Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• skywalker1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-10 23:03
Mijn vraag

Ik heb een PC van een collega meegenomen om te controleren waarom hij niet opstart.
Ik dacht dat het software matig zou zijn. Maar het zit hem in de hardware.

Wanneer ik de PC aanzet gaan de fans 2 sec. draaien en valt hij weer uit.
Boot_Device_Led brand constant groen.
de CPU_LED brand rood, elke keer als de fans starten. (en stopt weer wanneer de fans stoppen).

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mobo: Asus P7P55D
CPU: Intel I7-860
Ram:
2x2gb G.skill DDR3-1600
2x2gb Corsair xms 3 DDR3-1600
GPU: MSI GTX 760
PSU: Be Queit 550W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1) Alle niet relevante hardware verwijderd.
a) 3/4 Ram module
b) extra hdd's (enkel de SSD met OS zit nog aangesloten)
c) dvd-drive
2) voeding van het net en aantal minuten de batterij uit het mobo gehaald.
3) Wanneer ik de EATX12V connector op het mobo lostrek. blijven de fans wel draaien maar krijg geen beeld!

Ik neig naar een defect moederbord. Maar gezien er geen nieuwe mobo's te krijgen zijn moet ik een 2e hands kopen. Mocht het probleem elders liggen is het natuurlijk zonde daar geld aan uit te moeten geven.

Wie kan mij opweg helpen? 8)7

Bedankt alvast _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door skywalker1 op 26-03-2017 10:25 ]

ASUS ROG Strix SCAR 17 G733QS | 5900HX | RTX 3080 16GB | 32GB RAM | QHD

Alle reacties

Verwijderd

Ik zou eerst eens een andere voeding proberen.
Verder:Hangen en Opstartproblemen troubleshooter loop deze even door en geef aan wat je geprobeerd hebt en wat het resultaat was.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:51
Wat zegt je manual over dat rode cpu lampje? Daar zal het wel mis gaan gok ik zo ;-)

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Graag ook een lijst wat jij verstaat onder: 1) Alle niet relevante hardware verwijderd.

Wij kunnen wel aannemen dat jij echt alles hebt verwijderd, maar graag horen we van jou wat je stap voor stap gedaan hebt. Zo'n probleem analyseren is namelijk een precies karwei waar elke stap belangrijk is, om alle mogelijkheden uit te sluiten.

Si vis pacem, para bellum

• skywalker1
Ex Nunc schreef op zondag 26 maart 2017 @ 09:16:
Graag ook een lijst wat jij verstaat onder: 1) Alle niet relevante hardware verwijderd.

Wij kunnen wel aannemen dat jij echt alles hebt verwijderd, maar graag horen we van jou wat je stap voor stap gedaan hebt. Zo'n probleem analyseren is namelijk een precies karwei waar elke stap belangrijk is, om alle mogelijkheden uit te sluiten.
a) 3/4 Ram module
b) extra hdd's (enkel de SSD met OS zit nog aangesloten)
c) dvd-drive

• skywalker1
arvidbeheerder schreef op zondag 26 maart 2017 @ 08:55:
Wat zegt je manual over dat rode cpu lampje? Daar zal het wel mis gaan gok ik zo ;-)
"Post state LEDs ckeck key components (CPU,DRAM,GPU & HDD). In sequence during motherboard booting process. If an error is found, the LED next to the error device will continue lightning, until the problem is solved."

Verwijderd

SSD met OS ook los koppelen. Normaal gesproken kom je dan in het bios uit. Lukt dat niet dan is het de voeding (testen met andere voeding), videokaart (testen met andere videokaart en huidige videokaart in ander systeem testen) of het moederbord (hiervoor moet je alle onderdelen die aan het moederbord verbonden zijn uitgesloten hebben).

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Helemaal kaal opstarten heb je dus niet gedaan. Als je wil trouble shooten, dan moet je eerst echt alles los hebben. Dus geen graka, geheugen en hdd/SSD aangesloten. Alleen moederbord, CPU en voeding. Daarna 1 bankje geheugen, heb je gelijk ook het herplaatsen gedaan om dat uit te sluiten.

Vanuit daar kan je dan verder het probleem opzoeken.

• skywalker1
Nu echt alleen de fan connectors, chassis knoppen, CPU en voeding aangesloten.
Ook nu gaat de CPU_LED (rood) aan, zolang de fans (2 sec.) draaien. en valt systeem uit. Daarna herhaalt hij deze cyclus elke 10 sec.

Enkel wanneer ik de EATX12V connector losmaak blijft het systeem draaien, maar blijft de CPU led rood alsnog branden.

Ik kan niet zien of de PC überhaupt opstart, gezien er geen ingebouwde vga op mobo zit.

[ Voor 6% gewijzigd door skywalker1 op 26-03-2017 22:29 ]

Verwijderd

In je signature staat een compleet systeem. Wissel daar eens wat onderdelen mee uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2017 22:49 ]

• skywalker1
Ik krijg morgen een 2e voeding, deze kan en ga ik dan zeker testen. Verder kan ik niet veel testen.
GPU werkt in mijn eigen PC.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:51
Heb je de processor al een keer opnieuw geplaatst?

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Iets waar je niet graag aan begint, maar misschien idd een goede tip. Eerst die voeding maar eens bekijken, maar daarna moet je er misschien toch aan geloven om alles uit elkaar te halen. Ook eens kijken of je de CPU kan uitwisselen. Als die LED rood brand, dan zou het toch wel eens daar aan kunnen liggen.

Klopt ook wel met dat je de 12V (dat is de EATX12V toch?) van de CPU er uit laat, dan boot het wel wat beter. Als het de voeding zelf niet is, dan gok ik op CPU. Het moederbord geeft nog teken van leven.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Bios reset d.m.v. het Bios batterijtje al uitgevoerd?
Ik vermoed dat het de cpu is.

