G4560 met ECC voor ZFS Raid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-02 15:35
Ik zoek een?
Moederbord

Wat is je budget?
90 euro ish.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nope

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik las op Ark Intel dat de pentium g4560 ecc memory support. Ik heb echter een vraagje. Heb ik zo'n c232 of c236 moederbord nodig om ecc memory te kunnen draaien, of mag een consumentenbord ook. De memory controller zit bij intel in de processor, dus niet op het moederbord. Het lijkt mij dat het dus zou moeten werken. Weten jullie meer?

Beste antwoord (via youridv1 op 01-04-2017 09:18)

• Supremecy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08-2025
Voor zover ik heb kunnen terug vinden op de verschillende website van moederbord producenten ondersteunen de standaard consumentenborden geen ecc geheugen, ik kan het fout hebben.

Kijk in ieder geval even mee.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI CSM-B150M PRO-VDH€ 75,66€ 75,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 75,66

is het enige consumentenbord dat beweert op de pricewatch ecc te ondersteunen, dit wordt ook bevestigd op de site van MSI zelf.
Overige moederborden met de B150 chipset wordt dit niet bij vermeld op de site van MSI dus misschien dat dit bord een uitzondering is.

[ Voor 76% gewijzigd door Supremecy op 31-03-2017 18:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Supremecy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08-2025
Voor zover ik heb kunnen terug vinden op de verschillende website van moederbord producenten ondersteunen de standaard consumentenborden geen ecc geheugen, ik kan het fout hebben.

Kijk in ieder geval even mee.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI CSM-B150M PRO-VDH€ 75,66€ 75,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 75,66

is het enige consumentenbord dat beweert op de pricewatch ecc te ondersteunen, dit wordt ook bevestigd op de site van MSI zelf.
Overige moederborden met de B150 chipset wordt dit niet bij vermeld op de site van MSI dus misschien dat dit bord een uitzondering is.

[ Voor 76% gewijzigd door Supremecy op 31-03-2017 18:01 ]

• youridv1
Righty then. Jammer dat ik geen skylake sku bij de hand heb, behalve in mn main systeem, waar ie dus mooi niet uit komt. even naar het sharing is caring forum dan

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-02 11:32

Michidez

Zelden zo gelachen!

Ja voor ECC geheugen te gebruiken met een Sky- of Kaby Lake processor moet je C232 of C236 chipset hebben.

En deze zijn zeer duur in verhouding met reguliere moederbordjes.

• youridv1
Michidez schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:34:
Ja voor ECC geheugen te gebruiken met een Sky- of Kaby Lake processor moet je C232 of C236 chipset hebben.

En deze zijn zeer duur in verhouding met reguliere moederbordjes.
de man boven je gaf me zonet een tip over een B150 bordje met ecc unbuffered support..

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-02 11:32

Michidez

Zelden zo gelachen!

youridv1 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:18:
[...]

de man boven je gaf me zonet een tip over een B150 bordje met ecc unbuffered support..
Als die dat echt zou doen slaag ik recht achterover. Uren en uren gezocht achter een bord met ECC dat niet smerig duur is.

Als je deze zou kopen, kan je dan laten weten of het werkt?

• youridv1
Michidez schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:36:
[...]

Als die dat echt zou doen slaag ik recht achterover. Uren en uren gezocht achter een bord met ECC dat niet smerig duur is.

Als je deze zou kopen, kan je dan laten weten of het werkt?
Geen probleem

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:00
Kijk best nog eens naar de specificaties van die pricewatch: MSI CSM-B150M PRO-VDH op de website van MSI zelf https://us.msi.com/Mother...H.html#hero-specification :
Main Memory

• 4 x DDR4 memory slots, support up to 64GB
- Supports DDR4 2133 MHz
• Dual channel memory architecture
• Supports ECC, un-buffered memory
- ECC UDIMM memory (non-ECC mode)
• Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs
* DDR4 2133 MHz and higher memory modules will only run at maximum of DDR4 2133 MHz on XMP mode due to Intel® chipset limitation
* Please refer to Compatibility reports for more information of compatible memory.
Dus dat moederbord ondersteunt dan wel ECC geheugen maar laat het werken in non-ECC mode, zoals bij alle andere consumenten chipsets. Slecht overgenomen in de Pricewatch, MSI gebruikte die verwarrende notatie nog bij andere moederborden, bv hier https://www.msi.com/Mothe...5.html#hero-specification en dat is een Gaming moederbord. Bij de 200 serie moederborden lijkt het niet meer zo te staan.

