Zelf cv-installatie vernieuwen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:57
Momenteel verbruik ik zo’n 1500 m3 gas per jaar en dit vind ik te veel voor in mijn situatie. Gemiddeld per dag zo’n 5 uur de verwarming op 21/22 graden en dagelijks +- 15 minuten douchen (1 persoon).

Daarom wil ik de gehele cv-installatie vernieuwen en sommige radiatoren weg halen omdat deze niet gebruikt worden.

Mijn situatie:
- Appartement 68 m2, gelijkvloers, benedenwoning met kruipruimte;
- Energielabel C, gedeeltelijk dubbel glas;
- Nefit HRC 23VT ketel uit 98;

Radiatoren:
1x woonkamer
1x keuken
1x berging (locatie cv-ketel): niet in gebruik
1x slaapkamer: niet functionerende radiatorknop, onnodig de ruimte verwarmd;
1x badkamer: niet functionerende radiatorknop, onnodig de ruimte verwarmd, roest aan de leidingen door lekkende radiatorknop.
1x hal/voordeur: slecht functionerende radiatorknop, radiator niet in gebruik, roest aan de leidingen door lekkende radiatorknop.

Nu zie ik in de kruipruimte alle leidingen lopen en dat ziet er niet echt netjes uit (oud). Op sommige plekken zie ik druppels aan de leidingen hangen, hier lijken dus ook lekkages te zitten.

Ik heb het volgende idee:
1. Een collector plaatsen bij de cv-ketel om vanuit daar flexibele multi-fit leidingen te gaan leggen naar de plekken waar ik een werkende radiator wil hebben. Is deze leiding hiervoor geschikt?

2. Oude radiatoren en leidingwerk verwijderen en nieuwe radiatoren plaatsen.

3. Als alle leidingen en radiatoren geplaatst zijn de installatie laten controleren en direct de nieuwe cv-ketel te laten plaatsen.

4. In de nieuwe situatie wens ik alleen de radiatoren in de woonkamer, keuken en badkamer te behouden.

De nieuwe cv-ketel wordt waarschijnlijk de Remeha Tzerra.

In hoeverre is dit zelf goed uit voeren? Of zie ik dingen over het hoofd? Via google heb ik verschillende prijzen gezien van EU 5.000 tot 10.000, dit moet goedkoper kunnen als je het zelf doet lijkt mij. Een snelle berekening voor radiatoren en leidingen kom ik uit op zo’n EU 2.000 voor materiaal, snel verdient als mijn gedachtegang goed is tenminste.

Na dit project hoop ik veel te besparen op gas. Als dit is afgerond wil ik ook overal HR+++ glas laten plaatsen en de kruipruimte laten isoleren.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:35

Yucon

*broem*

Heb je de knelkoppelingen meegeteld? DIe zijn vergeleken met de prijs van een simpele meter buis razend duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:51
Als ik het zo lees, kun je al een heleboel winnen door 3 radiatorkranen te kopen? Kost je 50 euro en max een middagje werk, zonde dat het stookseizoen al voorbij is.
Maar als je toch de hele boel gaat overhaulen, waarom dan niet gewoon een warmtepomp? en evt vloerverwarming? Kost je waarschijnlijk wel een vloer, maar vloerverwarming zelf is nauwelijks duurder dan 3 sjieke radiatoren.
Zorg verder dat je al je radiatoren flink overdimensioneert, zodat je op een lagere temperatuur kunt stoken.

Wat je zelf kunt doen ligt natuurlijk aan hoe handig je bent en hoeveel tijd je hebt. M.i. is een warmtepomp of hr-ketel niet perse moeilijker dan het leidingwerk, gewoon goed de instructies volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

S. Oortwijn schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:24:
In hoeverre is dit zelf goed uit voeren? Of zie ik dingen over het hoofd? Via google heb ik verschillende prijzen gezien van EU 5.000 tot 10.000, dit moet goedkoper kunnen als je het zelf doet lijkt mij. Een snelle berekening voor radiatoren en leidingen kom ik uit op zo’n EU 2.000 voor materiaal, snel verdient als mijn gedachtegang goed is tenminste.
Ik heb zelf lekken gedicht en roestende delen vervangen aan mijn cv-installatie.

Tegenwoordig is het wat toegankelijker dan toen je koppelingen soldeerde, schroefverbindingen met hemp waterdicht maakte, buizen moest plooien,...

Doorrekenen dat de buizen het debiet kan leveren rekening houdend met verliezen over de afstand. Het berekenen van radiatoren voor elke ruimte. Het inregelen van de radiatoren zodat de radiator dichtst bij de ketel niet alle warmte opslorpt en dat de verste radiator nog wat warmte kan krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rBwms5eihuruFensoQi59exJ/full.png

Voor de besparing kruipt er tijd in, de extra dagen/weken voordat het klaar is, al doende leert men dus foutjes, ontbrekende onderdelen of daar had ik niet aan gedacht zorgt extra vertraging en werk.

