Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestUnknown
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Hey

Ik heb een Geforce 1070 Jetstream waarvan ik de fancurve beheer met MSI Afterburner.

Werkt goed, maar ik heb het zo ingesteld dat op een bepaalde temperatuur de fans helemaal stilvallen. Na een intensieve gamesessie is natuurlijk alles in de case vrij warm en als de fans dan stilvallen, blijft de temperatuur van de gpu een tijd rond deze warmte hangen.

Met gevolg dat de fans continu opspringen, stilvallen, opspringen,...

Is het mogelijk om bijvoorbeeld de fancurve zo in te stellen dat ze blijven draaien tot de gpu afgekoeld is tot bv 45 graden, maar pas terug opspringen bij 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

RestUnknown schreef op zondag 26 maart 2017 @ 00:57:
Is het mogelijk om bijvoorbeeld de fancurve zo in te stellen dat ze blijven draaien tot de gpu afgekoeld is tot bv 45 graden, maar pas terug opspringen bij 50 graden?
Wat is de logica hierachter?
Enerzijds zie je 45c als perfecte temperatuur maar anderzijds vind je het prima dat er geen actie wordt ondernomen bij 48c?
Waarom niet gewoon de grens op die 50c wegzetten?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestUnknown
De logica is dat het continu op en afspringen van de fans een irritant geluid maakt.

Ik vind het idd prima dat ze pas later opspringen dan dat ze afslaan. Teken dat ik een spel aan het spelen ben :-).

Ik ben me bewust dat men verschillende profielen kan instellen in afterburner, maar ze continu veranderen is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

RestUnknown schreef op zondag 26 maart 2017 @ 01:25:
De logica is dat het continu op en afspringen van de fans een irritant geluid maakt.
Maar dit creëer je juist zelf met deze instellingen
Ik vind het idd prima dat ze pas later opspringen dan dat ze afslaan. Teken dat ik een spel aan het spelen ben :-).
Maar wat is het nut? Zoals ik het nu lees erger je je er juist aan.
Ik ben me bewust dat men verschillende profielen kan instellen in afterburner, maar ze continu veranderen is ook niet de bedoeling natuurlijk.
Hoeft toch ook niet? Gewoon instellen dat ze vanaf 50c of 60c aanslaan. Bij normaal desktop gebruik ga je die 50c niet bereiken dus lekker stil en bij een potje gamen zit je per definitie boven de 50c dus draaien de fans stabiel.

Wat betreft de warmte in de case die je in de topic start benoemd. Deze voer je idealiter af dmv case fans. Hoe ziet de rest van je build er uit?
Na een intensieve gamesessie is natuurlijk alles in de case vrij warm en als de fans dan stilvallen, blijft de temperatuur van de gpu een tijd rond deze warmte hangen.
Lijkt me sowieso onwenselijk. Zou het probleem dus niet eens bij de gpu zoeken maar eerst uitzoeken hoe het kan dat die warmte blijft hangen.
Met gevolg dat de fans continu opspringen, stilvallen, opspringen,...
Makes no sense. Tenzij de pc in een sauna staat zal de aangezogen lucht zorgen voor verkoeling. Als de temperatuur stijgt naar 50c kan dit enkel komen doordat een component (onbedoeld) wordt belast.

[ Voor 33% gewijzigd door Switchie op 26-03-2017 04:21 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestUnknown
Dat continu op- en afspringen is eigen aan de Jetstream versie zonder het gebruik van MSI Afterburner, daarom dat ik fancurves instel. Het is sowieso minder, daar niet van, maar het gebeurt nog als de temperatuur rond het afslagpunt ligt.

Ik kan inderdaad een hogere drempel instellen en zal dit vandaag ook eens proberen, ik heb er simpelweg moeite mee omdat ik het nogal 'raar' vind om fans pas te laten opspringen bij temperaturen over de 50 graden.

Flow binnen de case is oke hoor. Koeler van de cpu is een Scythe Mugen 4 PCGH, zonder load heeft de cpu kamertemperatuur. Tijdens gamen een maximum van 50 graden. Ik doelde hierop dat tijdens het gamen het sowieso warmer gaat zijn binnen de case dan na het gamen. Case is Fractal Design S.