Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetogh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 15:13
Beste Tweakers,

Na enkele maanden begin ik de hoop te verliezen. Ik heb een paar maanden geleden een nieuw systeem gebouwd, maar ik heb altijd last van veel geluid en coil whine gehad. Mijn moederbord maakt coil whine, ook met EIST en C states uitgeschakeld. Het geluid is heel erg zachtjes, maar toch wel licht hoorbaar. Daarnaast maakt mijn PSU veel geluid. Ik had eerst een Cx550m, maar na een RMA heb ik besloten die om te ruilen (hij maakte gewoon te veel geluid). Nu heb ik de RM550x en het geluid is gelukkig weg, alleen hoor ik nog wel een coil whine/buzz als ik een spelletje speel. Dit gaat tegelijkertijd met mijn videokaart. Mijn videokaart maakt geluid, en mijn PSU doet dat ook tegelijkertijd. Samen met de coil whine (heel hoog en licht) van mijn moederbord vind ik het geluid toch wel storend. Mijn moederbord heb ik ook al omgeruild, eerst had ik een MSI z170 (weet niet meer precies welke) en nu de MSI z270 pro carbon.

Relevante software en hardware die ik gebruik

i7 6700k
cx550m/rm550x
MSI gaming x 970
MSI z270 pro carbon
Samsuns SSD 750
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Moederbord omgeruild, PSU omgeruild. De reden dat k mijn videokaart niet heb omgeruild is omdat ik het niet erg vind dat hij een beetje geluid maakt onder load. Wel zou het vervelend zijn als alles door mijn videokaart kwam. Helaas weet ik zo 1 2 3 niet waar ik mijn pc met een ander videokaart kan testen. Ik heb maar 1 pc (deze) en voor de rest een laptop.

Het geluid van mijn PSU is een stuk minder na overgestapt te zijn naar de RM550X, maar ik zou graag willen weten of het probleem ontstaat door de PSU of veroorzaakt de videokaart beide geluiden?

Ik upload straks even wat filmpjes om het geluid te laten horen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:32
Zet eens Vsync aan in game en kijk of het verschil maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Videokaart er uit halen en even met de in de processor geïntegreerde Intel HD530 grafische chip proberen?

[ Voor 16% gewijzigd door ECP0WERS op 28-03-2017 08:34 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Vsync gaat hier helpen, waarschijnlijk teveel fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetogh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 15:13
Sorry voor mijn late reactie. Ik heb mijn videokaart eruit gehaald en de coil whine bleef. Azerty heeft aangeraden om het te laten repareren, en ik ga kijken of dat ze gaat lukken. De coil whine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door voltage reguleringen (vooral in de zuinige stand hoor je veel coil whine).