Toon posts:

Hoe maak ik mijn eigen 12V-24A power supply?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd of jullie nog goede manieren weten om een power supply te maken welke 12V-24A oftewel 288W kan leveren.

Zelf lijkt mij de beste optie om een voeding uit een pc te slopen en deze te gebruiken. Echter ben ik helemaal geen held als het aankomt op elektriciteit en mis ik veel kennis omtrent dit onderwerp. Daarom ben ik erg benieuwd of jullie goede ideeën hebben. Ik zat er zelf ook aan te denken om een adapter te kopen die dit kan leveren. Echter kom ik dan direct in China uit (Alibaba) en ik heb het deze week al nodig. Ook niet echt een goede optie dus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:43

Rmg

Meanwell heeft gewoon een webshop: http://www.meanwell.nl/pr...d-12V27A__HRP-300-12.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Let wel op dat deze website alleen maar B2B verkoopt. Daar gelden dus niet dezelfde consumentenbeschermingsregels voor. Meanwell voedingen zijn verder prima ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
12V 24A lijkt me prima uit een standaard pc voeding te trekken.
Er zijn ook genoeg kant-en-klaar oplossingen te koop.

Ik denk dat het sterk afhangt wat je probeert te bereiken en wat er aan randvoorwaarden nodig zijn.
Denk aan lawaai, formaat, efficientie, betrouwbaarheid, etc.

Zonder meer info is het moeilijk om een zinnig advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de modelbouwwereld zijn de server voedingen populair. Bepaalde modellen van DELL en HP leveren 12v met rond de 55A. Die voedingen worden voor een paar tientjes overal aangeboden, zie oa https://www.rlpower.net/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
12V bij 24A lijkt me nog niet zo lastig te vinden om eerlijk te zijn... genoeg apparatuur wat op 12V loopt.. en nog wel een bult vermogen kan leveren.. (Xbox 360 voeding kan je al 14A uit halen op 12V bv)

zelf nog op zoek naar een 55~60V exemplaar waar ik 15A uit trekken.... :P

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

SMSfreakie schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:28:
zelf nog op zoek naar een 55~60V exemplaar waar ik 15A uit trekken.... :P
Ik heb hier een 2800 watt Cisco voeding met een 112A op 12v en een 23A op 50v. Het is een voeding uit een Cisco 4500 unit.

En kijk ook even hier:
https://hobbyking.com/en_us/chargers/power-supply.html

[ Voor 11% gewijzigd door memphis op 27-03-2017 20:34 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florisvde
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-08 12:57
Om je vraag te beantwoorden:
Een computervoeding kun je heel eenvoudig hiervoor gebruiken, het is een kwestie van een paar connectors afknippen en de draadjes samenvoegen. Zie bijvoorbeeld deze instructable:
http://www.instructables....y-Into-a-Regular-DC-Powe/

Maar schakelende voedingen zijn ook kant en klaar te koop voor zo'n lage prijs dat knutselen aan een computervoeding bijna geen zin meer heeft. Deze is vandaag besteld, morgen in huis:

https://www.123-3d.nl/123...-30A-max-i104-t13128.html

Aansluiten is simpel, daar kan ik je eventueel mee helpen.

Ik weet niet waar de voeding voor gebruikt gaat worden, maar mocht je last krijgen van de HF component in de voeding (schakelende voedingen) van de link hierboven, dan kun je deze nog proberen:

https://www.hamshop.nl/diamond-gsv-3000.html

Maar die is gelijk een factor 6 duurder.

[ Voor 32% gewijzigd door florisvde op 27-03-2017 22:03 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
florisvde schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:51:
Om je vraag te beantwoorden:
Een computervoeding kun je heel eenvoudig hiervoor gebruiken, het is een kwestie van een paar connectors afknippen en de draadjes samenvoegen. Zie bijvoorbeeld deze instructable:
http://www.instructables....y-Into-a-Regular-DC-Powe/
Hoewel het zeker mogelijk is om met een standaard computer PSU te werken als bron, is het belangrijk om rekening te houden met de caps die opladen tot 320V (en die in sommige gevallen uren na het afsluiten van de stroom nog steeds opgeladen kunnen zijn) die potentie hebben om een flinke schok te geven. Zorg dat je weet hoe je deze moet ontladen op een veilige manier alvorens je een PSU uit zijn case haalt. Zeer apart dat dat in zo'n instructable niet eens genoemd wordt. Het staat wel genoemd, misschien moet ik maar beter lezen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Royenroy op 27-03-2017 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 08:10
Niet heel onbelangrijk ,waar wil je de power supply voor gebruiken?

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat een super reacties allemaal! Mijn eerste vraag op Tweakers en direct al zo goed geholpen, heel fijn. Ik heb in mijn enthousiasme direct de Meanwell besteld gisteren via bedrijf van een vriend. Ik ga nu even jullie andere tips bekijken.

Ik ben bezig met het maken van wat proto's voor een idee waar ik mee bezig ben en heb hier voeding voor nodig met maximaal 320W. Ik wou niet een labvoeding kopen omdat deze loei duur zijn. Excuus voor de late reactie maar ik kreeg geen melding dat er een nieuw bericht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisvde
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-08 12:57
Royenroy schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:43:
[...]

Hoewel het zeker mogelijk is om met een standaard computer PSU te werken als bron, is het belangrijk om rekening te houden met de caps die opladen tot 320V (en die in sommige gevallen uren na het afsluiten van de stroom nog steeds opgeladen kunnen zijn) die potentie hebben om een flinke schok te geven. Zorg dat je weet hoe je deze moet ontladen op een veilige manier alvorens je een PSU uit zijn case haalt. Zeer apart dat dat in zo'n instructable niet eens genoemd wordt. Het staat wel genoemd, misschien moet ik maar beter lezen. :+
Ja, condensators in een schakelende voeding kunnen erg gevaarlijk zijn, maar elk degelijk ontworpen voeding heeft bleeder resistors om een schok te voorkomen.

Maar ik raad de TS ook niet aan om pc voedingen open te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
florisvde schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:36:
[...]
Ja, condensators in een schakelende voeding kunnen erg gevaarlijk zijn, maar elk degelijk ontworpen voeding heeft bleeder resistors om een schok te voorkomen.

Maar ik raad de TS ook niet aan om pc voedingen open te gaan maken.
Klopt, bij een fatsoenlijke voeding horen die condensatoren leeg te zijn voordat je die voeding uit je pc hebt, laat staan voordat je de case open gepriegeld hebt. Helaas is een voeding iets waar vaak op bespaard wordt, en met die Chinese rommel weet je nooit wat je aan zult treffen. Voorzichtigheid is nooit verkeerd bij zulke dingen, liever iets rustiger en iets veiliger aan de slag.
Pagina: 1