Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[htpc] low budget, 1080p + Dolby Digital Live

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag een heel simpel HTPC-tje willen bouwen (op een houten plankje, die in een kastje gemonteerd word), waarbij ik full-hd films kan kijken in de meest gebruikte bekende film formaten. Nu is mijn vraag voornamelijk gefocust hoe ik zo goedkoop mogelijk Dolby Digital (live) en/of DTS naar mijn versterker kan krijgen. Ik kan dit op 3 manieren doen:

1. extra geluidskaart die DDL ondersteunt zoals verscheidene Xonars die te koop zijn en dan via optisch op de versterker aansluiten (Pioneer VSX-1011d, ondersteunt géén HDMI inputs, wel optisch, DD, DDL, DTS). Dit werkt al met mijn mainstream pc getest, maar daar wil ik hem niet voor gebruiken.

2. onboard DDL, maar voor zover ik kan vinden zijn er geen (goedkope) mobo's die -legaal- DDL ondersteunen (ik ben bekend met de realtek driver hack, maar dat is verre van ideaal; windows moet continu in test omgeving draaien, laat staan dat ik het aan de praat krijg met Kodi o.i.d.

3. DDL via een videokaart (onboard of discreet) met HDMI output, deze via de mijn Sony Bravia TV laten lopen. De tv heeft optisch uit, zodat ik het geluid kan doorlussen naar de versterker. Dat werkt al met mijn laptop, maar ik ben er niet van overtuigd welke processor ik dan moet hebben om onboard hardwarematig DDL uit te sturen. Volgens de HTPC faq (van 2009.....faq HTPC 2009) staat dat een iedere intel 'i' processor voldoet.

M.a.w. kan ik elke I3 processor pakken, HDMI van mobo aansluiten en DDL 5.1 via TV naar versterker verwachten?

Mijn voorkeur gaat naar optie 3; dan hoef ik alleen maar (tweedehands) een i3 mobo (socket 1155/56/51 o.i.d.) te kopen, met i3 en wat geheugen. Maar ik weet niet zeker of dit werkt. Een DDL ondersteunende xonar geluidskaart kost toch richting de 80 euro. Dan kan ik beter investeren in een GPU die DDL via HDMI onderstuent zodat ik i.i.g. nog beter graphics heb.

Dus liefste zoek ik een geintegreerde optie. Wellicht m.b.v. een graka? Dat scheelt ook in hoogte als ik wegkom met alles onboard; zodat ik een lager systeem kan bouwen op het houten plankje en ik er eventueel boven nog wat andere electronica kan verwerken (versterkertje o.i.d.)

Ik ben ook geinteresseerd in een AMD platform, en veel tutorials verwijzen naar de AMD 5350, maar die is nieuw en tweedehands bijna niet meer te krijgen. Ook hiervan weet ik niet of deze DDL ondersteunt via HDMI of optisch onboard.

Laag TDP zou fijn zijn, maar geen pré. Ik wil niets exotisch doen zoals full raid NAS of netwerk streaming. Ik wil ipv telkens mijn laptop op tv aansluiten een dedicated simpel pc-tje met wat films erop kunnen afspelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb alle andere onderdelen liggen; alleen mobo, cpu + geheugen nodig, die ik liefste 2e hands op de kop tik. Als het zonder geluidskaart kan, hoop ik max 100 euro eraan uit te geven, Aangezien er al 'upgrade setjes' voor een I5 voor 150 euro te krigjen zijn tweedehands.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hierboven; rest heb ik al, HDD, voeding etc. Gaat puur om mobo, CPU, geheugen (DDR3 denk ik maar?) AMD of Intel maakt me niets.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
liefste passieve oplossing (dus laag TDP processor), maar is geen pré. Liefste alles onboard, maar mét DDL ondersteuninng zoals beschreven danwel via HDMI (via TV naar versterker) ofwel onboard geluid zodat het profiel van het systeem zo laag mogelijk blijft.

Wat verwacht je van ons?
concreet de vraag; wat is de goedkoopste oplossing om fullHD films met Dolby Digital (live) te kunnen kijken? Weet iemand moederborden met native support voor Dolby Digital Live via optisch of HDMI en/of alternatieven om dit bewerktstelligd te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 27-03-2017 16:07 ]

T60P Widescreen

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:26
Via optisch kun je max DD krijgen. En via HDMI (GT 210 van Nvidia bijvoorbeeld) DTS en DD.

categorie: PC's

Kijk hier eens tussen, eventueel kun je altijd nog upgraden met een bovengenoemde GT210 of een betere kaart.

