BIOS reset steeds na stroomonderbreking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Ik heb thuis een server staan met een ASRock AM1H-ITX erin en sinds hier een paar maanden terug een stroomstoring was, start ie niet meer normaal op. De BIOS blijkt teruggezet naar fabrieksinstellingen, met een datum in 2014. En met zo'n datum lukt het niet om met m'n netwerk te verbinden.

Nu heb ik de website van dat moederbord opgezocht en heb een paar dingen geprobeerd:
1. Ik heb gekeken naar de "Clear CMOS Jumper" (zie p. 21 van de handleiding) en vastgesteld dat deze in de "default" positie zit.
2. Ik heb de firmware geüpdatet.
3. Ik heb een nieuwe batterij gekocht en die erin gedaan.

Nog steeds reset iedere keer de BIOS als de stekker er even uit gaat. Iemand een idee hoe ik dat op zou kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersron
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-06 11:40
Heb je een UPS aan je server hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersron
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-06 11:40
tweakersron schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:11:
Heb je een UPS aan je server hangen?
Ow wauw kijk nu pas naar je "server" moederboord.... Je hebt een normaal systeem "omgetoverd" tot "server".. Dan zul je inderdaad wel geen UPS hebben. Waarschijnlijk is je moederboord gewoon kapot door een piekspanning. Koop een nieuwe voor 5 tientjes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Begin eerst eens met een nieuwe batterij op je moederbord van een euro ofzo. Knoopcel ding wat ergens op je moederbord zou moeten zitten.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:05
Waarschijnlijk heeft de de cmos batterij een opdonder gekregen, deze vervangen en hij zal het weer doen. Als deze leeg is dan onthoudt hij de instellingen namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 16:10

nexhil

BAM!

ExilaaHH schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:16:
Waarschijnlijk heeft de de cmos batterij een opdonder gekregen, deze vervangen en hij zal het weer doen. Als deze leeg is dan onthoudt hij de instellingen namelijk niet.
Hij heeft er al een nieuwe batterij in gestopt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
nexhil schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:17:
[...]

Hij heeft er al een nieuwe batterij in gestopt :>
Woeps ... overheen gelezen :)

Anyway, hoe weet de TS zeker dat de batterij goed is? En anders een garantieclaim bij winkel of verzekeringsclaim bij verzekeraar indienen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
tweakersron schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:14:
[...]

Ow wauw kijk nu pas naar je "server" moederboord.... Je hebt een normaal systeem "omgetoverd" tot "server".. Dan zul je inderdaad wel geen UPS hebben. Waarschijnlijk is je moederboord gewoon kapot door een piekspanning. Koop een nieuwe voor 5 tientjes :*)
Kan dat? Dat alleen dat stukje kapot is? Als ik er een scherm aan hang en de klok goed instel, werkt ie namelijk perfect. Trek ik de stekker er dan uit, dan springt ie een paar jaar terug. Ik heb inderdaad geen UPS, maar zat er nu haast aan te denken er eentje te nemen om 'm weer aan de praat te krijgen houden.

@redfoxert : ik weet niet zeker of de batterij goed is, maar het lijkt me al sterk dat de oude op is en nu heb ik er een gloednieuwe in. Zou ik nog kans maken met een garantie-/verzekeringsclaim? Dat is misschien nog wel de moeite waard. :)

Dank voor de tips en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nonstop decay
Het is opgelost!
Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van ASRock, die me uitstekend hebben geholpen. Uiteindelijk kwam het erop neer dat zij me een nieuwe CMOS-batterij hebben opgestuurd, waarmee alles weer naar behoren werkt. :D
Pagina: 1