Rare problemen met fresh instal van windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:28
Hallo Tweakers,

Ik heb twee weken geleden een pc gebouwd en hier een fresh instal van windows opgezet. Ik heb alleen wat (in mijn ogen) vreemde problemen met windows. Ik weet dus niet waar het aan ligt en of het op te lossen is zonder het opnieuw installeren van windows.

Ten eerste, als ik op de knop opnieuw opstarten druk gaat hij opnieuw opstarten. echter blijft hij hangen met de tekst opnieuw opstarten en blijft hij draaien. Hij doet verder niks en sluit dus nooit af. Ik ben dan genoodzaakt om de reset knop op mijn kast te gebruiken.

Ten tweede, soms na een een tijdje het internet niet gebruikt te hebben op mijn pc, werkt het niet meer. Rechts onderin geeft hij aan dat hij verbonden is. Echter, het laden van een website lukt niet en andere programma's (discord, steam etc) kunnen zich ook niet verbinden met het internet. Het vreemde is, is dat Spotify op dit moment bijvoorbeeld open staat en gewoon muziek afspeelt via het internet. Het lijkt er dus op dat de programma's die al verbonden zijn, verbinding behouden, maar nieuwe programma's niet kunnen verbinden.
Een simpele reboot lost het probleem op (maar dan dus wel via de kast). Wat heb ik al gedaan op dit op te lossen?
- Windows update (hij is volledig geüpdatet)
- Lan driver opnieuw geïnstalleerd
- Windows firewall uitgeschakeld
- Virusscanner (Avast) uitgeschakeld

Voornamelijk het laatste probleem is vervelend en wil ik dus oplossen. Dit zorgt er namelijk voor dat ik elke keer mijn pc opnieuw moet opstarten terwijl ik bijvoorbeeld aan het studeren ben en voornamelijk Word gebruik.

Wat wellicht noemenswaardig is, is dat ik sindskort ook nieuw internet heb afgesloten. ik ben overgestapt van Ziggo naar Telfort. Daarnaast geeft mijn vriendin aan het zelfde probleem te hebben op haar pc (zelfde netwerk), maar dit heb ik zelf niet precies gezien bij haar en weet niet of het het zelfde is. Dit is ook een verse installatie. Kan het zijn dat ik in het modem geblokkeerd word of is dit een Windows issue? Dan is natuurlijk mijn vraag of iemand weet hoe ik dit kan oplossen? Zit ik aan een nieuwe installatie van Windows vast? Of moet ik in het modem iets aanpassen?

Edit: De apparaten zijn overigens bekabelt. Daarnaast heb ik contact gehad met telfort en weten zij niet wat dit probleem is. mij is geadviseerd om het modem naar fabrieksinstellingen te zetten. Dit ga ik nu doen en kijken of dit effect heeft. Ik verwacht eigenlijk van niet, maar kan het ieder geval uitsluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dysi op 27-03-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 15:24

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

Als alles inderdaad up to date is, lijkt mij (na het resetten van je modem) een schone installatie toch wel de beste optie om te proberen.
Software lijkt me voor de hand liggen met je netwerk problemen.

Mocht je vriendin toch precies dezelfde problemen hebben, zou het misschien aan het netwerk kunnen liggen.
Is de schone installatie van je vriendin vanaf dezelfde schijf/USB gekomen? Misschien zit daar iets niet goed in.

https://techrvw.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Wat het netwerkprobleem betreft: als het probleem zich weer voordoet, ga dan eens troubleshooten wat het probleem is. Doet DNS het dan nog? Kan je dan nog een IP adres buiten je netwerk pingen?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysi
De schone installatie is vanaf twee verschillende schrijven gekomen.
Gister heb ik na de reset van mijn modem het probleem niet meer gehad, maar net deed het probleem zich weer voor. Daarnaast kon ik gister gewoon opnieuw opstarten. Het probleem leek verhopen. Net na een tijdje in een game gezeten te hebben sloot ik het spel af. Ik wilde naar firefox gaan en kon ik weer niet verbinden. Dus ik wilde mijn pc opnieuw opstarten en dat deed het ook weer niet. Hierdoor denk ik dat het niks met mijn netwerk te maken heeft maar dat windows aan het flippen is. Ik ben er nu dus achter dat de problemen met elkaar gepaard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:58

Nibbz

Postmaster General

Kan het niet misschien met defect geheugen te maken hebben (dat afsluiten iig).

Ik heb ook een geheugenbankje in mn pc.. die niet 100% is.. met afsluiten geef origin ook altijd een memory error (sluit dus ook niet helemaal af, tenzij ik de error melding weg klik). Wellicht hetzelfde probleem

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysi
Het is bij mij niet het afsluiten van origin o.i.d. maar windows zelf. Toch zou je gelijk kunnen hebben. Ik heb een Ryzen CPU en geheugen is daarbij nog een issue. ik heb het nu draaien op ddr4-2666 en hoger krijg ik het nog niet. Daarvoor moet ik wachten op een bios update van de moederbord fabrikant. Wellicht dat het geheugen instabiel is?

