Upgrade advies C2D 8gb 2x 8600gt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:16
Mijn vraag

Ik heb een gecasemodde PC in mn slaapkamer staan die ik nauwelijks gebruik en dat vind ik zonde, hij is wat traag maar dat komt volgens mij doordat de boel opnieuw geinstalleerd moet worden maar ergens verdenk ik ook de voeding. Momenteel zitten er 2 schijven van 160gb in voor het OS in raid 0? (Dat ze redundant zijn) en een 1tb voor opslag.

Nu twijfel ik er over wat ik het beste kan upgraden en of dat het waard is, momenteel is de setup in zn geheel als volgt:

Relevante software en hardware die ik gebruik

Core2duo E???? 2,95 ghz dacht ik, relatief snelle c2d volgens mij
8gb Ram
Asus striker mobo (gamers edition)
2x 160gb in raid
1x 1tb opslag
2x Geforce 8600GT 512mb in SLI
Sweex "600w" voeding

Wat ik er mee wil

Normaal gebruik + wat occasional gaming en HD materiaal bekijken.

Wat kan ik het beste upgraden en heeft dat zin?

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017

Ga je eerst maar eens inlezen wat de mogelijkheden zijn en wat je budget is, je huidige systeem is zwaar verouderd en daar kan je niks meer mee

[ Voor 28% gewijzigd door keur0000 op 26-03-2017 14:59 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Als de S.M.A.R.T. gegevens van de 1TB HDD nog goed zijn kun je die mee nemen voor data opslag. Kun je de rest upgraden.

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:31
Als je het systeem wil behouden, iig die Sweex voeding vervangen door iets degelijks.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:06
Voor af en toe een spelletje is dat ding prima, als het maar niks zwaars is. Ik zou een SSDtje erin stoppen en daar Windows opnieuw op installeren. Maar inderdaad die Sweex voeding zeker vervangen.

Hallo

• 1nsane
@mach2 ja precies. Zit te denken om een goeie 2e hands voeding te halen en een SSD inderdaad.

Hoeveel watt zou ongeveer toereikend moeten zijn als het een voeding met 80+ cert is?

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-02 21:15
wil je ook de videokaarten vervangen door 1 moderne videokaart, dan is veel minder watt namelijk voldoende

• 1nsane
@dennisdennis12 ik wil die uiteindelijk wel gaan upgraden.

Voor nu wil ik dit systeem weer gangbaar maken maar niet gelijk honderden euro's uitgeven.

Zit dus te denken aan een iets snellere cpu voor dit platform(kost niet zo veel denk ik als ik een rappe C2Q haal), betere voeding en een SSD voor de windows partitie.

Dat moet wel lukken toch 2e hands voor pak em beet 100 a 150 eu? In de toekomst wil ik dan een ander mobo + cpu + ram halen en een andere gpu.

Zou een voeding van 350w voldoende zijn of moet ik denken aan 450 of nog hoger?

• mach2
Ik zou dan meteen een goede voeding halen als je uiteindelijk gaat upgraden...die kun je dan gewoon meenemen naar je nieuwe systeem, zo ook de SSD.

Hallo

Verwijderd

Kijk bij de voeding vooral naar de kwaliteit. Je hebt niks aan een voeding van +/- 5 jaar oud welke zijn beste tijd al heeft gehad. Daarmee is de keuze nogal klein, in V&A is eigenlijk alleen de V&A aangeboden: Seasonic G-series 360 watt een interessante voeding voor jouw. Dat is een voeding van goede kwaliteit welke nog een tijd lang mee moet kunnen. Al de andere voedingen zijn of van lage kwaliteit of zijn gewoon veel te overdreven.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je cpu is erg sloom, en er niets snellers te krijgen.

Je kan een nieuwe voeding doen omdat de oude nu niet werkelijk goed is, maar waarom zou je.

Gewoon sparen voor een nieuwe pc en de dan alleen de oude HDD meenemen. De rest kan het museum in.

• dennisdennis12
verder heb je ook als nadeel dat je nu 2 videokaarten hebt, die waarschijnlijk een sterkere voeding nodig hebben dan 1 moderne videokaart.

• dennisdennis12
ik zou gewoon kijken naar wat je eisen zijn voor een pc, en of je een nieuwe pc kunt samenstellen hiervoor. eventueel zou je misschien nog wel de kast e.d. van jouw huidige pc kunnen gebruiken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:48:
verder heb je ook als nadeel dat je nu 2 videokaarten hebt, die waarschijnlijk een sterkere voeding nodig hebben dan 1 moderne videokaart.
Heb je al gezien welke kaart hij nu heeft? Die verbruikt max 45 watt, dus 2 stuks max 90. Een beetje grafische kaart zal hedendaags dat zeker nodig hebben.

En de kracht die deze 2 kaarten geven? Minder dan de ingebouwde igpu op de intel cpu's van tegenwoordig.
Zelfs de ingebouwde graphics van een pentium van 60 euro is al stukken sneller

• dennisdennis12
daarvoor gaf ik ook aan dat een nieuwe videokaart waarschijnlijk minder stroom verbruikt. waarschijnlijk zal ts hierna geen snelle videokaart kopen, omdat hij die nu blijkbaar ook niet nodig heeft.

• mach2
Museum.....mwoohaa, ik heb bijvoorbeeld tot halverwege vorig jaar gegamed op mijn q9550 (ok is een quadcore en hij draaide op 3.6Ghz) met een GTX 660 draaide GTA 5 prima op medium. Daarmee wil ik zeggen dat stel het is bijvoorbeeld een E8400 wat hij heeft dat wat simpelere spellen prima moeten kunnen. En zeker met een SSD is zo'n systeem snel zat. Je zit alleen wel met die 2 trage videokaarten.....

Blijf ik er uiteraard bij dat als je wat nieuws koopt koop goed spul wat je mee kan nemen naar een nieuwe pc. Dan is het geen probleem om het eerst in dit oude beestje te hangen....

Hallo

• 1nsane
Ik zou op den duur best een snellere videokaart willen etc. Mijn doel is om met wat spullen die ik kan hergebruiken bij een volledige upgrade, het huidige systeem weer goed werkend te krijgen.

Die voeding is gewoon een disaster waiting to happen voor de overige componenten denk ik gezien de reputatie van die dingen.

Een goede voeding en SSD lijken me een goeie optie alleen voor de voeding wil ik weten welk wattage voldoende is voor nu en als ik straks volledig ga upgraden. Qua processor, tja, als voor 15 euro een C2Q kan kopen 2e hands die sneller is dan de E8300 die er nu geloof ik in zit dan ben ik daar voor de komende maanden wel tevreden mee. Als ik dan m'n vakantiegeld + bonus binnen heb dan ga ik de rest aanpakken (dus ander mobo, cpu, gpu, ram).

Daar over gesproken, wat zou voor mij een goede 2e fase upgrade zijn? Ik hoef dat ook niet per se nieuw te kopen. Ik las verschillende verhalen over of je een i5 of i7 moet gaan nemen als je er redelijk mee wilt gamen maar dat een i7 niet per se een meerwaarde heeft. Verdere vragen daar over:

- Welk platform i5 of i7 is 2e hands betaalbaar en gangbaar genoeg?
- 8gb ram voldoende of toch voor 16gb opteren?
- welke videokaart is betaalbaar 2e hands en is in staat om de wat recentere spellen normaal te spelen? (hoeft dus niet op maxed out resolutie etc)

ik zat te denken aan een budget van rond de 300 a 350 euro max (Excl de voeding en SSD want die heb ik dan al).

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 29-03-2017 18:27 ]

• dennisdennis12
dat ligt er vooral aan welke games je wilt spelen

• 1nsane
mach2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:19:
Museum.....mwoohaa, ik heb bijvoorbeeld tot halverwege vorig jaar gegamed op mijn q9550 (ok is een quadcore en hij draaide op 3.6Ghz) met een GTX 660 draaide GTA 5 prima op medium. Daarmee wil ik zeggen dat stel het is bijvoorbeeld een E8400 wat hij heeft dat wat simpelere spellen prima moeten kunnen. En zeker met een SSD is zo'n systeem snel zat. Je zit alleen wel met die 2 trage videokaarten.....

Blijf ik er uiteraard bij dat als je wat nieuws koopt koop goed spul wat je mee kan nemen naar een nieuwe pc. Dan is het geen probleem om het eerst in dit oude beestje te hangen....
Precies, de tijd van vroegah toen je met je Pentium 200mhz met MMX de deur uit liep van de winkel dat je bij thuiskomst al naar iets nieuws moest gaan kijken omdat het traag werd is veranderd denk ik.

Tot recent had ik een laptop met een C2D en dedicated Geforce 8400m ofzoiets en daar kon ik prima mee werken voor de meeste dingen. Nu heb ik een Thinkpad T410 met SSD erin met een i5 maar dat is ook al een wat ouder ding en dat draait voor normale zaken als internet en wat simpelere spellen ook gewoon.

Ik wil best de hele santekraam in een keer upgraden maar ik heb geen 1000 euro op de plank slingeren die ik er even tegenaan kan gooien. Niet dat ik arm ben, in tegendeel maar de prioriteit ligt denk ik net even anders.

• mach2
Wat voor voeding..... Dat weet The Mask vele malen beter dan ik. Qua SSD kun je bv kijken naar een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB . Ik zou pas later als je het 2e deel wil upgraden kijken naar de hardware, wie weet is er tegen die tijd al weer wat anders dan nu.....

Hallo

• 1nsane
mach2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:26:
Wat voor voeding..... Dat weet The Mask vele malen beter dan ik. Qua SSD kun je bv kijken naar een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB . Ik zou pas later als je het 2e deel wil upgraden kijken naar de hardware, wie weet is er tegen die tijd al weer wat anders dan nu.....
Mja, kan me er nu wel alvast in verdiepen toch? vakantiegeld + bonus komt in mei ergens gok ik dus zo ver weg is dat niet maarja, blijf een hobbyist en vind het gewoon leuk om met minimale middelen maximaal resultaat te halen.

Natuurlijk zou ik tot dan kunnen wachten en in 1x alles kopen maar vind het leuker om lekker te klussen en tegen die tijd de rest van de upgrade te doen.

Verwijderd

Ga dan nu voor een ssd pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB en voeding pricewatch: Corsair TX550M V2 die je mee kan nemen naar een volgend systeem.
Misschien is het wat om ipv je huidige kaarten er tijdelijk een HD 7850 (bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5 of GTX 660 (V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 660 2GB in te stoppen. Voor niet al teveel heb je dan een kaart die veel beter presteert dan de twee die je nu hebt.
Pagina: 1