Hoe harddisk klonen van een laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 13:05
Beste, .

Mijn harddisk van mijn laptop begint te rammelen en maakt volgens mij te veel lawaai , is 7 jaar .

Mijn vraag is hoe kan op een veilige eenvoudige manier dat doen? . Bij een destop was dat geen probleem ik hing aan de kabel van de harddisk een 2 de harddisk ,volledig leeg en niet geformatteerd .
En deed dit gewoon met Savepart en het ging heel traag maar had steeds een zeer goede kopij en mijn harde schijf kon omgewisseld worden.

Kan er mij iemand op een eenvoudige manier uitleggen hoe het kan bij een laptop , daar is geen kabel aan met aansluitingen voor een 2 de schijf .

Graag jullie deskundige uitleg , en met jullie ervaring kom ik er wel .

Met dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:28
A. Je kunt een speciaal USB-Sata-kabeltje of USB externe case kopen waar je de 2e schijf op aansluit.
Een paar euro bij AliExpress.

B. Je kunt ook alle 2 de schijven op je desktop aansluiten, dus als 2e en 3e schijf. Dan kun je vanuit de desktop klonen. 2,5" Sata schijven kun je met dezelfde kabels aansluiten als 3,5" schijven.

C. Er bestaan ook DVD caddys. Deze komen op de plaats van de DVD speler van de laptop.
DVD speler eruit caddy er in. In de caddy stop je een 2e HDD/SSD. Zo heb je 2 Sata schijven intern in je laptop.

Software: Minitool Partition Wizard of Aomei Backupper. Beiden gratis te downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1u9gQKVXXXXaQXVXXq6xXFXXXk/225397983/HTB1u9gQKVXXXXaQXVXXq6xXFXXXk.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door TanteBeth op 25-03-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Bedankt mijn beste ,

De uitleg geeft mij de grootste voldoening .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste,

Ik zou punt B willen toepassen ,Lijkt mij het gemakkelijks om met dan een desktop te werken . Bestaat er dan een kabel die een overgang heeft van een 3.5" IDE naar 2.5 " . Want de aansluiting van een IDE schijf 3.5" naar HD 2.5 " is toch verschillend .
Met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je met ide schijven gaat werken, gaat het mis.
Zover ik weet bestaan er ook geen ide SSD's.

Alles is SATA tegenwoordig ( zo ongeveer de laatste 12 jaar).

Mocht je dus nog een laptop hebben met een ide schijf, kan je geen ssd aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 09:54

OgWok

U.N.C.L.E.

Dan heb je nog een van de laatste IDE schijven in je laptop..... maakt het een stuk lastiger. Waarschijnlijk kan je op het internet nog een adres vinden die 2.5" IDE hd's heeft.

Het kopieeren zal dan nog via bv een USB IDE adapter moeten gaan.

Zoiets dus: Afbeeldingslocatie: https://img.conrad.nl/medias/global/ce/9000_9999/9900/9900/9906/990636_BB_00_FB.EPS.jpg

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
OgWok schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:29:
Dan heb je nog een van de laatste IDE schijven in je laptop..... maakt het een stuk lastiger. Waarschijnlijk kan je op het internet nog een adres vinden die 2.5" IDE hd's heeft.

Het kopieeren zal dan nog via bv een USB IDE adapter moeten gaan.

Zoiets dus: [afbeelding]
Heb nog niet eerder een laptop met zowel IDE als Sata gezien, grote kans dat als het inderdaad IDE is er dus ook geen SSD in kan, dan heeft het weinig zin om data naar een SSD te klonen welke niet aangesloten kan worden :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
hobbyist-pc schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:39:
Beste,

Ik zou punt B willen toepassen ,Lijkt mij het gemakkelijks om met dan een desktop te werken . Bestaat er dan een kabel die een overgang heeft van een 3.5" IDE naar 2.5 " . Want de aansluiting van een IDE schijf 3.5" naar HD 2.5 " is toch verschillend .
Met dank
Het is mij nu niet meer duidelijk wat je nu met wat en met welke aansluiting wilt gebruiken. Ik gebruik zo'n ding om allerlei hdd's aan te sluiten
https://nl.aliexpress.com...JbhoJDL9NICFQXnGwodaJIGBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hobbyist-pc schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:39:
Beste,

Met dank
Kun je eens aangeven welke aansluitmogelijkheden je hebt op de beide machines? Zijn ze beide PATA (IDE) of is de ene PATA en de ander SATA? Of heeft de desktop beide aansluitingen??

Want op SATA is alles vrij simpel, zoals TanteBeth al aangeeft zijn de kabels hetzelfde voor 2,5" en 3,5" schijven. Maar op PATA helaas niet. Tuurlijk, je hebt adaptertjes voor 3,5" PATA naar 2,5" PATA, maar dan heb je daar meteen al 2 (een voor elke schijf) van nodig.

