Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

3.5 jaar oude game-pc upgraden!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ongeveer 3.5 jaar hier een pc laten samenstellen, aangezien ik er weinig verstand van heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GMkKnUx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T8tD4Pw.jpg

Dit is mij toen aangeraden en ik heb het dus uiteindelijk gekocht! Ik heb er veel plezier van gehad de afgelopen jaren, maar ik wil het nu een beetje gaan upgraden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn pc eigenlijk uitsluitend om te gamen en om een beetje te surfen. Spellen die ik speel zijn CS:GO, Football Manager, League of Legends en oudere games. Ik ben geen graphics freak, ik hecht meer waarde aan hoge fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op de 200 tot 300 euro qua upgrades. Kan ook meer zijn, maar niet in 1 keer. Dan spaar ik nog voor verdere verbeteringen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een pc hebben die niet uitvalt van de warmte en die snel laadt. Een SSD wil ik zeker hebben. Ik weet niet of de huidige koeling en voeding goed zijn, maar ik denk dat dat ook beter kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur of verstand van merken, dus nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede koeling, SSD, weinig geluid is een pré, misschien een goede (tweede?) videokaart upgrade.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik weet dat hier veel mensen zitten met verstand van zaken, dus ik verwacht een gericht advies met een rijtje upgrades voor onderdelen die het eerst vervangen zouden moeten worden. Ik wil een snellere, koele pc die nooit meer uitvalt :]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 17:56:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn pc eigenlijk uitsluitend om te gamen en om een beetje te surfen. Spellen die ik speel zijn CS:GO, Football Manager, League of Legends en oudere games. Ik ben geen graphics freak, ik hecht meer waarde aan hoge fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op de 200 tot 300 euro qua upgrades. Kan ook meer zijn, maar niet in 1 keer. Dan spaar ik nog voor verdere verbeteringen.
Zowel CS:GO als FM hebben baat bij een snelle CPU.
Zou persoonlijk niet al te veel geld meer investeren in je huidige AMD platform waardoor je eigenlijk al snel uitkomt op Intel Kaby Lake of Amd Ryzen. Beiden vereisen echter een behoorlijke overhaul, waar je naast een nieuwe cpu, ook een nieuw moederbord en geheugen nodig zult hebben.
Dit ga je helaas (net) niet redden voor 300
Mocht je kunnen oprekken naar 350 dan valt er met een beetje passen en meten wel wat samen te stellen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:43
De games die je noemt speelde je al die tijd al (genoemd in je topic van 3 jaar terug).
Vallen de fps al die tijd al tegen of is het systeem langzamer geworden?
(dat laatste is namelijk op te lossen zonder geld uit te geven)

Het is dus niet heel duidelijk wat je nu precies van de upgrade verwacht.
Misschien een SSD toevoegen, maar dat gaat je in games niks brengen.
De videokaart is niet heel erg snel, maar met low settings lijkt me dat geen probleem.
De processor is ook niet super snel, maar als deze 3 jaar geleden de games goed draaide moet dat nu ook goed gaan.

Verwijderd

Topicstarter
@Switchie Hmm ok. Nja geld is niet zozeer een probleem. 350 is zeker mogelijk en iets meer ook wel, aangezien ik gewoon werk heb en er geld voor opzij kan zetten. Wat stel je dan voor?

@mitsumark Mijn pc is een beetje langzamer geworden, maar wordt ook sneller heet.
Ik heb al gedefragmenteerd, pc fysiek schoongemaakt en dat soort dingen, maar ik dacht dat het misschien aan de voeding of iets kon liggen. Zoals je merkt weet ik nauwelijks waar ik het over heb.
De videokaart is wel ok voor die games, maar ik wil misschien in de toekomst wel andere games spelen die deze kaart dan misschien niet trekt.

Ik verwacht dus van de upgrade een snellere, minder hete pc die nooit uitvalt.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:12:
@Switchie Hmm ok. Nja geld is niet zozeer een probleem. 350 is zeker mogelijk en iets meer ook wel, aangezien ik gewoon werk heb en er geld voor opzij kan zetten. Wat stel je dan voor?
Mocht je nog even geduld hebben, wacht even wat Ryzen 5 gaat doen.
Anders kom je momenteel waarschijnlijk uit bij een Intel i5 7400 op een b250 met bij voorkeur 16gb ram al volstaat 8gb op moment nog wel.
@mitsumark Mijn pc is een beetje langzamer geworden, maar wordt ook sneller heet.
Ik heb al gedefragmenteerd, pc fysiek schoongemaakt en dat soort dingen, maar ik dacht dat het misschien aan de voeding of iets kon liggen. Zoals je merkt weet ik nauwelijks waar ik het over heb.
De videokaart is wel ok voor die games, maar ik wil misschien in de toekomst wel andere games spelen die deze kaart dan misschien niet trekt.

Ik verwacht dus van de upgrade een snellere, minder hete pc die nooit uitvalt.
Die serie amd's staat er per definitie om bekend behoorlijke heethoofdjes te zijn :)

Snelheidswinst van defragmenteren is relatief klein en levert sowieso geen extra fps oid. Als je winst wilt boeken op dit terrein dan stap je over op een ssd.

Voeding voegt qua prestaties niets toe. Simpelgezegd; hij doet het of hij doet het niet. Het kan b.v. niet dat een voeding achteruit gaat en de processor hierdoor minder snel gaat werken.

