iMac 27 inch (A1419 defecte aan/uit knop en upgrade naar sdd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.632 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

Topicstarter
Ik heb een vraag m.b.t het probleem dat ik heb met mijn iMac 27 inch type A1419.
De aan/uit knop werkt niet goed meer en deze wil ik vervangen, echter ik hoor nu een licht ratelend/schrijvend geluid van mijn vermoedelijk HDD.
Als ik mijn iMac in de sluimerstand heb gezet gaat het ratelend geluid nog even door.
Omdat ik toch een reparatie moet gaan of laten uitvoeren mbt aan/uit knop om gelijk de HDD te vervangen door een SDD?
Inheb nu een 1TB harde schijf en wil deze dan vervangen door een 1TB SDD schijf
Nu lees ik ook dat er verschil is tussen SDD schijf en een PCle schijf.

Wat adviseren jullie mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik adviseer je om eerst eens lekker een iFixit handleiding door te worstelen om te kijken of je zelf die harde schijf en de aan/uit knop niet kunt vervangen. (de laatste 3 modellen daar hebben dezelfde modelcode)

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 25-03-2017 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

mhe59 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:11:
Omdat ik toch een reparatie moet gaan of laten uitvoeren mbt aan/uit knop om gelijk de HDD te vervangen door een SDD?
Vanwaar het vraagteken? Wat is de vraag dan precies?
Inheb nu een 1TB harde schijf en wil deze dan vervangen door een 1TB SDD schijf
Waarom wil je dit? Bij bulk opslag als mp3'tjes heeft een ssd geen meerwaarde dus jammer geld. Voor het os of programmas heeft een ssd absoluut meerwaarde maar kan mij haast niet voorstellen dat je 1tb aan progs hebt draaien.
Nu lees ik ook dat er verschil is tussen SDD schijf en een PCle schijf.
De term ssd heeft betrekking tot de technologie achter het medium en staat verder los van hoe je deze aansluit (pci).
Waarschijnlijk bedoelde je Sata versus Pci?
Enfin... Je hebt gelezen dat hier verschil is tussen die 2. Dat klopt inderdaad. Wat is nu precies je vraag?
Wat adviseren jullie mij?
Om duidelijk je beoogde doel te schetsen.
Hdd ratelt maar ipv vervangen voor een nieuwe hdd kijk je naar een duurdere ssd. Wat zijn je beweegredenen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

Topicstarter
Dank voor jullie reacties, ik ben inderdaad niet helemaal volledig geweest, mee speelt in de beweegredenen de snelheid, de mac wordt ook trager.
Ik begreep dat sdd sneller is en tevens is dit niet de eerste hdd die bij mij problemen geeft. Verder heb ik behalve muziek veel foto's en wil ik filmpjes gaan bewerken.
Ik Wil dus weten, wat adviseren jullie m.b.t. sdd/hdd, of het alleen sdd wordt, of beide en ik heb dus begrepen dat als je sdd neemt, dit dan niet de data versie zou moeten zijn.

Via YouTube en fixit heb ik idd gezien hoe ik een sdd kan plaatsen, maar nog niet de aan/uit knop, maar die zit onder de linker speaker.

Ook heb ik nog geen site gevonden waar ik deze kan bestellen.

Ik ben dus blij met kennis en ervaring in deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Even heel zwart/wit geschetst biedt een ssd alleen voordeel wanneer je een os, software of games vanaf dit medium laadt.

Ja, een opgeslagen mp3'tje is in theorie ook sneller geladen maar die paar mili seconde die je hier wint wegen niet op tegen de extra kosten van een ssd versus een traditionele hdd.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

Topicstarter
[/quote],dit dan niet de data versie moet zijn
Dit moet natuurlijk niet de sata versie zijn.

Je ziet ben nieuw, weet niet hoe
werkt 8)7

OK ben verder ook nog een leek, maar mijn iMac moet dus in ieder geval open om de aan/uit knop te vervangen.
Ik kom dit dus verder niet tegen zijnde een issue of probleem, weet ook dus nog niet waar ik deze kan bestellen.

