Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Onlangs dook er tijdens een opruimactie een iPad A1219 (1st gen) op en na een nachtje laden en opschoon-/herstel-actie door iTunes bleek die nog prima te werken :)

Ondanks de leeftijd en iOS versie (5.1.1) dacht ik dat deze nog wel enigszins bruikbaar zou zijn. 't surfen gaat in ieder geval redelijk (niet bepaald snel, niet erg) en nou kwam ik op het idee om de iPad als SSH-client te gaan gebruiken zodat ik voor het beheren van Linux distro's (Raspbian en Ubuntu Server) geen full size desktop aan hoef te zetten om wat commando's door te sturen.

Helaas wordt ik doodgegooid met meldingen dat de iOS versie te oud is om apps te installeren, daar zou echter een omweg voor zijn: https://sites.google.com/...lder-versions-of-apps-ios
Maar de enige freeware app op http://findoldapps.com/us...pdated_date/desc/30/1/ssh heeft niks met Secure Shell te maken :/

Als dit nou Android was, dan had ik gewoon ergens een apk van een oudere versie van een app gedownload en die geïnstalleerd, maar volgens mij is het bij iDevice's niet zo simpel als dat...

Heeft iemand toevallig een idee hoe er alsnog een SSH-client geïnstalleerd kan worden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Beste antwoord (via Daedalus op 29-03-2017 14:16)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Inmiddels heb ik een (alternatieve) oplossing gevonden, geen jailbreak nodig:
code:
1
sudo apt-get install shellinabox
^ op 't apparaat met Linux, dan de browser van een ander apparaat gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/iPad-SSH.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 29-03-2017 22:23 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05
Ik denk dat het in jou geval het makkelijkst is om te kijken of er een jailbreak op te zetten is en dan terminal via cydia erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 22:27
Zo eenvoudig is het bij iOS ook. Als jij probeert om een app te installeren die niet compatible is met jouw iOS-versie, dan krijg je automatisch de laatste versie die daar wel compatible mee is. Uiteraard moet de app dan al wel hebben bestaan ten tijde van die iOS versie, en dat wordt met 5.1.1 wel lastig, want die is ondertussen wel heel oud...

Ik gebruik trouwens Termius. Maar kan zijn dat die betaald is, dat weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:52

TrJ

debian

hier een iphone newbie met termius, was gratis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
wes- schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:19:
Ik denk dat het in jou geval het makkelijkst is om te kijken of er een jailbreak op te zetten is en dan terminal via cydia erop te zetten.
Is een idee, maar mag dat bij iDevice's wel besproken worden hier? :S
En gaat dat wel een beetje redelijk draaien op een 1st gen iPad?
PhilipsFan schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:22:
Uiteraard moet de app dan al wel hebben bestaan ten tijde van die iOS versie, en dat wordt met 5.1.1 wel lastig, want die is ondertussen wel heel oud...
Dat blijkt, Termius (voorheen Serverauditor) lijkt ten tijde van 5.1.1 niet te bestaan te hebben als ik findoldapps.com moet geloven. :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 22:27
Raven schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:30:
[...]

Is een idee, maar mag dat bij iDevice's wel besproken worden hier? :S
En gaat dat wel een beetje redelijk draaien op een 1st gen iPad?
Jailbreaken is legaal en mag gewoon besproken worden. Wat niet mag is verwijzen naar sites met illegale of gekraakte apps. Maar volgens mij zijn er daar niet meer zo heel veel van.

iOS 5.1.1 kan gejailbreakt worden dus je kunt het proberen. Kwaad kan het iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Termius zou ik tegenwoordig niet meer aanraden eigenlijk. Toen 't nog ServerAuditor was, was t best relaxed - maar ergens afgelopen jaar is de boel op de schop gegaan en naar mijn mening niet ten goede.

Shelly is imho een stuk relaxted, goedkoper en een developer die snel reageert en ook graag suggesties overneemt als ze de UE werkelijk kunnen bevorderen. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
code:
1

Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/iPad-SSH.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 29-03-2017 22:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Laatst online: 19:05
Raven schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:12:
code:
1

[afbeelding]
Hele nette oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-09 11:53
Raven schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:12:
code:
1

[afbeelding]
Is dit wel secure? Ik hoop dat je eerst met een public key o.i.d. moet inloggen, of dat het alleen via lokaal netwerk kan (192.168.xx). Anders is je server binnen de kortste keren een bot of wordt deze voor het versturen van spam gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Er is https ondersteuning en het openen van de 192.168.*.*:poort link geeft direct toegang tot de login op de console, er zit niet een extra beveiliging tussen, je krijgt dus direct de login van het Linux OS te zien.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

arjan1995 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:33:
[...]

Is dit wel secure? Ik hoop dat je eerst met een public key o.i.d. moet inloggen, of dat het alleen via lokaal netwerk kan (192.168.xx). Anders is je server binnen de kortste keren een bot of wordt deze voor het versturen van spam gebruikt.
Zolang er geen externe poort open staat kan niemand erbij. Zou knap dom zijn sowieso om ssh vanaf internet open te gooien. Daarvoor hebben we VPN ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Ik heb ook nog een bejaarde iPad 1 liggen :D
Leuk om eens te hobby'en, maar
Wat bedoel je daar precies mee :$

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
MdO82 schreef op zondag 9 april 2017 @ 09:49:
Ik heb ook nog een bejaarde iPad 1 liggen :D
Leuk om eens te hobby'en, maar

[...]

Wat bedoel je daar precies mee :$
De op afstand te beheren Linux-pc moet je voorzien van het programma shellinabox, waarna je via de browser op je iPad 1 ernaar toe kan SSH'en.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb hem nu geïnstalleerd, maar ik zie dat ik je OP verkeerd had geintepeteerd :P
Ik dacht gelezen te hebben dat je verbinding wilde maken met de iPad doormiddel van SSH en deze wilde aanpassen.

Maar dat bedoelde je niet, je wil de iPad gebruiken om bijvoorbeeld je raspberry of een andere linux bak te beheren zonder daarvoor een desktop of laptop te gebruiken.

Wel handig overigens ;)
Dan kan je gewoon vanuit de tuin in het mooie weer wat zaken aanpassen als het nodig is :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
MdO82 schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:58:
Ik heb hem nu geïnstalleerd, maar ik zie dat ik je OP verkeerd had geintepeteerd :P
Ik dacht gelezen te hebben dat je verbinding wilde maken met de iPad doormiddel van SSH en deze wilde aanpassen.
Lol, kan gebeuren :P
Maar dat bedoelde je niet, je wil de iPad gebruiken om bijvoorbeeld je raspberry of een andere linux bak te beheren zonder daarvoor een desktop of laptop te gebruiken.
Precies en aangezien je op iOS 5.1.1 nogal moeilijk apps kan installeren, is dit een mooie workaround :) Je kan m.b.v. shellinabox elk apparaat met een beetje fatsoenlijke browser gebruiken en die is meestal standaard aanwezig. Dus geen afhankelijkheid van een SSH-client.
Wel handig overigens ;)
Dan kan je gewoon vanuit de tuin in het mooie weer wat zaken aanpassen als het nodig is :P
Jep :) , al maak je mij niet blij met dit soort weer :+

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 09-04-2017 17:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Raven schreef op zondag 9 april 2017 @ 17:53:

Jep :) , al maak je mij niet blij met dit soort weer :+
Anders smelt je :p
Maar nee snap het heel goed.
De zon warmt het al flink op

2250 WP Zuid PVoutput