Ruimteprobleem met radiator en fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09 14:02
Hallo Allemaal,

Ik ben tegen een probleem aangelopen bij de upgrade van mijn pc.

Ik heb nu een be quiet silent base 600, nzxt kraken x61 en een Gigabyte z87x oc Force.

Nu zit ik met het probleem dat als ik de standaard nzxt fans op de radiator heb zitten dat het dan niet in de kast past, de heatsinks op het mobo zijn net te hoog.

Het gaat om een paar milimeter ruimte tekort en dat zou ik op kunnen lossen met slimline fans.

Ik heb even gekeken naar wat slimline fans maar die hebben allemaal 120mm mounting.

Nu ben ik dus op zoek naar 140mm slimline fans waarvan er 2 naast elkaar op een radiator passen.

Weten jullie misschien een fan op te noemen die aan bovenstaande eisen voldoet want ik raak nu in paniek ;)

Of als je er misschien 2 hebt liggen dan neem ik ze graag van je over! :)

Hierbij ook wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/mzxh3jr6n/DSC_0029.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/d3we3wlen/DSC_0025.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/dutpnfd5r/DSC_0033.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door thomas.vantuijl op 25-03-2017 22:49 ]

Professioneel Beunhaas!

Beste antwoord (via thomas.vantuijl op 26-03-2017 21:38)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
thomas.vantuijl schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:43:
[...]

Nouja.. Op dat gebied ben ik niet heel handig ;) dus ik bestel ze liever. :)
da's lastig dan - ik heb ze nog nooit anders gezien dan die trechtervormige adapters.
op zich zou je zelfs nog met alleen twee dunne strips met de correcte gaatjes er in langs de lange kanten van de radiator toe moeten kunnen... dat *moet* zelf te doen zijn als er geen adapter te vinden is :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als dit niet lukt zou je ook nog een stukje van de moederbord heatsink kunnen afzagen. Niet de mooiste oplossing maar misschien is het wat. Dan natuurlijk eerst even de heatsink van het moedebord afhalen. Een andere optie is misschien nog de heatsink wat te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
PilatuS schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:30:
Als dit niet lukt zou je ook nog een stukje van de moederbord heatsink kunnen afzagen. Niet de mooiste oplossing maar misschien is het wat. Dan natuurlijk eerst even de heatsink van het moedebord afhalen. Een andere optie is misschien nog de heatsink wat te buigen.
Buigen van de heatsink gaat niet lukken denk ik, het is een bijna massief waterblok.
En afzagen gaat daarbij dus ook niet lukken.

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Afzagen zou opzich moeten gaan als er toch geen water in zit. Is ook niet de mooiste oplossing natuurlijk, dat weet ik. Hij zou trouwens ook aan de voorkant moeten passen als je de DVD drive bays verwijderd. Als je anders geen passende fans kan vinden word het gelijk een andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
PilatuS schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:42:
Afzagen zou opzich moeten gaan als er toch geen water in zit. Is ook niet de mooiste oplossing natuurlijk, dat weet ik. Hij zou trouwens ook aan de voorkant moeten passen als je de DVD drive bays verwijderd. Als je anders geen passende fans kan vinden word het gelijk een andere kant.
Voorkant heb ik al geprobeerd en daar past ie niet omdat er een soort van railsysteem in zit voor de hdd cage.

En ik ga ook liever niet zagen in mijn mobo heatsinks ;)

Het werkt nu wel.. Ik heb vanmiddag uit een stuk plexiglas een soort 120 naar 140mm fan adapter gemaakt waardoor ik aan de ene kant wel een fan kan plaatsen en de temperaturen blijven onder de 50 graden tijdens load dus het is op dit moment wel werkend maar het ziet er niet uit zo :-(

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
De nzxt FX140 V2 fans die op de kraken x61 zijn 27mm hoog. Als je op hardwareinfo.nl de prijsvergelijker induikt kan je in de opties de breedte 140mm instellen en de hoogte van de fan. Je zou dus even exact de ruimte die je hebt moeten opmeten en in de prijsvergelijking filteren. Succes.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Tja, zelfs als je 140mm*15mm fans vindt, gaat dat echt een beetje werken? Op een radiator heb je toch echt een vrij hoge druk nodig, veel meer dan flow - en laten dunne fans nu juist nog vrij weinig druk opbouwen.

kun je de fans niet aan de binnenkant van de kast monteren (als in kast - rad - fans) met een adapter er tussen om ze allebei te monteren en daarmee dan net om de heatsinks heen te zitten? dan kun je tenminste iets met een fatsoenlijke druk gebruiken - waarschijnlijk ga je met (enigszins) high pressure 120mm fans meer bewerkstelligen dan met 140mm thin fans die totaal geen lucht door die radiator heen gaan weten te duwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
Tjm De Groot schreef op zondag 26 maart 2017 @ 04:23:
De nzxt FX140 V2 fans die op de kraken x61 zijn 27mm hoog. Als je op hardwareinfo.nl de prijsvergelijker induikt kan je in de opties de breedte 140mm instellen en de hoogte van de fan. Je zou dus even exact de ruimte die je hebt moeten opmeten en in de prijsvergelijking filteren. Succes.
Ik heb op hardware.info ook al gekeken en dan krijg ik alleenmaar van die fans die groter zijn dan de mounting.