V&A aangeboden: Itx pc quadcore 775

Deze heeft bijvoorbeeld een toslink (optisch) aan boord.

[ Voor 19% gewijzigd door Clavis op 27-03-2017 16:12 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Thanks voor je reactie. Ik heb er geen problemen mee 'slechts' DD te krijgen ipv DTS.

Het liefste kom ik daarom uit de voeten zonder extra GPU. Vandaar dan ook mijn vraag of dit kan met onboard HDMI.

Bedankt voor je de linkjes in de V&A, maar eerst zou ik willen uitzoeken wat het meest geschikt is in mijn situatie; het is niet zo moelijk om goedkoop een i3+mobo+geheugen o.i.d. aan te schaffen/vinden, maar wel om vast te stellen of ik op deze manier DD(live) aan de praat krijg.

Vandaar ook mijn vraag of bijvoorbeeld de I3 dit (DD) ondersteunt, sowieso hardwarematig decoderen van full-hd materiaal; dat is blijkbaar nog niet vanzelfsprekend.

T60P Widescreen

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Seesar schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:13:
Bedankt voor je de linkjes in de V&A, maar eerst zou ik willen uitzoeken wat het meest geschikt is in mijn situatie; het is niet zo moelijk om goedkoop een i3+mobo+geheugen o.i.d. aan te schaffen/vinden, maar wel om vast te stellen of ik op deze manier DD(live) aan de praat krijg.
Als je een dergelijke set hebt gevonden is het toch ook niet moeilijk om te Googlen op "naam moederbord + dd support"?
Vandaar ook mijn vraag of bijvoorbeeld de I3 dit (DD) ondersteunt, sowieso hardwarematig decoderen van full-hd materiaal; dat is blijkbaar nog niet vanzelfsprekend.
Uit de FAQ die je zelf in post:
De echte audiofan, die ook van Dolby TrueHD en DTS-HD wil kunnen genieten, heeft aan de genoemde platformen niet altijd genoeg. Mocht je daadwerkelijk van bitstreaming audio gebruik willen maken, dan zit je op het moment van schrijven vast aan de volgende opties:
...
Een Intel Core i serie cpu, met geïntegreerde graphics.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Clavis
Seesar schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:13:
Thanks voor je reactie. Ik heb er geen problemen mee 'slechts' DD te krijgen ipv DTS.

Het liefste kom ik daarom uit de voeten zonder extra GPU. Vandaar dan ook mijn vraag of dit kan met onboard HDMI.

Ik gebruik zelf een i3-560 in mijn HTPC. En kan je vertellen dat ik via Toslink gewoon DD door krijg naar m'n receiver.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
[update]

Ik heb zojuist tweedehands een simpel I3 moederbordje van een laptop gekocht. Die haal ik vanmiddag op. Voor het geld waard om e.e.a. te proberen om te zien of ik het aan de praat krijg, met als risico dat ik geen DD via HDMI heb en ik er uiteraard geen extra geluidskaart op kan aansluiten 8)7 .....maar dan kijken we tegen die tijd verder voor een usb geluidskaartje of gewoon opnieuw beginnen.

Dit geheel kan ik ook meteen passief koelen en voeden, dus we zullen zien!

@ Switchie;

Nee klopt, maar omdat ik weet dat vele het NIET ondersteunen is het nogal een aangelegenheid om alles van V&A door een zoekfilter te gaan halen, als hier de kennis zit van wellicht iemand die zegt dat dit mobo zus en zo het wél ondersteund.

Ik had inderdaad ook de opmerkign uit de FAQ gezien dat elke 'i' processor voldoet, maar gezien deze faq uit 2009 stamt (en dus 8 jaar oud is) weet ik niet of dit nog steeds geld. Er is ongetwijfeld een hoop veranderd en DD is geen moderne standaard meer. Dus ik zou er niet zo 123 vanuit willen gaan dat dit klopt. Getuige ook van het feit dat nagenoeg alle geluidskaarten van tegenwoordig onder de <80 euro het niet ondersteunen.

M.a.w. het is een relatief oude techniek en dikwijls dus niet standaard meer ondersteunt.

@ Clavis

Ik neem aan met onboard Toslink? Is dat 5.1? uit ervaring weet ik dat er uiteraard geluid uit komt naar de versterker maar het is geen 5.1 en dusk ook geen Dolby Digital Live. Bijvoorbeeld als je individuele speaker test doet, dan bij de achterste speakers komt er waarschijnlijk geluid uit de voorste. Door licenties is dat tegenwoordig alleen nog maar DD 2.1.

