Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sei2ure
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 22:21
Ik ben momenteel mijn oude 5.1 surroundset aan het vervangen voor een degelijke stereo HiFi set. Hiermee wil ik meer nadruk leggen op muziek dan op films/games.

Ik heb al redelijk wat research gedaan (lezen, luisteren, kijken) en momenteel neig ik naar een combinatie van de Marantz PM6006 en twee Jamo C 97 vloerstaanders. Helaas ben ik er nog niet in geslaagd om deze exacte combinatie te kunnen beluisteren, wel heb de beide apart kunnen beluisteren.

Nu is er nog één potentieel probleem met deze configuratie. Jamo adviseert qua versterking minimaal 60 watt (6 ohm, 89dB). De Marantz PM6006 produceert 45 watt bij 8 ohm en 60 watt bij 4 ohm. Dit verteld mij dat hij ongeveer 52 watt zou leveren bij de 6 ohm van de Jamo's. Dit is in theorie aan de magere kant voor de Jamo's.

Om het lastiger te maken lijkt het erop dat Marantz wellicht wat terughoudend is geweest bij het opstellen van de specificaties, dit blijkt uit meerdere reviews die online te vinden zijn. Daarnaast geeft Marantz zelf aan dat het vermogen en de controle daarover juist een van de sterke punten is aan dit model.

De grote vraag is dus:
Zal de Marantz PM6006 in staat zijn om de twee Jamo C 97 luidsprekers naar behoren aan te sturen?

Ik begrijp dat het altijd beter kan, zeker in de HiFi wereld. Wat in mijn ogen belangrijk is, is dat de twee onderdelen in kwestie (versterker en luidsprekers) elkaar zo min mogelijk tegenwerken. Ik heb geen ervaring met een situatie als deze, ik hoop dat iemand mij hierover advies/richting kan geven! :)

Aanvullend:

Ik ben absoluut niet van plan om de set qua volume tot een uiterste te drijven, hij komt te staan in mijn appartement met een redelijk grote woonkamer.

Een krachtigere versterker van Marantz valt buiten mijn budget, de PM6006 is momenteel gunstig geprijsd maar de eerste logische opvolger is direct honderden euro's duurder. Tweedehands geniet niet de voorkeur.

Ik lijk nergens te kunnen vinden dat de Jamo C 97 luidsprekers moeilijk zijn om aan te sturen, daar moet ik wel bij zeggen dat er nog bijzonder weinig te lezen is over deze luidsprekers.

Beste antwoord (via Sei2ure op 27-03-2017 19:39)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 23:48
Reken eens uit hoe veel dB je behaalt als je echt 60 Watt door die speaker heen stuurt. Dan kom je op waardes uit die je in de huiskamer echt niet gaat gebruiken. De kreten dat je met normaal gebruik op soms nog geen Watt per kanaal zit zijn geen onzin. En al zou je een zwaardere receiver nemen dan win je puur qua vermogen weinig. De stap van 50 naar 100 Watt is net zo groot als de stap van 1 naar 2 Watt: 3 dB meer. Een waarde die voor het menselijk oor niet eens duiden waarneembaar is.

Dergelijke waardes van speaker en receiver moet je eigenlijk niet naar kijken en zeker niet willen matchen. Dat maakt het geheel letterlijk ondoenbaar. Waarbij je ook niet door kan rekenen door te delen of te vermenigvuldigen. Weerstand van de speaker fluctueert over het gehele bereik waardoor die nominale 6 Ohm al niets zegt. En een versterker? Die heeft geen weerstand, die reageert op wat de speaker doet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Reken eens uit hoe veel dB je behaalt als je echt 60 Watt door die speaker heen stuurt. Dan kom je op waardes uit die je in de huiskamer echt niet gaat gebruiken. De kreten dat je met normaal gebruik op soms nog geen Watt per kanaal zit zijn geen onzin. En al zou je een zwaardere receiver nemen dan win je puur qua vermogen weinig. De stap van 50 naar 100 Watt is net zo groot als de stap van 1 naar 2 Watt: 3 dB meer. Een waarde die voor het menselijk oor niet eens duiden waarneembaar is.

Dergelijke waardes van speaker en receiver moet je eigenlijk niet naar kijken en zeker niet willen matchen. Dat maakt het geheel letterlijk ondoenbaar. Waarbij je ook niet door kan rekenen door te delen of te vermenigvuldigen. Weerstand van de speaker fluctueert over het gehele bereik waardoor die nominale 6 Ohm al niets zegt. En een versterker? Die heeft geen weerstand, die reageert op wat de speaker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sei2ure
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 22:21
Bedankt voor je (snelle) en heldere reactie! Als je het zo bekijkt lijkt het vermogen inderdaad geen probleem te zijn.