Edit: Ik heb het geheugen verlaagt naar ddr4-2133. Dit is de stand waar het moederbord mijn geheugen uit zichzelf op zet. Kijken of de problemen zich nu nog voor gaan doen.

Edit2: Probleem deed zich weer voor. Het is niet opgelost met lagere ram snelheid. Ik heb dan de ram snelheid ook weer verhoogd.

[ Voor 31% gewijzigd door Dysi op 28-03-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RobinRenkema schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:32:
...Ten tweede, soms na een een tijdje het internet niet gebruikt te hebben op mijn pc, werkt het niet meer. Rechts onderin geeft hij aan dat hij verbonden is. Echter, het laden van een website lukt niet en andere programma's (discord, steam etc) kunnen zich ook niet verbinden met het internet. Het vreemde is, is dat Spotify op dit moment bijvoorbeeld open staat en gewoon muziek afspeelt via het internet. Het lijkt er dus op dat de programma's die al verbonden zijn, verbinding behouden, maar nieuwe programma's niet kunnen verbinden...
Klinkt toch echt als een DNS probleem. Hoe ziet je ipconfig eruit op het moment dat het niet werkt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysi
Ik ga er naar kijken. hoe weet ik of daar iets fout zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysi
Even een update:
Ik ben er achter gekomen dat er geen verbant was tussen het netwerk probleem van mijn vriendin en die van mij. Zij heeft geen netwerk problemen mee.
Inmiddels heb ik al een hoop gedaan om dit probleem bij mij op te lossen:
- Energiebeheer instellingen voor netwerk aangepast
- Alle overclocks uit gezet (op een begeven moment ga je alles terug zetten)
- Memtest voor het testen van mijn ram. hier was geen probleem mee.
- Ipconfig bekeken wanneer het probleem zich opdeed. Dit zag er naar behoren uit.
- Geprobeerd te pingen d.m.v. software van Realtek. De ping-pong test met een andere computer hier in huis was geen probleem.
- Gister opnieuw een schone installatie uitgevoerd.

Zelfs na de schone installatie van gister avond, start ik de pc vanochtend op en kan ik niet verbinden. Toch is er verbinding volgens Windows. dit geeft hij rechts onderin aan. Wanneer dit probleem zich voordeed (voor de schone installatie van gister), werd de pc ook heel traag waarbij hij vrijwel onbruikbaar wordt. Opnieuw opstarten met de knop op de kast is nog altijd de enige optie om dit op te lossen.
Vanochtend toen ik de pc opnieuw opstarten, wilde ik op internet gaan en dit lukte niet. dit keer werd de pc niet traag maar het verbindingsprobleem was weer het zelfde. Nu zag weer Ipconfig er goed uit.

Volgens mij heb ik nu alles benoemd wat er gebeurt en wat ik gedaan heb. Zo niet dan zal ik dit toevoegen. Ik hoop dat dit softwarematig op te lossen valt en anders wil ik weten hoe ik mijn hardware componenten kan uitsluiten. Mijn pc is nog geen 3 weken oud. Ik ben inmiddels ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:37
Probeer het is met een linux live cd'tje, dan kan je zien of het aan de software ligt. En is er een nieuwe bios versie voor je moederbord? Die zou je ook even kunnen flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysi
Ja die was ik nog vergeten. Mijn bios is up-to-date. De bios update (Asrock AB350 pro4) van 28/3/2017 heb ik gister uitgevoerd.

Met Linux ben ik onbekend. Ik wil dit natuurlijk wel doen om software uit te sluiten. het probleem is dat het probleem zich dus niet altijd voordoet. Dan zou ik er een paar dagen gebruik van moeten maken voor ik weet of ik daar geen problemen mee heb.
Hoe kan ik Linux verkrijgen en of zijn er snellere methodes of om software uit te sluiten?

Edit:
Ik heb van de mycom technische dienst geadviseerd gekregen om een wifi adaptertje te kopen. Als ik deze een tijdje in gebruik neem kan ik kijken of het aan het moederbord ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Dysi op 01-04-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RobinRenkema schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:35:
...
- Ipconfig bekeken wanneer het probleem zich opdeed. Dit zag er naar behoren uit.
... Nu zag weer Ipconfig er goed uit...
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om die ipconfig hier te posten; misschien dat iemand hier er toch een probleem in ontdekt.

Daarnaast: is je dns-server bereikbaar (ping, tracert) en werkt nslookup?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysi
Ik heb een weekend lang een wifi adapter geprobeerd en had geen problemen. Na het weekend heb ik het moederbord opgestuurd. Bij Alternate hebben ze het moederbord getest en zijn ze tot de zelfde conclusie als ik gekomen, namelijk een defect moederbord. Zij hebben ook netwerk issues geconstateerd. Ik heb verzocht of ik een ander merk moederbord kon krijgen. Dit was geen probleem. Gister de pc weer in elkaar gezet en draait weer als een trein. tot nu toe geen internetproblemen en verwacht dat die ook wegblijven. Bedankt allen voor de reacties.
Pagina: 1