Zie bijvoorbeeld ook de Xonar DG: adverteert met DD, maar alleen 2.1. M.a.w. goede marketing, niet verwachte prestaties.

Als ik me vergis houdt ik me uiteraard aanbevolen; wellicht dat een bepaald type moederboard via HDMI of Toslink gewoon 5.1 ondersteunt. Dat is dus ook hetgene waar ik naar op zoek ben.

Ik denk dat de beste kans is om via onboard HDMI dit aan te sluiten, maar dan zoek ik jullie uitsluitsel of dit wel of niet gaat werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Seesar op 28-03-2017 13:59 ]

T60P Widescreen

• Clavis
Seesar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:22:
@ Switchie;

Nee klopt, maar omdat ik weet dat vele het NIET ondersteunen is het nogal een aangelegenheid om alles van V&A door een zoekfilter te gaan halen, als hier de kennis zit van wellicht iemand die zegt dat dit mobo zus en zo het wél ondersteund.

Ik had inderdaad ook de opmerkign uit de FAQ gezien dat elke 'i' processor voldoet, maar gezien deze faq uit 2009 stamt (en dus 8 jaar oud is) weet ik niet of dit nog steeds geld. Er is ongetwijfeld een hoop veranderd en DD is geen moderne standaard meer. Dus ik zou er niet zo 123 vanuit willen gaan dat dit klopt. Getuige ook van het feit dat nagenoeg alle geluidskaarten van tegenwoordig onder de <80 euro het niet ondersteunen.

M.a.w. het is een relatief oude techniek en dikwijls dus niet standaard meer ondersteunt.

@ Clavis

Ik neem aan met onboard Toslink? Is dat 5.1? uit ervaring weet ik dat er uiteraard geluid uit komt naar de versterker maar het is geen 5.1 en dusk ook geen Dolby Digital Live. Bijvoorbeeld als je individuele speaker test doet, dan bij de achterste speakers komt er waarschijnlijk geluid uit de voorste. Door licenties is dat tegenwoordig alleen nog maar DD 2.1.

Zie bijvoorbeeld ook de Xonar DG: adverteert met DD, maar alleen 2.1. M.a.w. goede marketing, niet verwachte prestaties.

Als ik me vergis houdt ik me uiteraard aanbevolen; wellicht dat een bepaald type moederboard via HDMI of Toslink gewoon 5.1 ondersteunt. Dat is dus ook hetgene waar ik naar op zoek ben.

Ik denk dat de beste kans is om via onboard HDMI dit aan te sluiten, maar dan zoek ik jullie uitsluitsel of dit wel of niet gaat werken.
Ik gebruik een HP Pro 3130SFF. Met een Intel i3-560.
Gebruikte eerst ook altijd de toslink hiervan, en er kwam gewoon 5.1 DD uit.
Ofja, via Kodi -> uncompressed over toslink naar de receiver. Vanuit de receiver 5.1 DD.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Clavis schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:57:
[...]

Ik gebruik een HP Pro 3130SFF. Met een Intel i3-560.
Gebruikte eerst ook altijd de toslink hiervan, en er kwam gewoon 5.1 DD uit.
Ofja, via Kodi -> uncompressed over toslink naar de receiver. Vanuit de receiver 5.1 DD.
Thanks, als onderstaande niet werkt (zie update) vorige post, dan zal ik eens op zoek gaan naar de mogelijkheden die jij hebt gebruikt!

T60P Widescreen

• Clavis
Seesar schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:59:
[...]

Thanks, als onderstaande niet werkt (zie update) vorige post, dan zal ik eens op zoek gaan naar de mogelijkheden die jij hebt gebruikt!
Maar je receiver had toch geen HDMI? Of heb ik verkeerd gelezen?

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Clavis schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:01:
[...]

Maar je receiver had toch geen HDMI? Of heb ik verkeerd gelezen?
Nee klopt, maar:
3. DDL via een videokaart (onboard of discreet) met HDMI output, deze via de mijn Sony Bravia TV laten lopen. De tv heeft optisch uit, zodat ik het geluid kan doorlussen naar de versterker. Dat werkt al met mijn laptop, maar ik ben er niet van overtuigd welke processor ik dan moet hebben om onboard hardwarematig DDL uit te sturen. Volgens de HTPC faq (van 2009.....faq HTPC 2009) staat dat een iedere intel 'i' processor voldoet.
;)

T60P Widescreen

• Clavis
Oja, zie het nu. Succes!

Leuk project met het moederbord, ooit ook nog eens zoiets willen doen. Misschien maar eens een keer zo'n moederbord op de kop tikken haha.
Pagina: 1