• skywalker1
arvidbeheerder schreef op maandag 27 maart 2017 @ 08:18:
Heb je de processor al een keer opnieuw geplaatst?
Zal ik vanavond doen!
Ex Nunc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 13:29:
Iets waar je niet graag aan begint, maar misschien idd een goede tip. Eerst die voeding maar eens bekijken, maar daarna moet je er misschien toch aan geloven om alles uit elkaar te halen. Ook eens kijken of je de CPU kan uitwisselen. Als die LED rood brand, dan zou het toch wel eens daar aan kunnen liggen.

Klopt ook wel met dat je de 12V (dat is de EATX12V toch?) van de CPU er uit laat, dan boot het wel wat beter. Als het de voeding zelf niet is, dan gok ik op CPU. Het moederbord geeft nog teken van leven.
is inderdaad de EATX12V ja.
Helaas heb ik geen andere processor om te testen. Dan moet ik er 2e hands 1 op de kop tikken.
Vandaar dat ik liefst eerst erachter probeer te komen wat het probleem is.!
McFastFood schreef op maandag 27 maart 2017 @ 14:14:
Bios reset d.m.v. het Bios batterijtje al uitgevoerd?
Ik vermoed dat het de cpu is.
Bios reset was al uitgevoerd!

[ Voor 73% gewijzigd door skywalker1 op 27-03-2017 18:41 ]

• McRawFull
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-11 12:58
Ik heb een zelfde soort probleem, PC boot totaal niet meer. Heb ook alles al geprobeerd, maar nog steeds blijft het CPU lampje fel rood branden, er hebben al 2 andere cpu's in het bord gezeten, andere voeding geprobeerd, 3 soorten geheugen en niets hielp bij mij. Het vreemde is wel dat het moederbord gewoon lijkt te werken, zelfs de bios-flashback functie van Asus lijkt het goed te doen, maar alles zonder resultaat. Na contact met Asus' klantenservice te hebben gehad, zij vermoeden ook defect moederbord. Dit allemaal even omdat jou probleem hetzelfde lijkt als dat van mij.

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

skywalker1 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 18:39:
[...]

Zal ik vanavond doen!

[...]

is inderdaad de EATX12V ja.
Helaas heb ik geen andere processor om te testen. Dan moet ik er 2e hands 1 op de kop tikken.
Vandaar dat ik liefst eerst erachter probeer te komen wat het probleem is.!

[...]

Bios reset was al uitgevoerd!
De meesten weten het hier al wel, het is een vervelende klus, waar je soms best tegenaan kan hikken. Zoals ik al zei, je zult er toch aan moeten geloven en stap voor stap er doorheen moeten. Wat bij dezen ook handig is, een ouderwetse speaker! Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/766162724/F04794-30pcs-Desktop-Pc-font-b-Computer-b-font-Mainboard-Motherboard-Case-font-b-Internal-b.jpg

Die gaat piepen (ja nog steeds) en uit die info kan je ook halen waar het proces vastloopt. Hier ook eens gedaan en dat hielp. Was die oude PC toch nog ergens goed voor.

• skywalker1
Ex Nunc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:49:
[...]

.....

. Wat bij dezen ook handig is, een ouderwetse speaker! [afbeelding]

Die gaat piepen (ja nog steeds) en uit die info kan je ook halen waar het proces vastloopt. Hier ook eens gedaan en dat hielp. Was die oude PC toch nog ergens goed voor.
Klopt, die zit er ook in, maar hij piepte helemaal niet.

Na het wisselen van de voeding boot de PC op. Er gaan verder ook geen CPU lampjes meer aan.
Ik vermoed dus dat ergens in de EATX12V connector een defect zit!

McRawFull, succes met jouw probleem 8)7

Iedereen bedankt voor het meedenken! Uiteindelijk viel het probleem wel mee dus!

• McRawFull
Ja dankjewel, ben nog met Asus aan het mailen voor een oplossing, mijn bord is wel wat recenter als die van jou, het betreft een Rampage IV Black Edition. Hij geeft q-code "00".

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

skywalker1 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:52:
[...]

Klopt, die zit er ook in, maar hij piepte helemaal niet.

Na het wisselen van de voeding boot de PC op. Er gaan verder ook geen CPU lampjes meer aan.
Ik vermoed dus dat ergens in de EATX12V connector een defect zit!

McRawFull, succes met jouw probleem 8)7

Iedereen bedankt voor het meedenken! Uiteindelijk viel het probleem wel mee dus!
Mooi dat het weer werkt!
Als de speaker niet piept, dan zit deze waarschijnlijk verkeerd aangesloten. Als alles oké is moet je ook kort 1 piepje krijgen.

• skywalker1
Ex Nunc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:22:
[...]

Mooi dat het weer werkt!
Als de speaker niet piept, dan zit deze waarschijnlijk verkeerd aangesloten. Als alles oké is moet je ook kort 1 piepje krijgen.
Hij piept nu ook ja (met de werkende voeding)
McRawFull schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:55:
Ja dankjewel, ben nog met Asus aan het mailen voor een oplossing, mijn bord is wel wat recenter als die van jou, het betreft een Rampage IV Black Edition. Hij geeft q-code "00".
Ikzelf heb een ASUS ROG Maximus VI Formula. Ik bespreek hier de PC van een collega!

Ik ben verder niet bekend met de codes, maar die codes zijn op te zoeken?

• McRawFull
Jazeker, maar ik zal me er niet in mengen, gaat immers niet om mijn bord. Als ik er echt niet uitkom start ik zelf een topic.
Pagina: 1