Zou me nog geen zorgen maken over eventuele toekomstige games.
Met 350 euro bouw je een nieuw platformpje met moederbord + cpu en ram.
De voeding, grafische kaart, en overige onderdelen kun je in principe gewoon meenemen en op een later moment stap voor stap vervangen.
Mocht je op het moment aankomen dat de nieuwe pc tekort komt bij zo'n nieuwe game, kun je altijd op dat moment nog kiezen voor een gpu. Jammer van het geld om daar nu op voor te sorteren.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-11 21:01
Ik vrees dat dit systeem upgraden lastig wordt. Je kan misschien gaan voor een 2e hands 8350 en die op zijn staart trappen. Moet je wel een redelijk deftige cpu koeler erbij kopen en je moederbord is ook niet het beste OC bord. Je huidige cpu koeler is op zich prima, als je daar temperatuur problemen mee krijgt denk ik dat je gewoon de koelpasta moet vervangen ;)

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 21:04
Zoals eerder genoemd denk ik niet dat de games die je speelt veel meer nodig zijn als wat je nu al hebt. Gezien deze eisen zou ik niet veel gaan upgraden.
Ik raad een ssd aan, een schone windows installatie en een beetje Artic Silver.
Misschien nog een fan extra in de kast, maar dan houd het ook wel op.

• Santee
Dennis1109 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:17:
Zoals eerder genoemd denk ik niet dat de games die je speelt veel meer nodig zijn als wat je nu al hebt. Gezien deze eisen zou ik niet veel gaan upgraden.
Ik raad een ssd aan, een schone windows installatie en een beetje Artic Silver.
Misschien nog een fan extra in de kast, maar dan houd het ook wel op.
*Artic MX-4. Ik weet dat veel mensen nog in 2008 leven en van Artic Silver houden, maar MX-4 is goedkoper, niet/minder geleidend.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Santee schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:11:
Ik vrees dat dit systeem upgraden lastig wordt. Je kan misschien gaan voor een 2e hands 8350 en die op zijn staart trappen. Moet je wel een redelijk deftige cpu koeler erbij kopen en je moederbord is ook niet het beste OC bord. Je huidige cpu koeler is op zich prima, als je daar temperatuur problemen mee krijgt denk ik dat je gewoon de koelpasta moet vervangen ;)
De asrock 970 bord is berucht om de shitty VRMs die overhitten. Een upgrade naar een octacore lijkt mij van de zotte als deze pc nu al overhittings issues heeft.

Persoonlijk zou ik nog even afwachten wat de zen 5 en 3 series doen, en dan om te beginnen de CPU+mobo+ ram en eventueel de GPU upgraden. Wel vrees ik dat je wel eens over budget kan gaan komen.

Eventueel zou je nu een 470 kunnen kopen en investeren in meer koeling voor het moederbord. (meer casefans) hopelijk gaat dat je uitval issues verhelpen

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok dus even een recap:

- Upgraden heeft niet heel veel zin tenzij ik mn moederbord en cpu vervang
- Koelpasta kopen, SSD erin knallen en schone windows installatie zou wonderen doen.

Klopt dat?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Yes, je kan eventueel ook kijken voor een 2e hands snellere GPU.
Een R9 280x zou bv wel een leuke zijn, of misschien een RX480 maar die is eigenlijk te krachtig voor je CPU volgens mij.

Wear Sunscreen!

• legendareN
  • Laatst online: 28-09 03:33
Humma Kavula schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:59:
Yes, je kan eventueel ook kijken voor een 2e hands snellere GPU.
Een R9 280x zou bv wel een leuke zijn, of misschien een RX480 maar die is eigenlijk te krachtig voor je CPU volgens mij.
Vooral bij CSGO heb je helemaal niks aan upgrade van GPU.

Ik had een 2500k met een 6950 en haalde rond de 200-300fps in matches. Nu nog mn 2500k met een r9 290 en nu zit ik zo ongv op de 230-300fps.

Je hebt meer baat aan een cpu met sterke single core prestaties bij CSGO.

• Santee
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:51:

- Koelpasta kopen, SSD erin knallen en schone windows installatie zou wonderen doen.

Klopt dat?
Yep! Plus SSD kan je meenemen naar volgende build en koelpasta kan je ook vaak gebruiken. Gewoon mx-4 is prima, Noctua NT1 ook, en zo zijn er nog velen ;)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:51:

Kleine nuance. Een snellere CPU binnen je huidige build kan wel degelijk verschil maken. Mocht je een dergelijke CPU kunnen vinden voor de prijs van een kratje bier zou ik dit aanraden.
Grotere investeringen zijn qua kosten/baten weinig interessant op dit platform gezien de inferieure processoren die AMD hiervoor uitgebracht heeft.

Klopt dat?
Als ik het goed heb gelezen was je voornamelijk opzoek naar meer fps?

Koelpasta: kan zeker geen kwaad om deze te vervangen maar vraag is of de CPU momenteel throttled vanwege een te hoge temperatuur. Indien niet, zal een nieuwe laag pasta weliswaar zorgen voor betere tempo maar niet voor betere prestaties
Ssd: draagt zeker bij aan een snappy systeem maar gaat je geen extra rekenkracht (fps) opleveren
Schone windows: altijd lekker om met een schoon systeempje te beginnen maar gaat je net als de ssd verder geen prestatie boost geven in games

Pagina: 1