Dus je hebt wel degelijk een C232 of 236 moederbord nodig, en dan ook nog eens een BIOS update, of een geleende Skylake (je zou hier Sharing is caring! Doorgeef Skylake CPU aan kunnen deelnemen). Een soort van server taks die Intel je oplegt, want zoals je zelf al zegt zit de geheugencontroller in de CPU, de verbinding gebeurt niet via de PCH dus er is geen technische reden voor. Het was nog niet voldoende om Xeon's niet meer op consumentenborden toe te laten, ECC mocht er ook niet meer op. Aan de ene kant is de G4560 wel een enorm interessante processor voor thuisservers, alleen spijtig dat hetgeen je bespaart tegenover een Core i3 voorheen, je nu meer moet betalen voor het moederbord.

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Je kan als verbruik je niet boeit naar AMD phenom 2 borden kijken (am3+). Asus heeft een aantal ecc borden daar voor.

Owner of http://scorpei.com/

• MacPoedel
Welk OS wil je trouwens gebruiken? Voor OpenBSD gebaseerde operating systems (bv FreeNAS) gebruik je best niet te recente hardware, zou daarom geen Kaby Lake nemen. Als je ZFS vanuit Linux wilt gebruiken, neem dan een distributie met een recente kernel (denk 4.8 of nieuwer), bv Ubuntu 16.10 (niet 16.04 LTS of Linux Mint). Je zou die LTS distro's wel kunnen voorzien van een recente kernel, maar zo goed ben ik zelf niet met Linux dat ik andere kernels dan de standaard gebruik. Ik weet dat 16.04 kernel 4.4 had, maar weet niet als je nu 16.04.2 downloadt, die ook meteen kernel 4.8 heeft of je dat nog zelf moet doen. Vind het in elk geval teveel gedoe voor een server (aan de andere kant is 16.10 ook wel wat gedoe voor een server).

Ik zat in mijn vorige post wel mis, voor ECC heb je al langer een C moederbord nodig, dus de G4560 maakt een voor transcoding krachtiger DIY NAS wel wat goedkoper.

Zoals Scorpei zegt, AM3+ ondersteunt wel ECC op gewone consumenten chipsets (AM4 met Ryzen ook overigens), maar op vlak van verbruik en prijs van de CPU is dat dan weer niet vergelijkbaar. Ik zou gewoon de €30 server taks betalen, zo duur zijn C232 moederborden ook niet. Het hangt er wel wat vanaf wat je wilt bewaren of ECC echt vereist is, voor een mediaserver vind ik het overbodig.

• youridv1
een kerneltje vervangen zal wel dat komt wel goed indien benodigd. Ja nouja de reden dat ik tegen kaby lake aanloop is omdat deze pc voor de helft bedoeld is als nas en voor de helft als citrix client. Dus ik had of het idee om het via unRAID te doen (ecc just to be sure) en er dan een windows vm in te kwakken voor citrix.
4 threads leek me dus best leuk en dan kom je erg vlot bij de g4560, omdat i3's te duur zijn imho.

• MacPoedel
unRAID ondersteunt toch geen ZFS, klopt je titel dan nog wel? En als je unRAID gaat gebruiken, zie ik het nut van ECC RAM niet zo, unRAID doet voor zover ik weet niet aan checksumming.

Je zou ook een Skylake Core i3 tweedehands kunnen kopen, bv V&A aangeboden: Z.g.a.n. Intel Core i3-6100 te koop. Denk dat die ook wel nog steeds niet goed werkt met kernel 4.4.

• youridv1
MacPoedel schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:32:
unRAID ondersteunt toch geen ZFS, klopt je titel dan nog wel? En als je unRAID gaat gebruiken, zie ik het nut van ECC RAM niet zo, unRAID doet voor zover ik weet niet aan checksumming.

Je zou ook een Skylake Core i3 tweedehands kunnen kopen, bv V&A aangeboden: Z.g.a.n. Intel Core i3-6100 te koop. Denk dat die ook wel nog steeds niet goed werkt met kernel 4.4.
hmm, lekker dom van me..
achja ik zat ook maar met wat ideeën in mn hoofd. ik was in de veronderstelling dat unRAID zfs ondersteunde
Pagina: 1