Ik wil graag voorstellen om op zijn minst een uitbreiding te overwegen voor het huidig ondersteunde GIF-formaat, door het WebP-formaat te implementeren voor gebruikers avatars, of om uiteindelijk een overgang te maken van avatars gebruikmakend van het GIF-formaat naar het WebP-formaat.
Let wel dit topic staat los van de bestaande Willen we bewegende user icons ja oder nein? discussie die momenteel al blijkbaar enige tijd niet meer aan de orde is.
Vanwaar dit voorstel? Vragen jullie je vast af.
Nou om te beginnen vielen mij namelijk bij het uploaden van een gebruikers avatar een aantal zaken op.
Ten eerste moest ik het origineel verkleinen naar '60 x 60 pixels en maximaal 100 KiB groot' aangezien Tweakers dat eist.

Nadat ik dat had gedaan bleek dat vooralsnog niet voldoende om de .gif als avatar te kunnen uploaden.

Zie het resultaat:

Toen heb ik gepoogd de verkleinde .gif qua bestandsgrootte met compressie in te perken. Nogmaals geen resultaat waarmee ik uit de voeten kan. En de kwaliteit ging er alleen maar op achteruit.
Zie het resultaat:

Dit bleef een tijd doorgaan met andere opties zoals 'color reduction' en 'color reduction + dither'. Uiteindelijk bleef er geen kleurwaarde meer over en om maar niet te spreken over de kwaliteit.

Zie het resultaat:

Al kon ik nu wel daarmee de .gif uploaden. Was dit voor mij simpelweg onacceptabel.
Toen kwam ik er achter dat er ook nog zoiets bestaat als Animated WebP Maker. Waarmee ik een .gif naar .webp kan converteren.
Het resultaat met Animated WebP Maker/GIF to WebP converter:

File size: 65.08K, width: 60px, height: 60px, frames: 112, type: webp
Nogmaals de verkleinde GIF:

File size: 352.22K, width: 60px, height: 60px, frames: 112, type: gif
Was ik eindelijk blij met het resultaat en wou ik de .webp uploaden als avatar op Tweakers.
Krijg ik opeens deze melding voorgeschoteld:
Upload icoon : Dit bestand is geen geldige afbeelding.
Let wel dit topic staat los van de bestaande Willen we bewegende user icons ja oder nein? discussie die momenteel al blijkbaar enige tijd niet meer aan de orde is.
Vanwaar dit voorstel? Vragen jullie je vast af.
Nou om te beginnen vielen mij namelijk bij het uploaden van een gebruikers avatar een aantal zaken op.
Ten eerste moest ik het origineel verkleinen naar '60 x 60 pixels en maximaal 100 KiB groot' aangezien Tweakers dat eist.

Nadat ik dat had gedaan bleek dat vooralsnog niet voldoende om de .gif als avatar te kunnen uploaden.

Zie het resultaat:

Toen heb ik gepoogd de verkleinde .gif qua bestandsgrootte met compressie in te perken. Nogmaals geen resultaat waarmee ik uit de voeten kan. En de kwaliteit ging er alleen maar op achteruit.
Zie het resultaat:

Dit bleef een tijd doorgaan met andere opties zoals 'color reduction' en 'color reduction + dither'. Uiteindelijk bleef er geen kleurwaarde meer over en om maar niet te spreken over de kwaliteit.

Zie het resultaat:

Al kon ik nu wel daarmee de .gif uploaden. Was dit voor mij simpelweg onacceptabel.
Toen kwam ik er achter dat er ook nog zoiets bestaat als Animated WebP Maker. Waarmee ik een .gif naar .webp kan converteren.
Het resultaat met Animated WebP Maker/GIF to WebP converter:

File size: 65.08K, width: 60px, height: 60px, frames: 112, type: webp
Nogmaals de verkleinde GIF:

File size: 352.22K, width: 60px, height: 60px, frames: 112, type: gif
Was ik eindelijk blij met het resultaat en wou ik de .webp uploaden als avatar op Tweakers.
Krijg ik opeens deze melding voorgeschoteld:
Upload icoon : Dit bestand is geen geldige afbeelding.