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
iceheart schreef op zondag 26 maart 2017 @ 04:37:
Tja, zelfs als je 140mm*15mm fans vindt, gaat dat echt een beetje werken? Op een radiator heb je toch echt een vrij hoge druk nodig, veel meer dan flow - en laten dunne fans nu juist nog vrij weinig druk opbouwen.

kun je de fans niet aan de binnenkant van de kast monteren (als in kast - rad - fans) met een adapter er tussen om ze allebei te monteren en daarmee dan net om de heatsinks heen te zitten? dan kun je tenminste iets met een fatsoenlijke druk gebruiken - waarschijnlijk ga je met (enigszins) high pressure 120mm fans meer bewerkstelligen dan met 140mm thin fans die totaal geen lucht door die radiator heen gaan weten te duwen...
Ik heb op dit moment gewoon een 120mm fan uit de kast geplukt en op 5 volt laten draaien en de temperaturen komen bij een stresstest al niet boven de 50 graden uit, dus ik heb geen hele dikke radiatorfans nodig om genoeg koeling te krijgen.

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Fair enough. Beetje zonde van zo'n kekke koeler IMO maar dat opent inderdaad opties.
Blijft de vraag: zou je niet (netjes) gewoon 2 120mm fans passend kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Plaats de radiator voorin :? In zoveel tests blijkt het voor de CPU juist een paar graden te schelen en voor de GPU amper uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
Kaap schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:02:
Plaats de radiator voorin :? In zoveel tests blijkt het voor de CPU juist een paar graden te schelen en voor de GPU amper uit te maken.
Hij past niet voorin, daar zit een railsysteem voor hdds

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
iceheart schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:45:
Fair enough. Beetje zonde van zo'n kekke koeler IMO maar dat opent inderdaad opties.
Blijft de vraag: zou je niet (netjes) gewoon 2 120mm fans passend kunnen krijgen?
Zijn er misschien wel helemaal platte 140 naar 120mm adapterplaatjes? Ik weet wel dat er van die dikke schuine verloopstukken zijn, naar dan zit ik weer met de dikte.. Dan zou ik er eventueel 2 120mm scythe slim fans op kunnen zetten.

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Waarom niet gewoon een plaatje van de juiste dikte kopen en zelf 2 maal 8 gaatjes boren en gaten zagen?? Schroeven die de fans in gaan (en dus met kop richting rad liggen) verzinken, da's allemaal niet bijster moeilijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
iceheart schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:17:
Waarom niet gewoon een plaatje van de juiste dikte kopen en zelf 2 maal 8 gaatjes boren en gaten zagen?? Schroeven die de fans in gaan (en dus met kop richting rad liggen) verzinken, da's allemaal niet bijster moeilijk :-)

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kijk ook even hoeveel ruimte je nou precies nodig hebt. De fan zelf ligt vaak lager dan de randen om de fan heen. Als je maar weinig nodig hebt kan een stukje van het vierkante plastic om de fan heen afhalen mogelijk al genoeg zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
thomas.vantuijl schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:43:
[...]

da's lastig dan - ik heb ze nog nooit anders gezien dan die trechtervormige adapters.
op zich zou je zelfs nog met alleen twee dunne strips met de correcte gaatjes er in langs de lange kanten van de radiator toe moeten kunnen... dat *moet* zelf te doen zijn als er geen adapter te vinden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
PilatuS schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:48:
Kijk ook even hoeveel ruimte je nou precies nodig hebt. De fan zelf ligt vaak lager dan de randen om de fan heen. Als je maar weinig nodig hebt kan een stukje van het vierkante plastic om de fan heen afhalen mogelijk al genoeg zijn.
Een milimeter of 3 a 4, maar ik ga denk ik voor de oplossing van iceheart.

Toch bedankt voor alle reacties!

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
iceheart schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:07:
[...]

Ik ga daar denk ik voor! Ik denk namelijk ook dat dat de enige oplossing is.

In ieder geval bedankt voor de reacties! :)

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x2ZzoJDOS7UnChGzn7zX0B5r/thumb.jpg

Zoiets moet je hebben het is van koolance maar daar is het niet meer te krijgen.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
Tjm De Groot schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:56:
[afbeelding]

Zoiets moet je hebben het is van koolance maar daar is het niet meer te krijgen.
Ik heb dat setje al gezien ja, ik ga denk ik zelf wat maken ervoor. :)

Professioneel Beunhaas!

Pagina: 1