Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DD-WRT - lokale DNS vs global DNS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 18:58
Vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik via mijn lokale netwerk mijn NAS kan aanroepen via dezelfde DNS hostnaam als op het publieke net? Dus mijn computer (of elk ander mobiel apparaat) moet bij het aanroepen van mijnnas.mijndomein.com moet op mijn eigen netwerk 192.168.x.x als A record krijgen en op het publieke net mijn publieke IP adres.

Mijn situatie: Ik heb een TP-Link 4300 router met daarop dd-wrt draaien. Daarvoor heb ik een KPN experiabox staan. In deze experia box heb ik de dd-wrt in het DMZ opgenomen.

Ik ben dus opzoek naar hopelijk een setting op de router. Ik snap dat ik dingen kan uithalen op mijn PC dmv een hostfile aanpassing, maar het liefst wil ik dat dit zonder omkijken gebeurd.

Mogelijk dat het iets te maken heeft met local domein, maar ik kan daar 123... niet echt iets duidelijk over vinden.

Thx.

Beste antwoord (via lucas321 op 26-03-2017 12:36)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

lier

MikroTik nerd

Fijne van (onder andere) DD-wrt is dat ze een hele uitgebreide Wiki hebben:
https://www.dd-wrt.com/wi...our_local_network_-_HOWTO

Als je deze route in gaat (die ook heel logisch is), zorg er dan wel voor de alle clients alleen de router als DNS server mee krijgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

lucas321 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:22:
Vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik via mijn lokale netwerk mijn NAS kan aanroepen via dezelfde DNS hostnaam als op het publieke net? Dus mijn computer (of elk ander mobiel apparaat) moet bij het aanroepen van mijnnas.mijndomein.com moet op mijn eigen netwerk 192.168.x.x als A record krijgen en op het publieke net mijn publieke IP adres.

Mijn situatie: Ik heb een TP-Link 4300 router met daarop dd-wrt draaien. Daarvoor heb ik een KPN experiabox staan. In deze experia box heb ik de dd-wrt in het DMZ opgenomen.

Ik ben dus opzoek naar hopelijk een setting op de router. Ik snap dat ik dingen kan uithalen op mijn PC dmv een hostfile aanpassing, maar het liefst wil ik dat dit zonder omkijken gebeurd.

Mogelijk dat het iets te maken heeft met local domein, maar ik kan daar 123... niet echt iets duidelijk over vinden.

Thx.
Split (brain) DNS. Ofwel: Je moet dan je eigen interne DNS server gaan draaien. En da's geen oplossing zonder "omkijken".

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:42
DD-wrt werkt waarschijnlijk ook met dnsmasq, waar je dat vrij eenvoudig in kunt aanpassen.
In de configfile met een
code:
1
address=/mijnsubdomein.vanmijnfantastischedomein.tld/192.168.1.10

Of het bij DD-wrt ook ergens makkelijk toegankelijk is via de grafische schil zou ik zo niet weten, maar dat valt ongetwijfeld uit te zoeken :)

Acties:
  • Beste antwoord

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

lier

MikroTik nerd

Als je deze route in gaat (die ook heel logisch is), zorg er dan wel voor de alle clients alleen de router als DNS server mee krijgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 18:58
lier schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:19:

Thanks, ik zat dus te zoeken op verkeerde term. Gaan we nooit meer vergeten. DNSMasq _/-\o_