Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade game pc

Pagina: 1
Acties:

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Beste allemaal, na net top te zijn geholpen op een ander forum ben ik hier heen gekomen om te kijken of iemand mij verder kan helpen. Ik heb met mijn huidige pc last van plotselinge fps drops en na een kleine analyse door de behulpzame mensen op dit forum is de conclusie dat door er door de combinatie cpu en moederbord sprake was van oververhitting.

Het kopen van een nieuw moederbord/cpu cooler zou dit eventueel kunnen oplossen, maar omdat de pc al 4.5 jaar oud is kan ik dit geld beter investeren in een nieuwe setup, toch? Omdat ik zelf weinig verstand heb van hoe ik het beste de onderdelen samen kan stellen (dat blijkt uit het feit dat ik 4.5 jaar ge gamed heb met een setup die niet werkt :D) ben ik benieuwd of jullie mij zouden kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen, geen 3rd virtual reality gedoe, maar wel gewoon de zwaarste spellen die momenteel op de markt zijn met redelijke settings en fps. Ik speel nu veel Guild Wars 2, CSGO, battlefield enzo. Hier en daar wil ik nog wel eens een video renderen. Ook zou ik het chill vinden om de mogelijkheid te hebben om 2 schermen tegelijk te gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik zit zelf te denken ergens rond de 600 euro, maar dit is geen absoluut maximum aangezien mijn pc nu wel werkende is en ik het over een iets langere termijn kan kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Het volgende heb ik destijds gekocht. Het liefst wil ik natuurlijk zo min mogelijk kopen en alles meenemen. Ik weet dus niet zo goed welke onderdelen wel geschikt zijn om mee te memen na een upgrade en welke niet.

Moederbord: Asus M5A78L LE,socket AM3+
Harde schijf: Western Digital Blue 1TB
Processor: AMD FX-8150 Black Edition AM3+
Behuizing: Cooler Master Storm Enforcer
Cpu Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO
Geheugen: Corsair Vengeance BLUE 1600-4GB 2x
Voeding: Cooler Master GX 700WATT Lite
Videokaart: Asus Radeon HD7850 DCII

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik wil dus sowieso een nieuwe processor, en daarmee moederbord + geheugen. Is een nieuwe videokaart dan ook nodig? Hoeveel en welk geheugen is aangeraden? En is mijn voeding dan nog geschikt?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Na deze ervaringen met AMD en gaming zou ik eerder neigen naar een Intel processor.. maar ik las ook dat de nieuwe AMD cpus concurrerender waren.. Daarnaast was het ook niet helemaal de schuld van de processor maar eerder van mij die hem koppelde aan een verkeerd moederbord. Dus geen echte voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik vind mijn behuizing wel mooi, en ik hoef er dus geen extra geld aan uit te geven. Dus een moederbord dat in de huidige behuizing past heeft de voorkeur.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Graag een advies over de bovengenoemde zaken. Ik ben wat terughoudender om het zelf allemaal uit te zoeken omdat het vorige keer dus niet geweldig ging.

Alvast bedankt en groetjes Stijn.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:36
De huidige Ryzen line up is inderdaad véél beter dan wat ze vroeger hadden en concurreren fantastisch met wat Intel te bieden heeft. Nu zijn enkel de 'enthousiast' processors (Ryzen 7) te koop, voor een 'game only' setup kan je eventueel wachten op de Ryzen 5 processors die ergens in de loop van volgende maand uitkomen.
Wil je voor intel gaan, hoef je niet verder dan een i5 7500 te gaan (non K) met een B250 moederbord.
In beide gevallen zul je voor een nieuw setjes DDR4 geheugen moeten gaan. 8GB is in feite nog voldoende, maar als het budget het toelaat kan je evt voor 16GB gaan.

Ikzelf ben van een HD7870 naar een RX 480 gegaan, wat een pak meer performance gaf, dus ik zou ook een soortgelijke upgrade aanraden.

Ook een SSD'tje gaat je systeem een pak vlugger doen aanvoelen (niet in games, gewoon in snelheid van opstarten, laden etc...). Crucial's MX 300 lijn bied interessante 275GB en 525GB SSD's voor je games en OS, je kan je oude HDD dan nog gebruiken als 2e schijf.

Als laatste raad ik nog aan om een Corsair CX 450M voeding aan te schaffen (zeker als je voor de intel processor gaat). Ik heb persoonlijk niet zo veel vetrouwen in je huidige voeding...

Maak eens een lijstje, post het hier en probeer zelf wat inbreng in je topic te brengen. Gebruikers zat om je systeem/upgrade te beoordelen (en eigen inbreng word verwacht op GoT)

[ Voor 3% gewijzigd door DenHond op 26-03-2017 22:26 ]

• VosStijn
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 409,-€ 409,-
1Asus PRIME B350-PLUS€ 98,49€ 98,49
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 250,95€ 250,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2800C16R€ 66,55€ 66,55
1Corsair CX450M€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,49

Zoiets?

