Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-04-2021
Beste Tweakers,

Sindskort kan ik mijn pc bijna niet meer opstarten zonder een "CPU over temperature" warning te krijgen. Zodra ik mijn pc opstart bereikt mijn CPU al een temperatuur van boven de 90 graden. Ik weet niet of het een plotseling probleem is, of dat het zich langzaamaan heeft opgebouwd, omdat ik nauwelijks mijn temperaturen bekeek voordat ik de eerste warning kreeg.

- De CPU is een Intel Core i5 2400
- CPU koeler is de Stock Koeler van Intel
- Ik doe niet aan overclocken

Koelpasta?
In het verleden heb ik al eens koelproblemen gehad. (niet zo extreem tho) Door de koelpasta te vervangen daalden de temperaturen met ongeveer 20*C. (koel genoeg, maar zou nog veel koeler moeten kunnen) Koelpasta lijkt dit keer niet het probleem te zijn omdat ik deze recent nog heb vervangen.

CPU fan?
De RPM van de CPU fan ligt - volgens mijn BIOS - rond de 1900, wat in orde lijkt. Speccy geeft echter aan dat deze rond de 1000 RPM ligt. Kan het zijn dat mijn BIOS ernaast zit. Of geeft Speccy de RPM van de casefan weer? Die zit namelijk ook rond de 1000 RPM.

Luchtcirculatie?
Mijn pc staat in een ruimte waarin goede luchtcirculatie mogelijk is. Dit kan het probleem dus niet zijn.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:57
Is de pc al stof vrij gemaakt? En heb je de pc al een half uurtje laten afkoelen voordat je hem weer probeert te starten?

Als je je cpu koelblok aanraakt is deze dan warm of te warm om aan te raken? Als deze niet warm is zit je koelblok namelijk niet goed vast of is er iets mis met je koelpasta.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Bedankt voor de reactie!
TheBrones schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:04:
Is de pc al stof vrij gemaakt? En heb je de pc al een half uurtje laten afkoelen voordat je hem weer probeert te starten?
Ja, de pc heb ik een paar dagen geleden toevallig stofvrij gemaakt. Ook als ik mijn pc een tijdje laat afkoelen is hij binnen no-time weer rond de 90*C.
TheBrones schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:04:
Als je je cpu koelblok aanraakt is deze dan warm of te warm om aan te raken? Als deze niet warm is zit je koelblok namelijk niet goed vast of is er iets mis met je koelpasta.
Dit kan ik momenteel niet testen. Morgenochtend zal ik dit even checken en mijn bevingdingen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

aernoutg schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:50:
Bedankt voor de reactie!

[...]

Ja, de pc heb ik een paar dagen geleden toevallig stofvrij gemaakt. Ook als ik mijn pc een tijdje laat afkoelen is hij binnen no-time weer rond de 90*C.

[...]

Dit kan ik momenteel niet testen. Morgenochtend zal ik dit even checken en mijn bevingdingen delen.
Heb je er misschien gewoon teveel koelpasta op gesmeerd, of de koeler niet goed terug gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Koelpasta lijkt dit keer niet het probleem te zijn omdat ik deze recent nog heb vervangen.
icm
CPU koeler is de Stock Koeler van Intel
Is in de meeste gevallen dat de push-pins niet goed zitten. Niet goed doorgedrukt, of in de unlock positie (zit de koeler los, en raakt de boel heel snel oververhit).

Ik zou daar dus beginnen met controleren of dat goed zit. Als bijvoorbeeld 1 pushpin niet goed doorgedrukt is krijg je dat probleem van oververhitting al. Staan de pushpins in de verkeerde stand (unlock) krijg je ook problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Heb het een en ander gecheckt en heb het probleem ook behoorlijk kunnen verminderen. De temperaturen liggen in idle rond de 45*C en tijdens het gamen rond de 80-85*C. Zeer zelden tikt hij dan ook de 90*C aan. Een hele verbetering. Ik weet niet precies wat nou het probleem veroorzaakte.

- Mijn CPU koelblok voelde warm aan, maar niet bijzonder heet. Beetje zoals radiator voelt op zijn warmste stand.
- Ik heb getest of de CPU fan nog soepel draaide. Wat me opviel is dat ie in vergelijking tot mijn case fan een stuk sneller stopte met draaien als ik er een draai aan gaf.
- Ook heb ik geprobeerd nog wat extra stof tussen het koelblok weg te halen. Hij is nu nog wel ietsie stofvrijer, maar kan me moeilijk voorstellen dat dit het probleem was.
- Ik heb ook gekeken of de pushpins in de verkeerde stand zaten. Dat was niet het geval. De CPU fan leek stevig bevestigd te zitten.

Hoe dan ook, het probleem is deels opgelost, ik ben tevreden en dank jullie voor de reacties. Mijn CPU zou echter wel lagere temperaturen moeten halen toch? Of kan het zo zijn dat mijn CPU fan van bijna 6 jaar oud gewoon niet meer zo goed presteert als vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post eens een foto van de binnenzijde van de behuizing en met name de cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 11:28:
Post eens een foto van de binnenzijde van de behuizing en met name de cpu koeler.
CPU koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Net tegen iets aparts aangelopen. Ik laat mijn computer achter om een broodje te smeren, terwijl alleen Opera en Speccy aan staan, met een temperatuur van ongeveer 45*C. En op het moment dat ik terugkom zie ik ineens dat de CPU een temperatuur van 80*C heeft bereikt. Ik heb gekeken naar welke taken er op de achtergrond runnen, maar zag niets opvallends.

Zie afbeelding voor het temperatuurverloop:
temperatuurverloop

[ Voor 8% gewijzigd door aernoutg op 26-03-2017 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 08:24
Volgens mij zit er een hele lading stof tussen de koelvinnen.. Als ik de foto open, rechts bovenin..., lijkt het alsof er stof inzit. Haal de koeler er eens vanaf, en ga met een sate-prikker door de vinnen heen om te kijken of je er stof oid uithaalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Haal anders een betere stille cooler voor een euro of 20-30. Ben je er van af en zat koelcapaciteit en lekker stil. Bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58
Yep lekker voor een paar tientjes een aftermarket koeler halen. Ga je een hoop ellende mee besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Bedankt voor de reacties!

Ik zal binnenkort eens doen wat da_PSI voorstelt. Als dit niet werkt koop ik gewoon een aftermarket koeler.

Superbedankt allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heel veel hoef je niet aan een nieuwe koeler uit te geven. Een pricewatch: Arctic Alpine 11 PLUS voldoet uitstekend, koelt beter en is stiller, dan de boxed koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aernoutg
Wauw, wist niet dat je voor die prijs ook een prima koeler kon kopen. Heb ooit een tubetje koelpasta voor de helft gekocht. Had ik net zo goed die koeler inclusief koelpasta kunnen kopen! |:(
Pagina: 1