En in het worst case scenario heeft je desktop enkel nog SATA en is je laptop PATA. Dan mag je ook nog eens met SATA->PATA adapters aan de haal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Zijn laptop is 7 jaar oud, dat moet SATA zijn. Maar hij wil klonen via zijn desktop. En dat is blijkbaar een oud beestje met IDE en Molex e.d..
Weliswaar bestaan er converters van Sata naar Ide en v.v., maar om voor deze klus 2 daarvan aan te schaffen is onzin. Dus zal hij toch een kabeltje moeten kopen of lenen of een externe 2,5" case aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 26-03-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste,

Morgen is mijn eerste werk om die harde schijf uit mijn laptop te halen en ga dan de gegeven doorgeven , het is juist het is moeilijk als jullie niet over de juiste gegevens beschikken .voor wat ik nu zou willen doen .
Al bedankt en nog een fijne zondag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Er is nog een manier als je een externe schijf hebt: Niet klonen maar backup en restore:

Maak een disk backup met bijvoorbeeld Aomei Backupper (gratis) op een externe schijf.
Maak een Boot CD/DVD met AOMEI
Verwissel de schijf in de laptop.
Start vanaf de Boot CD/DVD met de externe schijf aangesloten en
restore de backup naar de nieuwe SSD/HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor sata heb je ook handige externe behuizingen om het klonen te vereenvoudigen. Bijvoorbeeld: pricewatch: Sharkoon QuickPort Duo USB3.0 Zwart

Misschien dat iemand in je omgeving je zo'n behuizing kan lenen. Mocht je het overwegen om een aan te schaffen, let dan wel op dat je een koopt met de juiste aansluitingen. Er zijn namelijk nogal wat varianten. Die in het voorbeeld is USB3, maar ik heb dezelfde maar dan met 2x E-SATA en USB2. En je hebt ze zelfs die onafhankelijk van een PC kunnen klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

RGAT schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:30:
[...]

Heb nog niet eerder een laptop met zowel IDE als Sata gezien, grote kans dat als het inderdaad IDE is er dus ook geen SSD in kan, dan heeft het weinig zin om data naar een SSD te klonen welke niet aangesloten kan worden :+
Dat is duidelijk. Het gaat om het kopieeren van IDE naar (USB) IDE. Sata aansluiting wordt niet gebruikt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
OgWok schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:29:
[...]

Dat is duidelijk. Het gaat om het kopieeren van IDE naar (USB) IDE. Sata aansluiting wordt niet gebruikt 8)
Nvm, had om de een of andere reden het idee dat het om een SSD ging :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste, hier ben ik dan terug .

Mijn gegevens van de harde schijf die ik zou willen klonen is een Seagate Serial ATA 250 gb type is een Momentus 5400s .

Wel ik heb al zovele oplossingen gekregen dat ik eigenlijk het bos door de bomen niet meer zie . Met toch dank voor de vele reacties .

Dus ik wil ze klonen op de eenvoudigste manier , ik beschik ook nog over een bakje ooit gekocht van conrad nl USB 2.0 to sata " + IDE was voor aan aansluiten van een harde schijf met IDE en kleine schijf ( laptop ) kan ik dat ook gebruiken .

Graag jullie deskundige uitleg . Want ik niet graag iets verkeerd doen en alles totaal kwijt zijn .

Het gaat hem dus niet over een SSD schijf .

Met veel dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Ja als je daar de 2,5" sata uit de laptop op kunt aansluiten is dat toch prima.

Zoals ik al schreef (gistern 18.52u) kan het zelfs zonder speciaal kabeltje of kastje, gewoon met backup en restore. Je hebt dan wel een externe harde schijf nodig. Die heb je toch wel hoop ik, voor backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

hobbyist-pc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:54:
Beste, hier ben ik dan terug .

Mijn gegevens van de harde schijf die ik zou willen klonen is een Seagate Serial ATA 250 gb type is een Momentus 5400s .

Wel ik heb al zovele oplossingen gekregen dat ik eigenlijk het bos door de bomen niet meer zie . Met toch dank voor de vele reacties .

Dus ik wil ze klonen op de eenvoudigste manier , ik beschik ook nog over een bakje ooit gekocht van conrad nl USB 2.0 to sata " + IDE was voor aan aansluiten van een harde schijf met IDE en kleine schijf ( laptop ) kan ik dat ook gebruiken .

Graag jullie deskundige uitleg . Want ik niet graag iets verkeerd doen en alles totaal kwijt zijn .

Het gaat hem dus niet over een SSD schijf .

Met veel dank
Goed, het gaat dus over SATA naar (USB) SATA, het Conrad bakje? Wat voor software heb je voor het kopieeren van de oude naar de nieuwe (nog te kopen) HD?

(overigens hoef je hier op Tweakers geen aanhef en bedankjes te gebruiken ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 27-03-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Ik zou dan de gratis software gebruiken Minitool partion magic , die TanteBeth mij als eerste heeft gesuggereerd .of Aomie backupper . Is dat een goed idee ? bij het bakje was er gewoon geen software
Heb er al een IDE schijf aangelegd en de computer herkend deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

hobbyist-pc schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:02:
Ik zou dan de gratis software gebruiken Minitool partion magic , die TanteBeth mij als eerste heeft gesuggereerd .of Aomie backupper . Is dat een goed idee ? bij het bakje was er gewoon geen software
Heb er al een IDE schijf aangelegd en de computer herkend deed.
Proberen. En snap je het niet meer, dan stoppen. Je weet dat je van je oude naar je nieuwe/doel HD wil. Weet je wat voor type/merk de oude/bron HD is.

Maaar........ ik krijg het idee, dat je een kopie van de ingebouwde IDE HD naar een SATA HD in het bakje wilt maken. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Het type HD die in het toestel zit staat een paar items voor . Ik wil gewoon deze gewoon klonen door eenzelfde type HD meer is het niet ,
Pagina: 1