De reden dat ik deze vraag hier heb gesteld kwam deels ook voort uit een gesprek met een medewerker van een bekende HiFi winkel (welke is denk ik niet relevant). Hij gaf namelijk aan dat er een kans bestond dat er ruis zal ontstaan doordat de versterker te hard zou moeten werken, wat ten koste gaat van klank.

Nu weet ik dus niet of dit hier werkelijk een zorg zal zijn, of dat ik dat kan plaatsen in de categorie 'upselling', het is en blijft natuurlijk een verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak je geen zorgen, deze versterker zal meer dan voldoende vermogen hebben om de luidsprekers aan te sturen. De versterker gaat echt geen extra ruis geven en het gaat ook niet ten koste van de klank. Sterker nog, het lijkt me een uitstekende combinatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een PM6006 die een setje Kef LS50 aanstuurt. Prima versterker.

Mijn speakers hebben een gevoeligheid van 85 dB, dus minder makkelijk aan te sturen dan jouw C97's. Als ik met een cd'tje de volumeknop halverwege zet (dus op 12 uur), word ik bijna doof.

Geen problemen met vermogen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
ruis ontstaat niet door dat een versterker harder zou moeten werken door een te zware speaker.
ruis ontstaat eerder door ruis op het signaal, dat simpelweg versterkt wordt.

Andere mogelijkheid is de "hiss" die in versterkers altijd wel aanwezig is en hoorbaar is wanneer je een eindtrap (versterker) op vol vermogen zet zonder wat uit te sturen. Dit is wat mij betreft af te raden in een thuis situatie.

het verhaal ruis slaat dus nergens op.

Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat er bij te weinig vermogen, minder controle is over de drivers/woofers in de kasten. Dit heb ik ervaren in mijn HIFI opstelling, maar ook in mijn PA verzameling ;-)

Minder vermogen op woofers (zelfde volume), betekend wolligere bass, minder controle over de speaker.
dit kan dus klinken alsof het meer aanwezig is.
Wanneer je gaat oversturen (clippen), heb je eerder kans om één van de twee componenten kapot te spelen, (woofer of versterker)

één versterker kanaal, voor alle drivers (een full-range kast) met passieve filters, klinkt met meer vermogen beter, omdat je meer controle hebt over het laag, en ook is er meer "kracht" over om de hoog drivers te voorzien van sap.

Ik heb zware jamos staan, de D590. In combinatie met een harman kardon versterker (55w) was het laag absurd. met mijn huidige marantz 6008 (160w ?) is het geluid veel beter in balans.

In de PA wereld voeden we ongeveer 2x het vermogen van de speaker (RMS). Dit is zoals eerder gezegd niet bepaald nodig in een huiskamer ;-)

Laat je keuze mbt een reciever eerder afhangen van de functionaliteit, dan van vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Speakers die in 1975 40 watt meekregen, krijgen nu 8000 watt mee. Heel de specificaties slaan nergens meer op. Luister ernaar en als jij het goed vind, is het goed.

Als je echt meer wilt, kun je altijd een versterker kopen die tot stand 11 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Diminish schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:17:
Ik heb zware jamos staan, de D590. In combinatie met een harman kardon versterker (55w) was het laag absurd. met mijn huidige marantz 6008 (160w ?) is het geluid veel beter in balans.
Jamo D590: impedantie 4 Ohm nominaal, dat is inderdaad lager dan je gemiddeld ziet maar de gevoeligheid van 90 dB maakt het mijns inziens weer een zeer makkelijk aan te sturen speaker. Het verschil wat je ervaart zal eerder in de (betere) DSP of Room EQ van de Marantz zitten dan aan de vermogenswinst. Die overigens niet de 150 Watt is die je aanhaalt. Die waarde is de niet representatieve waarde gemeten om de gemiddelde consument zich tot het apparaat aangetrokken te laten voelen. Veelal gemeten op een niet representatieve pieptoon bij een berg THD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
ik hoorde laatst dat iemand met deze versterker last had van ruis op de optische ingang. Klinkt dat iemand bekend in de oren?

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
marcellux schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:03:
ik hoorde laatst dat iemand met deze versterker last had van ruis op de optische ingang. Klinkt dat iemand bekend in de oren?
Bij deze gaat dit topic dicht. Het is niet handig om een oud topic uit de sloot te trekken bijna een jaar na dato. Daarnaast heeft de post totaal niets te maken met de topic-start; dergelijke topic-kapingen zijn sowieso niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.