Is zoveel vervangen wel nodig? Als de radiatoren gedimensioneerd zijn om bij weinig isolatie lekker hard te stoken. Dan zijn ze na het isoleren overgedimensioneerd => zuiniger stoken op lager temperatuur.

Ik zou eerst isoleren, warmte dat niet naar buiten verdwijnt, moet je niet meer aanvullen door te stoken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-07 16:47
Geen radiatoren wegslopen, maar zet ze gewoon dicht. Stel, je wilt je huis ooit verkopen, dan voldoet je cv installatie niet aan de norm omdat sommige ruimtes niet verwarmd kunnen worden. Dat jij dat niet belangrijk vond, speelt dan niet mee, is een flinke minderwaarde omdat men direct aan de gang moet met de CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-07 23:33
S. Oortwijn schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:24:
Momenteel verbruik ik zo’n 1500 m3 gas per jaar en dit vind ik te veel voor in mijn situatie.
Dat is inderdaad veel voor een appartement van 68 m2...

Maar ben ik dan de enige die als ik dit lees:
Nu zie ik in de kruipruimte alle leidingen lopen en dat ziet er niet echt netjes uit (oud). Op sommige plekken zie ik druppels aan de leidingen hangen, hier lijken dus ook lekkages te zitten.
denk dat je ook even wat in moet calculeren voor leidingisolatie in die kruipruimte ? De kruipruimte warmstoken is redelijk zonde... Tenzij je het ziet als verblijfsruimte voor als je schoonmoeder op bezoek komt :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:03

Speedmaster

Make my day...

Denk erom dat als je de ketel gaat vervangen voor een HR(++) je aparte aanvoeren en afvoer moet hebben voor je rookgaskanaal. Verkeerd aansluiten kan dodelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zou eerst eens fatsoenlijk gaan isoleren en daarna eens kijken naar het inregelen van je installatie en wat niet gebruikte kamers dichtzetten.

Vervangen van de installatie is meestal de laatste stap, niet de eerste :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 17:24

Perkouw

Moderator General Chat
Eerst eens alles isoleren (inc. leidingwerk) en dan kijken wat je kan behalen met inregelen lijkt me geen verkeerd. Overigens is op 21/22 stoken ook niet bepaald een lage temperatuur. Hoe heb je dit ingeregeld? Als hij vanaf 17 graden naar 22 moet knallen gaat dat je aardig wat gas kosten....

Verkijk je verder, zoals hierboven al gezegd, niet op al het klein materiaal. Het leidingwerk is niets. De kosten komen pas met alle koppelingen en verloopjes die je nodig gaat hebben. En heb je zelf al het gereedschap wel? Alupex buizen en zo heb je een aparte tang voor nodig dus dat is weer aanschaffen (erg duur) of huren. En dat laatste kan ook duur worden als je hem vaker nodig hebt uiteraard.

Zou het geheel even heel duidelijk op papier zetten en eerst je winst proberen te behalen met isoleren en mogelijk het beter inregelen van je ketel (en al dan niet ook je temp op 20~21 te houden). :)

Ninja edit: oh ja, fix ook natuurlijk de huidige radiatoren zodat deze niet meer lekken en zo en draai ze daarna vrijwel helemaal dicht zodat ze nog wel ietwat lopen maar niet onnodig veel warmte afgeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 26-03-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Perkouw schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:47:
Eerst eens alles isoleren (inc. leidingwerk) en dan kijken wat je kan behalen met inregelen lijkt me geen verkeerd.
Als de boel inderdaad écht lekt, dan niet dus... Doorweekt isolatiemateriaal heeft doorgaans geen isolatiewaarde meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Oekiejoekie Dat lijkt me logisch hé... -_- Zie ook mijn ''fix natuurlijk ook de ....''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 873791

Ik ga eerdaags ook aan de gang hier met isoleren en het vervangen van de hele cv-installatie. Omdat bij mij de cv-buis in de kruipruimte begint te roesten stap ik over op volledig alu-pex buis.
Ik heb me suf gezocht naar een betaalbare buis en ben in Duitsland uitgekomen.
Ik heb er nog niet besteld dus ervaring met deze winkel heb ik niet, maar je kunt er de meeste benodigdheden wel vinden (buis, koppelingen, perstang, schaar, buigveer/tang enz.)

Kijk hier maar eens rond en vergelijk het maar eens met Nederlandse webwinkels (inclusief Warmteservice).
Ze accepteren Paypal en versturen door heel europa. Boven €300 gratis volgens mij.
Ik heb geen aandelen in deze zaak. Voel je niets verplicht.

https://www.heima24.de/he...-mehrschicht-verbundrohr/

Ook geisoleerde buis trouwens:

https://www.heima24.de/ro...alu-verbundrohr-isoliert/

Neem dit soort buis wel een maat groter als normale cv-buis. Kunstof buismaat is buitenmaat. Wanddikte is aanzienlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 873791 op 26-03-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Perkouw schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:33:
@Oekiejoekie Dat lijkt me logisch hé... -_- Zie ook mijn ''fix natuurlijk ook de ....''
Sorry... ik reageerde voor ik de fix gezien had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Anoniem: 873791 Altijd verstandig om even ook goed te kijken welke koppelingen er gebruikt dienen te worden en welke apparatuur je hier voor nodig hebt. De Hornbach verkoopt ook Alupex leidingen en zo zijn er nog wel wat firma's. Zelf ben ik wel content van Henco of als het wat meer mag kosten Rehau.

