Vraag

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-03 19:57
Hallo allemaal,

Ik heb nu al een paar jaar een zelfbouw pc en ook al sinds het begin hetzelfde probleem. Bij zwaardere spellen heb ik op willekeurige momenten, wel wanneer er veel gebeurt op het scherm, frame rate drops. Het gaat dan plots omlaag naar 10-20 fps en na een seconde of 30 weer omhoog.

Ik heb een AMD FX8350 processor en een Radeon HD7850 videokaart. Nu zijn deze alweer wat verouderd, maar volgens mij zouden deze de spellen die ik speel makkelijk aan moeten kunnen.

Als ik kijk naar de temperatuur van de processor zit deze op de momenten dat de frame rate drops gebeuren steeds rond de 60, kan het zijn dat hij te warm word? Ik weet zelf niet meer wat ik kan doen en twijfel er over om gewoon een hele nieuwe set te kopen. Liever niet, maar ik heb er lang niet genoeg verstand van om nu goed te kunnen zien waar het probleem vandaan komt. Misschien weet een van jullie wat ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt, vriendelijke groet Stijn.

Alle reacties

• E65
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Rest van de specificaties? Moederbord, voeding, behuizing?

[Voor 10% gewijzigd door E65 op 26-03-2017 18:34]

Doet graag mooie dingen met geluid

• VosStijn
Na even zoeken mn oude bestelling terug gevonden,

Moederbord: Asus M5A78L
Voeding: Cooler Master GX 700 Watt Lite
Processor: de 8150 dus niet 8350 zoals ik eerst zei.
Behuizing: Cooler Master Storm Enforcer

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anoniem: 683497
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hiermee is het inderdaad normaal om framedrops te krijgen met een FX 8350. Dat moederbord is helaas verre van geschikt voor zo'n dikke CPU waardoor het gebied rondom de CPU socket dat voor bruikbare stroom voor de CPU zorgt veel te warm wordt. Dit omdat de FX 8350 toch best wat stroom vraagt en dat kan het moederbord niet aan. Om doorbranden te voorkomen, klokt je moederbord de CPU terug om zo weer wat af te koelen. Na die 30 seconden is hij wat afgekoeld en kan hij er weer even tegen aan.

Welke CPU koeler gebruik je precies? Dit heeft ook invloed op het overhitten van het eerder genoemde gedeelte (VRM).

• VosStijn
Oke bedankt voor je reactie!

Ik heb er een Cooler Master Hyper 212 EVO op zitten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Dat maakt het helaas niet veel beter. Als je al een dergelijk moederbord gebruikt, kun je het beste een top down blowing koeler gebruiken, zoals bijvoorbeeld de standaard meegeleverde koeler van de FX 8350. De fans van dit soort koelers blazen namelijk richting het moederbord waardoor die ook nog wat koeling krijgt. Als je die koeler nog hebt is het zeker het proberen waard om die eens te gebruiken.

• VosStijn
Oke nogmaals bedankt voor je reacties, duidelijk. Ik wilde sowieso al een nieuw moederbord kopen, om ook usb 3.0 te kunnen gebruiken. Zou dit in combinatie met een nieuwe koeler het probleem kunnen oplossen denk je?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32
Zou persoonlijk geen nieuwe moederbord kopen voor zo platform, kan je beter upgraden naar een meer nieuwe platform

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, dat wilde ik ook net zeggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Niet online
Waarschijnlijk wel, maar voordat je nieuwe dingen gaat kopen kun je om het zeker te weten bijvoorbeeld even een gewone kamer ventilator in je kast richten en dan met name het gebied links en boven van de CPU/CPU koeler. Als je dan geen drops meer krijgt dan weet je dat het hieraan ligt.

Het goedkoopste moederbord dat goed geschikt is voor je CPU is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P en dan kun je je huidige 212 Evo ook wel blijven gebruiken.

Maar zoals popie en Reepje ook al zeggen, wellicht kun je de boel verkopen en dan een nieuwe moderne set er voor terug kopen. Waarschijnlijk ben je dan niet eens zo veel meer kwijt dan dat je voor een nieuw moederbord kwijt zou zijn, terwijl je wel meteen een leuke upgrade hebt.

• VosStijn
Bedankt allemaal.

Het kopen van een nieuwe cpu, moederbord, en videokaart lijkt me inderdaad voor de lange termijn nu slimmer, en leuker natuurlijk :D. Maar dan is de volgende stap natuurlijk: Welke dan? Ik zal daar hier geen vragen over stellen en ga eerst even zelf kijken. Als ik er niet uit kom kun je me waarschijnlijk vinden in het aankoopadvies forum. In iedergeval bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee