extra fan achterin atx-kast

Pagina: 1
Acties:

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
hoi,

achterin mijn atx-miditower zit nog een gat ter grootte van ongeveer 8cmx8cm. Om de warme lucht beter uit mijn kast te krijgen wil ik hier een fannetje voor/op/in monteren.

Hoe nu dit het beste aan te pakken?

Weet iemand waar dit soort fans verkrijgbaar zijn en hoe deze het best bevestigd kunnen worden?

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

case-fans kan je gloofik kopen bij www.oc-shop.nl en anders ff op pricewatch kijkuh http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Cat2=19
bevestigen doe je met 4 schroefies...lijkt me wel handig dat, als je er aan de ene kant lucht uit blaast, er aan de andere kant ook weer verse lucht inzuigt...

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

LET OP!

Allerbelangrijkste van PCjen is de luchtcirculatie in je kast.

Het begint met de FAN van je ATX voeding, die blaast (Als je een juiste kast hebt) koude lucht die hij aanzuigt van achter naar binnen via de onderkant van de voeding.

Wanneer je hier dus aan de achterkant van je kast een FAN wil gaan hangen die de warme lucht eruit gaat gooien, dien je dit te doen aan het eind van het koelproces, meestal worden die gaten waar jij het over hebt vlak onder je voeding gemaakt en zuig je dus alle verse koude lucht meteen weer af, waardoor je trouwe beestje het alleen maar warmer gaat krijgen, LET OP dus!

Tegenwoordig is het erg in om je kast goed te koelen alleen dat goed wil nogal eens de mist in lopen dus.

Blijf er dus voor zorgen dat er maar één (bij voorkeur koude) luchtstroom is in je Kast, die loopt van voeding naar uiteindelijk de uitgang voor warme lucht.

Er kunnen dus makkelijk wel andere koelers in je kast geplaatst worden, maar die moeten dan ook diezelfde richting aanhouden. anders gaat je CPU cooler ineens warme lucht op je rekeneenheidje blazen, waardoor deze in eens last krijgt van zwetende okselpitten en dergelijke..

Suuk 6

• Mindfields
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Dus zorg ook voor een intake fan.

Het beste is om boven in de kast de lucht er uit te laten zuigen en onder in de kast de lucht er in te blazen. Zie plaatje, maakt het een stuk duidelijker wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://www.quadrifoglio2001.com/atx_kast.jpg

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:01

Wildfire

Joy to the world!

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de voeding koele lucht de PC in zou blazen, zoals aangegeven op de tekening. Dit bleek echter in de praktijk compleet nutteloos omdat door de hitte van de voeding de lucht verwarmd werd. Daarom zul je bijna in alle ATX kasten voedingen vinden die warme lucht uitblazen. Dus dat gedeelte van je plaatje klopt helaas niet (meer).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 15:51
ik vond het ook al een raar verhaal
bij mij blaast hij toch echt de lucht naar buiten
ik heb meer een probleem, zoals zoveel denk ik, dat mijn orb echt precies onder de voeding zit, volgens mij staat hij dus een beetje in zijn eigen warmte te zwemmen
moet ook maar eens wat geforceerde lucht er doorheen zien te jagen

naast de voeding achterin zit nog een gaasje moet ik daar maar een cooler voor hangen?

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

• Mindfields
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Ik weet dat het plaatje niet helemaal klopt, maar het ging om het idee. Trouwens dit plaatje is ook maar geript uit C!T 1/2000 met een kleine mod.

Helaas is bij mij de situatie zoals op de tekening wel zo. En een beetje prutsen aan mijn voeding heb ik er niet voor over.

Verwijderd

Dat plaatje is uit een presentatie van de ATX specs. Toen bleek dat het niet helemaal werkte hebben de PSU makers gewoon de fan omgedraait. later zijn ook nog de ATX specs aangepast tbv dit. Trouwens wie vindt het nog mweer klote dat bij bigtower de voeding zo laag zit (dat je nog steeds last hebt van bijv. problemen met coolers enzo

ThavinNY

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Dat die voeding laag zit is wel goed. Daarboven kan ik nog 2 outtake fans monteren. Aan de voorkant kan ik een intakefan monteren maar volgens mij heeft die geen nut want er zitten geen luchtopeningen in de voorkant van de kast (en ik ga er niet in boren dat is lelijk).
'k Vraag me eigenlijk af waar de lucht überhaupt naar binnen gezogen wordt bij mijn kast, er zit nergens een opening in de kast.

Verwijderd

Wat is trouwens beter boys, kast open of dicht? die van mij staat nu open, alleen ik kan me voorstellen dat dicht beter kan zijn aangezien een afgesloten ruimte met cooler beter is dan open (=omgevings temp)

ik heb namelijk geen airflow in de kamer. of ik moet de koelkast ernaast openzetten! :-)

Verwijderd

Open lijkt mij ook.

Je hebt dan wel minder echte 'flow' van lucht van het vooronder naar 'achterboven', maar de kans op ophopingen van hete lucht zijn dan een stuk minder groot, omdat de hitte-producers hun warmte beter kwijt kunnen.

mARCO

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
bij bijna alle kasten is het nog steeds beter om hem open te zetten dan dicht.

in mijn eigen kast hem ik een aantal schotten geplaatst zodat de lucht (verplaatst door een 120mm fan) over alle componenten geleid wordt (eerst de pci en agp kaarten, dan over de proc en dan de kast uit door de bovenkant.

als gevolg hiervan koelt mijn kast dicht beter dan open

Verwijderd

Ik wil dus ook later een beetje airflow creeren. Ik heb nu een slotkoeler en het was de bedoeling dat die samen met mijn voeding een airflow zou creeren langs CPU en MXje. Echter de voeding was 200 watt, en aangezien ik toch nog een ATX voeding nodig had, had ik er maar een 230 in gezet en die 200 in de andere kast.

Maar, die 230 heeft geen fan aan de onderkant, en ik moet dus iets maken zodat er lucht naar binnen komt.

Mijn vraag is dus, is er ergens een site waar dit allemaal duidelijk wordt gemaakt dmv plaatjes ed? En dan bedoel ik niet 1 manier, maar meerdere manieren met alle voor en nadelen van elke manier.

Persoonlijk heb ik niet echt zin om te gaan boren ofzo.

Als jezelf veel ervaring met koelers:
Aan de voorkant zit een ruimte waar een koeler kan. Er zitten 3 "streepjes" aan beide kanten aan de voorkant. Waar ik bang voor ben, is de onderkant. Hier zit nl. ook nog een gat, maar ja, stof ligt ook op de grond. Aan de achterkant heb ik ook nog wat gaatjes vanaf de voeding tot aan de grond. Heeft het zin om hier 486 fannetjes op te zetten?
Pagina: 1