Koeling peltier

Pagina: 1
Acties:

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Is het een probleem als je niet 100% van de peltier bedekt met een waterblok. Ik heb er namelijk één van 78x50mm en daar passen dus net niet twee 40mm peltiers onder, het scheelt één milimeter bij elke peltier.

Is dat een probleem?

Verwijderd

ik denk het niet, maar als je dat laatste stukje ook bedekt wil hebben plak je er toch gewoon wat koper aan (met epoxystaal ofzo)

als je dan aan weerskanten er een paar mm aanplakt, kun je tussen de twee pelts wat ruimte laten

of gewoon een coldplate tussen de pelts en je waterblok, zeg maar net iets groter dan je blok...

edit:

ff wat toegevoegd

Verwijderd

Een peltierelement bestaat uit heel veel kleine elementjes op 2 keramische platen. Nu, als die elementjes niet gekoeld worden, dan kan plaatselijk de peltier te warm worden waardoor het soldeer waar de PN overgangen mee vast zitten smelt.

Nou denk ik niet dat je met een millimeter al in de problemen komt omdat je aan weerskanten van het keramisch peltierplaatje nog wat ruimte hebt voor de potting, maar veel meer dan een millimeter moet 't niet worden.

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

Mijn peltier maakte toen ook een heel klein stukje geen contact omdat die uitstak onder mijn Alpha.
Nou maand later....poef een hoek was doorgefikt
weg kunnen gooien... :-(

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Hmmm, daar heb ik weinig zin in. Hoeveel was een heel klien stukje bij jou? Meer/mider dan 1mm?

Verwijderd

1 woord:

"coldplate"

in dit geval gewoon een plaatje koper dikker dan 3mm zo gezaagt dat het de peltier helemaal bedenkt maar dat je je waterblok nog normaal kan bevestigen. Zo'n plaatje kun je overal krijgen, en dan kun je hem zelf wel op maat zagen. Kost misschien F10,= en dan kan het niet fout gaan

• stinger
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

hij stak in ieder geval wel meer dan 1mm uit.
En coldplate op maat zou het probleem moeten verhelpen ja

• Demo
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hier kan je koper bestellen als het moet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Hielko: 'k zal het wel eens proberen met een 80W peltje.
Pagina: 1