders krabben, anders werkt het niet :P

offtopic:
Jup, been there, done that :/

[ Voor 25% gewijzigd door Carpento op 27-03-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Dank allemaal, dat kan ik in het weekend dan mooi uit gaan zoeken. Top!
job schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:48:
Daar zou ik maar mooi een monteur voor laten komen.
Met de huidige internetsnelheden die via vdsl worden aangeboden moet je niet gaan kloten met kroonsteentjes maar kpn een net isra laten plaatsen.

edit: er vanuitgaand dat je er vdsl op hebt aangevraagd. :)
Ach, veel meer dan een kroonsteentje-in-een-doosje is zo'n isra volgens mij ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je hebt 't over het "nieuwe" huis van je zus, maar hoe oud is dat huis (en de rest van de installatie in dat waarschijnlijk monumentale pand)? Dat soort kabels worden volgens mij al sinds het begin van de jaren '70 niet meer gebruikt. Bij het vervangen van een wijkkast worden dit soort kabels volgens mij ook niet meer opnieuw aangesloten maar direct vervangen.....

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 27-03-2017 20:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
Ach, veel meer dan een kroonsteentje-in-een-doosje is zo'n isra volgens mij ook niet :)
Het signaal wordt wel door gegeven echter is het dan van mindere kwaliteit waardoor je effectieve internet snelheid minder is en bijvoorbeeld problemen kan krijgen met tv (kwaliteitsverlies).

Gewoon ff afspraak maken voor monteur en aangeven dat je israpunt een zooitje is.

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
Xessive schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:33:
[...]

Het signaal wordt wel door gegeven echter is het dan van mindere kwaliteit waardoor je effectieve internet snelheid minder is en bijvoorbeeld problemen kan krijgen met tv (kwaliteitsverlies).
Denk je ? Die monteur knutselt er namelijk zilveren laskokertjes op met zo'n wafeltang. In het allerbeste geval blijft je weerstand gelijk. Zo ver zo goed maar als die monteur het vervolgens oplevert in een contactdoosje heb je nóg een verbinding en dus nóg een kans op een hogere weerstand.

Nee, je mag er niet zelf aan knutselen, dat weet ik ook wel. Maar je krijgt mij niet aan het verstand gepeuterd dat een zelfde contactdoosje direct op de GPLK-kabel een merkbaar sléchtere verbinding oplevert.
Gewoon ff afspraak maken voor monteur en aangeven dat je israpunt een zooitje is.
Ja, kan altijd nog. En dan tref je de verkeerde en mag je stevig lappen als het tegenzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Carpento schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:07:
[...]

Denk je ? Die monteur knutselt er namelijk zilveren laskokertjes op met zo'n wafeltang. In het allerbeste geval blijft je weerstand gelijk. Zo ver zo goed maar als die monteur het vervolgens oplevert in een contactdoosje heb je nóg een verbinding en dus nóg een kans op een hogere weerstand.

Nee, je mag er niet zelf aan knutselen, dat weet ik ook wel. Maar je krijgt mij niet aan het verstand gepeuterd dat een zelfde contactdoosje direct op de GPLK-kabel een merkbaar sléchtere verbinding oplevert.

[...]

Ja, kan altijd nog. En dan tref je de verkeerde en mag je stevig lappen als het tegenzit.
De (KPN) monteur welke er bij komt heeft daar niet zo héél veel over te zeggen in zo'n geval. Dit is écht "pré-historische meuk" welke je eigenlijk als huiseigenaar niet eens meer wil zien in je woning.

Kan me vergissen, maar volgens mij mág 't niet eens meer (her)aangesloten worden/zijn?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-06 21:06
Carpento schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:07:
[...]

De monteur van de KPN zet daar inderdaad een laskokertje op en zet er een 1x4-kabeltje aan welke hij netjes aansluit in een ISRA-doosje.
Ik kan je wel zeker zeggen dat de weerstand in dat zilveren laskokertje, welke inderdaad met een wafeltang wordt gemaakt, bijna geen weerstand zal opleveren.
En zorg ervoor dat de monteur dit ook daadwerkelijk met de wafeltang doet!!!! en niet met de combinatietang gaat aanknijpen. :X

En @wimmel_1 dat mag en zal gewoon weer gebruikt worden!!

[ Voor 3% gewijzigd door roches op 27-03-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
roches schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:45:
De monteur van de KPN zet daar inderdaad een laskokertje op en zet er een 1x4-kabeltje aan welke hij netjes aansluit in een ISRA-doosje.
Maar als de topicstarter nu zelf netjes een doosje erop aansluit, dat zal qua weerstand weinig verschil maken, lijkt me ? Je 'mist' dan enkel die zilveren laskokertjes en een stukje kabel. Dat lijkt me qua weerstand eerder een pluspunt toch ?
Ik kan je wel zeker zeggen dat de weerstand in dat zilveren laskokertje, welke inderdaad met een wafeltang wordt gemaakt, bijna geen weerstand zal opleveren.
Zo hoort het uiteraard ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Dank allemaal. Ik zal er zelf een mooi doosje aanklussen. Hoe minder overgangen hoe minder signaalverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
Uiteindelijk is zelfs de monteur er niet uitgekomen en wordt het glasvezel :)
Nogmaals dank allemaal!
Pagina: 1