• DenHond
Ziet er relatief goed uit :*)
Je cpu koeler heeft wel een nieuwe bracket nodig voor AM4 (en ik heb geen idee of dit al uit is :p ). Je kan mss beter hier ook een nieuwe voor kopen, bvb de Freezer 33. Of je neemt een kijkje op de pricewatch.

Ik wil er enkel nog bijvermelden dat een i5 7500 in games 'grofweg' dezelfde prestaties zal bieden voor zo'n €200 minder...
De AMD is nu wel een 8core/16threads cpu, tov de 4core/4threads intel. De AMD kan in de toekomst een pak meer 'futureproof' zijn, maar heeft daar momenteel nog niet echt veel voordeel in.

• VosStijn
Is zo'n i5 of die Ryzen wel een redelijke upgrade van een fx8150? Ik heb er dus weinig verstand van maar op welke gebieden zou deze beter presteren? Als ik toch iets meer wil uitgeven welke i7 zou ik dan moeten kiezen? En is dat een stap die de moeite waard is?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
Een Ryzen 7 processor is echt complete overkill. Over enkele weken komt Ryzen 5 uit en dan kan je een uitstekende hexa-core voor €250 of quad-core voor €175 krijgen. Het geld wat je daarmee bespaart kan je een paar leuke games van kopen, investeren in een betere videokaart of gewoon lekker in je zak steken.

• DenHond
Bij de i7 is er enkel de i7 7700 (non k) voor niet overclockers. Deze heeft ook 4 cores zoals de i5, maar heeft hyperthreading, wat hem op 4 cores 8 threads brengt (tov 8/16 van AMD).

Voor games blijf je echter best bij een i5. Eigenlijk wacht je ook beter op de Ryzen 5 in dat geval.
Voor rendering, multi core gebruik (bv gamestreamen) is een ryzen 7 / i7 het overwegen waard.

[ Voor 14% gewijzigd door DenHond op 26-03-2017 23:34 ]

• VosStijn
Oke dankjewel beiden. Maar dan resteer ik toch met de vraag of die i5 of ryzen 5 wel een nuttige upgrade is van mijn huidige processor.

• VosStijn
En zou dit dan een betere oplossing zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 205,05€ 205,05
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 250,95€ 250,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2800C16R€ 66,55€ 66,55
1Corsair CX450M€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,-

• DenHond
Ik denk dat elke moderne cpu intel ix 7xxx of ryzen 5 (/7) een aanzienlijke upgrade is, gezien hij erg traag is.
Kijk eens in de review van tweakers waar ze hem tegenover de FX 8150 zetten.
VosStijn schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:46:
En zou dit dan een betere oplossing zijn?
Voor jouw gebruik wel. Ik heb hier zelf een i5 3570k, voor zowat elk spel is deze nog meer dan snel genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door DenHond op 26-03-2017 23:49 ]

• VosStijn
Oke groot verschil! Zie niet de i5 staan maar ik geloof je graag! in het lijstje dat ik stuurde is mijn keuze voor moederbord en geheugen dan oke? En zou mijn huidige cpu cooler passen op die i5?

• DenHond
Je cpu koeler kwam met AMD en Intel (115x) brackets, je gaat dan wel het intel bracket nodig hebben.
Je gaat ook de koeler met kuisalcohol moeten opschonen onderaan de heatsink, en dan zal je nog nieuwe koelpasta moeten kopen. De i5 7500 komt trouwens met een stock koeler (en pasta dat is reeds aangebracht op de heatsink).

Moederbord en geheugen zijn perfect in dat laaste lijstje :)

• VosStijn
Oke top, dus ik kan dan in principe ook gewoon de stock cooler gebruiken? Wat betreft de videokaart kan je wel zeggen dat het een flinke upgrade is van de hd7850 toch?

• DenHond
Kijk even in de review van Guru 3D, daar stoppen ze een R9 270x in de benchmarks, wat in feite een gerebrande HD7870 is (dus nog sneller dan de jouwe), en de RX 480 is zowat dubbel zo snel.
Ik heb vorige zomer de stap van mijn HD7870Ghz gezet naar de RX 480, en het was zeker de moeite.

En ja, je kan de stock koeler perfect gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door DenHond op 27-03-2017 00:14 ]

• VosStijn
Wauw! Oke ontzettend bedankt voor de hulp. Ik ga er nog even over nadenken of ik wil wachten op die nieuwe amd processor, anders word dit hem denk ik. Het beste verder!
Pagina: 1