Verder ben ik dan nu in twijfel mbt hdd/sdd, heb de Blackmagic speed disk test gedaan, lezen en schrijven doet mijn iMac zo rond de 100 Mb/s. Is dat nog een aanwijzing?

Is Fushion Drive wellicht aan te bevelen in mijn situatie? :?

Bedankt voor jullie reacties/advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59

mhe59

ID.5 Pro Performance

Topicstarter
Ik heb verder gezocht op het internet en erachter gekomen dat je niet zelf en/of makkelijk de aan/uit knop kunt vervangen:

"Mac slim A1418 A1419 power button repair and fix without changing casing

iMac slim A1418 A1419 has a common problem which is faulty in power button after usage a period of time because it is a mechanical device which is soldered on not permanent. If you bring to Apple Authorized Service Centre they will advice you to change the casing which will cost you almost $ 1,000 so what other options do you have to use your iMac and service it in a cheaper way from iMac slim A1418 A1419 power button repair and fix. Your solution is to change modify your iMac power button by removing it from the casing, please dont do this yourself as soldering and removing lcd glass need profesional tool leave it to Zapplerepair."

Dus dat gaan we niet doen. Ik heb een ander tip opgevolgd en in voorkeuren aangegeven dat bij spanningsonderbreking dat de iMac daarna weer automatisch opstart.

Blijft over de zachtjes ratelende (spinnende?) harddisk op de achtergrond.

Zo laten of tijdig vervangen? Bij vervangen wil ik mijn imac graag sneller maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesbrum
  • Laatst online: 17-04-2023
mhe59 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:57:
Ik heb verder gezocht op het internet en erachter gekomen dat je niet zelf en/of makkelijk de aan/uit knop kunt vervangen:

iMac slim A1418 A1419 has a common problem which is faulty in power button after usage a period of time because it is a mechanical device which is soldered on not permanent. If you bring to Apple Authorized Service Centre they will advice you to change the casing which will cost you almost $ 1,000 so what other options do you have to use your iMac and service it in a cheaper way from iMac slim A1418 A1419 power button repair and fix. Your solution is to change modify your iMac power button by removing it from the casing, please dont do this yourself as soldering and removing lcd glass need profesional tool leave it to Zapplerepair."

Dus dat gaan we niet doen. Ik heb een ander tip opgevolgd en in voorkeuren aangegeven dat bij spanningsonderbreking dat de iMac daarna weer automatisch opstart.

Zo laten of tijdig vervangen? Bij vervangen wil ik mijn imac graag sneller maken.
Ghò, $1000 voor een power button ze weten bij Apple de prijzen wel.
Bij mij was in mijn bijna 3 jaar oude iMac27" mijn 512GB PCIE SSD defect. Na uitvoerig beraad met de Apple helpdesk werd de conclusie getrokken dat de SSD definitief gestorven was. :'(
Na inleveren bij een Apple winkel kreeg ik een prijsopgave voor vervanging van de SSD van........... €948 (geen schrijffout). Met de geweldige en bekende Apple 'no mercy' garantie kon ik kiezen of geen SSD of betalen. Ik heb gekozen om niet te betalen en een externe SSD aan dit topkwaliteit apparaat van bijna €3000 te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
mhe59 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:57:

Bij de hardeschijf ligt het er aan of hij echt hard ratelt.
Definieer het woord "hard" maar.

Ik zou inplannen om de hdd te laten vervangen door een SSD, en dan ook gelijk de powerbutton te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 18:44
ratelend geluid op je HDD in de Mac ?
Check eerst ff de smart status, gebruik ff deze tool in trial modus : https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De powerknop in een imac die van achter zit is er in gelijmd en kan je losmaken door hem warm te stoken met een haarfohn nadat je de linker speaker er uit hebt gehaald .maar daarvoor eerst het power kabeltje los voor je het over trekt. Warm stoken zodat de lijm loslaat en met een spits dingetje kan je hem dan losmaken en er uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat zal nu vast wel opgelost zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bedankt voor de mededeling, maar om daar nu een ruim een jaar oud topic voor omhoog te halen is ook zo wat :) Deze gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.