@Oekiejoekie Kan gebeuren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 873791

Perkouw schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:01:
@Anoniem: 873791 Altijd verstandig om even ook goed te kijken welke koppelingen er gebruikt dienen te worden en welke apparatuur je hier voor nodig hebt. De Hornbach verkoopt ook Alupex leidingen en zo zijn er nog wel wat firma's. Zelf ben ik wel content van Henco of als het wat meer mag kosten Rehau.
Hoi Perkouw,

Zeker verstandig. Ik zou een gangbaar systeem kiezen. Dan raak je het gereedschap dat je eventueel hebt aangeschaft makkelijk op bijvoorbeeld Marktplaats weer kwijt. Bovendien is het achteraf makkelijker te repareren omdat van gangbare systemen langer vervangende onderdelen verkrijgbaar zijn. Gelukkig is de maatvoering van meerlaagsbuis redelijk gestandaardiseerd waardoor je niet merkgebonden bent voor je koppelingen. Geen merken door elkaar gebruiken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 14:02
Een ketel uit 98 vervangen is de helft. Die zou ik eens vervangen en niet meteen je hele huis overhoop halen.
Daarnaast eens wennen aan een graad of twee lager.
Leidingen in je kruipruimte met druppels? Moet je vaak bijvullen? Dan kan het lekken. Maar ik denk eerder dat het condens is dat op koude leiding slaat en daar druppels vormt. Als het raditorleidingen zijn en niet je waterleidingen, zou ik die idd ook isoleren

[ Voor 0% gewijzigd door keko12 op 26-03-2017 22:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
als je er voor kiest om een veredeler te plaatsen zou ik het als volgt doen.
verdeler boven de grond onder je cv ketel plaatsen onder de grond roest deze weg.
en aansluiten met 22 mm dunwandige cv buis cv op je cv ketel. (of laten doen)
en vanuit de verdeler met 2 x 16 of 2 x 20 naar de radiator.
afhankelijk van de groote van je radiator
16 mm voor max 4 kw en 20 mm voor max 6 kw. dit is wel het uiterste
beter reken je een halve kw minder.
hiernaast geen radiator combineren op de slangen tenzij het 2 kleintjes zijn.
euro conus of m22 onderblokken en kopelingen. welke je gewoon met een bahco aan kunt draaien.
van pectec of henco.
eventueel een paar knel t stukken zodat je het een en ander kan combineren.
met verloopjes ed maare is net zo duur als een paar leidingen extra leggen.

zo heb je geen perstang nodig enkel een goede ruimer/afbramer. en kniptang.
maar je heb wel veel materiaal gebruik. voor iedere radiator moeten er namelijk 2 leidingen gelegd worden.
hiernaast goed opletten de juiste fitingen gebruiken.
het beste kunstof meerlagenbuis met isolatie. en ander deze naisoleren. met gewone buis isolatie
en anders is er nog pe-rt buis. met mantel. maar hiervan ben ik geen voorstander.
1 geval gehad waarbij de leidingen toch niet meer difusie dicht waren.
nu hebben we daar wel mideltjes voor maare voorkomen is beter dan genezen.

als je ervoor kiest om geen verdelere te plaatsen
dan krijg moet je met dikke leidingen onder de vloer. 26 of 32 mm.
hiernaast heb je dan een perstang en veel fitingen/tstukken nodig.
ik ben fan van henco of unipipe
met name metalen perskopelingen. kunstof fitingen zijn ook goed.
echter de doorlaat van de kunststof fitingen is wat krapper.
vhs multicon icm met henco hebben een wat grote doorlaat.
wel opletten enkel henco en vhs multicon kan je combineren.

hiernaast zou ik als je toch bezig bent de radiatoren even opnieuw bereken.
het kan zijn dat deze nog op de oude temperatuur berekend zijn. oftewel 90/70.
er staan diverse reken programma,s online. hiernaast kan je ervoor kiezen om wat groter te gaan.
ongeveer 10% meer capaiteit dan aangegeven zo kan je op een lagere temperatuur stoken waardoor je ketel zuinger is.

en als je dan toch bezig bent overweeg dan de radson e flow met midden aansluiting.
zo heb je het beste rendement uit je radiatoren. maar normale met midden aansluiting is ook prima.
zijaansluiting is bruikbaar tot ongveer 2,50 m en anders kan hem ook nog overhaaks aansluiten.
Pagina: 1